Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyritäänkö nykyään asiakaspalvelussa asiakkaan näpäyttämiseen?

Vierailija
28.06.2022 |

Olen tänä keväänä/kesänä joutunut jo ainakin neljästi tilanteeseen, jossa minua asiakkaana on jotenkin näpäytetty. Entisenä aspana pidän tyyliä hyvin outona. Eli käytännössä viesteihin/puheluihin ei vastata tai vastataan hyvin kärkkäästi tai viisastellen. En ole näille tahoille millään tavalla ennestään tuttu ja asiat ovat koskeneet erilaisia asiakaspalvelutilanteita informaation kysymisestä reklamointiin. Kuulostaako tutulta?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlaista ylimielisyyttä olen kohdannut myyjien taholta, mutta en osaa sanoa onko käytös lisääntynyt vai ei. Viimeksi Emotionissa parikymppinen naismyyjä katsoi kuin halpaa makkaraa ja hymyili vinosti, ei tietoakaan ystävällisestä tai edes asiallisesta käyttäytymisestä. Puuilossa taas parikymppinen miesmyyjä ei tervehtinyt saati katsonut päin kun menin kassalle, sanoi vain loppusumman. Edellä olevan miesasiakkaan kanssa hän kyllä sai suunsa auki.

Oliko nuo myyjät vakituisia vai työttömiä?

Asiakasta ei kiinnosta ovatko myyjät vakituisia vai määräaikaisia vai työkokeilussa. Asiallinen käytös ei liene liikaa vaadittu työkokeilussa oleviltakaan.

Jos ei mene työkokeiluun niin tulee karenssi. Uudessakaupungissa alkavat yt - neuvottelut, sopeutustarve 1100 ja eikös Fennovoima irtisano 300. Joko ovat reippaina menossa työkokeiluun työttömyyskorvauksella?

Vierailija
82/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erään suuren ketjuliikkeen aspassa töissä. Voin aika huonosti. Työ on suoraansanottuna kurjaa ja jopa vaarallista mielenterveydelle. Se on suurimmaksi osaksi negatiivista. Lisäksi minulla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa työhöni, työaikoihin tai mihinkään muuhunkaan yhtään. Ilmapiiri töissä on huono ja vaihtuvuus ihan käsittämätön. Joka kuussa tulee uusia ja lähtee vanhoja työntekijöitä. Tottakai se välittyy asiakkaille. Olemme ihmisiä, emme robotteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain todella huonoa kohtelua Alkossa, ensin kysyttii henkiöpaperit ja sitten alettiin väittää ettei voi myydä koska olen kuulemma humalassa. Koko ajan myyjän suupielessä inhottava pikku hymy. Sai kai jotain iloa siitä tämä nuori naismyyjä, kun keski-ikäinen tantta joutui  lähtemään ilman viinipulloaan.

Jos tuossa olisi vielä palvellut asikasta hymyssä suin, hän olisi palannut sinne uudelleen ja uudelleen. Ihan hyvä että pysyt poissa.

Vierailija
84/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlaista ylimielisyyttä olen kohdannut myyjien taholta, mutta en osaa sanoa onko käytös lisääntynyt vai ei. Viimeksi Emotionissa parikymppinen naismyyjä katsoi kuin halpaa makkaraa ja hymyili vinosti, ei tietoakaan ystävällisestä tai edes asiallisesta käyttäytymisestä. Puuilossa taas parikymppinen miesmyyjä ei tervehtinyt saati katsonut päin kun menin kassalle, sanoi vain loppusumman. Edellä olevan miesasiakkaan kanssa hän kyllä sai suunsa auki.

Asiakasta ei kiinnosta ovatko myyjät vakituisia vai määräaikaisia vai työkokeilussa. Asiallinen käytös ei liene liikaa vaadittu työkokeilussa oleviltakaan.

Jos ei mene työkokeiluun niin tulee karenssi. Uudessakaupungissa alkavat yt - neuvottelut, sopeutustarve 1100 ja eikös Fennovoima irtisano 300. Joko ovat reippaina menossa työkokeiluun työttömyyskorvauksella?

Työkokeilua on monenlaista, on esim. koulujen pihojen hoitoa ja pikku korjausta. Kaupunki vetää vesiputkia teknisellä puolella jne. Yksi työtön oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa.

Vierailija
85/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei toiminut kortti ostoksia maksaessa ja myyjä kimitti kovaan ääneen "Ei sulla oo rahaa", käskin laittaa ostokset sivuun kun kävisin automaatilla. Kun palasin käteisen kanssa myyjä sanoi vain "Ai jaa", ei minkäänlaista anteeksipyyntöä. Pakatessani seuraava asiakas koetti myös maksaa kortilla siinä onnistumatta ja tässä vaiheessa myyjä ilmeisesti tajusi vian olevan maksusysteemissä, ei asiakkaan tyhjässä tilissä  sillä vikisi "Nää  ei näköjään toimi nyt" Ei edelleenkään pyytänyt minulta anteeksi vaikka oli huutaen julistanut minun  olevan rahaton.

Vierailija
86/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työllisty tietyssä ajassa niin työkkäri aktivoi, koska kaupungille tulee sakkomaksut.

Palkkatukitöihin on työhaastattelu, useampia hakijoita.

Vierailija
87/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityö haastattelu oli teamsilla kotona. Kesti tunnin.

Vierailija
88/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei toiminut kortti ostoksia maksaessa ja myyjä kimitti kovaan ääneen "Ei sulla oo rahaa", käskin laittaa ostokset sivuun kun kävisin automaatilla. Kun palasin käteisen kanssa myyjä sanoi vain "Ai jaa", ei minkäänlaista anteeksipyyntöä. Pakatessani seuraava asiakas koetti myös maksaa kortilla siinä onnistumatta ja tässä vaiheessa myyjä ilmeisesti tajusi vian olevan maksusysteemissä, ei asiakkaan tyhjässä tilissä  sillä vikisi "Nää  ei näköjään toimi nyt" Ei edelleenkään pyytänyt minulta anteeksi vaikka oli huutaen julistanut minun  olevan rahaton.

Miksi aspa olisi joku anteeksi pyytelijä?

Vierailija
89/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin palkkatukityössä ja puhelinpalvelu oli suomeksi ja englanniksi. Lisäksi sähköpostivastaukset asiakkaille suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Vierailija
90/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työhaastattelut on nykyään teamsissä.

Vierailija
91/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin palkkatukityössä ja puhelinpalvelu oli suomeksi ja englanniksi. Lisäksi sähköpostivastaukset asiakkaille suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Myös kaupan alalla ja palvelualalla palvellaan englanniksi nykyään sekä tietysti suomeksi.

Vierailija
92/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työhaastattelut on nykyään teamsissä.

Ei kaikki

Vierailija
93/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kaupan alalla ja palvelualalla palvellaan englanniksi nykyään sekä tietysti suomeksi.

Tuotteet esim. kodinkoneet pitää osata myydä myös englanninkielellä, samoin palvella asiakasta kahviloissa tai ravintoloissa englanniksi.

Vierailija
94/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tehtiin kiireellä muita töitä.

Vierailija
95/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kaksikielinen maa eli osa papereista toimistötyössä ruotsin kielellä.

Eli englanti, suomi ja ruotsi pitää osata myös palkkatukityössä.

Osa asiakkaista puhuu pelkkää englantia.

Vierailija
96/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailijau kirjoitti:

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan jne. Etenkin jos on useampia huonoja kokemuksia.

Kyllä. Hyvä asiakaspalvelija peilaa asiakasta ja tarvittaessa laskeutuu hänen tasolleen. Ikivanha sanonta, sitä saa, mitä tilaa, pätee kaikkialla. Asiakaspalvelija aloittaa aina ystävällisesti ja kohteliaasti. Jos asiakas ei ole kykeneväinen asialliseen käytökseen, hän saa samanlaista palvelua. Jos palvelu tökkii, kannattaa katsoa peiliin. Asiakaspalvelija ei ole yleinen sylkykuppi.

Ammattitaitoinen asiakaspalvelija ei edes halua, eikä hänen kuulu asettua huonosti käyttäytyvän asiakkaan tasolle. Sitä on ammattilaisuus.

Vierailija
97/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailijau kirjoitti:

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan jne. Etenkin jos on useampia huonoja kokemuksia.

Kyllä. Hyvä asiakaspalvelija peilaa asiakasta ja tarvittaessa laskeutuu hänen tasolleen. Ikivanha sanonta, sitä saa, mitä tilaa, pätee kaikkialla. Asiakaspalvelija aloittaa aina ystävällisesti ja kohteliaasti. Jos asiakas ei ole kykeneväinen asialliseen käytökseen, hän saa samanlaista palvelua. Jos palvelu tökkii, kannattaa katsoa peiliin. Asiakaspalvelija ei ole yleinen sylkykuppi.

Ammattitaitoinen asiakaspalvelija ei edes halua, eikä hänen kuulu asettua huonosti käyttäytyvän asiakkaan tasolle. Sitä on ammattilaisuus.

Kaikkea ei tarvitse sietää, mutta jos olet narsisti niin et ymmärrä.

Vierailija
98/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näpäytettiin Alkossa, kun kysyin yhtä tiettyä kuohuviiniä kuohuviinihyllyn edessä olleelta myyjältä. Esitin kysymyksen lähinnä viestinä "olen tulossa tutkimaan kuohuviinejä, voisitko väistää?" Myyjä vaan totesi kuivasti, että osoitteesta alko.fi näkee kyllä onko jotain tuotetta hyllyssä vai ei. En ostanut sitten mitään.

Tuohon olisin automaattisesti vastannut, että kun kerran olen paikan päällä niin katsonpa siitä takanasi olevasta hyllystä mitä ostaisin.

Vierailija
99/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kyllä ainoa, jolla on tuollainen fiilis. Monessa paikassa on vieläkin hyvää palvelua, mutta myös oudon nenäkkäitä työntekijöitä.

Ja kyllä, olen sitä mieltä, ettei työntekijän tarvitse sietää esim. törkeyksien kuuntelua, mutta jos on olemassa vastaava paikka, niin helposti menee sinne huonon kokemuksen jälkeen.

Vierailija
100/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran Fidassa/Uffissa/Kontissa (sori, en muista mikä näistä), voisinko jättää ison ja painavan kassin kassatiskin taakse siksi aikaa, kun katson nopeasti tietyt hyllyt läpi.

Kassatiskin ja takaseinän väliin jäi isosti tilaa ja takaseinää vasten oli lähes koko tiskin matkalla yrityksen omia pusseja ja nyssäköitä. Kysyessäni elehdin noiden tavaroiden suuntaan osoittaakseni, että siihen vain laittaisin oman kassin heidän tavaroiden viereen, reunimmaiseksi. Oli arkiaamupäivä, olin ainoa asiakas. Myyjän vastaus: "En voi seistä tässä vahtimassa asiakkaiden tavaroita. Minun pitää, kato, tehdä töitä." Hämmennyin vastauksesta niin, että en osannut edes sanoa, etten ollut pyytänyt häntä vahtimaan kassiani. Omalla vastuulla olisin jättänyt.

Mutta olipa myyjä sitten ymmärtänyt kysymykseni miten päin vain, minä en ymmärrä, miksei hän voinut ilman veetuilua sanoa, että "valitettavasti ei voi jättää tähän". Asia olisi tullut selväksi. Nyt jäi huono maku suuhun, ja jäi myös epäselväksi, että olisiko siihen kuitenkin sitten saanut kassin jättää, jos olisin selittänyt, että sitä ei tarvitse vahtia.

Tämä on mielestäni nykyajan ilmiö. Kun moneenkin asiaan voisi vastata ihan vain "kyllä" tai "ei", niin kysymyksiin ei kuitenkaan vastata "kyllä" tai "ei", vaan yritetään olla jotenkin hirveän nokkelia ja nolata toinen ihminen, vaikka tämä ei ole millään tavalla provosoinut tilannetta.