Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä päästä siihen että päivittäin suolan saanti alle 5 g ja kasvisten saanti yli puoli kiloa?

Vierailija
28.06.2022 |

Puoli kiloa kasviksia on todella paljon ellei syö isoja hedelmiä.

Suolaa taas on niin luonnostaan ruoissa kuin sitten lisättynä valmisruoissa ja erityisesti ravintoloiden ruoissa niin että yhdessä annoksessa saattaa tulla koko päivän maksimi suositus. Jo yksi grillimakkara on 2 g suolaa, jos niitä syö pari niin siinä melkein onkin päivän suolan saanti.

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää, miten nuo tavoitteet voivat olla samat kaikenkokoisille ihmisille. Olen pienikokoinen enkä jaksaisi alkaa syödä mitään ylimääräistä, jotta se puoli kiloa päivässä tulisi täyteen. Arkisin syön keskimäärin ehkä 250g-400g kasviksia. Toisaalta en tiedä, mitä voisi jättää poiskaan. Ruokavalioni on jo nyt mielestäni ihan terveellinen eikä siinä vain ole kauheasti poistettavaa.

Lisäksi olen enemmän tai vähemmän allerginen useimmille tuoreille vihanneksille ja hedelmille, mikä myös vaikeuttaa, kun en voi syödä kypsentämättömänä juuri muuta kuin salaattia tai marjoja. 

Puoli kiloa on minimi, voisi kuvitella, että mitä isompi ihminen, sitä enemmän kannattaa syödä. 

Miten ruokavaliosi voi olla terveellinen, jos et pääse kuin puoleen minimikasvismäärästä? Monipuoliset kasvikset on ihan ykkönen, kun lähdetään miettimään terveeellistä ruokavaliota. 

En ole aivan vakuuttunut ongelmasi todellisuudesta. Vihanneksissa on volyymia, mikä täyttää, mutta ei paljon kaloreita. Mitä sinulta jäisi syömättä, jos nyt lisäisit 50 gr marjoja tai hedelmiä aamupalaan, 100 gr tomaattia lounaalle ja 100 gr parsakaalia illalliselle?

Marjoja voisi varmaan lisätä aamupalaa. Hedelmiä oikein ei, sillä kuten sanoin, olen allerginen tuoreille hedelmille ja kasviksille. Toki joitain hedelmiä voi keittää tai paistaa, mutta eivät ne oikein hyvältä maistu. Lisäksi hedelmät eivät vain tunnu sopivan minulle niin hyvin kuin vihannekset, vaan ainakin omenat ja päärynät aiheuttavat ummetusta.

Tyypillisesti syön lounaalla 100g vihanneksia ja lisäksi keitettyä ohraa ja kala-, linssi- tai kasvispihvejä. Välipalaksi syön porkkanaa ja päivällisellä toiset 100g vihanneksia ja tofua tai linssipihvejä. Illalla vielä sitten kaurapuuroa tai näkkileipää. En jaksaisi alkaa syödä lounaalla ja päivällisellä ylimääräistä 100g vihanneksia, mutta pakko kai se sitten on, kun en oikein koe, että noista täysjyvän tai proteiinin lähteistäkään voisi hirveästi nipistää. 

Vaihda iltapuuro/leipä niihin kasviksiin tai ala syödä ne niiden kanssa niin siinähän se 100 g tulee.

Vierailija
162/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, juuri näin! Tähän asiaan heräsin 8 vuotta sitten, ollessani raskaana. Ja siitä lähtien meidän perheessä ei olla edes suolapurkkia omistettu! :) Ja vallan mainiosta pärjätty! Mihinkään, siis MIHINKÄÄN en lisää suolaa ja kaupasta valitsen "vähäsuolaisen" version. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teelusikallinen (5g) suolaa/vrk on kyllä paljon. Muokkaa ruokailutottumuksiasi pikku hiljaa, totut kyllä vähemmän suolaisiin ruokiin nopeasti. Mausta yrteillä. Jätä valmisruoat minimiin ja kokonaan pois kun huomaat kuinka paljon parempaakotiruoka on. Makkarat, nakit ja leikkeleet sisältää runsaasti suolaa, syö harvakseltaan. Syö aamuisin marjoja tai hedelmä, leivän päälle paprikaa, tomaattia, salaattia, kurkkua, kananmunaa leikkeleiden sijaan. Välipalalla vaikka marjasmoothie maustamattomasta jogurtista. Kalan, kanan, lihan kylkeen raikas salaatti tai vaikka uunijuureksia, toinen päivän ruoista vaikka kasvissosekeitto. Paahda pannulla kurpitsansiemeniä tai kikherneitä ja mausta hyvin, toimivat kun mielesi tekee sipsejä. Pop cornikin ok, jos maustaa muulla kuin suolalla.

Vierailija
164/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää, miten nuo tavoitteet voivat olla samat kaikenkokoisille ihmisille. Olen pienikokoinen enkä jaksaisi alkaa syödä mitään ylimääräistä, jotta se puoli kiloa päivässä tulisi täyteen. Arkisin syön keskimäärin ehkä 250g-400g kasviksia. Toisaalta en tiedä, mitä voisi jättää poiskaan. Ruokavalioni on jo nyt mielestäni ihan terveellinen eikä siinä vain ole kauheasti poistettavaa.

Lisäksi olen enemmän tai vähemmän allerginen useimmille tuoreille vihanneksille ja hedelmille, mikä myös vaikeuttaa, kun en voi syödä kypsentämättömänä juuri muuta kuin salaattia tai marjoja. 

No pois voi jättää ne mitkä ei ole niitä kasviksia ja laittaa ne kasvikset niiden tilalle. Ihan jo jonkun perunan/riisin korvaaminen kasviksilla tekee paljon. Vaikka edes silloin tällöin tai osittain.

En syö perunaa ja riisiä koskaan arkena, vaan keitettyä ohraa ja muuta täysjyvää, kuten kaurapuuroa tai kaura-, ruis- ja ohraleipää.  Enkä nyt leipääkään hirveän paljon syö, korkeintaan kolme palaa päivässä. Varmaan noista voisi osan korvata kasviksilla, mutta mietityttää, tuleeko sitten riittävästi kuitua, jos viljatuotteita vähentää. Mutta ehkä pitää kokeilla.

Vierailija
165/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri näin! Tähän asiaan heräsin 8 vuotta sitten, ollessani raskaana. Ja siitä lähtien meidän perheessä ei olla edes suolapurkkia omistettu! :) Ja vallan mainiosta pärjätty! Mihinkään, siis MIHINKÄÄN en lisää suolaa ja kaupasta valitsen "vähäsuolaisen" version. 

Ehkä vielä saatat pärjätäkin. Suola kun on välttämätöntä elimistölle. En sinuna hirveästi hehkuttais tuota suolattomuutta.

Vierailija
166/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se einesten syönti ja tee itse ruokasi. Perunoista tulee helposti jo puolet päivän kasviksista, ei siihen enää montaa omenaa tarvitse.

Perunoita ei lasketa.

Miksei? Kasviksiahan ne on

Sinun logiikallasi leipäkin on kasvis.

Sekä tietenkin myös olut, joka on valmistettu maltaista eli ohrasta ja humalankukinnoista. Kuten myös viinat esim. Kossu tehdään ohrasta ja viskit on ohrasta, maissista, rukiista.... 

Vierailija
167/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paahda pannulla kurpitsansiemeniä tai kikherneitä ja mausta hyvin, toimivat kun mielesi tekee sipsejä. Pop cornikin ok, jos maustaa muulla kuin suolalla.

Pakko kommentoida tähän kun täällä tätä poppariaihetta jo sivuttiin, että ei se maissinjyvä oo sen kummoisempi kuin minkään muunkaan kasvin jyvä tai siemen, ihan yhtä ok ruokaa se sen puolesta on. Mitä nyt sulaa ehkä vähän huonommin monen vatsassa kuin joku muu eväs. Hirmu vähän rasvaakin tarvitsee niiden tekemiseen, toisin kuin uppopaistettujen sipsien.

Vierailija
168/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pois voi jättää ne mitkä ei ole niitä kasviksia ja laittaa ne kasvikset niiden tilalle. Ihan jo jonkun perunan/riisin korvaaminen kasviksilla tekee paljon. Vaikka edes silloin tällöin tai osittain.

En syö perunaa ja riisiä koskaan arkena, vaan keitettyä ohraa ja muuta täysjyvää, kuten kaurapuuroa tai kaura-, ruis- ja ohraleipää.  Enkä nyt leipääkään hirveän paljon syö, korkeintaan kolme palaa päivässä. Varmaan noista voisi osan korvata kasviksilla, mutta mietityttää, tuleeko sitten riittävästi kuitua, jos viljatuotteita vähentää. Mutta ehkä pitää kokeilla.

Kasviksista saat kuitua. Monista jopa enemmän kuin leivästä.

Vierailija
169/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään erinomaisesti, kiitos huolenpidosta! :) Tästä huolimatta päivän suolapitoisuus tulee täyteen, koska esimerkiksi leivässä on jo itsestään suolaa, samoin juustossa. Pärjään erinomaisesti, samoin koko perhe! 

Vierailija
170/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko päivän kasviksiin, jos syö vaikkapa kaalilaatikkoa niin se kaali ja sipuli?

Vierailija
171/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta riisistä. Neljä vuosikymmentä olen syönyt viikoittain uudelleen lämmitettyä riisiä muodossa tai toisessa; päivällisen tähteitä, paistettua riisiä, riisipiirakoita. Ei mitään ruokamyrkytyksiä koskaan.

Esim. Japanissakin näin kyllä tehdään ja eilistä riisiä käytetään eväiden riisipalloihin ym paljon. Mutta siellä käsittääkseni on yleistä pakastaa ylijäämäriisi nopeasti seuraavaa käyttökertaa varten, joten ehkä tämä sitten on heidän pelastuksensa tuota bakteeria vastaan.

Se aiempi kirjoittaja sanoi, että cereus aureus (vai mikä se olikaan) syntyy/tulee siihen riisiin, kun sen lämmittää uudestaan. Ei. MIKÄÄN bakteeri/virus/eliö ei ilmesty ruoka-aineeseen lämmitettäessä - sen pitää olla siinä tai ruuanlaittovälineissä. Sen sijaan se saattaa aktivoitua (itiömuodosta aktiiviseksi) tai ryhtyä voimalla lisääntymään lämpimässä ruuassa, mutta sitä on pitänyt olla siinä jo aikaisemmin.

Olen syönyt riisipiirakoita koko ikäni, ja niitä ei lapsuudessani säilytetty jääkaapissa, vaan leipäkaapissa. Olen siis muutaman päivän vanhaa maidossa kypsennettyä riisiä syönyt kymmenisen vuotta ellen kauemminkin ilman, että olisin koskaan saanut siitä ruokamyrkytystä. Olen sen jälkeenkin aina säästänyt ylimääräisen riisin jääkaappiin seuraavia päiviä (kyllä, päiviÄ varten, monikossa!) eikä meillä kuuden hengen perheessä ole ikinä ollut mitään ruokamyrkytyksiä - ei riisiin liittyen eikä mihinkään muuhunkaan.

Emme ole koskaan saaneet ruokamyrkytystä myöskään ravintolaruuasta tai pitopalveluruuista. Ei ikinä, ei ainakaan vielä.

Ehkä meillä on ollut satumaisen hyvää säkää, ehkä meillä on teräsvatsat, tai ehkä vain noudattamani elintarvikehygienia kotioloissa on riittävän hyvää? Veikkaisin tuota ekaa ja vikaa vaihtoehtoa.

Minä en saa, lääkärin määräyksestä, syödä suolatonta ruokaa. Minulla on erittäin alhainen verenpaine (pahimmillaan tyyliin 48/60 mikä aiheuttaa todella huonon olon). Suola yksistään ei tietenkään ole pelkästään hyvä juttu, koska se myös sitten lisää kaikenlaisia muita ongelmia, mutta ilman lisättyä suolaa minä en pysy toimintakykyisenä. Toisille suola on sitten taas suorastaan myrkkyä...

Kävin tässä välissä punnitsemassa 20g suolaa, ja se oli yllättävän pieni keko merisuolaa. Nyt kun mietin, niin olen kyllä lapsena heinänkorjuuaikaan syönyt hyvinkin tuon 20g suolaa ihan merisuolarakeina siellä heinäladossa pomppiessa - en toki kaikkea kerralla suuhun, vaan päivän aikana, ja tietenkin sitten mitä ruuassa on ollut. Meillä oli heinänkorjuuaikaan myös tosi luksusta se, että oli limonadipullokori kylmässä, ja sieltä sai hakea juotavaa aina kun oli jano. Mutta todennäköisesti riehuessani hikoilin niin paljon, että jouduin sitä suolaakin korvaamaan aika lailla.

Aina kun olen tietoisesti vähentänyt suolankäyttöä, olen lihonut (koska sitten korvaan lisäämättömän suolan syömällä enemmän kaikkea, että saisin sitä suolaa tarpeeksi).

Ja tämä on siis perinnöllinen vaiva, isälläni ja hänen parilla sisaruksellaan on, minulla ja siskollani ja ainakin yhdellä lapsellani - ja minä olen siis lapsuudessani syönyt hyvin vähäsuolaista ruokaa, ja sitten joutunut syömään sieltä heinäsuolaa ladosta pysyäkseni pystyssä.

AI nyt mä muuten tajusin, lapsuuteni kaikkein rajuimmat päänsärkyepisodit liittyivät juuri tähän, kun en olekaan pystynyt korvaamaan suolaa... Sitä ollaankin lääkäreiden kanssa ihmetelty, että Hortoni ei ole oireillut moneen vuoteen, itseasiassa 14 vuoteen, mutta olen syönyt itselleni normaalia ruokaa, enkä lasten takia vähäsuolaista. täytyykin ottaa seuraavan kerran puheeksi. Jos se ei olekaan hortonia vaan suolanpuutetta...

Vierailija
172/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko päivän kasviksiin, jos syö vaikkapa kaalilaatikkoa niin se kaali ja sipuli?

Kyllä. Ja jos teetkin kaalilaatikon sienistä etkä jauhelihasta, niin ne sienetkin lasketaan (joo, taksonomisesti ne eivät ole kasviksia, ravitsemuksellisesti ne rinnastetaan kasviksiin. Monet tekevät kaalilaatikon aina (suola)sienistä, jossain päin se on ollut ilmeisesti tapana.

Vierailija
173/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäättekö keitettyyn riisiin tai pastaan suolaa saman verran kuin mitä paketin ohjeessa lukee?

Niissä määrät on aika isoja, varsinkin jos siinä mitä syö noiden kanssa on jo suolaa. Vaikka uunifetapastassa jo fetasta tulee suolaa 6 grammaa/ paketti eli varmaan gramma tai pari per syöjä

Vierailija
174/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, kaali ja sipuli eivät ole kasviksia.

Vierailija
175/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä

Vierailija
176/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäättekö keitettyyn riisiin tai pastaan suolaa saman verran kuin mitä paketin ohjeessa lukee?

Niissä määrät on aika isoja, varsinkin jos siinä mitä syö noiden kanssa on jo suolaa. Vaikka uunifetapastassa jo fetasta tulee suolaa 6 grammaa/ paketti eli varmaan gramma tai pari per syöjä

Siis jo keitettyyn pastaan ja riisiin pitäisi vielä lisätä suolaa?

En lisää suolaa edes keitinveteen.

Vierailija
177/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se puoli kiloa kasvikunnan tuotteita on maailman helpoin saada täyteen. Ei ehkä pelkällä salaatilla, mutta esim eilen tuli huomaamatta syötyä reilusti yli puoli kiloa koska söin banaanin, puoli kiloa mansikkaa ja illalla ruuan yhteydessä pari porkkanaa.

Vierailija
178/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se puoli kiloa kasvikunnan tuotteita on maailman helpoin saada täyteen. Ei ehkä pelkällä salaatilla, mutta esim eilen tuli huomaamatta syötyä reilusti yli puoli kiloa koska söin banaanin, puoli kiloa mansikkaa ja illalla ruuan yhteydessä pari porkkanaa.

Tossa kai suositus on että vain osa on hedelmiä, ehkä pari sataa grammaa?

Vierailija
179/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain tuli tämmöinen terveysteesi vastaan, että olisi hyvä syödä 30 erilaista kasvista viikossa että suolistofloora pysyisi monipuolisena. Siitä vaan listaa tekemään ja sitä täydentämään, yllättävän paljon piti omaakin repertuaaria näin "90% kasvissyöjänä" laajentaa että sain sen täyteen. Sitä kun jumahtaa niin helposti niihin mieluisimpiin. Mua ainakin tuon listan pitäminen kannusti oikeasti miettimään että mitä sitä tuleekaan syötyä. Seuraavalla viikolla saikin jo oikeasti miettiä että ei ihan samaa listaa kävisi läpi kuin viime viikolla. Mielenkiintoinen kokeilu ja paljon konkreettisempi kuin "syö värikkäitä kasviksia".

Vierailija
180/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa kai suositus on että vain osa on hedelmiä, ehkä pari sataa grammaa?

Joo mutta tossa tuli silti jokaista eri kasvista, yksi hedelmä, marjoja, ja juuresta. Vaihtelevasti tietenkin mutta pääasia että tulee syötyä reilusti kasvikunnan tuotteita. Ja etenkin suomalaiset marjat on todella terveellisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi