Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä päästä siihen että päivittäin suolan saanti alle 5 g ja kasvisten saanti yli puoli kiloa?

Vierailija
28.06.2022 |

Puoli kiloa kasviksia on todella paljon ellei syö isoja hedelmiä.

Suolaa taas on niin luonnostaan ruoissa kuin sitten lisättynä valmisruoissa ja erityisesti ravintoloiden ruoissa niin että yhdessä annoksessa saattaa tulla koko päivän maksimi suositus. Jo yksi grillimakkara on 2 g suolaa, jos niitä syö pari niin siinä melkein onkin päivän suolan saanti.

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?

Keskimäärin varmaan vajaa tunti päivässä. Ruokabudjetissa pysymisen vuoksi pitää suunnitella muutenkin ruokia vähintään viikon ajalle, joten preppaus on aika oleellista.

Mutta käytän jonkin verran pakastekasviksia, joten siinä säästää pilkkomisaikaa jonkin verran. Mun mielestä ruuanlaitto on kyllä rentouttavaa ja tykkään just eniten pilkkomisesta.

Vierailija
142/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kesäkurpitsaa ja pilkottua tomaattia on helppo lisätä melkein ruokaan kuin ruokaan sekaan ja tuo kypsennettynä hyvää makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väsynyt kirjoitti:

"Valmisruuat pois", mutta mitenkäs sitten jos ei kertakaikkiaan ehdi/jaksa olla koko ajan kokkailemassa? Kaikilla ei ole työpäivän jälkeen niin paljoa ylimääräistä energiaa, että jaksaisi tehdä sen maailman terveellisimmän kolmen ruokalajin illallusen ja vielä seuraavan päivän eväät siihen päälle. Jäisi kyllä muut harrastukset aika vähälle huomiolle.

Terveellisempää syömistä olen itsekin monesti miettinyt, mutta ei vaan rahkeet riitä. Kai olisi etsittävä joku kumppani, joka tykkää kokkailla.

Tee samaan hikeen enemmän kerralla.

Huomasin, että jääkaapissakin keitetyt vihannekset säilyy hyvin 3 vrk.

Pakasteeseen ylimääräset annosrasioihin.

Jääkaappi kun on riittävän kylmä, niin ihan hyvältä maistuu vielä 3. päivänä

Myös valmiiksi pilkotut tuoreet kasvikset ilmatiiviissä rasioissa säilyy ihan hyvin muutaman päivän.

Ja valmisruuastakin voi valita salaatteja (ei siis mitään majoneesimömmöjä). Lisäksi jos se kaikenlainen pilkkominen tuntuu aikaavievältä ja/tai työläältä niin sitten ostaa sellaisesta kaupan salaattibaarista valmiiksi pilkottua kasvista sen kipollisen. Lisää sitten itse kotona vaikka purkillisen tonnikalaa siihen lisukkeeksi. Tai vaikka fetaa. Sellainen apetinan pikkurasia menee kerralla ja siinä saa halutessaan salaattikastikettakin.

Tai ostaa kipollisen noita kasviksia ja palvelutiskistä broilerinkoiven. Taatusti terveellisempää kuin joku mikroeines tai pikaruoka eikä tarvinnut jaksaa kokata. Taitaa olla itseasiassa jotain valmiita salaattipohjia ihan siellä hevi-osastollakin myynnissä mutta niissä on lähinnä vaan valmiiksi revittyä salaatinlehteä eli tomaatit ym pitää itse pilkkoa niihin.

Pakastekasvikset on myös todella käteviä.

Turha niitä on siitä salaattibaarista ottaa.

Jos on tarkoitus välttää myös suolaa, ei ainakaan Apetinan fetaa kannata lisäillä salaattiin. Alan omilla sivuilla olevissa tuotetiedoissa kerrotaan sadan gramman classic fetaa sisältävä 13 grammaa suolaa!

Pirkan tonnikalassa (veteen säilötyssä) on 1 gramma, mikä on kaiketi kohtuullinen määrä.

Valmiin grillatun broilerin tuotetietoja ei ollut mutta veikkaan niiden marinadissa olevan suolaa aika lailla.

Muuten hyviä vinkkejä kasvisten helppoon lisäämiseen kyllä.

No siinä vaiheessa jos normaalisti/tähän asti on elänyt ilman kasviksia pelkällä eineksellä ja valmisruualla, koska ei jaksa kokata niin se tonnikalapurkin/fetan sisältämä suola on aika se ja sama.

Ei ole vähäsuolaisia nämä entisetkään sapuskat. Jatkossa sentään syö aiempaa enemmän kasviksia joten ruokavalio on aiempaa terveellisempi ja suolansaanti silti pienempää kuin ennen. Muutenkin siinä ratkaisee kokonaisuus eikä yksittäisen tuotteen suolan (tai vaikka rasvan) määrä.

Kaikkea ei kannata yrittää muuttaa kerralla.

Vierailija
144/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää, miten nuo tavoitteet voivat olla samat kaikenkokoisille ihmisille. Olen pienikokoinen enkä jaksaisi alkaa syödä mitään ylimääräistä, jotta se puoli kiloa päivässä tulisi täyteen. Arkisin syön keskimäärin ehkä 250g-400g kasviksia. Toisaalta en tiedä, mitä voisi jättää poiskaan. Ruokavalioni on jo nyt mielestäni ihan terveellinen eikä siinä vain ole kauheasti poistettavaa.

Lisäksi olen enemmän tai vähemmän allerginen useimmille tuoreille vihanneksille ja hedelmille, mikä myös vaikeuttaa, kun en voi syödä kypsentämättömänä juuri muuta kuin salaattia tai marjoja. 

Vierailija
145/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää, miten nuo tavoitteet voivat olla samat kaikenkokoisille ihmisille. Olen pienikokoinen enkä jaksaisi alkaa syödä mitään ylimääräistä, jotta se puoli kiloa päivässä tulisi täyteen. Arkisin syön keskimäärin ehkä 250g-400g kasviksia. Toisaalta en tiedä, mitä voisi jättää poiskaan. Ruokavalioni on jo nyt mielestäni ihan terveellinen eikä siinä vain ole kauheasti poistettavaa.

Lisäksi olen enemmän tai vähemmän allerginen useimmille tuoreille vihanneksille ja hedelmille, mikä myös vaikeuttaa, kun en voi syödä kypsentämättömänä juuri muuta kuin salaattia tai marjoja. 

Puoli kiloa on minimi, voisi kuvitella, että mitä isompi ihminen, sitä enemmän kannattaa syödä. 

Miten ruokavaliosi voi olla terveellinen, jos et pääse kuin puoleen minimikasvismäärästä? Monipuoliset kasvikset on ihan ykkönen, kun lähdetään miettimään terveeellistä ruokavaliota. 

En ole aivan vakuuttunut ongelmasi todellisuudesta. Vihanneksissa on volyymia, mikä täyttää, mutta ei paljon kaloreita. Mitä sinulta jäisi syömättä, jos nyt lisäisit 50 gr marjoja tai hedelmiä aamupalaan, 100 gr tomaattia lounaalle ja 100 gr parsakaalia illalliselle?

Vierailija
146/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pois voi jättää ne mitkä ei ole niitä kasviksia ja laittaa ne kasvikset niiden tilalle. Ihan jo jonkun perunan/riisin korvaaminen kasviksilla tekee paljon. Vaikka edes silloin tällöin tai osittain.

Vierailija
147/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon aina käyttänyt paljon suolaa ja alhainen verenpaine ja munuaiset toimii oikein hyvin

Vierailija
148/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?

Tämä on ihan hyvä kysymys! Minä olen tällainen, joka tekee kaikki kuvaamasi asiat. Suurin osa noista jutuista on kuitenkin passiivista ruoanlaittoa, jota ei myöskään tarvitse tehdä kovin usein. Jos on iso pakastin, niin papuja voi keittää kerralla suuren määrän. Itse keitän n. kerran kuukaudessa kilon papuja ja tämä riittää vähintään kuukaudeksi, pavut kaksin- tai kolminkertaistuu keittäessä. Aktiivista aikaahan tähän ei mene varttia enempää. Edellisiltana pavut likoamaan, aamulla tai päivällä keittymään ja sen jälkeen purkkeihin jäähtymään ja pakkaseen.

Leivon hapanjuurileipää n. kerran viikossa tai parissa. Siihen toki menee aktiivistakin aikaa, vaikka sen voisi tehdä myös paljon simppelimmin, tyyliin vaivata taikina yleiskoneella ja odottaa. Itse kuitenkin tykkään vähän erilaisesta tekniikasta, jossa pitää aina välillä veivata taikinaa. Leipomiseen menee usein puoli päivää, joskin sekin on suureksi osaksi odottelua, joten leipomispäivä on usein päivä jolloin teen muitakin kotijuttuja. Leipominen on mulle kiva juttu ja harrastus, joten mua ei haittaa käyttää siihen aikaa. Itse tehty leipä on kuitenkin todella paljon parempaa kuin kaupan, joten ihan jo sen takia tykkään tehdä sitä. Yhdestä taikinasta tulee yleensä 2-3 isoa leipää, joten siinä on meille viikoksi-pariksi leipää, riippuen vähän siitä kuinka paljon syödään sitä. Kesällä selvästi vähemmän. Eniten viitseliäisyyttä tämä vaati siinä vaiheessa kun vasta opettelin hapanjuurileivontaa ja leivistä tuli usein pannukakkuja. Nyt kun rutiinit on luotu leipominen tulee helposti siinä sivussa muita juttuja touhutessa.

Olen kasvissyöjä, joten kasvisten saannissa ei ole ongelmaa, ne on useimmiten se pääraaka-aine ruoissa. Ruoanlaittoon tuskin menee aikaa sen enempää kuin muillakaan, tosin tykkään laittaa ruokaa ja tehdä monimutkaisiakin juttuja, joten luonnollisesti välillä siihen menee paljonkin aikaa. Arkisin kuitenkin paljon ruokia joiden valmisteluun menee n. 30 min.

Tietysti täytyy ottaa huomioon, että asun miehen kanssa kaksin, perheelle näissä jutuissa menisi enemmän aikaa. Mies myös osaa tehdä kaikkia asioita mitä minäkin, joten ne jakautuvat aika lailla 50-50. Sanoisin kuitenkin, että noissa jutuissa on paljolti kiinni siitä mihin on tottunut. Papujen keittäminen ei ole mikään iso vaiva kun siihen on rutiini (ja se pakastin), leivässä toki on enemmän vaivaa, varsinkin jos leipominen ei ole mieluista puuhaa.

Vierailija
149/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli kiloa mansikoita menee helposti, nam

Vierailija
150/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta riisistä. Neljä vuosikymmentä olen syönyt viikoittain uudelleen lämmitettyä riisiä muodossa tai toisessa; päivällisen tähteitä, paistettua riisiä, riisipiirakoita. Ei mitään ruokamyrkytyksiä koskaan.

Esim. Japanissakin näin kyllä tehdään ja eilistä riisiä käytetään eväiden riisipalloihin ym paljon. Mutta siellä käsittääkseni on yleistä pakastaa ylijäämäriisi nopeasti seuraavaa käyttökertaa varten, joten ehkä tämä sitten on heidän pelastuksensa tuota bakteeria vastaan.

Vierailija
151/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut, ettei hedelmissä olevaa sokeria tarvitse laskea noihin. Itse saan sokeria oikeastaan pelkästään hedelmistä, en syö herkkuja enkä käytä sokeria ruoanlaittoon tai juomiin.

Ei, sokeri kuin sokeri. Ei Fineli erottele hedelmistä tai karkeista saatua sokeria.

Fineli ei ole mikään jumala. Kyllä hedelmäsokeri ja lisätty sokeri ovat ravitsemuksellisesti aivan eri asia, vaikka karppaajat väittäisi mitä.

Vierailija
152/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut, ettei hedelmissä olevaa sokeria tarvitse laskea noihin. Itse saan sokeria oikeastaan pelkästään hedelmistä, en syö herkkuja enkä käytä sokeria ruoanlaittoon tai juomiin.

Ei, sokeri kuin sokeri. Ei Fineli erottele hedelmistä tai karkeista saatua sokeria.

Fineli ei ole mikään jumala. Kyllä hedelmäsokeri ja lisätty sokeri ovat ravitsemuksellisesti aivan eri asia, vaikka karppaajat väittäisi mitä.

Hiilihydraattia yhtälailla.

Vierailija
153/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko mahdotonta. Meidän perheen suurin suolan- ja sokerinlähde on normaalirasvainen ab-piimä. Juodaan lasillinen päiväruualla per lätty. Mutta näin K-ruoka väittää ja aika harvoin ostetaan syötävää plussakortin ohi.

Valmiit leivät, leikkeleet, juustot, einekset, marinoidut lihat ja kalat jos ekana jättää pois, niin saattaa suolatavoite onnistua.

Kesällä ei oo vaikeeta saada vihamneksiakaan kasaan, joskus maaliskuussa hevi- osasto näyttää masentavslle eikä sieltä tee mieli mitään.

gtp
154/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin olisi tärkeintä varmaan keskittyä siihen ettei syö liikkaa gmo-ruokaa päivittäin. Tuotteisiin kun  ei nyykyisin tarvi merkitä vaikka se olisi gmo-shittiä

Vierailija
155/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta puhut, eri asiota ovat. Hedelmäsokeri on haitallisempaa maksalle.

Vierailija
156/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt kirjoitti:

"Valmisruuat pois", mutta mitenkäs sitten jos ei kertakaikkiaan ehdi/jaksa olla koko ajan kokkailemassa? Kaikilla ei ole työpäivän jälkeen niin paljoa ylimääräistä energiaa, että jaksaisi tehdä sen maailman terveellisimmän kolmen ruokalajin illallusen ja vielä seuraavan päivän eväät siihen päälle. Jäisi kyllä muut harrastukset aika vähälle huomiolle.

Terveellisempää syömistä olen itsekin monesti miettinyt, mutta ei vaan rahkeet riitä. Kai olisi etsittävä joku kumppani, joka tykkää kokkailla.

Kuinka paljon sulla sitten on aikaa/energiaa päivittäin pistää ruoanlaittoon? 15 min vai 30 min? Tämä vaikuttaa aika paljon siihen mitä voi ehdottaa. Sinänsä ymmärrä oikein hyvin ettei kaikilla ole aikaa tai viitseliäisyyttä ruoanlaittoon, vaikka itse siitä tykkäänkin. Kolmen ruokalajin illalista harva kuitenkaan varmaan päivittäin värkkää. Minä lähestyisin ongelmaa siltä kannalta, että miettisin pieniä juttuja joilla muuttaa ruokavalio terveellisemmäksi. Eli esimerkiksi joku helppo kasvislisuke joka aterialle. Jos ei jaksa tehdä salaattia, olkoon se porkkanaraaste ja vaikka höyrytetyt parsa-/ruusukaalit. Vaikka sitten pakasteesta, jos haluaa minimoida pilkkomisen. Jo tämä kasvislisuke tekee ateriasta vähän terveellisemmän niinäkin päivinä kun on pakko turvautua valmisruokaan. Myös kaalista saa helpon lisukkeen ihan vain raastamalla, kastike viinietikasta, oliiviöljystä, valko-/mustapippurista ja suolasta. Kirsikkatomaatteja tai kurkkuviipaleita lounaan kylkeen. Jos ainoa panostus joinakin päivinä on tuo, niin sekin on parempi kuin ei mitään.

En itse juurikaan käytä pakasteita, mutta sinun tilannettasi varmaan helpottaisi käyttää pakastevihanneksia muutenkin ruoanlaitossa enemmän, jos siis ongelma on se, ettet vain jaksa tai ehdi laittaa ruokaa niin paljon kuin haluaisit. Esim. kasviswok pakastevihanneksista ja täysjyvänuudeleista ja haluamastasi proteiinista valmistuu helposti puolessa tunnissa tai vähemmässäkin. Ei se välttämättä ole mitään hirveän hohdokasta ruokaa, mutta varmasti terveellisempää kuin kalapuikot ja ranskalaiset tai joku perusmikroateria.

Vierailija
157/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa on minimi, voisi kuvitella, että mitä isompi ihminen, sitä enemmän kannattaa syödä. 

Miten ruokavaliosi voi olla terveellinen, jos et pääse kuin puoleen minimikasvismäärästä? Monipuoliset kasvikset on ihan ykkönen, kun lähdetään miettimään terveeellistä ruokavaliota. 

En ole aivan vakuuttunut ongelmasi todellisuudesta. Vihanneksissa on volyymia, mikä täyttää, mutta ei paljon kaloreita. Mitä sinulta jäisi syömättä, jos nyt lisäisit 50 gr marjoja tai hedelmiä aamupalaan, 100 gr tomaattia lounaalle ja 100 gr parsakaalia illalliselle?

Ei nyt sentään liioitella tartte niiden kasvisten terveellisyyttä.

Vierailija
158/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

gtp kirjoitti:

Nykyisin olisi tärkeintä varmaan keskittyä siihen ettei syö liikkaa gmo-ruokaa päivittäin. Tuotteisiin kun  ei nyykyisin tarvi merkitä vaikka se olisi gmo-shittiä

Ei pidä paikkaansa ellet asu jossain Jenkeissä. EU:ssa on edelleen erittäin tiukat säädökset gmo-elintarvikkeista, joissain maissa ne on kielletty kokonaan. Koko EU:n alueella ne on kuitenkin merkittävä selkeästi.

Vierailija
159/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjoja voisi varmaan lisätä aamupalaa. Hedelmiä oikein ei, sillä kuten sanoin, olen allerginen tuoreille hedelmille ja kasviksille. Toki joitain hedelmiä voi keittää tai paistaa, mutta eivät ne oikein hyvältä maistu. Lisäksi hedelmät eivät vain tunnu sopivan minulle niin hyvin kuin vihannekset, vaan ainakin omenat ja päärynät aiheuttavat ummetusta.

Tyypillisesti syön lounaalla 100g vihanneksia ja lisäksi keitettyä ohraa ja kala-, linssi- tai kasvispihvejä. Välipalaksi syön porkkanaa ja päivällisellä toiset 100g vihanneksia ja tofua tai linssipihvejä. Illalla vielä sitten kaurapuuroa tai näkkileipää. En jaksaisi alkaa syödä lounaalla ja päivällisellä ylimääräistä 100g vihanneksia, mutta pakko kai se sitten on, kun en oikein koe, että noista täysjyvän tai proteiinin lähteistäkään voisi hirveästi nipistää. 

Vierailija
160/201 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria se on hedelmäsokerikin, laskee sitä tai ei. Aiheuttaa vieläpä rasvamaksan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä