Miten ihmeessä päästä siihen että päivittäin suolan saanti alle 5 g ja kasvisten saanti yli puoli kiloa?
Puoli kiloa kasviksia on todella paljon ellei syö isoja hedelmiä.
Suolaa taas on niin luonnostaan ruoissa kuin sitten lisättynä valmisruoissa ja erityisesti ravintoloiden ruoissa niin että yhdessä annoksessa saattaa tulla koko päivän maksimi suositus. Jo yksi grillimakkara on 2 g suolaa, jos niitä syö pari niin siinä melkein onkin päivän suolan saanti.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ihmetellyt miten siihen voi olla vaikea päästä.
Mistä saat kasvikset päivän mittaan? Mitä kasviksia syöt?
Aamulla parin leipäviipaleen päälle paprikaa, kurkkua, tomaattia, mistä nyt tykkää
Tai jugurtin sekaan desi mustikoita tai muita marjoja maun mukaan
Ruuaksi kasvisvokkia, mihin tulee paprikaa, sipulia, porkkanaa, kaalia, parsakaalia jne. Joko kaikkia tai osaa vain.
Välipalalla viipaloitu omena ja/tai porkkanaa tai kurkkua tikkuina, kukkakaalipaloja
Illalla salaattikulho, missä esim. baby pinaattia, retiisiä, miniluumutomaatteja tai jos haluaa vielä jotain lämmintä syödä, bataattisosekeitto tai uunikasviksia (perunaa, sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, broccolineja)
Haluatko oikeasti elää noin? Eikö kyllästytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
väsynyt kirjoitti:
"Valmisruuat pois", mutta mitenkäs sitten jos ei kertakaikkiaan ehdi/jaksa olla koko ajan kokkailemassa? Kaikilla ei ole työpäivän jälkeen niin paljoa ylimääräistä energiaa, että jaksaisi tehdä sen maailman terveellisimmän kolmen ruokalajin illallusen ja vielä seuraavan päivän eväät siihen päälle. Jäisi kyllä muut harrastukset aika vähälle huomiolle.
Terveellisempää syömistä olen itsekin monesti miettinyt, mutta ei vaan rahkeet riitä. Kai olisi etsittävä joku kumppani, joka tykkää kokkailla.
Esim riisiä voi keittää isomman määrän ja laittaa loput jääkaappiin tai pakastimeen seuraavaa päivää varten.
Monia itsetehtyjä ruokia saa myös monen päivän tarpeiksi, vaikkapa linssipataa helppo tehdä isoon kattilaan.
Myös helppoja valintoja: kananmuna keitettynä vs munakkaana on terveellisempi ja vähäsuolaisempi olettaen että munakas maustetaan suolalla ja keitettynä helpompi syödä sellaisenaan.
En söisi eilen keitteyä riisiä ikinä. Riisi on niin nopeasti keitetty, ettei sitä kannata alkuunkaan keittää kiloa kerralla. Keitetyn riisin säilyttäminen ja syöminen seuraavana päivänä voi olla bakteeririski, varoittavat asiantuntijat, muodostaa vakavan ruokamyrkytysriskin.
Kesällä pitää olla muutenkin tarkka jos isoja padallisia moneksi päiväksi keittelee.
Kylmäketjusta kiinni, kun nopeasti jäähdyttää ja säilyttää vain jääkaapissa niin mikäpä ongelma? Tai heti pakkaseen?
Papupadat yms vain maku syvenee kun lämmittää myöhemmin uudelleen, ei todellakaan tarvitse yhdellä kertaa käyttää.
Joo, muut ruoat, mut riisi on eri asia. En lämmittäisi uudelleen. Riisissä on ihan oma bakteerinsa jonka nimeä en nyt muista. Ei auta normaalit kylmennykset siihen. Älä koskaan ota riskiä lämmittämällä riisiä uudelleen.
Bacillus cereus. Syntyy kun keitettyä riisiä lämmittää. Aiheuttaa ruokamyrkytyksiä.
Onpas mulla ollut hyvä tuuri. Aina teen enemmän ja lämmitän seuraavalla aterialla, mutta en ole koskaan siitä sairastunut. En ole kuullutkaan koko asiasta.
Melkein päivittäin tulee vähintään 500 gr kasviksia/marjoja/hedelmiä, yleensä enemmänkin.
Minusta ei ole vaikea saada ihan pelkistä kasviksista puolta kiloa päivässä! 🥬🥕
Mutta toki olen harjoitellut pitkään.
Aamulla jugussa marjoja ja sen kanssa hedelmä.
Esimerkiksi kinkkukiusaukseen heitän mukaan pinaattia, sieniä ja paistetutta kesäkurpitsaa, sopii hyvin! Sitten sen kylkeen yleensä keitän ruusukaalia, vihreitä papuja tai varsiparsakaalia tms.
Välipala pari palaa leipää juustolla ja kurkulla, kylkeen naposteluporkkanaa ja/tai paprikaa ja pähkinöitä.
Illallinen voi olla vaikka jauhelihakeitto, siinä helposti syö 150-200 gr keittojuureksia. Se voi myös olla vaikka 150-200 gr herkkusieniä sisältävä soosi pottujen kanssa, kylkeen taas jotain keitettyä kasvista tai salaatti/tuoreita, ja raejuustoa.
Viime viikolla myös täytettyä kesäkurpitsaa (paprika toimii myös) olen syönyt, sille sisään tulee mm. sieniä ja pinaattia, mutta kylkeen taisin parsaa keittää!
Illalla voi vielä tehdä lehtikaalisipsejä tai dippailla kurkkua ja porkkanaa. Iltapalla taas hedelmää tai vaikka mansikoita, tai taas pala leipää ja kourallinen kurkkutikkuja tai muuta vastaavaa.
Kasviksia on parhaita! 💚
Vierailija kirjoitti:
Mä juttelin aiheesta ravitsemusterapeutin kanssa ja tosiaan suolaa saa liikaa noin 95 prosenttia suomalaisista, hänen (ja muidenkin) mielestä se alle 5 gr on lähes mahdotonta.
Ihan varmasti näin onkin, jos ravitsemusterapeutin ohjeita tottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla parin leipäviipaleen päälle paprikaa, kurkkua, tomaattia, mistä nyt tykkää
Tai jugurtin sekaan desi mustikoita tai muita marjoja maun mukaan
Ruuaksi kasvisvokkia, mihin tulee paprikaa, sipulia, porkkanaa, kaalia, parsakaalia jne. Joko kaikkia tai osaa vain.
Välipalalla viipaloitu omena ja/tai porkkanaa tai kurkkua tikkuina, kukkakaalipaloja
Illalla salaattikulho, missä esim. baby pinaattia, retiisiä, miniluumutomaatteja tai jos haluaa vielä jotain lämmintä syödä, bataattisosekeitto tai uunikasviksia (perunaa, sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, broccolineja)
Haluatko oikeasti elää noin? Eikö kyllästytä?
Mitä? Mulle kasvikset eivät ole pakkopullaa, vaan oikeasti pidän niistä.
Tuosta riisistä. Neljä vuosikymmentä olen syönyt viikoittain uudelleen lämmitettyä riisiä muodossa tai toisessa; päivällisen tähteitä, paistettua riisiä, riisipiirakoita. Ei mitään ruokamyrkytyksiä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, paljonko tölkkitonnikalassa on suolaa?
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-tonnikalapala-200150g-vedess…
-> ravintosisältö
Tuoteselosteessa kerrotaan, että 1 g.
Onko se 1 g suolaa kaikkiaan siinä koko purkin sisällössä, jota on 150g, vai kiloa kohden 1 g. Vai 1g/100 g.
Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä juttelin aiheesta ravitsemusterapeutin kanssa ja tosiaan suolaa saa liikaa noin 95 prosenttia suomalaisista, hänen (ja muidenkin) mielestä se alle 5 gr on lähes mahdotonta.
Ihan varmasti näin onkin, jos ravitsemusterapeutin ohjeita tottelee.
No en ollut semmosella asialla, ei huolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-> ravintosisältö
Onko se 1 g suolaa kaikkiaan siinä koko purkin sisällössä, jota on 150g, vai kiloa kohden 1 g. Vai 1g/100 g.
Siinä lukee ihan selvällä suomen kielellä että ravintosisältä 100 g:sta. Se on myös ihan EU:n laajuinen standardi että määrät ilmoitetaan aina /100 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
väsynyt kirjoitti:
"Valmisruuat pois", mutta mitenkäs sitten jos ei kertakaikkiaan ehdi/jaksa olla koko ajan kokkailemassa? Kaikilla ei ole työpäivän jälkeen niin paljoa ylimääräistä energiaa, että jaksaisi tehdä sen maailman terveellisimmän kolmen ruokalajin illallusen ja vielä seuraavan päivän eväät siihen päälle. Jäisi kyllä muut harrastukset aika vähälle huomiolle.
Terveellisempää syömistä olen itsekin monesti miettinyt, mutta ei vaan rahkeet riitä. Kai olisi etsittävä joku kumppani, joka tykkää kokkailla.
Tee samaan hikeen enemmän kerralla.
Huomasin, että jääkaapissakin keitetyt vihannekset säilyy hyvin 3 vrk.
Pakasteeseen ylimääräset annosrasioihin.
Jääkaappi kun on riittävän kylmä, niin ihan hyvältä maistuu vielä 3. päivänäMyös valmiiksi pilkotut tuoreet kasvikset ilmatiiviissä rasioissa säilyy ihan hyvin muutaman päivän.
Ja valmisruuastakin voi valita salaatteja (ei siis mitään majoneesimömmöjä). Lisäksi jos se kaikenlainen pilkkominen tuntuu aikaavievältä ja/tai työläältä niin sitten ostaa sellaisesta kaupan salaattibaarista valmiiksi pilkottua kasvista sen kipollisen. Lisää sitten itse kotona vaikka purkillisen tonnikalaa siihen lisukkeeksi. Tai vaikka fetaa. Sellainen apetinan pikkurasia menee kerralla ja siinä saa halutessaan salaattikastikettakin.
Tai ostaa kipollisen noita kasviksia ja palvelutiskistä broilerinkoiven. Taatusti terveellisempää kuin joku mikroeines tai pikaruoka eikä tarvinnut jaksaa kokata. Taitaa olla itseasiassa jotain valmiita salaattipohjia ihan siellä hevi-osastollakin myynnissä mutta niissä on lähinnä vaan valmiiksi revittyä salaatinlehteä eli tomaatit ym pitää itse pilkkoa niihin.
Pakastekasvikset on myös todella käteviä.
Turha niitä on siitä salaattibaarista ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-> ravintosisältö
Siinä lukee ihan selvällä suomen kielellä että ravintosisältä 100 g:sta. Se on myös ihan EU:n laajuinen standardi että määrät ilmoitetaan aina /100 g.
Ok. Kiitos vastauksestasi👍
Hyvin menee ainakin se 500g näin tuoreitten vihannesten sesonkiaikana. Nehän ovat ihan karkkia, pienet tomaatit, kurkku, varhaiskaali.
Rapeaan salaatinlehteen voi piilottaa monenmoista tuorejuustoa ja pieniä kasviksia.
Ei ole mikään pakko syödä sitä suolaista leipääkään ja ruokaan yrttejä yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kuvitellut, ettei hedelmissä olevaa sokeria tarvitse laskea noihin. Itse saan sokeria oikeastaan pelkästään hedelmistä, en syö herkkuja enkä käytä sokeria ruoanlaittoon tai juomiin.
Ei, sokeri kuin sokeri. Ei Fineli erottele hedelmistä tai karkeista saatua sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
väsynyt kirjoitti:
Tee samaan hikeen enemmän kerralla.
Huomasin, että jääkaapissakin keitetyt vihannekset säilyy hyvin 3 vrk.
Pakasteeseen ylimääräset annosrasioihin.
Jääkaappi kun on riittävän kylmä, niin ihan hyvältä maistuu vielä 3. päivänäMyös valmiiksi pilkotut tuoreet kasvikset ilmatiiviissä rasioissa säilyy ihan hyvin muutaman päivän.
Ja valmisruuastakin voi valita salaatteja (ei siis mitään majoneesimömmöjä). Lisäksi jos se kaikenlainen pilkkominen tuntuu aikaavievältä ja/tai työläältä niin sitten ostaa sellaisesta kaupan salaattibaarista valmiiksi pilkottua kasvista sen kipollisen. Lisää sitten itse kotona vaikka purkillisen tonnikalaa siihen lisukkeeksi. Tai vaikka fetaa. Sellainen apetinan pikkurasia menee kerralla ja siinä saa halutessaan salaattikastikettakin.
Tai ostaa kipollisen noita kasviksia ja palvelutiskistä broilerinkoiven. Taatusti terveellisempää kuin joku mikroeines tai pikaruoka eikä tarvinnut jaksaa kokata. Taitaa olla itseasiassa jotain valmiita salaattipohjia ihan siellä hevi-osastollakin myynnissä mutta niissä on lähinnä vaan valmiiksi revittyä salaatinlehteä eli tomaatit ym pitää itse pilkkoa niihin.
Pakastekasvikset on myös todella käteviä.
Turha niitä on siitä salaattibaarista ottaa.
Jos on tarkoitus välttää myös suolaa, ei ainakaan Apetinan fetaa kannata lisäillä salaattiin. Alan omilla sivuilla olevissa tuotetiedoissa kerrotaan sadan gramman classic fetaa sisältävä 13 grammaa suolaa!
Pirkan tonnikalassa (veteen säilötyssä) on 1 gramma, mikä on kaiketi kohtuullinen määrä.
Valmiin grillatun broilerin tuotetietoja ei ollut mutta veikkaan niiden marinadissa olevan suolaa aika lailla.
Muuten hyviä vinkkejä kasvisten helppoon lisäämiseen kyllä.
Lisää salaatin syöntiä kahteen kiloon per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kaikkia kasviksia. Käytän tuoreita ja pakastettuja. Laitan ruokaan kasviksia, syön salaatteja, höyrytän juureksia lisukkeeksi ja syön marjoja ja hedelmiä. Onneksi pidän lähes kaikista kasviksista, mitä HeVi-osastolta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?
Luultavasti vähemmän kuin keskivertomamma viettää puhelintaan ja tätä palstaa selaten
Bacillus cereus. Syntyy kun keitettyä riisiä lämmittää. Aiheuttaa ruokamyrkytyksiä.