Voiko skitsofrenia alkaa jo lapsena?
Jos on hiljainen ja ujo ja pitää harhat omana tietonaan? Minulle tuli jo 10-vuotiaana harhoja että opettaja näkee ja kuulee ajatukseni kun olin kotona. Se oli ihan hullua.
Kommentit (11)
Kaikki ei ole skitsofreniaa. Lapsilla on hyvä mielikuvitus ja lapsia pitää osata rauhoittaa. Osa kanavoi henkimaailmaa tai muuta. Puutoksia ravinteissa? Lapselle ei tarvitse lykätä kännykkää 3v käteen tai television roskaohjelmia, negatiivisia juttuja. Rokotteissa pitää miettiä, tuleeko allergioita jos joku tunkee niitä.
Haluatko kertoa, onko sairaus diagnosoitu kohdallasi joskus myöhemmin? Lapsuusiän skitsofrenia on kyllä olemassa oleva sairaus. Tuollaiset ajatukset, joista kerroit, eivät sinänsä kerro psykoottisista harhaluuloista, vaan voivat olla lapsen pelkoja ja mielikuvitusta.
Käytännössä alttius voi olla synnynnäinen ja ympäristötekijät voi mahdollistaa sairauden jo lapsena, mutta todellisuudessa näin tapahtuu äärimmäisen harvoin.
On mahdollista. Varsinkin noin, että "ei jää kiinni" siitä harhaisuudesta.
Mulla on skitsofrenia ja ei ole mitään selkeää puhkeamisaikaa vaan mulla on ilmeisesti ollut se aina.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa, onko sairaus diagnosoitu kohdallasi joskus myöhemmin? Lapsuusiän skitsofrenia on kyllä olemassa oleva sairaus. Tuollaiset ajatukset, joista kerroit, eivät sinänsä kerro psykoottisista harhaluuloista, vaan voivat olla lapsen pelkoja ja mielikuvitusta.
On diagnosoitu monta psykoosia ja lopulta Skitsofrenia. Tiedän kyllä mitä harhat ovat ja sen kun toinen tulee pään sisälle. Esim. Kävin aina pimeässä vessassa kotona ettei opettaja näe.
No mä ajattelin lapsena, että telkkarin uutistenlukija näkee siitä purkista meille. Totesin ajatuksen höpsöksi aikani telkkarin ääressä pelleiltyäni ja naaman vääntelyn jälkeen. Yritin saada uutisankkurista jotain reaktiota aikaiseksi, eikä sillä ilmekään värähtäny.
Lapset on höpsöjä ja mielikuvitus varsin vilkas. Tosin parilla mun ystävillä on molemmilla ensipsykoosit olleet siinä 15-16 vanhoina. Lapsiksi sen ikäiset nykyään lasketaan. Itelläkin se taisi olla siinä 15 kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
No mä ajattelin lapsena, että telkkarin uutistenlukija näkee siitä purkista meille. Totesin ajatuksen höpsöksi aikani telkkarin ääressä pelleiltyäni ja naaman vääntelyn jälkeen. Yritin saada uutisankkurista jotain reaktiota aikaiseksi, eikä sillä ilmekään värähtäny.
Lapset on höpsöjä ja mielikuvitus varsin vilkas. Tosin parilla mun ystävillä on molemmilla ensipsykoosit olleet siinä 15-16 vanhoina. Lapsiksi sen ikäiset nykyään lasketaan. Itelläkin se taisi olla siinä 15 kieppeillä.
15-vuotias on biologisesti lähempänä aikuista kuin lasta, vaikka aivojen kehitys onkin vielä kesken.
Lapsethan luulevat, että toiset tietävät ajatukset (esim. pelätään, että vanhempi suuttuu, kun ajatellaan/suunnitellaan jotain kiellettyä) Ei ehkä enää 10-vuotiaana (?), mutta nuorempana. Olitko jotenkin kehityksessä jäljessä tai taantunut (esim. kova stressi, kriisit, traumat tms. voi aiheuttaa).
Kyllä se voi alkaa kymmenvuotiaana.
Lapsuus iässä yki havaittu ns. psykoosityyppi on skitsofrenia. Ppsykoosioireet ovat ennen nuoruusikää hyvin harvinaisia, mutta mahdollisia. - Kuitenkaan yksittäiset harhakokemukset eivät yleensä ole merkki psykoosisairaudesta.
Se mikä on hyvin surullista, että Lapsena (alle 13 vuotaana) alkunsa saanu skitsofrenian ennuste on heikompi kuin myöhemmin alkavan skitsofrenian. Suurimmalle osalle skitsofreniasta tulee krooninen sairaus.
Uskovainen mies
Luin kerran uteliaisuudesta joltain mielenterveyssivuilta lasten psykooseista. Ne ovat todella harvinaisia. Suosittelen sinuakin lukemaan esim. Mielenterveystaloa eikä kyselemään täältä.