Miten ihmeessä päästä siihen että päivittäin suolan saanti alle 5 g ja kasvisten saanti yli puoli kiloa?
Puoli kiloa kasviksia on todella paljon ellei syö isoja hedelmiä.
Suolaa taas on niin luonnostaan ruoissa kuin sitten lisättynä valmisruoissa ja erityisesti ravintoloiden ruoissa niin että yhdessä annoksessa saattaa tulla koko päivän maksimi suositus. Jo yksi grillimakkara on 2 g suolaa, jos niitä syö pari niin siinä melkein onkin päivän suolan saanti.
Kommentit (201)
Lopeta se einesten syönti ja tee itse ruokasi. Perunoista tulee helposti jo puolet päivän kasviksista, ei siihen enää montaa omenaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se einesten syönti ja tee itse ruokasi. Perunoista tulee helposti jo puolet päivän kasviksista, ei siihen enää montaa omenaa tarvitse.
Perunoita ei lasketa.
Tee leipä itse. Silloin siihen ei tarvitse laittaa ollenkaan suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Perunaa ei lasketa tuohon suositukseen puoli kiloa päivässä.
Koskee muita kasviksia; ei kaikkia kasvikunnan tuotteita. Viljat yms ei myös kuulu.
Vaihda ravintola- ja valmisruoat itsetehtyyn kotiruokaan. Marinoitujen lihojen tilalle maustamaton. Sydänmerkki kertoo tuotteen terveellisyydestä. Makkaraa ei tarvitse syödä joka päivä. Leivässä on runsaasti suolaa.
Kasvisten määrää saa helposti lisättyä. Aamupuuroon tai jogurttin marjoja päälle, leivän päälle kasviksia, ruoan kanssa puoli lautasta salaattia, tee myös lämpimiä kasviksia. Välipalaksi hedelmä, iltapalalla kasvistikkuja. Ruokiin voi laittaa kasviksia. Puoli kiloa ei ole niin paljon kuin miltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ihmetellyt miten siihen voi olla vaikea päästä.
Mistä saat kasvikset päivän mittaan? Mitä kasviksia syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö valmisruokia. Lisään kasviksia kaikkiin laittamiini ruokiin. Lisäksi syön salaatteja, hedelmiä ja juureksia.
Ihan kaikkia kasviksia syön.
Tee itse ruokasi äläkä käytä sitä suolaa niin paljon! ne grillimakkarat vaan jätät pois kokonaan. Miten voi olla vaikeaa sydä puoli kiloa tomaatteja, kurkkua, salaattia, porkkanaa, marjoja, hedelmiä? Ja ei, EI ne ole kalliita!! Makkara on kallista!
Suolan välttely normaalilla ruokavaliolla on mahdotonta. Jos syö kaupan leipää, käytännössä peli on pelattu. Valmisruoat viimeistään tuhoaa yrityksen.
Ja jos yrittää terveellisemmin, esim. pavuilla korvata punaista lihaa, niin nekin pitäisi itse liottaa ja keittää, säilykepavut tietysti suolaisia.
Mut joo peruna on hyvä perusraaka-aine monessakin mielessä. Paitsi jos on jollain överi-karppiruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Jättää einekset ja valmisruuan ostamatta leipä mukaanlukien. Itse teen ruokani pääsääntöisesti halvoista pakastekasviksista ja -broilerista sekä pakastekalasta. Ei mitään gourmeeta, hädin tuskin syötävää, mutta eipä nouse paino. Ruokahalua olisi kyllä.
Makkaroita söisin erittäin mielelläni, vaan ei niitä sovi ostaa kun syön heti. Joskus harvoin laitan makkaraa keittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla parin leipäviipaleen päälle paprikaa, kurkkua, tomaattia, mistä nyt tykkää
Tai jugurtin sekaan desi mustikoita tai muita marjoja maun mukaan
Ruuaksi kasvisvokkia, mihin tulee paprikaa, sipulia, porkkanaa, kaalia, parsakaalia jne. Joko kaikkia tai osaa vain.
Välipalalla viipaloitu omena ja/tai porkkanaa tai kurkkua tikkuina, kukkakaalipaloja
Illalla salaattikulho, missä esim. baby pinaattia, retiisiä, miniluumutomaatteja tai jos haluaa vielä jotain lämmintä syödä, bataattisosekeitto tai uunikasviksia (perunaa, sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, broccolineja)
Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?
Kasvisten syönti käy helpommiten tehosekoittimen avulla. Puoli kiloa vihannesta (osa hedelmää) koneeseen, surrurrur ja sen kun nauttii päivän aikana, niin vihanneskiintiö on täynnä.
Käytännössä mahdotonta jos ei itse tee kaikkea ja tsemppaa.
Jozolla on suola jossa on natriumia vain kolmannes tavallisesta.
Mutta ihmettelen suosituksen vain yhtä arvoa, Siis 5 g 50 kiloiselle joka syö 5000 kj päivässä ja sama 150 kiloiselle joka syö 15000 kJ päivässä!
Millaisilla muutoksilla saisi nuo kohdilleen? Ilmeisesti valmisruokia pitäisi ainakin karsia