Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä päästä siihen että päivittäin suolan saanti alle 5 g ja kasvisten saanti yli puoli kiloa?

Vierailija
28.06.2022 |

Puoli kiloa kasviksia on todella paljon ellei syö isoja hedelmiä.

Suolaa taas on niin luonnostaan ruoissa kuin sitten lisättynä valmisruoissa ja erityisesti ravintoloiden ruoissa niin että yhdessä annoksessa saattaa tulla koko päivän maksimi suositus. Jo yksi grillimakkara on 2 g suolaa, jos niitä syö pari niin siinä melkein onkin päivän suolan saanti.

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?

Leipää en leivo kun en viljaa ylipäätään syö.

Pavut likoaa ja kypsyy itsekseen crock potissa, kerralla isot määrät, pakastan kypsät kerta-annoksina.

Rehuja esivalmistelen niin, että samalla kuuntelen äänikirjaa tai katson jotain kivaa youtubesta, esim meal prep videoita. Kerään kaikki rehut ja hedelmät sekä työvälineet pöydälle, biokippo siihen viereen ja sitten vaan hommiin. Kun olen valmis, minulla on jääkaappiin laitettuna pestyjä/pilkottuja hedelmiä, vihanneksia, salaatteja, esivalmisteltuja soppa-aineksia tms. Joskus jopa jo valmiita ruokia pakkaseen tai jääkaappiin tuleville päiville.

Meneehän siihen aikaa, mutta ei se ole mitenkään vastenmielistä hommaa. Rentouttavaa ja viihdyttävää.

Eikä joka kerta tarvitse tuntitolkulla monen päivän ruokia valmistella. Joskus vaan se vartti-puoli tuntia sen päivän ruokiin.

Vierailija
82/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alle 5g suositus koskee pientä suolalle herkkää vähemmistöä joka ei pysty erittämään suolaa normaalisti pönttöön.Tämän myönsi tutkimusprofessori Antti Aro 2000-luvun alussa.

Oikea natriumkloridin määrä ihmiskehossa on 0. Ihmisen keho tarvitsee natriumia kasviksista, suola on solumyrkky. Jos et usko niin vedä sitä kerralla 20g, en tosin suosittele koska kuolisit siihen paikkaan.

Kilo runsassuolaista 1,5%+ ruokaa joulupöydässä saattaa sillin ja lohen kanssa lähennellä tuota tappavaa annosta. Ilmankos siitä tuleekin semmoinen kumma jouluinen olo!

Totta. Ainoa syy miksi olet sen aterian jälkeen hengissä on se, että suola on sitounut siihen ruokaan, joten kehosi vuorostaan ehtii sitoa sen veteen ja rasvakudokseen. Jos vetäisit 20 g puhdasta suolaa esim. veden kanssa niin se olisi henki pois.

Ei se ainoa syy ole, kyllä sekin vaikutti että lopetin anopille naljailun, ennenkuin appi lähti asekaapille. Melko murhaava oli puolisonkin katse. Nauruun meinasin myös kuolla, huonosti olisi käynyt jos olisin jatkanut vitsailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, paljonko tölkkitonnikalassa on suolaa?

Vierailija
84/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin helteillä on helppo homma päästä eroon liiasta suolasta. Joka päivä parin - kolmen tunnin reipas hikilenkki, vaikkapa polkupyörällä. Minä olen tehnyt näin joka päivä, oikeastaan kaksikin toinen pyörällä ja toinen kävellen, ja joudun tankkaamaan lisäsuolaa.

Vierailija
85/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Kylmäsavustettua poronlihaa söin n. 40 g. Älytön päänsärky seurasi. Olen tottunut vähäsuolaiseen ruokaan. Siis kuinka paljon siihen ympätään suolaa?

Vierailija
86/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin helteillä on helppo homma päästä eroon liiasta suolasta. Joka päivä parin - kolmen tunnin reipas hikilenkki, vaikkapa polkupyörällä. Minä olen tehnyt näin joka päivä, oikeastaan kaksikin toinen pyörällä ja toinen kävellen, ja joudun tankkaamaan lisäsuolaa.

Hyvä sille, jolla on vaadittava fyysinen terveys.

Miten arvioit lisäsuolan tarpeesi? Sitä tietoa ja ymmärrystä olisin vailla.

Vierailija
87/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli kiloa kasviksia (vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät) ei ole edes mikään temppu. Mitatkaa vaikka mitä painaa yksi isohko tomaatti!

Vierailija
88/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainoa aikaa vievä kasvis on appelsiini ja sekin johtuu siitä, että en tykkää kalvoista ja leikkaan ne pois. Kaiken muun kuorii ja pilkkoo hetkessä.

Lounassalaattiin heitän jotain pakastekasvista (vihreä papu/herne/parsakaali/pinaatti) mikroon sulamaan ja sen parin minuutin aikana ehdin pilkkoa muutamaa vihannesta, kuten tomaattia, kurkkua, avokadoa, paprikaa, retiisiä tai porkkanaa, alimmaksi revityn salaatin päälle. Sekoittelen salaatinkastikkeen ja laitan sen, pakastevihannekset ja proteiinin (pavut/kanamuna/raejuusto/kypsä kana tai kala) vihannesten päälle. Tähän menee ehkä viisi minuuttia. 

Vierailija
89/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolan saanti pysyy myös suosituksissa, jos ainoa merkittävä suolalähde on itse tehty lämmin ateria ja senkin ohessa on puoli lautasellista salaattia. Jostain mysli-marja-jogurttiseoksesta saat muutaman sata milligrammaa suolaa. Leipä, leikkeleet, juusto ja valmisruoat ovat suurimmat suolan lähteet.

Leipä, leikkeleet, juusto ja valmisruuat eivät ole suolanlähteitä kauppaan jätettyinä. Ruuan lämmittäminenkään ei tuo siihen suolaa, kyllä se on ainakin minun itse siihen laitettava. Salaattia tapasin aiemmin suolata.

Kyllä itse valmistetussa ruuassa suurin suolan lähde on oman käden lisäämä suola. Itse en enää maistele onko riittävästi suolaa vaan laitan ihan mitaten.

Vierailija
90/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Kylmäsavustettua poronlihaa söin n. 40 g. Älytön päänsärky seurasi. Olen tottunut vähäsuolaiseen ruokaan. Siis kuinka paljon siihen ympätään suolaa?

Oliskohan päänsärky johtunut nestevajauksesta, veikkaisin.

Vierailija
91/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?

Leipää en leivo kun en viljaa ylipäätään syö.

Pavut likoaa ja kypsyy itsekseen crock potissa, kerralla isot määrät, pakastan kypsät kerta-annoksina.

Rehuja esivalmistelen niin, että samalla kuuntelen äänikirjaa tai katson jotain kivaa youtubesta, esim meal prep videoita. Kerään kaikki rehut ja hedelmät sekä työvälineet pöydälle, biokippo siihen viereen ja sitten vaan hommiin. Kun olen valmis, minulla on jääkaappiin laitettuna pestyjä/pilkottuja hedelmiä, vihanneksia, salaatteja, esivalmisteltuja soppa-aineksia tms. Joskus jopa jo valmiita ruokia pakkaseen tai jääkaappiin tuleville päiville.

Meneehän siihen aikaa, mutta ei se ole mitenkään vastenmielistä hommaa. Rentouttavaa ja viihdyttävää.

Eikä joka kerta tarvitse tuntitolkulla monen päivän ruokia valmistella. Joskus vaan se vartti-puoli tuntia sen päivän ruokiin.

Tämä.

Ravintolasyömiseenkin suttaantuisi enemmän aikaa. Tässä tehdään laadukasta ruokaa ja nautitaan ruuanlaittoharrastuksesta se lyhyehkö aika mitä tuo sitten viekään. Terävä veitsi kädessä niin pysyy mielikin virkeänä.

Vierailija
92/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolta kysyt, mutta itsellä tunne liittyy moneen tekijään. Olen kai ajan myötä onnistunut yhdistämään tunteen nimenomaan suolaan. Kuin kihelmöivä jano. Otan usein tunteen kanssa riskin ja otan vähän suolaa kädelle. Jos maistuu makealta lisäsuola on tarpeen.

Vierailija
93/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valmisruuat pois", mutta mitenkäs sitten jos ei kertakaikkiaan ehdi/jaksa olla koko ajan kokkailemassa? Kaikilla ei ole työpäivän jälkeen niin paljoa ylimääräistä energiaa, että jaksaisi tehdä sen maailman terveellisimmän kolmen ruokalajin illallusen ja vielä seuraavan päivän eväät siihen päälle. Jäisi kyllä muut harrastukset aika vähälle huomiolle.

Terveellisempää syömistä olen itsekin monesti miettinyt, mutta ei vaan rahkeet riitä. Kai olisi etsittävä joku kumppani, joka tykkää kokkailla.

Vierailija
94/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt kirjoitti:

"Valmisruuat pois", mutta mitenkäs sitten jos ei kertakaikkiaan ehdi/jaksa olla koko ajan kokkailemassa? Kaikilla ei ole työpäivän jälkeen niin paljoa ylimääräistä energiaa, että jaksaisi tehdä sen maailman terveellisimmän kolmen ruokalajin illallusen ja vielä seuraavan päivän eväät siihen päälle. Jäisi kyllä muut harrastukset aika vähälle huomiolle.

Terveellisempää syömistä olen itsekin monesti miettinyt, mutta ei vaan rahkeet riitä. Kai olisi etsittävä joku kumppani, joka tykkää kokkailla.

Tee samaan hikeen enemmän kerralla.

Huomasin, että jääkaapissakin keitetyt vihannekset säilyy hyvin 3 vrk.

Pakasteeseen ylimääräset annosrasioihin.

Jääkaappi kun on riittävän kylmä, niin ihan hyvältä maistuu vielä 3. päivänä

Vierailija
95/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolta kysyt, mutta itsellä tunne liittyy moneen tekijään. Olen kai ajan myötä onnistunut yhdistämään tunteen nimenomaan suolaan. Kuin kihelmöivä jano. Otan usein tunteen kanssa riskin ja otan vähän suolaa kädelle. Jos maistuu makealta lisäsuola on tarpeen.

Siis makealta kuin sokeri? Tämä onkin minulle uutta.

Vierailija
96/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt kirjoitti:

Eipä taida rahkeet riittää, ei. Onnea siihen kumppanin valitsemiseen, ole tarkkana että hän tosiaan myös osaa laittaa haluamaasi ruokaa eikä "kokkaile" oman makunsa mukaan.

Vierailija
97/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se einesten syönti ja tee itse ruokasi. Perunoista tulee helposti jo puolet päivän kasviksista, ei siihen enää montaa omenaa tarvitse.

Perunaa ei lasketa tuohon suositukseen puoli kiloa päivässä.

Koskee muita kasviksia; ei kaikkia kasvikunnan tuotteita. Viljat yms ei myös kuulu.

Aina ihmetellyt että miksi perunaa tai riisiä ei lasketa tuohon 500g kasviksia päivässä??? Nehän on kasvikunnan tuotteita samoin kuin porkkana tai salaatinlehti.

Ootko koskaan katsonut ruokaympyrää/pyramidia? Perunat ja riisi on siinä ihan oma osastonsa. Näin ole hyvä, nyt ei tarvitse enää ihmetellä.

Vierailija
98/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt kirjoitti:

Kokkaa vapaapäivänä koko viikon ruoat jääkaappiin ja pakastimeen valmiiksi. Varmasti arkena ehdit pilkkoa jotain tuoretta tomaattia yms. siihen kylkeen samalla kun ruoka lämpenee. Kaikkeen tähän menee tismalleen sama aika kuin joka päivä erikseen tehtynäkin, mutta tällä lailla sun ei tarvitse koskaan vaivautua töiden jälkeen. Samalla vauhdilla teet töihin eväätkin.

Vierailija
99/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, paljonko tölkkitonnikalassa on suolaa?

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-tonnikalapala-200150g-vedess…

-> ravintosisältö

Vierailija
100/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

väsynyt kirjoitti:

Tee samaan hikeen enemmän kerralla.

Huomasin, että jääkaapissakin keitetyt vihannekset säilyy hyvin 3 vrk.

Pakasteeseen ylimääräset annosrasioihin.

Jääkaappi kun on riittävän kylmä, niin ihan hyvältä maistuu vielä 3. päivänä

Myös valmiiksi pilkotut tuoreet kasvikset ilmatiiviissä rasioissa säilyy ihan hyvin muutaman päivän.