Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (13335)

Vierailija
12441/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä tässä on vähän toisistaan poikkeavia käsityksiä mikä suhteessa lasketaan ongelmaksi, lasketaanko esim mainittu puhumattomuus ja vetäytyminen, vai pelkästään kääntäminen ja vääntäminen. "

Ja sitten on suhteita, joissa ei ole mitään noista. Ei ole mitään merkkejä, joita voisi lukea. Ei ole huokailuja eikä kännykkään uppoamista, kosketuksen puutetta jne.

Halutaan siis suhteen jatkuvan, toinen ei vaan tiedä, että siinä suhteessa elää kolmaskin. Omani oli tämmöinen. Mies jäi kiinni yhteisen ystävän kautta todella vahingossa, aivan uskomattoman sattuman kautta. Kovasti vakuutteli, että ei eroa halua ja muuta vastaavaa. No, minä halusin.

Juuri se tuntui pahimmalta, että en olisi edes unissani osannut epäillä mitään.

Todella paatuneelta tyypiltä kuulostaa. Veemäistä myös toiseen suuntaan. Siis hyväksikäyttäjä. Hyvä että erosit.

Vierailija
12442/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo terve vaan taas vakio-provo. Ei sen 28v miehen masennusta tarvitse arvailla kun hänen ex-avokki on viimeksi tänään siitä kertonut.

Melko tunnistettava tyyli -kun yksi päältä päsmäröitävä lähtee niin onneksi toinen saapuu paikalle. On kai se tuokin harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12443/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta sellaista minä en ymmärrä, että suhteessa on eletty rakkaudessa ja rakkautta osoittaen ja sitten pitkäaikainen suhde tulee molemmille täysin yllätyksenä."

No ei se tietenkään molemmille tullut, minulle vain.

;D

Vierailija
12444/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt on muualtakin kuullut niin yllättävän yleistä on, että pettäjä ei halua erota tai muuttaa mitään liitossaan. Kunhan haluaa vaan siihen päälle muuta. Paljonkin vaivaa nähdään peittelyssä. 

Tämä. On kahdenlaisia pettäjiä. Osa pettää sillä mielellä, että kun tarpeeksi hyvä osuu kohdalle, niin sitten jätetään oma kumppani.

Toiset pettävät sillä mielellä, että ei missään nimessä haluta erota, mutta halutaan salaa pitää omaa hupia, omaa kivaa, omaa jännitystä. Jotkut siis haluavat pitää kahta eri kumppania tai useampaakin. On se pääsuhde ja sitten salassa ja sivussa pidetään yhtä tai useampaa ja tosissaan ei mitään aikomustakaan erota. Siinä saa yhdistettyä kai sitten kätevästi turvallisen arjen ja sitten kevyen huvin siinä sivussa. Mitäs siinä, että siinä särkyy loppujen lopuksi useampikin sydän.

Mun mies kuului siihen ryhmään, joka halusi salaa löytää uuden naisen ja kun se löytyi, mut jätettiin ilman yhtäkään kyyneltä ja ilmeenkään rävähtämättä. 

Vierailija
12445/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta sellaista minä en ymmärrä, että suhteessa on eletty rakkaudessa ja rakkautta osoittaen ja sitten pitkäaikainen suhde tulee molemmille täysin yllätyksenä."

No ei se tietenkään molemmille tullut, minulle vain.

;D

No, hauskaa periaatteessa. Mutta kuvittelisin, että itsekin yllättyy kun kymmenien vuosien rakkaudentäyteisestä ja onnellisesta suhteesta huomaa poikenneensa johonkin sivusuhdeviritykseen. Miksi, saattaisin itse itseäni kummastella.

Vierailija
12446/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt on muualtakin kuullut niin yllättävän yleistä on, että pettäjä ei halua erota tai muuttaa mitään liitossaan. Kunhan haluaa vaan siihen päälle muuta. Paljonkin vaivaa nähdään peittelyssä. 

Tämä. On kahdenlaisia pettäjiä. Osa pettää sillä mielellä, että kun tarpeeksi hyvä osuu kohdalle, niin sitten jätetään oma kumppani.

Toiset pettävät sillä mielellä, että ei missään nimessä haluta erota, mutta halutaan salaa pitää omaa hupia, omaa kivaa, omaa jännitystä. Jotkut siis haluavat pitää kahta eri kumppania tai useampaakin. On se pääsuhde ja sitten salassa ja sivussa pidetään yhtä tai useampaa ja tosissaan ei mitään aikomustakaan erota. Siinä saa yhdistettyä kai sitten kätevästi turvallisen arjen ja sitten kevyen huvin siinä sivussa. Mitäs siinä, että siinä särkyy loppujen lopuksi useampikin sydän.

Mun mies kuului siihen

Eli etsimällä etsi toista naista vakavaan suhteeseen?

Vierailija
12447/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli etsimällä etsi toista naista vakavaan suhteeseen?

Kyllä etsi. Ero olikin sitten vain kylmä ilmoitus minulle. Yhdessä oltiin sentään yli 20 vuotta.

En siis tiennyt, että etsi, mutta jälkikäteen selvisi salasuhde ja painui siis heti tuon naisen luo. Kyllähän siinä on etsimällä etsitty, viety suhdetta salaa niin pitkälle, että minut on haluttu vaihtaa toiseen. Itse en edes tiennyt olevani erouhan alla.

Vierailija
12448/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On se pääsuhde ja sitten salassa ja sivussa pidetään yhtä tai useampaa ja tosissaan ei mitään aikomustakaan erota. Siinä saa yhdistettyä kai sitten kätevästi turvallisen arjen ja sitten kevyen huvin siinä sivussa. Mitäs siinä, että siinä särkyy loppujen lopuksi useampikin sydän."

Itse olen kokenut tuollaisen kanssa pitkän liiton. Ymmärsin häntä liian pitkään itseni kustannuksella, mutta oikeasti, hän oli varhaisteininä koetun seksuaalisen hyväksikäytön myötä addiktoitunut seksiin ja huomioon. Sellainen ihminen on itse todella rikki ja kyllä: rikkoo toisia. 

Vierailija
12449/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään muun puolesta en toki voi kommentoida mutta omasta puolesta on kyllä vakuutettava, etten etsimällä etsinyt mitään. Suhteen ulkopuoliset tunteet olivat järkytys ja pelottava läimäys vasten kasvoja että tuttu ja turvallinen on nyt lopultakin väkisin ohi ja hajoitettava lasten perhe. Ei mitään riemastuttavaa tai kutkuttavaa tuossa tilanteessa, pelkkää menetystä.

Vierailija
12450/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, hauskaa periaatteessa. Mutta kuvittelisin, että itsekin yllättyy kun kymmenien vuosien rakkaudentäyteisestä ja onnellisesta suhteesta huomaa poikenneensa johonkin sivusuhdeviritykseen. Miksi, saattaisin itse itseäni kummastella."

Sinä saattaisit, joku toinen ei. Selvästi kuitenkin haet ääripäitä, kamalia haahkoja ja kotkia ja rakkauden täytteisiä onnellisia suhteita. Kyse normaalista ei ole näistä, vaan ihan tavallisista ihmisistä tavallisissa suhteissa.

Mies ei selvästi edes ajatellut, että jäisi koskaan kiinni ja että sen vuoksi tämä vaikuttaisi meihin ja meidän liittoon mitenkään. Heidän välisistä asioista en liikaa tiedä, eivät ainakaan enää yhdessä ole.

Vierailija
12451/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No, hauskaa periaatteessa. Mutta kuvittelisin, että itsekin yllättyy kun kymmenien vuosien rakkaudentäyteisestä ja onnellisesta suhteesta huomaa poikenneensa johonkin sivusuhdeviritykseen. Miksi, saattaisin itse itseäni kummastella."

Sinä saattaisit, joku toinen ei. Selvästi kuitenkin haet ääripäitä, kamalia haahkoja ja kotkia ja rakkauden täytteisiä onnellisia suhteita. Kyse normaalista ei ole näistä, vaan ihan tavallisista ihmisistä tavallisissa suhteissa.

Mies ei selvästi edes ajatellut, että jäisi koskaan kiinni ja että sen vuoksi tämä vaikuttaisi meihin ja meidän liittoon mitenkään. Heidän välisistä asioista en liikaa tiedä, eivät ainakaan enää yhdessä ole.

Ok, nyt on vaan niin, että tuo ajatustenvaihto ei koskenut sinun suhdettasi, vaan toista suhdetta. Suhdetta joka ei ollut sellainen tavallinen suomalainen pitkä parisuhde, jossa ei joka päivä suukotella tai seksiäkään harrasteta montaa kertaa viikossa, vaan lämpimämpi ja rakkaudenosoituksista täyteläinen suhde. Sellaisia harvoin näkee ja tutkimustenkaan mukaan läheisyyttä ei yleensä ole niin runsaasti enää pitkän yhteisen ajan jälkeen, joten kyllä, minä olisin järkyttynyt itseeni jos sellaisen timantin olisin löytänyt ja ohelle olisin etsinyt jostain käsittämättömästä syystä salaisen suhteen. Jotenkin helpompaa ymmärtää pettäminen tällaisissa tavanomaisemmissa pitkissä suhteissa, joissa silitellään vähän niskaa kun halutaan seksiä, siis kerran viikossa-kahdessa. Ja hieman viineissä nipistetään ehkä jopa peppua lauantai-iltana, pussataan poskelle kun lähdetään iltavuoroon, koska niin on tehty jo 25v. Ollaan arjesta väsyneitä ja joskus ärtyneitä, eikä oikein muisteta tunnustaa rakkautta tai kehaista puolisoa. Huomataan että kuukausi on humpsahtanut ilman fyysistä läheisyyttä ja mihin se menikään kun ei kumppanin kanssa muista tehneensä oikein mitään erityistä. Ehkä kinastellut kotitöistä tai siitä missä vietetään joulu. Tällaisessa pettäminen olisi helpompaa sulattaa.

Vierailija
12452/13335 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, nyt on vaan niin, että tuo ajatustenvaihto ei koskenut sinun suhdettasi, vaan toista suhdetta. Suhdetta joka ei ollut sellainen tavallinen suomalainen pitkä parisuhde, jossa ei joka päivä

Siis mitä sä nyt selität. Suukottelu kuului päivittäin ja seksiä oli useasti. Se on musta ihan tavallinen suhde. Et nyt ainakaan meidän suhdetta tuossa kysellyt. Sen takia yllärinä tulikin.

Vierailija
12453/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ennättänyt illalla vastata kunnolla, kun palsta meni kiinni. Miksi täällä yksi vänkää, millainen meidän suhde oli? Minusta meillä oli normaali suhde, joka ei tosiaankaan ollut tuommoinen, että täytyy oikein miettiä, koska puolison kanssa oli jotain yhteistä tai että ei olisi hellyyden osoituksia ja seksiä useastikin viikossa. Aina ei tietysti, oli väsymystä ja työmatkoja vaikka, mutta yleisesti siis.

Mitä helvetin viineissä pepun nipistelyä. Öyks. 

Ei nähtävästi mahdu maailmankuvaan, että todellakin voi olla niin, että on ihan "rakkaudentäyteinen" suhde ja siitä huolimatta toinen vaan haluaa salassa muuta. Olen korostanut, että mun ei koskaan olisi pitänyt saada tietää. 

Nyt tosiaan hänelle tiedoksi: niin olisi ollut vähemmän yllätys, jos suhde ei olisi ollut sellainen kuin se oli. Ja sinä et ikinä semmoisessa suhteessa pettäisi, mutta minunpa mies petti.

Vierailija
12454/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa ollut vähän ihmeissäni yhden kirjoittajan varmoista tiedoista minkälaisissa suhteissa pettäminen on tavallista. Itse olin suhteessa ukkomieheen ja täysin kuvitelmassa samoin, että jos suhde on hyvä, ei siihen kolmas mahdu. Tämähän se on se vanha totuus. Niin minulle myös miehen taholta koko ajan uskoteltiin.

Totuus oli aika karmaiseva kun paljastui. Oli aikaa ennen tämmöistä somea, mikä olisikin varmaan paljastanut asian. Nyt sain yhdeltä tutulta tietää, miten hyvin siellä menee ja vauvaa suunnitellaan. Lisäksi satuin näkemään heidät tapahtumassa. Siellä nauroivat ja suukottelivat käsi kädessä.

Vierailija
12455/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällaisessa pettäminen olisi helpompaa sulattaa."

No sehän on tässä. Todella monen on vaikea edes uskoa, ennen kuin käy omalle kohdalle, että ne pettämiset tosiaankaan ei mene aina sen kaavan mukaan, joka olisi helpompaa sulattaa. Tämä hokeminen ja vänkääminen on oman mielen suojaa, kun halutaan uskoa, että itselle ei voisi ikinä käydä noin, kun itse alkaisi heti työstää ongelmia, eikä olla kuin naapurin petetty pirkko.

Vierailija
12456/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ennättänyt illalla vastata kunnolla, kun palsta meni kiinni. Miksi täällä yksi vänkää, millainen meidän suhde oli?"

"Ja sinä et ikinä semmoisessa suhteessa pettäisi, mutta minunpa mies petti."

Hänhän nimenomaan huomautti, ettei se ajattelu koskenut sinun/teidän suhdettanne vaan toista suhdetta. Ja ethän sinä voi vetää sellaista johtopäätöstä, että hän ei pettäisi teidän kaltaisessa suhteessanne, mutta miehesi petti. Kannattaa erottaa oma suhde toisten suhteesta. Vänkääjältä kuulostat nyt ihan itse.

Vierailija
12457/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mies kuului siihen ryhmään, joka halusi salaa löytää uuden naisen ja kun se löytyi, mut jätettiin ilman yhtäkään kyyneltä ja ilmeenkään rävähtämättä." 

No kait siinä miehen käyttäytymisessä ilmeni jo etäisyyttä ainakin tunnetasolla jo suhteenne aikana. Vai olitko ihan tyytyväinen suhteeseenne ja mieheesi ja hän sinuun?

Vierailija
12458/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ennättänyt illalla vastata kunnolla, kun palsta meni kiinni. Miksi täällä yksi vänkää, millainen meidän suhde oli?"

"Ja sinä et ikinä semmoisessa suhteessa pettäisi, mutta minunpa mies petti."

Hänhän nimenomaan huomautti, ettei se ajattelu koskenut sinun/teidän suhdettanne vaan toista suhdetta. Ja ethän sinä voi vetää sellaista johtopäätöstä, että hän ei pettäisi teidän kaltaisessa suhteessanne, mutta miehesi petti. Kannattaa erottaa oma suhde toisten suhteesta. Vänkääjältä kuulostat nyt ihan itse.

Joo en tiedä mitä tarkoitti toisella tai toisella suhteella, mutta alkoi perään luetella täysin asioita, jotka eivät siis meidän suhteessa pitäneet paikkaansa. Ei ollut mitään etäisyyksiä, puhelimen selaamista, seksiä vain harvoin tai yök jotain viineissä pepun nipistelyjä muka ainoina seksuaalisina eleinä.

Selventäkööt, mikä se toinen suhde sitten oli, josta puhui. Kysehän on siitä, että tämä vänkää, että ei voi olla petetynkään mielestä hyvä suhde, jos kuitenkin petetään. Siis että suhde täytyy olla ollut huono petetystäkin ja olisi pitänyt ymmärtää jotain ongelmia alkaa ratkoa. Mutta kun niitä nyt ei ollut. Siis mun mielestä.

Eikä miehenkään, hoki vain, että tämä ei tarkoita meidän suhteessa mitään ja että mun ei olisi koskaan pitänyt saada tietää. Että ei tarvitse erota tämän vuoksi, kun meillä on niin ihana suhde kuitenkin.

Kyllä sitä kuulkaa petetään vaan niin, että ei olisi ikinä ikinä uskonut. Mutta siitäkin pääsee yli kun ajattelee, että ei kuitenkaan kaikki ollut siten kuin itse kuvitteli ja se on asia, joka pitää hyväksyä.

Vierailija
12459/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kuulkaa petetään vaan niin, että ei olisi ikinä ikinä uskonut. Mutta siitäkin pääsee yli kun ajattelee, että ei kuitenkaan kaikki ollut siten kuin itse kuvitteli ja se on asia, joka pitää hyväksyä.

Tämä.

Toinen harhaluulo on, että kauniit naiset säästyisivät pettämiseltä. Voin kertoa, että eivät todellakaan säästy. Kolmas harhaluulo on, että vain lihavia ja rumia petetään. Monesti palstalla huudellaan, että no lihoitko? Olisit pitänyt ulkonäöstäsi huolta!

Jos voisi jotain yleisraamia vetää, niin kauniilla naisilla on useimmiten ehkä keskivertoa paremmannäköinen mies (ei kuitenkaan aina). Keskivertoa paremmilla miehillä on vientiä. Pitkässä suhteessa on sitten ihan siitä miehestä kiinni, sortuuko houkutuksiin liiton jatkuessa vuosikymmenestä toiseen. Eli kyllä niitä kauniitakin naisia petetään, se ei suojaa miltään. Ehkäpä jopa päinvastoin, heillä on mies, jolla on vientiä.

Vierailija
12460/13335 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tällaisessa pettäminen olisi helpompaa sulattaa."

No sehän on tässä. Todella monen on vaikea edes uskoa, ennen kuin käy omalle kohdalle, että ne pettämiset tosiaankaan ei mene aina sen kaavan mukaan, joka olisi helpompaa sulattaa. Tämä hokeminen ja vänkääminen on oman mielen suojaa, kun halutaan uskoa, että itselle ei voisi ikinä käydä noin, kun itse alkaisi heti työstää ongelmia, eikä olla kuin naapurin petetty pirkko.

Päinvastoin, pettäjänä ja pettäjän kumppanina ihmettelen tätä. En ole yhtäkään pettämistä lähipiirissäkään kohdannut jossa suhde olisi aivan yksi taivas ja sitten kehitetään sivusuhde. Yksittäisiä vieraissa käyntejä suhteiden alkupuolella kyllä, mutta ei pitkäaikaista kakkospuolisoa ihanassa pitkässä liitossa. Ylipäätään minun lähipiirissä sellaiset ihanat pitkät parisuhteet on vähissä, pitkät suhteet on kaikki enemmän tai vähemmän arkipäiväistyneitä ja puolison huomaa tärkeäksi vasta kun hän on jo toinen jalka ovesta ulkona.

Minä voisin taas spekuloida että oma osuus suhteen ajautumisessa kolmiodraamaan on niin vaikea kohdata että pidetään yllä kuvitelmaa ihanasta liitosta.

Asiaan toki löytynee se yksi poikkeus kuten lähes kaikkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän