Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (11031)
"Minäpä heitän oman viisi senttiäni sellaisesta tapauksesta missä roolit on toisinpäin. Lähtijä haluaisi keskustella eroasiat rehellisesti puolin toisin läpi, mutta toinen osapuoli ei suostu. Voisiko olla että jätetyksi tullut tietää ne omat juttunsa ja tekonsa mitkä todennäköisesti eroon tulee johtamaan, ja lopulta johti, mutta ei halua niistä puhua, kuten on ollut haluton puhumaan aiemmin ja kyvytön tai haluton suhteen vuoksi muuttamaan (?)"
Tällä puolella aitaa olen itse asiassa tiettyyn rajaan asti ollut.
Suhteen mittaan tapahtui asioita, joista kerroin että jatkuessaan ylittävät minulla erokynnyksen. Jatkuivat siitä huolimatta, ja ero tuli vaikka toinen olisi halunnut jatkaa ja hyvin dramaattisesti ilmaisi pahaa oloaan.
Minusta hänen olisi ollut hyvä tiedostaa tulevia suhteitaan ajatellen toimintamallinsa, ja itsekin olisin halunnut ymmärtää paremmin, mistä moinen kumpuaa. Halua ei kuitenkaan toisella puolella ollut, enkä katsonut aiheelliseksi painostaa. Aikuinen ihminen, oma päätöksensä ja itse kärsi vahingon.
Oma tuntuma on, että keskusteluntarve kumpuaa tarpeesta ymmärtää tapahtunut, mahdollisesti saada hyvitystä (jos kokee tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti), palauttaa hallinnantunne ja ehkä ennen kaikkea vaikeudesta hyväksyä asia, jota ei ole toivonut tapahtuvaksi. Koska mikään näistä ei toteutunut kohdallani, oli varsin helppo jättää vaikeneminen omaan arvoonsa. Jättäjän roolissa on siis kuitenkin usein helpompi olla, jos ei ota toisen tuskaa kantaakseen.
Tässä erossa miehellä oli kaikki mahdollisuudet vaikuttaa lopputulokseen, mutta syystä x valitsi jättää ne käyttämättä. Syvä häpeä esti myös käsittelemästä asiaa jälkikäteen.
Kuten totesit, vastuu voidaan jättää kantamatta kummallakin puolella pöytää. Tässä keskustelussa on ollut hieman kummallinen kierre, jossa jotkut tuntuvat olettavan, että jättäjää pidettäisiin jotenkin pahana ihmisenä ja että muut syyllistäisivät siitä, että ei halua olla jonkun kanssa.
Itse ajattelen enemmän niin, että sekä suhteissa että eron hetkellä olisi toivottavaa kohdella toista kunnioituksella ja arvostuksella (jos kyseessä ei ole puolisonpieksäjä tai muuten täysin sekaisin oleva vastapuoli). Tähän kuuluu vastuun kantaminen omista tekemisistä ja keskustelu suhteeseen liittyvistä ongelmakohdista sekä suhteen aikana että sen jälkeen, jos toinen sitä haluaa.
Kukaan ei ole puhtaasti hyvä tai puhtaasti paha, eikä sillä haluaako olla suhteessa ole minun mielestäni mitään tekemistä sen kanssa, millainen on ihmisenä. On absurdi ajatus, että suhteeseen pitäisi jäädä vain sen takia, että toinen sitä haluaa. Eron voi silti hoitaa itsekkään haavoittavasti tai kunnioituksella ja myötätunnolla. Itse arvostan erityisen paljon ihmisiä, jotka kohtelevat muita hyvin myös silloin, kun eivät itse halua heiltä mitään.
-Liekki
Vierailija kirjoitti:
"Minäpä heitän oman viisi senttiäni sellaisesta tapauksesta missä roolit on toisinpäin. Lähtijä haluaisi keskustella eroasiat rehellisesti puolin toisin läpi, mutta toinen osapuoli ei suostu. Voisiko olla että jätetyksi tullut tietää ne omat juttunsa ja tekonsa mitkä todennäköisesti eroon tulee johtamaan, ja lopulta johti, mutta ei halua niistä puhua, kuten on ollut haluton puhumaan aiemmin ja kyvytön tai haluton suhteen vuoksi muuttamaan (?)"
Tällä puolella aitaa olen itse asiassa tiettyyn rajaan asti ollut.
Suhteen mittaan tapahtui asioita, joista kerroin että jatkuessaan ylittävät minulla erokynnyksen. Jatkuivat siitä huolimatta, ja ero tuli vaikka toinen olisi halunnut jatkaa ja hyvin dramaattisesti ilmaisi pahaa oloaan.
Minusta hänen olisi ollut hyvä tiedostaa tulevia suhteitaan ajatellen toimintamallinsa, ja itsekin olisin halunnut ymmärtää paremmin, mistä moinen kumpuaa. Halua ei kuitenkaan toisella puolella ollut, e
Olipa erinomaisen hyvin sanottu tuo viimeinen lause. Molemmilla puolin pöytää voisi tuon lukea ajatuksella toisenkin kerran 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu, puhun siitä, että omassa mielessään luopuu vihasta ja katkeruudesta tekijää kohtaan ja pyrkii työstämään tunteet neutraaleiksi. Ettei enää saa tunnereaktiota joka kerran kun mieleen tulee se loukannut ihminen ja tilanne, vaan voi vähän kuin katsoa tilannetta kuin jonkun tv sarjan tapahtumia, että 'vai niin, sellaista'. Jos siitä prosessistaan ei loukanneelle virka mitään, niin miten se sitten on hänelle lahja eikä itselle? Tulee mieleen lähinnä, ettei vihasta halua luopua, ettei vahingossa joskus kadulla vastaan tullessa tulisi sanoneeksi ihan normaalisti jotta terve, vaan pitää olla valmiina murhaamaan katseellaan. Mikäs siinä kukin harkintansa mukaan, mutta oman kokemuksen mukaan se kyllä syö huomattavasti enemmän sen vihaa hautovan energiaa kuin sen vihan kohteen..
Ymmärrän kyllä hyvin ajatuksen tämän takana, mutta toisaalta taas mietin vähän käytännön sovellusta
Kukaan alan ammattilainen ei puhu anteeksi annosta, ainakaan kukaan omista terapeuteistani ei ole puhunut minulle siitä, että tässä nyt tavoitteena olisi anteeksi antaminen. Terapeutit kyllä tietävät, että on anteeksi antamattomia tekoja joiden anteeksi antamisen vaatiminen olisi henkistä väkivaltaa ja alistamista. Sen sijaan terapeutit auttavat asiakkaitaan nimenomaan elämään menneiden tapahtumien kanssa, hyväksymään ne osaksi omaa henkilöhistoriaa. Opetellaan yhdessä taitoja elää traumaoireiden kanssa.
Oma terapeuttini on nimenomaan puhunut, että minun kohdallani anteeksi annon vaatiminen olisi julmaa väkivaltaa, eikä sitä saa missään nimessä vaatia. Mutta että minä kyllä opin elämään lapsuuden kokemusteni kanssa koko ajan paremmin ja paremmin. Olen selviytynyt hämmästyttävän hyvin, kaikkien lääkäreiden ja muiden ammattilaisten mielestä. Yleensä minunlaisilla taustoilla olevat ihmiset ovat joko narkkareita, alkoholisteja, vankilassa tai kuolleita. Tai psykiatrisessa hoitolaitoksessa vahvassa lääkityksessä. Joten vaikka en tule antamaan anteeksi, se ei silti tarkoita vihassa vellomista eikä katkeroitumista. Elämä voi olla hyvää, antoisaa ja onnellista, vaikka ei ikinä antaisi anteeksi. Ilmankin pääsee eteenpäin.
- Käpybara
Mikähän poistajatrolli täällä taas puuhailee.
Eilisiä illan vikoja kommentteja ainakin on poistettu. Ja myös ainakin tämän päivän kommentti siitä, että kerrotaan Liekin eilisiltaisen viestin "hiekkalaatikolla lapiolla päähän "- poistuneen.
Onko muilla tietoa, onko muutakin poisteltu?
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tietoa, onko muutakin poisteltu?
Minun molemmat viimeisimmät viestit on poistettu. Poistattaa varmaan tämänkin?
- Käpybara
Vierailija kirjoitti:
Eilisiä illan vikoja kommentteja ainakin on poistettu. Ja myös ainakin tämän päivän kommentti siitä, että kerrotaan Liekin eilisiltaisen viestin "hiekkalaatikolla lapiolla päähän "- poistuneen.
Keksinyt uuden keinon kostaa tai huvittaa itseään. Tai jopa molempia. Meneehän se aika ja elämä silläkin tavalla, kytätä vauvapalstan viestiketjua ja ilmiantaa viestejä joista ei tykkää, tai kirjoittajilta joista ei pidä :D. Uskoisin että hyvän tovin saa hakata ilmiantonappia, tuskin yhdestä poistuu.
- Käpybara
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksinyt uuden keinon kostaa tai huvittaa itseään. Tai jopa molempia. Meneehän se aika ja elämä silläkin tavalla, kytätä vauvapalstan viestiketjua ja ilmiantaa viestejä joista ei tykkää, tai kirjoittajilta joista ei pidä :D. Uskoisin että hyvän tovin saa hakata ilmiantonappia, tuskin yhdestä poistuu.
- Käpybara
Voi tosiaan olla, että jos liputtaa kommenttia samalla tavalla useita kertoja, kuin ilmeisesti jotkut "multipeukuttaakin", niin viesti sitten poistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Käpybara
Voi tosiaan olla, että jos liputtaa kommenttia samalla tavalla useita kertoja, kuin ilmeisesti jotkut "multipeukuttaakin", niin viesti sitten poistuu?
Niin en usko, että yhdestä ilmoituksesta poistuu, vaan pitää olla monta ilmoitusta. En ole koskaan kokeillut, että saako viestiä liputettua useamman kerran, vai vaatiiko se jotain kikkailua. Tuntuisi niin turhanpäiväiseltä ja lapselliselta sellainen, etten jaksa edes yrittää selvittää. On aika säälittävää, että joku käyttää aikaansa sellaiseen.
- Käpybara
Kas, pääsin minäkin poistolistalle. Koska viestissä ei nyt varsinaisesti mitään asiatonta ollut, oletan että kyse on mielivaltaisesta poistelusta tai sitten kalikka on kalahtanut. Joillain kun on illuusio, että omat hankalat tunteet häviävät välttelemällä niitä tai etsimällä syitä muista. Noin muuten maailmaan ja Vauvalle pitäisi mahtua myös sellaisia näkemyksiä ja mielipiteitä, joista ei itse pidä.
-Liekki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Käpybara
Olen joskus vahingossa koittanut liputtaa samaa törkyviestiä toisenkin kerran, kun joku trolli tuuppasi jotain täyttä alatyylistä kuraa johonkin ketjuun liukuhihnalta ja liputtelin niitä. Ei se onnistu normaalilla tavalla. Eli yhden kerran voi liputtaa samalla tavalla kuin yhden kerran peukuttaa. Ilman jotain konsteja siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Käpybara
Voi tosiaan olla, että jos liputtaa kommenttia samalla tavalla useita kertoja, kuin ilmeisesti jotkut "multipeukuttaakin", niin
Aivan, eli sitten pitää nähtävästi nähdä ihan kunnolla vaivaa moiseen huvitukseen. Ja aikaa. Voihan sen elämänsä tosiaan käyttää niinkin, jos siitä saa kiksejä :D.
- Käpybara
Pakko ihmetellä todellakin kuka viikonloppuna jaksaa päivystää ketjua poistaakseen viestejä. Aivan kaistapäistä hommaa kuten näiden kirjoittajien MP ja 28 v huomauttelu. Siis pitäisikö jonkun mielestä MP nyt kertoa työpaikkansa kun täällä on niin kova huoli:-)
Vierailija kirjoitti:
Pakko ihmetellä todellakin kuka viikonloppuna jaksaa päivystää ketjua poistaakseen viestejä. Aivan kaistapäistä hommaa kuten näiden kirjoittajien MP ja 28 v huomauttelu. Siis pitäisikö jonkun mielestä MP nyt kertoa työpaikkansa kun täällä on niin kova huoli:-)
Sarjapoistaja on mitä todennäköisimmin joku yksinäinen ja katkera henkilö, jolla ei ole muuta elämää kuin palstalla päivystäminen. Syy yksinäisyyteen taitaa löytyä peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Viestien poistelu on kyllä lapsellista, samaa mieltä.
Mutta on myös joskus hiukan "ylihuolehtivaa" toimintaa MP:n ja 28:n suojelu. Nyt nostettu joku työaijalla kirjoittelemisen kommentti taas esiin tarkoituksella tikunnokkaan. Eikö se nyt ollut vain joku yleinen heitto. Tosiasia kyllä on, että paljon hän ehtii kirjoittaa. Miksi siitä nyt hermostua. Eikä kukaan huolestunut ole, eikä udellut työpaikkaa. Ilmeisesti halutaan näpäyttää joitain nimimerkittömiä. MP:lle huomauttelusta en tiedä mitä nyt tässä kommentissa tarkoitetaan. Tosiasia on myös, että kyllä joitain henkilöitä herkästi riennetään turvaamaan, vaikkei mitään vakavampaakaan ole sanottu. Sanon nyt, tutuilla sanoilla, että älkää vahingossakaan nyt menkö mukaan uuteen vääntöön vastaan vakkarit ja nimimerkittömät. Kun on nyt jonkintasoinen rauha saavutettu.
Käbybara puhuu kostamisesta, kun sisäpiirin tekstejä poistuu.
Ei hyvää päivää!! Kostamista?? Ihan oikeesti? Ei tässä missään hiekkalaatikolla olla. Taidat olla vähän erikoinen luonteeltasi.
Neuroottista menoa kyllä välillä on. Onko kukaan miettinyt, että lähes kaikki vakkarilaiset käyvät terapeutilla? Sekin kertoo mielestäni jotain henkilöistä.
Kovasti he taas haukkuvat ihmisiä tällä sivulla. Miksi? Heistä ei saa sanoa mitään negatiivista, mutta itse sortuvat tähän hukkumiseen tasaisin väliajoin. He eivät varmaan sitä itse edes tajua, vai?
Tarkoitin siis, että myöskään 28:lle huomauttelusta en nyt tiedä mitä tuossa "huolestuneessa" kommentissa tarkoitetaan.
10936/10939
Ai. Jos minä näkisin sitä manipulatiivista vanhaa varista, joka uhkasi minun kotiani (ajaa autolla seinään) ja kyyläsi lastani lasten mäenlaskupaikalla, niin tekisin kuten tähänkin saakka: 180 astetta ympäri ja toiseen suuntaan. On niin vinksahtaneita ihmisiä että parempi pysyä etäällä, kuten tämä 'käsityöläinen' ja 'taitelija', "hunting girl".