Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (12664)

Vierailija
9281/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nyt myös miksei tämä häirikkö tyyppi halua käyttää nimimerkkiä. Olisi liian suuri riski siitä että sekoittaisi eri persoonansa kertomien tarinoiden takaa ja allekirjoittaisi vahingossa väärällä nimimerkillä. Tyylinhän kyllä tunnistaa, mutta ilman nimimerkkiä voi aina kieltää sen. Kätevää. Olenkin ihmetellyt miksi keskustelun sujuvoittamisen sijaan käy hyökkäykseen nimimerkin käyttämistä ehdottavia kohtaan. Nyt ymmärrän senkin.

-sinilintu

Vierailija
9282/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon että te normaalit keskustelijat ette silti kaikkoa täältä, koska silloin tämä yksi tyyppi saavuttaa juuri sen mitä tuntuu tavoittelevan; oman pahan olonsa siirtämistä muihin. Hänellä ilmeisesti on tarkoituksena pilata tämä keskustelu jostakin käsittämättömästä syystä, siitä on tullut hänelle jotenkin pakkomielle. Mutta ehdottaisin että hänen kommenttinsa vain jätetään sikseen ja jatketaan keskustelua kuten ennenkin. Koska se on ollut hyvää ja antoisaa. 

-Sinilintu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9283/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt onkin ollut harvinaisen pitkiä kommentteja. Osaan seurata Maratoonarin ja tämän standardihenkilön juttuja. Myös kyllä niitä muutamia, jotka ottavat kantaa tämänhetkiseen melko mielenkiintoiseen aiheeseen. 

Eri asiaan: Tämän tästä nousee esille, että miten ne kumppanin epämieluisat puolet pystyy huomaamaan ennen kuin asutaan yhdessä. Olen kyllä sitä mieltä, ettei niitä pysy pitempään peittelemään jos esimerkiksi on noin vuosi seurusteltu ja kuitenkin vietetty aikaa kummankin huushollissa ja jopa matkustettu yhdessä. 

Hajamielinen avainten ja kännykän ja mitä milloinkin hukkaava on hajamielinen seurustellessakin. Niitä on ihan varmaan etsitty monestikin jo ennen yhteenmuuttoa.  Jos on huolimaton, ovet jäävät lukitsematta tai raolleen, mitä nyt milloinkin jättääkin tekemättä, niin on huolimaton seurustellessakin. Nämä ovat jääneet jo seurustellessa. Sottainen ja huono siivoamaan tai muuta vastaavaa piirret

En kyllä muuten lupaavaa suhdetta jättäisi sotkuisuuden tai hajamielisyyden takia. Enemmän tai vähemmän luovimista se on näiden asioiden kanssa lähes joka kodissa. Ja elämää kun eletään eteenpäin voi tulla tilanteita missä ennen niin särmästä tyypistä ei enää olekaan pitämään paikkoja siistinä tai edes itsestään huolta. Tulee sairastumisia, pikkulapsiarkea, voi tulla työuupumusta. Ja sitten viimeistään vanhuksena etsitään yhden silmälaseja 16 kertaa päivässä ja asennutetaan turvalukkoa ulko-oveen niin kuin nyt on isäni kanssa.

En ihan allekirjoita sitäkään, että nuoren parin muuttaessa yhteen, ottaa se yhteinen koti Veetin sinkkukodin siisteyden tason, tai ainakin on Jonnan tehtävä ylläpitää korkeampaa tasoa jos ei se miellytä. Nuorten miesten kodit tai huoneet on empiirisen kokemuksen mukaan 80% tunkioita, joten se omaehtoinen halu pitää siisteyttä yllä puuttuu valtaosalta. Ja kuitenkin valtaosa heistäkin päätyy elämään yhteistä kotia jonkun naisen kanssa.

Vierailija
9284/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se MPnyt asiaton tulkinta että joku on asettunut puolisonsa yläpuolelle kun yksinkertaisesti toteaa tilanteen, että erolla olisi hälle raskaammat seuraukset. Ymmärrän täysin että moinen syytös loukkasi. Ehkä sekin kumpusi sieltä jostain henkilöhistoriasta tai ehkä se oli vikatulkinta, kuka tietää. Voisiko vain todeta, että näin sen näin, olen pahoillani jos tulkitsin väärin ja jatkaa eteenpäin.

Illalla kommentoin että on hyvä tunnistaa myös omat virheet ja tuntea vastuunsa jos puoliso on heikommilla taloudellisesti muuten. Ei saanut juuri kannatusta joten minä ainakin osaan tulkita, että olen täällä enemmistön kanssa näissä asioissa eri linjalla. Ei mulla ole tarvetta omaa mielipidettäni puolustaa itselleni tai muille muistuttelemalla, että se on varmasti nyt vaan joku yksittäinen änkyrä joka ei käytä vp ännäänsä ja peukuta minun kommenttia. Minä olen parisuhteissa osapuolten vastuusta tuota mieltä, vaikka koko Suomi voi

Niin. Minusta se on toisen yläpuolelle asettumista, että ajattelee, että jonkun listauksen vuoksi erolla on toiselle raskaammat seuraukset kuin minulle. Edelleen ajattelen niin. Näin sen todellakin näin. Siinä on semmoinen klangi, että itsellä ikään kuin on varaa käyttäytyä kuten käyttäytyy, koska erolla on toiselle raskaammat seuraukset kuin minulle. Se oli minusta hienoa - ja sen sanoinkin - että keskustelija on alkanut ajatella, että onko tällainen ajattelutapa ihan ok = alkaako mies kuitenkin nähdä erimielisyyksien olevan niin merkittäviä, että ero tulee huolimatta siitä, että siitä on miehelle raskaammat seuraukset. Hyvin ajateltu.

Mutta tämä on kiinnostavaa: mitä sinä ajattelisit suhteen toisena osapuolena, jos olisit tilanteessa, jossa toinen ajattelee, että sinä tulisit kärsimään erosta enemmän kuin hän? Olisiko sinusta ok, että yhteiselossa toinen ajattelee, että sinä tarvitset suhdetta enemmän kuin hän?

Itse ajattelen, että aivan sama, kuinka paljon toisella on tukijoukkoja, kontakteja tai taloudellista varallisuutta, kumpikin kärsisi erosta täsmälleen yhtä paljon. Koska siinähän menettäisi tämän toisen ihmisen. Sehän se on tärkeintä. Tosin tässäkin nyt toistan itseäni, mutta menköön.

T: MaratonParkuja

Vierailija
9285/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta minä mietin tuota sotkuisuutta ja sen vaikutusta. Onko todella suurin ongelma se että tekemiset eivät mene tasan, vai se että pariskunnat eivät pysty keskustelemaan? Jos siivoaminen ja siisteys todella on toiselle ylivoimaista, eikö asiasta voi sopia muilla tavoin? Että minä siivoan, tee sinä sitten vaikka nämä kaupassakäynnit tms mitä se ikinä voisi olla. Sellainen uhriutuminen toisen puutteellisuuden edessä vain myrkyttää oman mielen. 

Mutta kaiken sellaisen yhteisen tekeminen ja sopiminen vaatii avointa keskusteluyhteyttä, ilman sitä mikään ei toimi tietenkään. Mutta keskustelemalla voidaan ehkä päästä tilanteeseen jossa molempien tarpeet, eikä niinkään periaatteet, voidaan jotenkin sovittaa yhteen. 

Mutta edelleen uskon että jokaisessa parisuhteessa on myös joitakin asioita siedettävä vaikka ne olisivat hankalia. Kaikkea ei voi vaatia toisen muuttavan, eikä siinä ole minusta mitään mieltäkään. 

-sinilintu

Vierailija
9286/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaaah...nyt alkaa se pahaan oloon vertaaminen taas "Sinilintu"..kirjoitustyylisi tunnistetaan kyllä ;)

Vierailija
9287/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nyt myös miksei tämä häirikkö tyyppi halua käyttää nimimerkkiä. Olisi liian suuri riski siitä että sekoittaisi eri persoonansa kertomien tarinoiden takaa ja allekirjoittaisi vahingossa väärällä nimimerkillä. Tyylinhän kyllä tunnistaa, mutta ilman nimimerkkiä voi aina kieltää sen. Kätevää. Olenkin ihmetellyt miksi keskustelun sujuvoittamisen sijaan käy hyökkäykseen nimimerkin käyttämistä ehdottavia kohtaan. Nyt ymmärrän senkin.

-sinilintu

Mulla ei ainakaan ole nimimerkkiä koska ei ole mitään omaa 'tarinaa' mitä kukaan voisi seurata. Aiheet on slti välillä ihan kiinnostavia ja herättää ajatuksia.

Vierailija
9288/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tietysti jos se että toinen siivoaisi on tosi tärkeää itselle, sen voi tietysti myös kertoa kumppanille, ja pyytää että kumppani siivoaa koska se olisi _minulle_ tärkeää. Ja toivoa, että kumppani pystyy ja haluaa muuttaa itseään tai toimia omien tarpeiden vastaisesti tältä osin minun takiani. 

Monesti ihminen unohtaa kuitenkin, että asiat jotka ovat minulle helppoja tai itsestäänselviä eivät sitä ehkä toiselle ole. Niiden samojen asioiden kanssa toinen voi joutua pinnistelemään mahdottomasti ja silti epäonnistua. Tämän kun muistaisi, olisi myös helpompi sietää toisen ehkä epätoivottuja ominaisuuksia. 

-sinilintu

Vierailija
9289/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta edelleen uskon että jokaisessa parisuhteessa on myös joitakin asioita siedettävä vaikka ne olisivat hankalia. Kaikkea ei voi vaatia toisen muuttavan, eikä siinä ole minusta mitään mieltäkään. 

Täysin samaa mieltä. Ja kun tietää, miten vaikeaa itsensä muuttaminen on, niin onhan se yhtä vaikeaa toisellekin. Kumpi sitten on vaikeampaa, joustaa jossain asioissa vaiko katsella, kun toinen kamppailee asian kanssa? Ja muistutella ja ikään kuin vähän pomona seurailla, että toinen suorittaa tehtävää.

Tietysti on asioita, joista on tehtävä kompromissi, mutta on myös asioita, joissa on vaan annettava ihan kokonaan periksi, todettava, että tämä on sinulle tärkeää. Tätä olen harjoitellut ja hulluahan on se, että yleensä ne asiat on niitä, joissa on itsekin saavuttanut eniten = hyviä päätöksiä!

Vierailija
9290/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kodin työn ja metatyön epätasainen jakautuminen nyt on kumminkin niitä tämän suurimpia tunnistettuja tasa-arvon toteutumattomuuden paikkoja. Kodeissa ei enää ole sitä muuta hommaa, jota kotitöihin osallistumaton voisi omana kontribuutionaan tehdä. Tänä päivänähän ei saa sukupuolittaa, mutta silläkin uhalla mietin että onkohan miehille sitten luontaisempaa kaataa puita ja kalastaa. Tällaista duunia ei vaan oikein enää modernissa yhteiskunnassa kaivata. Autojakaan ei pysty enää itse korjaamaan, taloyhtiössä ei saa mennä kattopeltejä paikkaamaan itse.. Ja mikä tärkeintä; ne naiset tekee myös sen 40 tuntisen työviikon ansiotyötään.

Perusluonnettaan on aikuisena vaikeaa muuttaa. Jos ei pistä silmään sen vessapytyn kakkarantu niin se ei vaan pistä silmään. Mutta en tuota osta, että imurin kuljettaminen lattiaa pitkin tai vaatteiden siirtäminen omaan vaatekaappiin on kellekään mahdotonta, ellei ole jokin liikuntarajoite. Kuinka tuollaisessa kodissa opetettaisi lapsia pitämään huolta joskus omasta kodistaan kun he näkisivät, että äiti tekee kaiken yksin ja iskä ei vaan pysty laittamaan voileipätarpeita takaisin jääkaappiin? Iskä ei tänäänkään osallistu mutta kyllä sun Villeveikka silti pitää luututa ja viedä roskis.

Sisareni perhe on todella varakkaita. Hänen miehensä vihaa periaatteesta kaikkia kotitöitä. Ei mitään, heillä käy siivooja luonnollisesti. Mies jättää käytetyt teepussit sivupöydille, likaiset kalsarit kylppärin lattialle, astiat pitkin poikin. Sisko niitä sitten keräilee ja mies hänelle äyskii että jättäisi siivoojalle. Ensinnäkin tuo on todella alentavaa käytöstä siivoojaa kohtaan, minusta. Ja toiseksi, arvatkaapa huvikseen minkälainen on siskon teini-ikäinen poika. Miten asennoituu naisiin ja pienipalkkaista työtä tekeviin.

Vierailija
9291/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan Pitäisi päästää irti mutta miksi se on niin vaikeaa - keskusteluketjun poistamista, koska siinä käytävää keskustelua ylläpitää enimmäkseen vain yksi ihminen eri nimimerkkien turvin. Hän esiintyy useana 5-8 nimimerkkinä, jotka keskustelevat keskenään ja tukee tätä luomaansa monen hahmon roolipeliä myös nimimerkittömillä kommenteilla sekä ilmeisesti vpn-yhteyden kautta isolla määrällä ylä- ja alapeukkuja sen mukaan mikä palvelee hänen tavoitteitaan. Ketju on jatkunut jo kolme vuotta ja usein jos se uhkaa kuihtua, tämä henkilö virittää uuden draaman tai keskustelun hahmojensa turvin.

Nyt kun asiasta on sanonut, hän luo ketjussa riitoja luomiensa hahmojen ja nimimerkittömien kommentoijien joiden takana itse on välille. Ilmapiiri on aggressiivinen ja järjetön ja ketju roikkuu silti koko ajan etusivulla poiminnoissa koska hän jatkaa kommenttipommitusta.

Eri tietoja yhdistelemällä on voinut päätellä että kyseessä on Doris-reissunainen nimimerkillä rekisteröitynyt käyttäjä, joka toimii samoin myös ketjuissa Mitä sinulle tänään kuuluu ja etenkin ketjussa Murteela.

Kyseessä on varmastikin ihminen jolla ei ole ns. kaikki kunnossa, mutta silti. Kyseessä on sekä toisina kirjoittajina esiintyminen että massapostitus, jotka ovat kumpikin vastoin keskustelun sääntöjä. 

Vierailija
9292/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta siivoojasta tulikin mieleeni. Eikö tämä hajamielinen sottapytty ollut kuitenkin korkeakoulutettu ja työssään menestyvä? Ihan ymmärrettävää että vaativa työ voi näkyä kotona hajamielisyytenä ja saamattomuutena. Mutta hänhän voisi paikata osuutensa ostopalvelulla! Miten mulle piirtyy nyt toisenlainen kuva tuosta suhteesta kuin monelle.. Mies ei pysty ei kykene itse, muttei myöskään käytä rahaa helpottaakseen toisen kuormaa. Sen sijaan mies kieltäytyy ehdotuksesta hankkia molemmille omat kodit ja jatkaa seurustelevana parina. Hän kertomansa mukaan pelkää sen johtavan eroon, jonka myötä hän menettää vielä paljon enemmän kuin nainen.

Vierailija
9293/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan Pitäisi päästää irti mutta miksi se on niin vaikeaa - keskusteluketjun poistamista, koska siinä käytävää keskustelua ylläpitää enimmäkseen vain yksi ihminen eri nimimerkkien turvin. Hän esiintyy useana 5-8 nimimerkkinä, jotka keskustelevat keskenään ja tukee tätä luomaansa monen hahmon roolipeliä myös nimimerkittömillä kommenteilla sekä ilmeisesti vpn-yhteyden kautta isolla määrällä ylä- ja alapeukkuja sen mukaan mikä palvelee hänen tavoitteitaan. Ketju on jatkunut jo kolme vuotta ja usein jos se uhkaa kuihtua, tämä henkilö virittää uuden draaman tai keskustelun hahmojensa turvin.

Nyt kun asiasta on sanonut, hän luo ketjussa riitoja luomiensa hahmojen ja nimimerkittömien kommentoijien joiden takana itse on välille. Ilmapiiri on aggressiivinen ja järjetön ja ketju roikkuu silti koko ajan etusivulla poiminnoissa koska hän jatkaa kommenttipommitusta.

Eri tietoja yhdistelemällä on voinut päätellä että kyseessä

Ystävä hyvä. Voit onnistua monen vuoden työssäsi ja tavallaanhan olet ansiosi ansainnut. Mutta jos onnistut, tulen avaaman ketjun heti uudelleen. Ja uudelleen. Me, jotka olemme tätä matkaa kulkeneet, muistamme sen matkan. Me emme tarvitse juuri tätä ketjua, jotta voimme jatkaa keskustelua. Me tunnemme tapahtumat ja tilanteet. 

Meidän ei tarvitse lueskella alkupään viestejä, ne on tatuoitu meidän henkilöhistoriaamme. Meile tämä ketju ei ole viestimäärän vuoksi olennainen. Ja olen aivan vakuuttunut, että uudesta ketjusta tulee muodostumaan samanlainen vertaistukiketju, joka voi parhaimmillaan auttaa uusia ihmisiä eron vaikeissa vaiheissa.

Vierailija
9294/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, MP!

Oikeastaan aika raikas ajatus aloittaa uudelta pöydältä sehän tarkoittaisi että näiden ikävien nimettömien viestit poistuisi myös!

Vierailija
9295/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tuolle vainoharhaiselle terveisiä, että ylläpitäjä voi kyllä halutessaan tarkastaa tulevatko kaikki kirjoitukset samasta ip :osoitteesta, ym.  Jos näin olisi ollut kokonaiset 3 vuotta, uskon että tämä ketju olisi jo poistettu. 

Ja kuten MP sanoi, aina voimme avata uuden ketjun, jossa tavalliset kanssakulkijat , hyvää keskustelua kaipaavat voivat vaihtaa mielipiteitään ja keskustella sivistyneesti.  

Tämän kommenttini jälkeen en enää tule kommentoimaan naurettavia väitteitäsi että täällä kirjoittaa vain 1 ihminen. Suosittelen muillekin että jätämme ne yksinkertaisesti vaan huomioimatta. Jankatkoon itsekseen.

t. Leski

Vierailija
9296/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT mutta eikö nää syytökset puolin toisin alla lähennellä jo paranoiaa 😄 Palstalla käy jotain 60'000 ihmistä muistelen..

Vierailija
9297/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri tietoja yhdistelemällä on voinut päätellä että kyseessä

Mitä mahtaa olla 'massapostitus' ? Kommenttipommitus

Vierailija
9298/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeeksi useasti vaan jokainen ilmoittaa aloitustekstin asiattomaksi, niin koko keskustelu häviää.

Hyvä idea! Alankin ilmoittamaan aloitustekstin asiattomaksi.

Vierailija
9299/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta siivoojasta tulikin mieleeni. Eikö tämä hajamielinen sottapytty ollut kuitenkin korkeakoulutettu ja työssään menestyvä? Ihan ymmärrettävää että vaativa työ voi näkyä kotona hajamielisyytenä ja saamattomuutena. Mutta hänhän voisi paikata osuutensa ostopalvelulla! Miten mulle piirtyy nyt toisenlainen kuva tuosta suhteesta kuin monelle.. Mies ei pysty ei kykene itse, muttei myöskään käytä rahaa helpottaakseen toisen kuormaa. Sen sijaan mies kieltäytyy ehdotuksesta hankkia molemmille omat kodit ja jatkaa seurustelevana parina. Hän kertomansa mukaan pelkää sen johtavan eroon, jonka myötä hän menettää vielä paljon enemmän kuin nainen.

Sama! Tuohan on hyväksikäyttöä! Saa itselleen ilmaisen taloudenhoitajan kun vaan jaksaa kuunnella napinaa silloin harvoin kun on kotona (vaimonsa mukaan paljon omissa menoissa ja tuntee itsensä niiiiiin vapaaksi. Juu varmaan kun ei työn ulkopuolella paljon velvollisuudet paina..). Totta munassa tällä olisi erossa enemmän menetettävää :D Onhan hän asettunut mukavasti vaimon selkään oleilemaan!

Vierailija
9300/12664 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarpeeksi useasti vaan jokainen ilmoittaa aloitustekstin asiattomaksi, niin koko keskustelu häviää.

Hyvä idea! Alankin ilmoittamaan aloitustekstin asiattomaksi.

Mikä mättää? Miksi et vain pysy pois ketjusta? Anna ketjun elää elämäänsä, eihän täällä pakko ole olla!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme