Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12646)
28 tulee ehdottomasti vaatia elatusmaksut jälkikäteen pojasta, jos pistät nopeasti hakemukset sisään, siitä hetkestä saat takautuvasti vuoden elatusmaksut exältä, kunhan päätös nuijitaan voimaan. Jos mies ei maksa määrättäviä takautuvia elareita jälkikäteen suosiolla, se ulosmitataan hänen palkastaan suoraan sinun tilillesi.
Kyseessä on miehen oman lapsen elatukseen käytettävä raha. Elatusmaksu tulee lapsen hyväksi, ei äidin. Lapsella on oikeus normaaliin elämään ja normaalin elämän kuluihin ja vanhempien kuuluu se kustantaa tasapuolisesti, mies ei voi luistaa oman lapsensa elatuksesta lain mukaan.
Miehellä on siis ihan Suomen lain mukaan velvollisuus kustantaa lapsensa menot, älä anna miehen luistaa tuosta.
Ja niin kauan, kun lapsi opiskelee, kun on yli 18 v, etävanhemman on osallistuttava lain mukaan opiskelukuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eronneet joutuvat rämpimään liemissä ja kurjissa fiiliksissä, se on eron jälkeen ihan miltei väistämätöntä. Sanotaan, että hyvin harva ero on täysin helppo. Lapset ja arjen joutuu silti hoitamaan. Ei ole mitään simsalabim-temppua asioiden hoitoon. Oli uutta suhdetta tai ei. Uusi suhde ehkä silloin helpottaa oloa. Mutta hyvin monet ovat joutuneet selviämään yksin, joko tieten tahtoen tai pakon sanelemana. Eivät he ole siitä kuitenkaan mitään kruunua saaneet. Kuultaako nyt 28 kommentista, että hän katsoo, ett on jotenkin ansainnut itselleen Mökkimiehen. Että yksin erilaisissa liemisä rämpiminen olisi ollut jotenkin kohtuutonta tai epäoikedennmukaista hänen kohdallaan.
Tiedätkö, minä en ymmärrä mikä Sinua vaivaa?
"Piilotat" jokaiseen kirjoitukseesi niin paljon kettuilua, että oksat pois. Väännät ja käännät asioita.
Onneksi olkoon, olet kaikesta päätellen täydellinen ihminen. Toivottavasti myös onnellinen.
28 v yhdessä
Tekisi mieli sanoa vaikka mitä, mutta jätän sanomatta.
Ps. Katkeruus ei kaunista ketään.
Mä tiedän, mikä tuota kirjoittajaa vaivaa. Häntä hieman ehkä harmittaa, että joku onnistuu löytämään hyvän miehen muutaman kuukauden kuluttua erosta. Nimittäin on todella harvinaista löytää nopeasti ketään, kun sen tykkäämisen pitää olla molemminpuolista. Yleensä vain jompi kumpi ihastuu. On vaikeaa löytää kumppania, varsinkaan tällä iällä.
Niin tuota kirjoittajaa jotenkin ärsyttää sun onnesi, että miten sulla on voinu käydä tollanen mäihä. Se tuolta kuultaa läpi. Luultavasti hän itse ei ole haluista huolimatta löytänyt ketään ja on katkeroitunut, verhoilee sen sitten tuolla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 28 ei ole kiinnittänyt jo heti aiemmin huomiotaan esimerkiksi ylimääräiseen vesilaskuun kun se kuitenkin nyt häntä harmittaa ja aikoo sen exältä periä?
Olisi myös selventävää tietää, kun kysyin jo aiemmin, miten appivanhemmat eivät ole havainneet miehen hävinneen asunnosta tai, että asuukin jossain muualla? Kun ovat kuitenkin lastaan tai lapsenlastaan oletettavasti 14 kuukauden aikana tavanneet. Tuskin ulkona kuitenkaan aina. Tähän en huomannut tulevan kommenttia.
Asia ei minulle kuulu, mutta kun kuulemma eivät vieläkään tiedä, että poikansa on eronnut. Ihan ketjun selvyyden vuoksi.
En ole missään väittänyt, että appivanhemmat ei TÄLLÄ HETKELLÄ tiedä sitä, että eksä ei asu meidän kanssa.
Olen aiemmin kirjoittanut siitä, että poika ei ole kertonut siitä vanhemmillensa. Ja vielä aiemmin kerroin, että eivät tienneet siitä vielä 4 kk myöhemmin, jolloin siitä Heille kerroin. Tulivat pienimuotoisille 50 v päivilleni, joihin eksä jätti tulematta itse (mahatauti iski tuntia ennen juhlia).
28 v yhdessä
"Tulivat pienimuotoisille 50 v päivilleni, joihin eksä jätti tulematta itse (mahatauti iski tuntia ennen juhlia)."
Mahatauti iski tunti ennen juhlia :D. Ai, että tän äijän valheet on huonoja!!!!!
28, muista, että vaikka oletkin oikeutettu tästä hetkestä vuoden taaksepäin elatusmaksuihin takautuvasti, niin vaikka poika kohta täyttää 18 vuotta, niin hänen isänsä on kustannettava pojalle ainakin opiskeluun liittyviä kustannuksia ihan lain mukaan. Muista tämä myös.
Isän elatusvelvollisuus ei siis lopu siihen, kun poika täyttää 18 vuotta.
Vanhempien velvollisuutena on elättää alaikäinen lapsensa 18-vuotiaaksi eli täysi-ikäiseksi asti. Velvollisuuteen kuuluu muun muassa lapsen henkisten ja aineellisten tarpeiden tyydyttäminen, tarpeellisen hoidon antaminen sekä koulutuskulujen maksaminen vanhempien kykyjen mukaisesti.
Lähtökohtaisesti vanhemman elatusvelvollisuus loppuu lapsen täyttäessä 18 vuotta.
Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla, jos elatusvelvollisuus harkitaan kohtuulliseksi. Tätä velvollisuutta kutsutaan koulutusavustukseksi.
Ap, ehditkö kertomaan kuulumisia?
Milloin mökkimies tulee? Tuleeko hän tänään teille?
Vitsit ois hauska nähdä exän ilme, kun mökkimies ja 28 tulisivat molemmat ovelle, kun exä pimpottaa ovikelloa :D
Mutta kuten sanottu, näillä paukkupakkasilla ja vieläpä viikonpäivän ollessa perjantai - exä ei todellakaan ole tulossa 28:lle tänään, kuten sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Koska avomies on kirjoilla asunnossa, eikä ole maksanut pojasta elatusmaksuja, niin kyllä olisi oikeudenmukaista että hän maksaisi puolet myös asunnon vastikkeesta.
Tällä tavalla toimien hän on voinut luistaa vesimaksusta, vastikkeista ja elatusmaksuista. Eli jättänyt kaiken puolison hoidettavaksi. Tässä tilanteessa konsultoisin lakimiestä että miten tämä pitäisi aikuisten oikeasti hoitaa.
Jos vetoaa siihen asumiskorvaukseen, niin silloinkin varmaan kuuluu hänen maksaa puolet vastikkeista ja elatusmaksut.
Tottakai hänen kuuluu maksaa huolto- ja rahoitusvastikkeista osuutensa. Vesimaksuhan on ollut nyt aivan turhaa rahanmenoa. Mutta elareita ei makseta, ellei niitä ole haettu ja yhteishuoltajuudessa vain silloin kun katsotaan toisen elatuskyvyn olevan merkittävästi heikompi.
Asumishyödystä korvaus on yleensä kohtuullistettu markkinavuokra eli yleensä noin 70% alueen markkinavuokrasta, vähennettynä huoltovastikkeella. Luulen, että tämä on nyt tullut asuntoon jääneelle henkilölle edullisemmaksi näin.
Itse olen aika hyvin perillä kun lähdin puoliksi omistamastani talosta enkä perinyt exältä mitään ennen kuin siihen muutti myös hänen uusi puolisonsa. Juoksevia kuluja en tietenkään maksanut. Silti ex kokee tulleensa kohdelluksi väärin kun joutui lopulta lunastamaan minulta minun osuuteni talosta. Olemme molemmat käyneet työssä koko suhteen ajan ja maksaneet yhteiset menot, ei varmastikaan aivan 50/50 koska mulla oli hieman pienemmät tulot. Tästä hyvityksenä ex sai pitää uudehkon auton. Raha on toisille tärkeämpää kuin toisille.
Sellainen on jättäjän osa tässä maailmassa :'D Kannatti silti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 28 ei ole kiinnittänyt jo heti aiemmin huomiotaan esimerkiksi ylimääräiseen vesilaskuun kun se kuitenkin nyt häntä harmittaa ja aikoo sen exältä periä?
Olisi myös selventävää tietää, kun kysyin jo aiemmin, miten appivanhemmat eivät ole havainneet miehen hävinneen asunnosta tai, että asuukin jossain muualla? Kun ovat kuitenkin lastaan tai lapsenlastaan oletettavasti 14 kuukauden aikana tavanneet. Tuskin ulkona kuitenkaan aina. Tähän en huomannut tulevan kommenttia.
Asia ei minulle kuulu, mutta kun kuulemma eivät vieläkään tiedä, että poikansa on eronnut. Ihan ketjun selvyyden vuoksi.
En ole missään väittänyt, että appivanhemmat ei TÄLLÄ HETKELLÄ tiedä sitä, että eksä ei asu meidän kanssa.
Olen aiemmin kirjoittanut siitä, että poika ei ole kertonut siitä vanhemmillensa. Ja vielä aiemmin kerroin, että eivät
No nyt alkoi taas tulla selittelyä. On tullut useimmissa viesteissä olmi se, että myös sen tähden exä ei tee muuttoilmoitusta kun vanhemmat eivät tiedä, että olette eronneet. Ja, että siksi uuden naisen kanssa ei "seurustella" kun vanhemmat eivät tiedä erosta. Jne. Missään ei ole tullut ilmi, että tällä hetkellä tietävät, vaan, että vieläkään ei ole kerrottu eroamista.
Se on jännää, että aina löytyy selitys, kun tarina etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin kirjoittanut siitä, että poika ei ole kertonut siitä vanhemmillensa. Ja vielä aiemmin kerroin, että eivät
No nyt alkoi taas tulla selittelyä. On tullut useimmissa viesteissä olmi se, että myös sen tähden exä ei tee muuttoilmoitusta kun vanhemmat eivät tiedä, että olette eronneet. Ja, että siksi uuden naisen kanssa ei "seurustella" kun vanhemmat eivät tiedä erosta. Jne. Missään ei ole tullut ilmi, että tällä hetkellä tietävät, vaan, että vieläkään ei ole kerrottu eroamista.
Kyllä nämä asumiskorvaus- ja elatusmaksuasiat saa pääni nyt ihan sekaisin. Syy miksi en ole elatusmaksuja vaatinut on se, että olemme asuneet tässä kuitenkin "vain" sitä vastiketta vastaan. Ja kyllä se isä joitain pojan juttuja maksaa, kuten puhelimen, pojan osuuden bändikämpästä, suoratoistopalvelut (perhe) jne. Kiitän kyllä jokaisesta neuvosta ja ohjeesta. Tuohon koulutuskuluihin/koulutusavustukseen liittyen niin lukio on ilmainen ja nykyään ei koulukirjatkaan maksa, eli koulutukseen liittyviä kuluja ei ole, bussimatkatkin on ilmaisia pojalle tällä hetkellä.
Paljon on nyt päässä sulateltavaa.
28 v yhdessä
Lainaus: "No nyt alkoi taas tulla selittelyä. On tullut useimmissa viesteissä olmi se, että myös sen tähden exä ei tee muuttoilmoitusta kun vanhemmat eivät tiedä, että olette eronneet. Ja, että siksi uuden naisen kanssa ei "seurustella" kun vanhemmat eivät tiedä erosta. Jne. Missään ei ole tullut ilmi, että tällä hetkellä tietävät, vaan, että vieläkään ei ole kerrottu eroamista. "
Nyt kannattaisi ihan oikeasti opetella se lukutaito !!!!!!!!
En ole kertaakaan väittänyt, että sillä muuttoilmoituksella olisi tekemistä sen kanssa, että appivanhemmat eivät tiedä, että olemme eronneet.
Luet ihan rivienvälistä omiasi.
28 v yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eronneet joutuvat rämpimään liemissä ja kurjissa fiiliksissä, se on eron jälkeen ihan miltei väistämätöntä. Sanotaan, että hyvin harva ero on täysin helppo. Lapset ja arjen joutuu silti hoitamaan. Ei ole mitään simsalabim-temppua asioiden hoitoon. Oli uutta suhdetta tai ei. Uusi suhde ehkä silloin helpottaa oloa. Mutta hyvin monet ovat joutuneet selviämään yksin, joko tieten tahtoen tai pakon sanelemana. Eivät he ole siitä kuitenkaan mitään kruunua saaneet. Kuultaako nyt 28 kommentista, että hän katsoo, ett on jotenkin ansainnut itselleen Mökkimiehen. Että yksin erilaisissa liemisä rämpiminen olisi ollut jotenkin kohtuutonta tai epäoikedennmukaista hänen kohdallaan.
"Piilotat" jokaiseen kirjoitukseesi niin paljon kettuilua, että oksat pois.
No niin, nyt otettiin esiin vanha kunnon kateuskortti. Ei, en ole kateellinen yhtään. En näe mitään tavoiteltavaa nopeasti uuteen suhteeseen menosta. Suon sen niille, jotka sellaisen ovat löytäneet. Mutta jotenkin tuntui marttyyrimaiselta tuo lausahdus, että yksinkö minun olisi pitänyt eron jälkeen rämpiä. Ei, ei olisi jos kerran mies löytyi. Mutta ei se mitään erikoislaatuistakaan ole. Niin yksin rämpiminen kuin miehen löytäminenkään. Molempua löytyy pilvin pimein. Usein se tapahtuu niin, että kaksi samassa tilanteessa olevaa törmäävät toisiinsa. Molemmat haluavat jonkinlaisen suhteen ja ihmisen elämäänsä. Toiset ovat niille tilanteille alttiimpia kuin toiset, ei siinä sen ihmeellisempää ole.
Hassua, että vielä 2000 luvulla jotkut ajattelevat, että naisen elämänsisältö ja kunnia on löytää mies. Ja jos jollain ei niin ole, vaikka ihan vapaaehtoisestikin, niin nämä silloin kadehtivat tai ovat katkeria niille joilla mies on. Jos kommentoin 28:aa, niin syynä ei ole Mökkimiehen löytymisen kadehtiminen pääasiana eikä lainkaan vaan spekuloin tapahtumien kulkua miten se saattoi vaikuttaa tai vaikuttiko.
Voisiko ajatella, että jotkut ovat esimerkiksi eron jälkeen ainakin jonkin aikaa mielellään yksin ja tekevät omia juttujaan tyytyväisenä. Mutta eivät he silti muita kadehdi.
Jankkaajalle tiedoksi, että 28v. on kertonut eksän esitelleen uuden naisen (hämnentyneille?) vanhemmilleen viime kesäkuussa. Eksä kehtasi tämänkin tullessa ilmi valehdella 28:lle, ettei seurustele naisen kanssa, koska 'asiat ei ole sitä miltä ne näyttää'.
Lämpimästi kiittäen aktiivisuudesta.
Kun palsta / ketju alkaa aiheuttamaan lisää ahdistusta, toki vain 1-2 kirjoittajan "ansiosta" niin on parempi häipyä hetkeksi takavasemmalle. Minulla meni nyt kuppi nurin ja tosissaan mietin miksi kirjoitan yhtään mitään.
Olen saanut valtavasti tukea ja käytännön apuja, Kiitos.
28 v yhdessä
Hyvää Viikonloppua kaikille.
Eksä kävi, siis 10 min oli ja mikään ei edennyt, tästä kiitos myös pojallemme.
Tilanteessa ainoa "huvittava" asia oli se, että kysyi voiko tulla maanantaina tai tiistaina päivällä (kun poika koulussa), minun oli pakko siihen todeta, että ei sovi sillä minulla on seuraa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Voimia tähän päivään 28!
Tosin joku fiilis on, että näinköhän ukko livistää. Jos se sen tekee, niin voithan laittaa viestin että tulet sitten selvittämään nämä asiat sinne salarakkaan luo ja samalla selvität vähän muutakin.
Miehellä on varmaan halu pitää kulissit pystyssä ja valheet piilossa, niin haluaa varmaan pitää teidät erillään, että ette pääse vertailemaan tarinoita ja aikatauluja eron tai taloudellisten asioiden suhteen.
Mies on varmaan lykännyt sun syyksesi jotain rahaongelmia eli perustellut että rahat on kiinni asunnossa jota et halua myydä. Voisi olla yllätys että asia on täsmälleen päinvastoin.
Ai että mä haluaisin olla kärpäsenä katossa kun 28v menisi salarakkaan oven taakse. Nähdä ilmeet kun 28v tyynen rauhallisesti, vähän ehkä tuskastuneesti naiselle selittää, että kun ei saa miestä kiinni eikä asunnon myynti etene. Kuinka toivoisi että saisi asiat päätökseen ja lopullisesti eroon miehestä, ja saisi miehen velat etenkin pojalleen kuitattua pois.. että voisitko sinä patistaa miestä nyt hoitamaan näitä asioita, niin saisi kaikki elää rauhassa omaa elämäänsä eteenpäin. Sillain ihan viattomasti vaan etsisi miestä kun ei kerran muuten kiinni saa, ja samalla paljastelisi kaikenlaista mitä mies on todennäköisesti naiselta salannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sun muroihin on pissinyt? Taasko se sama vaivalloinen palstaloinen, joka vänkää ja vänkää ja heittelee pelkästään ilkeilyä ja negaa?
Vähän aikaa sai ketju onneksi olla rauhassa eikä kukaan yrittänyt tieten tahtoen pilata ilmapiiriä, mutta nyt näköjään taas.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: "No nyt alkoi taas tulla selittelyä. On tullut useimmissa viesteissä olmi se, että myös sen tähden exä ei tee muuttoilmoitusta kun vanhemmat eivät tiedä, että olette eronneet. Ja, että siksi uuden naisen kanssa ei "seurustella" kun vanhemmat eivät tiedä erosta. Jne. Missään ei ole tullut ilmi, että tällä hetkellä tietävät, vaan, että vieläkään ei ole kerrottu eroamista. "
Nyt kannattaisi ihan oikeasti opetella se lukutaito !!!!!!!!
En ole kertaakaan väittänyt, että sillä muuttoilmoituksella olisi tekemistä sen kanssa, että appivanhemmat eivät tiedä, että olemme eronneet.
Luet ihan rivienvälistä omiasi.
"28",
älä suotta tuhlaa energiaasi tuohon vänkäriin.
Jokaiseen viestiin ei tosiaankaan tarvitse vastata.
Rauhallista perjantai-iltaa!
"Piilotat" jokaiseen kirjoitukseesi niin paljon kettuilua, että oksat pois. Väännät ja käännät asioita.
Onneksi olkoon, olet kaikesta päätellen täydellinen ihminen. Toivottavasti myös onnellinen.
28 v yhdessä
Tekisi mieli sanoa vaikka mitä, mutta jätän sanomatta.
Ps. Katkeruus ei kaunista ketään.