Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12645)
Päästät vaan irti ja menet eteenpäin. Uusi vuosi on alkanut. Joskus pitää jättää jaarittelut sikseen.
28, sinulle sataa täällä erilaisia neuvoja. Minä kuulun siihen leiriin, että mahdollisimman suorinta tietä lopulliseen ratkaisuun. Velkakirja ja muuttoilmoitus saman tien on vähimmäisvaatimus. Asunnon myynti on seuraava välttämätön askel.
Kiinnittäisin sinun huomiota nyt vielä siihen seikkaan, miten paljon sinun aikaa ja energiaa on viimeisen 14 kk:n ajan syöneet mahdottomat yritykset saada eksään mitään kontaktia tai asioita eteenpäin mihinkään suuntaan. Minusta hän menetti etuoikeutensa vaikuttaa sinun elämääsi millään tavalla sinä päivänä, kun itse luopui suhteesta.
Älä anna enää hänelle aikaa, energiaa ja valtaa vaikuttaa mitenkään omaan elämääsi. Ala edistää asioita viranomaisten ja kiinteistönvälittäjän kautta, jos ne eivät muuten etene.
Eksällesi on ollut helppo ratkaisu jättää entinen elämä taakseen sinun hoidettavaksi lapsineen, asuntoineen, romuineen, selityksineen ja häipyä lemmenlomalle salarakkaan kanssa. Sinun rahoillasi sekin. Aikaa ja energiaa hänelle kyllä riittää töihin, kuntoiluun, uuteen suhteeseen ja kaikkeen muuhun kuin hoitamaan omaa lastaan ja eroaan päätökseen. Tämä on häneltä henkilökohtainen valinta. Masennus on aika heikko selitys tässä vaiheessa.
Nyt sinun pitää myös valita, että laitat itsesi vihdoinkin etusijalle ja painat lopullista delete-nappia entiselle elämällesi eksän kanssa. Hän ei ansaitse mitään muuta sinulta.
Kuurankukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräskin tuttavani erosi 35 vuoden liitosta ja meni sittemmin naimisiin työkaverinsa kanssa. Puolisonsa kyllä sai sätkyn, kun turvallinen kumppani toimi noin lasten jo lähdettyä kotoa. Hyvin heillä menee ja ovat oikein piristyneitä.
No niin varmaan. En usko hetkeäkään.
Niin, halutaan pitää kiinni uskomuksesta, että uusi on joku naikkonen, vamppi ja mitä näitä nyt on tullut esiin ketjussa. Tyhmä ja mitä se luulee. No, tuo kertomani pariskunta oli lääkäri-terapeutti pari. Ja nyt muistankin, oli pastori ja henkilöstöjohtaja, samassa työpaikassa vuosikaudet. Joo, ja taideaineiden opettaja ja hänen oppilaansa.
Kyseessä on dehumanisointi eli epäinhimillistäminen
Taidat viitata mun kirjoitukseen tuossa välineellistämisessä.
Esitin asian konditionaalissa: on mahdollista että kyse on ihastumisen käyttämisestä jotta saa rohkeutta eroon. Tiedän omakohtaisen kokemuksen mukaan, että se on mahdollista, jopa todennäköistä. Elin perustyytyväisenä turvallista kulissia pitkäaikaisen nuoruudenkumppanin kanssa, enkä seksielämän ja muun läheisyyden puuttumisesta huolimatta osannut ajatella eroavani. Olimme olleet teinistä saakka yhdessä, tiedostimme, että olimme vaikeuksissa, mutta emme tehneet asialle mitään. Kunnes rakastuin varattuun henkilöön johon olin lähivuosina ystävystynyt yhteisen harrastuksen kautta. Suhdehan siitä syntyi ja molemmat tahoillamme erosimme. Ei mulla ollut mitään varmuutta, että tunne kantaa yli ja ohi erojen, mutta en suoraan sanottuna välittänyt. En ollut sitten teini-iän sillä lailla rakastunut ja hullaantunut kenestäkään, eikä sekään kestänyt, miksi tämä kestäisi? Todellakin ajattelin, että mieleni nyt vaan järjestää mulle uskallusta lähteä omilleni. Puhumattakaan siitä toisesta osapuolesta, joka koki olevansa jonkinlaisessa suhdevankilassa ja olisi varmasti kestänyt kauan uskaltaa tehdä se irtiotto, vaikkeivät asuneet edes virallisesti yhdessä (tai ehkä juuri siksi)!
Toisaalta olemme elävä esimerkki siitä, että se tunne voi olla myös totta eikä harhaa ja pettämisestä alkanut suhdekin voi kantaa.
Halusin vain kirjoituksellani sanoa, että ero pitää tehdä itsensä vuoksi, ei toisen, eli riippumatta siitä tuleeko uudesta jutusta mitään kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta taas kaikki ja erikseen 28v😃
Joo, kyllä kävi minunkin mielessä, että saapa nähdä, tuleeko tapaamisesta yhtään mitään, eli onko taas housut valitettavasti pyykissä...Ja mietin sitäkin, että tuleeko ihan senkään takia, että jos todellakaan ei ole edes osoitetta, niin minne sen kamakasan sitten pystyy edes viemään.
Vielä hieman tuosta tekniikasta: itselläni ei riittäisi pinna alkaa aikuista miestä pakottamaan minnekään kirjautumaan ja osoittelemaan ilmiselviä, nyt tiedossa olevia asioita. Sanoisin vain kylmästi, että tiedän, että jos nyt itse kirjaudun V-rekkarin sivuille, löydän sinut sieltä, kuten löysin eilenkin, asukkaana tässä osoitteessa. Oletan, että seuraavan kerran kun rekkaudun, en löydä. Piste.
Mitä tulee exän oikeuksiin: ei se riitä, että jää kirjoille asuntoon, kyllä siellä täytyy asuakin ollakseen oikeutettu asukkaan oikeuksiin. Tämän takiahan ihmiset eivät muuta suinpäin muualle,
No mulla on kokemusta sekä vuokranantajana toimimisesta, että siitä tilanteesta jossa erotaan kun asunto on 50/50 avoparin omistuksessa.
Vuokranantaja ei voi olla kirjoilla asunnossa, jonka luovuttaa vuokralaiselle, koska vuokrasopimuksella luovuttaa samalla hallintaoikeuden vuokralaiselle. Sen sijaan kirjoittajan ex-puolisolla lie yhä hallintaoikeus omistamaansa asunto-osakkeeseen, lisäksi hän on virallisesti asunnon asukas? Hänellä on siis oikeus kulkea siellä mielensä mukaan, ellei kirjoittaja hae hänelle häätöä käräjäoikeudesta eron perusteella, jolloin kyseeseen tulisi joko yhteisomistuksen purkaminen tai yhdessä sovittavat ehdot toisen omistajan asuinkäytölle yhdessä omistetussa osakkeessa.
Laki omistus- tai asuinoikeudesta ei ota huomioon sitä kuka lähti ja miten rehellisesti päättyneestä parisuhteesta. lain mukaan mies asuu yhä asunnossa. Muutenhan erossa voisi väittää, ettei tuo tyyppi tuossa ole asunut täällä yhteisesti omistetussa asunnossa faktuaalisesti kuukausiin, joten nyt vaihdan lukot ja hän saapi luvan hoitaa kirjansa muualle. Ehkä tuossa olisi jonkinlainen väärinkäytösten mahdollisuus..
Tuo edellinen kirjoitus oli hyvä. Niin kauan kuin asunto on yhteisessä omistuksessa ja mies kirjoilla siellä, hänellä on oikeus avaimiin ja tulla omaan asuntoonsa. Ilman käräjäoikeuden päätöstä.
Sen jälkeen kun kirjat on muutettu, hänellä on oikeus vaatia asumiskorvausta asuntoon jäävältä.
Valitettavia tosiasioita.
Sen takia haluaisin itse myydä asunnon mahdollisimman pian.
Haluaisin myös tässä yhteydessä tuoda esiin, että avioliiton solmimisella on monia etuja verrattuna avoliittoon. Yksi on tämä, että eron sattuessa avioerolle on olemassa päivämäärä ja omaisuuden ositus kannattaa tehdä pian, jo verottajaakin varten. Selkeää.
Kuurankukka
"Halusin vain kirjoituksellani sanoa, että ero pitää tehdä itsensä vuoksi, ei toisen, eli riippumatta siitä tuleeko uudesta jutusta mitään kestävää."
Niinpä, sehän on riskin ottamista. Ketjussa kuitenkin esitetään (ja yleisestikin usein jätetyt), että toisen naisen/miehen takia lähti. Vaikka mun mielestä jokainen lähtee itsensä takia ja joskus myös lasten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo edellinen kirjoitus oli hyvä. Niin kauan kuin asunto on yhteisessä omistuksessa ja mies kirjoilla siellä, hänellä on oikeus avaimiin ja tulla omaan asuntoonsa. Ilman käräjäoikeuden päätöstä.
Sen jälkeen kun kirjat on muutettu, hänellä on oikeus vaatia asumiskorvausta asuntoon jäävältä.
Valitettavia tosiasioita.
Sen takia haluaisin itse myydä asunnon mahdollisimman pian.
Haluaisin myös tässä yhteydessä tuoda esiin, että avioliiton solmimisella on monia etuja verrattuna avoliittoon. Yksi on tämä, että eron sattuessa avioerolle on olemassa päivämäärä ja omaisuuden ositus kannattaa tehdä pian, jo verottajaakin varten. Selkeää.
Kuurankukka
Avoerossa vasta selkeää onkin, kun kukin vaan pitää oman omaisuutensa.
Olen lukenut ketjua. Ja kommentoinut.
Minun tapauksessa exäni on selvästi esiintynyt sinkkuna ihastukselleen.
Elikkä en ihastusta syyllistä mistään.
28 v toivon että asiat sujuvat toivomallasi tapaa tänään, teillä on selvitettävää.
28 vy, oletko maksanut pelkkää hoitovastiketta vai myös rahoitusvastiketta?
Avioehdolla voi suojata omaisuutensa avioliitossa.
Niin lauhkea, lempeä ja hyväpäinen kuin todellisuudessa oletkin, "28", nyt lienee aika suuttua ja jyrähtää eksälle.
Päästä Raivotar irti, meni mies lukkoon tai ei. Sinä puhut, hän kuunnelkoon. Luikkikoon sen jälkeen tiehensä häntä koipien välissä häveten (ihan aiheesta) ja järjestäköön asiat, mutta sinun hyväntahtoisuuttasi ei enää käytetä hyväksi.
Miehen on jo korkea aika älytä tuo asia ja hoitaa oma osuutensa. ja omat vastuunsa
Voimia tähän päivään 28!
Tosin joku fiilis on, että näinköhän ukko livistää. Jos se sen tekee, niin voithan laittaa viestin että tulet sitten selvittämään nämä asiat sinne salarakkaan luo ja samalla selvität vähän muutakin.
Miehellä on varmaan halu pitää kulissit pystyssä ja valheet piilossa, niin haluaa varmaan pitää teidät erillään, että ette pääse vertailemaan tarinoita ja aikatauluja eron tai taloudellisten asioiden suhteen.
Mies on varmaan lykännyt sun syyksesi jotain rahaongelmia eli perustellut että rahat on kiinni asunnossa jota et halua myydä. Voisi olla yllätys että asia on täsmälleen päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
28 vy, oletko maksanut pelkkää hoitovastiketta vai myös rahoitusvastiketta?
Asunto on velaton, joten maksaa vain hoitovastiketta. Hoitovastike on iso.
Hoi 28!
Täällä isolla joukolla pidetään peukut ja varpaat pystyssä. Ja odotetaan tietty uutisia.
Ole vahva. Ole varma. Pidä puolesi. Uhkaile, jossei muu auta!
Voimahalaus
Tuumis🌻
Kiitos kaikille taas kirjoituksista, pikaisesti ne luin. Takana kahden tunnin tiivis palaveri ja täytyy sanoa, että oli ihana keskittyä muihin asioihin hetkeksi.
Mökkimiehelle kun eilen puhelimessa purkasin mieltä ja kerroin myös lainasta ja siitä, että eksä tässä edelleen kirjoilla vaikka on muuta väittänyt jo iät ja ajat. Mökkimies hieman huokaili ja totesi, että Hänen tekee eniten pahaa se kuinka paljon energiaa minulta vie nämä kaikki sotkut ja kuinka eksä pitää porttia auki minun elämääni vaikka kuinka yritän irti. Nyt Hän taas tietää "kaiken", itse sanoin mökkimiehelle, että kun pian nähdään niin haluan vain kainaloon ja keskittyä meihin.
Kysyjälle: maksan tällä hetkellä hoitovastiketta, 3xvesimaksu + rahoitusvastiketta. Tiedostan kyllä, että tuolla rahoitusvastikkeella maksan myös miehen omaisuutta (ikävä kyllä). Kun puhuin niistä velkakirjoista, niin toisessa on ne vesimaksut + eräs isompi summa, eli maksoin aikoinaan yhden taloyhtiön rempan pois että ei tulisi rasittamaan vastiketta. No, eksän piti sitä lyhentää minulle. Velkakirjassa sovitaan, että ko. velka maksetaan minulle asunnon myynnin yhteydessä.
Paljon tulee erilaisia neuvoja ja ohjeita.
Itse olen nyt päätynyt siihen, että kun mies siirtää kirjansa asunnosta pois niin asumiskorvaukseen liittyen tehdään myös paperi, jossa sovitaan että asumiskorvausta ei makseta. Tästä nyt sinänsä minulla ei ole huolta tähän päivään asti, sillä mies on asunnut tässä virallisesti.
Nyt on aika keskustella asunnon myynnistä vakavasti, mutta myös siitä, että mitä mies on ajatellut poikansa asumisjärjestelyjen kanssa. Olisiko miehen nyt myös aika ottaa vastuuta siitä? Kaksiota isompaa en pysty ostamaan, enkä oikein vuokratakaan. Pojan puolesta ei voida tehdä mitään päätöksiä tietenkään, mutta olisin kiinnostunut tietämään mitä mies ajattelee.
Minua vähän ottaa myös kaaliin se, että eksä tulee pojan vapaapäivänä, keskustelu on paljon haastavampaa. Niin siis --> jos tulee.
En minä halua jättää miestä tänne asuntoon yksin, vaikka ei minulla ole mitään salattavaa enkä pelkää, että mitään veisi.
28v yhdessä
Lisään vielä, että tuo rahoitusosuus on pieni, oli tuosta maksamastani koko summasta n. 10%, mutta meillä nousi viime kesänä vastike aika paljon ja myös tuo rahoitusosuus korkojen takia, summa nyt lähes 15% koko summasta (siis hoito- rahoitusvastike + vesimaksut yhteensä). Tämän vastikkeen korotuksen jälkeen aloin uudestaan vaatimaan sitä poismuuttoilmoitusta sinne taloyhtiöön.
Täällä on nyt paljon uusienkin ihmisten kokemuksia ja "elämäntarinoita", minä luen kaikki, mutta huonosti kommentoin, sillä nyt on oma pää niin täynnä näitä omia sotkuja. Pahoitteluni tästä.
Haluan kyllä kommentoida siitä, että ihan varmasti on myös niitä "sekopäisiä" jätettyjä, jotka aiheuttavat kostoa ja tuhoa eksän uuteen elämään. Se, ei missään nimessä ole oikein ja on oikeesti ihan kamalaa. Yhteen kokemukseen aiemmin kommentoin ja ko. henkilö sitten avasi tilannetta myöhemmin lisää. Kommenttini oli ensimmäisiin tietoihin, mutta lisätiedot kyllä avasi asiaa paljonkin lisää.
Nyt minä jatkan töitä ja yritän pitää fokuksen niissä.
Kiitos kaikille mukana elämisestä,
28 v yhdessä
Ps. Ja päivitän kyllä tilannetta.
Hyvä 28, järkevältä kuulostaa. Laita vaan kaikki velat nyt paperille, myös rahoitusvastikkeen saatavat ja muut. Ja sinulle hyvitys viimeistään siinä vaiheessa kun asunto on myyty. Myös tuo asumiskorvausasia on hyvä sopia kirjallisesti, ettei sinun tarvitse pelätä sitä jos kauppa venyy.
Kovin samoilla laduilla mökkimiehen kanssa kulkevat ajatukseni. Nimittäin minäkin olen huolissani siitä, miten paljon nämä sotkut vievät energiaasi. Ja lisäksi, ettei eksällä ole enää mitään oikeutta pitää takaporttia auki elämääsi.
Mutta nyt vain asiat kuntoon, paperille ja toimeenpanoon. Sitten sinulle vapautuu varmasti uutta energiaa kevääksi, saatpa nähdä. Eksä hoitakoon oman sotkuisen elämänsä. Ei ole enää sinun murheita.
Tsemppiä!
Kuurankukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja mietin sitäkin, että tuleeko ihan senkään takia, että jos todellakaan ei ole edes osoitetta, niin minne sen kamakasan sitten pystyy edes viemään."
Onhan äijällä se osoite, hän asuu siinä salavuokrakämpässä. Kyllähän siellä on tilaa ja asuntoihin kuuluu aina varasto. Sinne varastoon saa. Myös on olemassa varastoja pääkaupunkiseudulla yksityishenkilöille, jonne voi viedä kamansa. Ja aina hänellä on vanhempien talo, jonka kellariin tai vintille voi viedä väliaikaiseen säilöön.
Älä jätä miestä yksin asuntoon, ties mitä se sieltä vie, jotain tärkeää tai kallista. Tai näkee jotain, mikä ei ole hänen silmilleen (pankkiasioita, kalentereita, arkaluonteisia papereita ylipäänsä).
Tunnetko 28v vai mistä tiedät, että hänellä on oikeus viedä sinne kämppään tai sen varastoon yhtään mitään? Mistä tiedät, että se on pääkaupunkiseudulla
Jos ex-mies maksaa tuosta kämpästä tonnin vuokraa niin käsittääkseni on ihan kunnon asunto/kaksio. Muistaakseni vielä jossain kalliilla alueella. Tämän perusteella kyllä luulen, että ihan normaalitasoinen asunto on ja ei mikään kutukämppäkoppero. En minä usko, että kukaan pystyy pyytämään tonnia asunnosta joka on kuin joku koppi.
Kyllähän 28 on täytynyt tietää, että mies on kirjoilla asunnossa kun hän on maksanut kolmea vesimaksua. Sehän on jo ihan alkeistietoa. Ainakin minä pienituloisena, kuten myös 28 sanoo olevansa, kiinnittäisin heti tuohon huomiota. Ja olisin jo aikoja alkanut selvittää joko miehen kanssa tai jotenkin muuten miksi vesimaksu laskutetaan miehen osuudesta edelleen. On siis osin omaakin syytä. Ei voi sanoa, että mies on syyllinen ihan kaikkeen täällä kerrottuun yksipuolisesti. Molemmilla on aikuisen vastuu. Kiltteyteen voi vedota, mutta ei ihan kaikessa kohtaa.
Kun erotaan niin silloin joutuu itse hoitamaan monia asioita. Vaikka ne eivät ole aina helppoja tai miellyttäviä. Jälkeenpäin on turha harmitella kun on antanut asioiden jatkua. Oli sen syy sitten mikä tahansa. Alussa ehkä toivo miehen paluusta, tietämättömyys, haluttomuus tms. Tietoa saa nykyään helposti jo netistäkin. Ja tosiaan asunnon omistajana monestakin paikasta.
On totta, että muuttamalla pois yhteisestä asunnosta menettää paljon oikeuksia lapsiinsa ja omistamaansa asuntoon.
Huomaatko 28, että tavatessasi säännöllisesti mökkimiestä 9kk, olit onnellinen. Nyt kun tapaamisissanne on ollut pidempi tauko, pääsevät nämä menneisyyden peikot jälleen erilailla esille, ne on enemmän ajatuksissa, niitä on enemmän aikaa kaivella. Ja mitä kaikkea sieltä paljastuukaan.
Tämä on ehkä se syy, miksi jotkut ovat pikaista uutta suhdetta vastaan.
Itse en ole, sehän osaltaan auttaa toipumaan. Vaikka toisaalta myös piilottaa alleen olemassa olevia hankaluuksia, jotka sitten näin tilaa saadessaan putkahtavat esille.
Ihan vain ajatuksena. Ei syyttelynä suuntaan eikä toiseen.