Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12644)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jep. Ja kaikki eivät ole semmoisia ihmisiä kuin sinä. Jotkut hyötyvät suuresti tuesta ja heille osoitetusta empatiasta. Onko se sinulta jotenkin pois, että sellaisia ihmisiä on ja he ovat sattuneet vielä avaamaan ketjun, joihin osallistuu samanhenkisiä ihmisiä? Vai mikä on sinun motiivisi pyrkiä osoittamaan tämän ketjun hyödyttämyyttä tai mihin nyt sitten pyritkään?"
Tuossahan kommentoija kertoi oman mielipiteensä, kokemuksensa ja perusteli vielä sen. Luetun ymmärtäminen. Ei pidä lukea omissa päissään muita merkityksiä toisen selkeään mielipiteeseen.
"Kunnioita muita kirjoittajia. Perustele oma mielipiteesi ja anna muiden kertoa oma mielipiteensä."Niin, yritin vai kertoa sen, että joillekin on saattanut tässäkin ketjussa olla hyötyä myös niistä paljon parjatuista neuvovista ja asiallisista, jopa joihinkin tutkimuksi
No mutta kun sehän siinä onkin, että kyllä me voimme tietää. Lukuisat ihmiset ovat kertoneet saaneensa apua tässä ketjussa vallitsevasta tsemppaamisen hengestä ja ilmapiiristä. Sen vuoksi onkin vähän ristiriitaista, että juuri sitä henkeä, josta siis todella voimme tietää olleen hyötyä, mollataan ja yritetään ajaa alas pommittamalla, halveksumalla, kuten sinäkin tässä nimittämällä tätä henkeä, myötäelämistä ja empatiaa "korulauseiksi".
Ja antamalla aiemmin jopa ymmärtää, että he, jotka tätä myötäelävää empatiaa kokevat ja ilmaisevat, ovatkin liikkeellä jossain merkillisessä, omalle todellisuudella varsin vieraassa hyötymistarkoituksessa.
Minun on vaikea nähdä, mikä se hyöty minulle on toisten kustannuksella ollut, kun olen tuossa myötäelävämmässä moodissa ketjuun osallistunut.
T: MaratonParkuja
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt myös vaikean eron. Mutta itse olisin kyllä lähinnä ärsyyntynyt jos minulle ihan vieraat ihmiset olisivat antaneet julkisessa ketjussa minulle jotain jaksuhaleja ja ylitsepursuavaa myötätuntoa. En minä mitenkään kokenut "ansainneeni vieraiden ihmisten tukea ja rakkautta". Päinvastoin, jotkut kuluneet kliseet ja tsemppaukset olisivat tuntuneet keinotekoiselta sanahelinältä koska aikuisena ihmisenä tajuan, ettei vieraat ihmiset mitenkään oikeasti minua tukeneet. Ei jeitä minun vointini todellisuudessa kiinnostanut. Ehkäpä pikemminkin halusivat käydä eroaan tai kokemuksiaan läpi minun ja keromani kautta.
Pajon mieluummin olisin lukenut ja ottanut vastaan ihan oikeita eroon liittyviä neuvoja ja järkeviä kommentteja. Niistä minulle olisi ollut apua ja hyötyä ja olisi tullut tunne, että pitävät minua järkevänä on ihmisenä tilanteestani huolimatta. Etten tarvitse sääliä tai surkuttelua tai teini-ikäisten kielikuv
Ole vaan just sellainen kuin olet. Muut ihmiset voivat olla erilaisia. Ei se ole sulta pois tai jotenkin perustavalla tavalla väärin, ihmiset nyt vain ovat erilaisia.
Mutta kuuntele, mitä muut sulle sanovat. Se on sellaista toisten ihmisten arvostamista, joka tuottaa arvostusta myös itseäsi kohtaan.
Tuli mieleen vähän erojakin koskien, olen yksi,joka on seuraillut ketjua ja saanut kyllä voimaa siitä, että ollaan oltu enimmäkseen kivoja toisia kohtaan. Empatia vaan tuntuu suomalaiselle olevan ihan kauhean vaikea asia, eikä ihme, että erojakin sitten tulee, kun ihan kauhistaa empatian tunteet toista kohtaan.
Olin juuir tilanteessa, työkaveri kertoi joutuvansa viemään koiransa illalla lopetettavaksi ja mua alkoi ihan hirveästi itkettämään, kun tiedän ja voin tuntea, miten vaikea asia lemmikistä luopuminen on. Mutta sen verran olen työelämästä oppinut, että lähdin vain paikalta. En mä uskalla enää osoittaa suoraa empatiaa työtilanteissa, niissä kuuluu olla asiallinen eikä tunteilla. Tuntui koko tilanne tosi pahalta kaikin puolin ja ajattelin, että Suomessa on kyllä parempi olla kova ja tyly kuin empaattinen. Kyllähän ne äänet nyt tässäkin ketjussa kuuluu.
Sääli/surkuttelu ja aito myötätunto ovat ihan eri asioita. Jos joku ajattelee, että tämän ketjun alkuosa on ollut vain sääliä ja surkuttelua, niin ei ilmeisesti erota näitä toisistaan. Se jo sinällään kertoo ihmisen maailmankuvasta aika paljon. Itse elän mielummin maailmassa, jossa iso osa ihmisistä haluaa kanssaihmisilleen hyvää.
Jos tämä kaikki olisi vain negatiivista, niin miksi ihmeessä on paljon näitä kokemusasiantuntijoita ja erilaisia ryhmiä saman asian kokeneille ihmisille?
Tässä nyt sotketaan taas pahasti, joko tahallaan tai ymmärtämättä mitä on empatia ja ihmisen tilanteen ja oman persoonan ymmärtäminen. Myös korostan edelleen se, että me ihmiset olemme myös siinä erilaisia, että toiset haluavat ylitsevuotavaa ja surkuttelevaa empatiaa ja toiset myös tietenkin, empatiaa, mutta niin, että sen voi sanoa ilman, että kovia kokenut ihminen kokee itsensä sellaiseksi jota pitää käsitellä silkkihansikkain ja voivotella tai surkutella.
En minä empatiaa kiellä mitenkään.. Mutta en myöskään usko, että juuri esimerkiksi vakiporukan aloittajalle osoittama on sitä yhtä ja ainoaa. Se sopii ehkä aloittajalle ja vakkareilla, mutta joillekin "puree" joku muu tyyli.
Täällä on sekin ristiriitaista, että ensin korostetaan, että tämä on nimenomaan aloittajan "yksityinen" tukiketju. Ja vain aloittajaa kannustavat ja kivat viestit sallitaan. Sitten taas toisessa lauseessa sanotaan, että pitää huomata, että tätä lukevat monet mauutkin ihmiset. Näinhän asia todellisuudessa onkin. Silloin voivat kommentitkin olla hyvinkin erilaisia ja eri tyylisiä koska on hyvinkin erilaisia ihmisiä täällä lukemassa.
Luin ketjua alusta. Missään ei ilmennyt, että olisi pelkästään aloittajalle mieleiset kommentit ovat luvallisia. Oli hyvinkin kriittisiä ja suoraan sanottuja asioita. Jossain vaiheessa ketju sitten muuttuikin muutaman nimimerkin ja heidän omien kokemustensa vuorottaiseksi kertomuksiksi, sanoisinko sisäänlämpiviksi, ja ketjun sävy muuttui niin, että muut eivät olisi saaneet enää kirjoittaa tai ainakin vakkarit "hyväksyttivät" kommentit mitä sai kirjoittaa. Eli alkuperäinen muuttui ihan toiseksi.
Ketju ei siis alunperi ollut tarkoitettu miksikään aloittajan tukiryhmä vaan ihan normaaliksi, jossa laidasta laitaan ihmiset sanovat mielipiteitään eron jälkeiseen irtipääsemisen vaikeudesta. Se että "tämä on aloittajan ja vakkarien yksityinen tsemppaamisketju" on nyt ihan pelkkää joidenkin omaa luuloa ja ketjun itselleen omimista ja itsensä tärkeäksi tekemistä. Empatia on ainakin ulkopuolisia kohtaan tässä varsin kaukana. Että se siitä empatiakyvystä ja epäitsekkyydestä. Myös käyttävät valtaansa, että sensuroivat viestejä ja määräilevät mitä kommentteja aloittaja saa lukea, varsin sydämellisiä ja kilttejä ihmisiä siis ovat
Minusta se on itsekästä ja on suuria luuloja itsestään. Minua on sanottu ilkeiksi ja kyyniseksi, mutta itselleni ei moinen käytös tulisi mieleenkään.
Minä en ole koskaan ollut avo- tai avioliitossa. Enkä siis eronnutkaan. Silti olen lukenut tämän ketjun ap:n viestien osalta, koska se on ollut niin kiinnostava tarina ihmisestä, joka ensin elää täysin sokeana jotenkin sille, että häntä hyväksikäytetään ja kuvitellut tilannetta rakkaudeksi peräti. Sitten vähitellen irrottautunut ja samalla tajunnut olleensa narsismin uhri. Kun itsekin olen kokenut, tosin en lähipiirissäni, narsismia ja mahdollista psykopatiaakin, on tämä ollut hyvin mielenkiintoinen seurattava. Kaksi asia haluan sanoa. Ensinnäkin harvinaisen hyvin aiheessa pysynyt pitkä ketju. Ja toiseksi tiedoksi kaikille, jotka yrittävät tuoda ketjuun ns perinteistä psykologiaa, joka ei ota huomioon narsismia: Ymmärrän halunne auttaa ja ehkä sananna auttavatkin ns perinteisissä eroissa painiskelevia. Narsistista eroaminen on ihan toinen maailma. Siinä teidän kannattaa ottaa tästä ketjusta opiksi, niin ehkä vältätte itse moisen.
Ap:lle, sinussa varmasti on ollut nuorena ainakin piirteitä, jotka ovat altistaneet narsistiselle suhteelle. Mutta se ei missään mielessä tarkoita, että olisit jotenkin syyllinen tai narsisti itse. Kaikissa pitkissä suhteissa ihmiset omaksuvat toistensa käytösmalleja jossain määrin. Olet nyt prosessissa, jossa löydät aidon itsesi uudelleen ja karistat kaiken mitä sinuun on tarttunut tuosta suhteesta. Ja löydät ehkä sen yhden hyvän piirteen, mitä voit ottaa narsistilta mukaasi. Se on täydellinen fokus ja paneutuminen johonkin. Se on voimakas tapa olla, ja sen voi käyttää hyvään tai pahaan. Älä hukkaa sitä, sillä keskittyminen luo voimaa irtautua. Hups, tulipa neuvottua. Rakastan neuvomista, mutta uskallan tehdä sitä oikeastaan vain keskustelupalstalla kohteen pyytämättä. Inhoan tosin itsekin vale-empatiaan käärittyjä neuvoja. Itse en koe empatiaa netissä, olen sellainen live-elämän ihminen. Tykkään vain kirjoittaa.
"Tässä nyt sotketaan taas pahasti, joko tahallaan tai ymmärtämättä mitä on empatia ja ihmisen tilanteen ja oman persoonan ymmärtäminen. Myös korostan edelleen se, että me ihmiset olemme myös siinä erilaisia, että toiset haluavat ylitsevuotavaa ja surkuttelevaa empatiaa ja toiset myös tietenkin, empatiaa, mutta niin, että sen voi sanoa ilman, että kovia kokenut ihminen kokee itsensä sellaiseksi jota pitää käsitellä silkkihansikkain ja voivotella tai surkutella."
Ajoittain hyvin sentimentaalisiksi kommentit muuttuivat. Se sopinee joidenkin tyyliin. Mutta juuri noin kuin kirjotit on ketju edennyt. Erilaisuuden hyväksyminen hyytyi alun jälkeen.
Täällä on alusta asti seuraajia ja myös matkan varrella mukaan tulleita, jotka ovat lukeneet koko ketjun. Ovat siis selvillä tapahtumista eri kirjoittajien kohdalla.
Sitten joku/jotkut satunnaiset kävijät, jotka kyseenalaistavat tapahtumat, arvostelevat asiattomasti osallistujien kokemukset ja ketjun tyylin kertomatta omista kokemuksistaan juuri mitään.
Kaikki rakentavasti, kannustaen kirjoittavat ovat totisesti tervetulleita, joillain on peiliin katsomisen paikka. Peili näyttää vain sen, minkä voi.
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
M36??? Huhuu, kerrohan kuulumisia
Minulla on eräs tuttava joka jäi leskeksi jonkin aikas sitten. Ihmiset sitten suhtautuivat häneen kukin oman empatiatyylinsä mukaisesti. Jotkut varoivat kovin ja puheenaiheet muuttuivat varoviksi ja ympäripyöreiksi tai olivat, että voi voi, kuinka sinä nyt oikein jaksat, voimia ja koita kestää ja monesti tilanteet menivät jopa kiusallisiksi. Tuttavani sanoi reippaasti: minä olen se sama Maija kuin ennenkin. Toivon, että seurassani puhutaan kuin ennenkin ja voitte ihan vapaasti sanoa niitä asioita joista keskusteltiin ennen Kallen menehtymistä. Minua voi kohdella edelleen tavallisena ihmisenä, ei tarvitse varoa eikä kohdella jotenkin erityisesti. Se on minulle parasta terapiaa.
Silti hän jatkossakin tiesi ja koki, että olemme häntä kohtaan empaaattisia ja ymmärrämme miltä hänestä tuntui. Vaikka puheet olivat normaaleita arkipäivän juttuja tai joku jopa antoi neuvoja uuteen elämäntilanteeseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on alusta asti seuraajia ja myös matkan varrella mukaan tulleita, jotka ovat lukeneet koko ketjun. Ovat siis selvillä tapahtumista eri kirjoittajien kohdalla.
Sitten joku/jotkut satunnaiset kävijät, jotka kyseenalaistavat tapahtumat, arvostelevat asiattomasti osallistujien kokemukset ja ketjun tyylin kertomatta omista kokemuksistaan juuri mitään.
Kaikki rakentavasti, kannustaen kirjoittavat ovat totisesti tervetulleita, joillain on peiliin katsomisen paikka. Peili näyttää vain sen, minkä voi.
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
Puhut nyt eri asiasta, edelleen ilmeisesti tahallaan ja yrittäen sumuttaa ja syylliistää, kuin siitä, että jossain vaiheessa vakkarit omivat ketjun itselleen Ja koko ketjun sävy muuttui. Emme me arvostele ihmisten kokemuksia ja olemme kylöä perillä miten ketju eteni. Siitähän onkin juuri kyse: ketju muuttui alun jälkeen teidän muutaman ihmisen sisäiseksi porinakerhoksi jossa ihastelitte toistenne pitkiä kertomuksia . Ettekö sitä yhtään itse tajua vai onko se joku vaiettu salaisuus. Vai ettekö halua tunnustaa ja yritätte siirtää asian toiseksi niin, että muut ovat ymmärtämättömiä ja eivät käsitä. Eivätkä osaa lukea ketjua "oikein". Onpas vastuunpakoilun malliesimerkki.
Kiellättekö vakkarit, etteikö näin tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
Puhut nyt eri asiasta, edelleen ilmeisesti tahallaan ja yrittäen sumuttaa ja syylliistää, kuin siitä, että jossain vaiheessa vakkarit omivat ketjun itselleen Ja koko ketjun sävy muuttui. Emme me arvostele ihmisten kokemuksia ja olemme kylöä perillä miten
Ja nyt sinua harmittaa, koska?
Et päässyt "vakkariksi"? Oliko sulla "omaa tarinaa"? Osallistut, vaikket tykkää ketjusta?
En ymmärrä
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
Puhut nyt eri asiasta, edelleen ilmeisesti tahallaan ja yrittäen sumuttaa ja syylliistää, kuin siitä, että jossain vaiheessa vakkarit omivat ketjun itselleen Ja koko ketjun sävy muuttui. Emme me arvostele ihmisten kokemuksia ja olemme kylöä perillä miten
En ole "vakkari". Minua vähän kyllä ärsyttää, että yrität keskustella ketjun AIHEEN sijasta itse ketjusta. Et ainakaan tässä viestissä tuo mitään lisää itse ketjun aiheeseen. Eli pyrit luomaan sellaista metakeskustelua. Minun mielipiteeni on, että metakeskustelu toimisi paremmin eri ketjussa, sen sijaan että pyrit ymppäämään sen tähän samaan. Toki minua ärsyttää myös se, että asenteesi toista kirjoittajaa kohtaan on varsin ikävä. Toinen laittaa kivan ja rakentavan viesitin ja sinä esität, että hän sumuttaa ja syyllistää. Toki näin kokeneemmalle ihmiselle viestisi kertoo paljon sinusta. Minusta olisi parempi jos ilmaisisit itseäsi ketjun aiheeseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
Puhut nyt eri asiasta, edelleen ilmeisesti tahallaan ja yrittäen sumuttaa ja syylliistää, kuin siitä, että jossain vaiheessa vakkarit omivat ketjun itselleen Ja koko ketjun sävy muuttui. Emme me arvostele i
No en halunnut vakkariksi. Mutta harmittaahan se vaan monia muitakin, kun joku yleinen ja kiinnostava ketju muuttuukin jonkun porukan yksityiseksi ja hallinnoimaksi ketjuksi. Ei tämä sellaiseksi ole tarkoitettu. Sehän harmittaa ja ihmetyttää noin niinkuin asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
Puhut nyt eri asiasta, edelleen ilmeisesti tahallaan ja yrittäen sumuttaa ja syylliistää, kuin siitä, että jossain vaiheessa vakkarit omivat ketjun itselleen Ja koko ketjun sävy muuttui. Emme me arvostele i
Otin asian esille koska ketjussa alkoi nyt olla jo huolestuttavassa määrin esimerkiksi todella paljon kommenttien poistoja ja määräyksiä mitä ja kuka sai kirjoittaa. Siksi keskustelu on nyt mennyt osittain ohi aiheen, mutta tavallaan kyllä silti edelleen liittyy ketjuun. Jos me kaikki vain olisimme sitten hiljaa totelleet, vaienneet ja tyytyneet siihen, että kommentteja poistetaan läjäpäin mielivaltaisesti niin ei kai sekään ole oikein? Jatkossahan sitten olisi ollut tai tullut "maan tapa". Olisi hyväksyttävää, että jotkut henkilöt määräävät ja ohjailevat tietyn ketjun itselleen mieleiseksi. Tämä ketju meni väärille raiteille ja siitä pitää mielestäni tässä puhua. Vaikka ei varsinaisestiliity aloittajaan. Mutta kuitenkin liittyy aloittajan aloittamaan ketjuun. Missäs tästä ko. ilmiöstä sitten puhuu.
Minusta epäkohtiin ja vääristymiin pitää tarttua eikä vain hiljaa tyytyä. Vaikka sitä nyt monet toivovatkin. Myös nämä "hyväntahtoiset kommentoijat" jotka kiertävät nyt tosiasiaa kuin kissa kuumaa puuroa.
Muutama huomio:
Otin asian esille koska ketjussa alkoi nyt olla jo huolestuttavassa määrin esimerkiksi todella paljon kommenttien poistoja ja määräyksiä mitä ja kuka sai kirjoittaa. Siksi keskustelu on nyt mennyt osittain ohi aiheen, mutta tavallaan kyllä silti edelleen liittyy ketjuun. Jos me kaikki vain olisimme sitten hiljaa totelleet, vaienneet ja tyytyneet siihen, että kommentteja poistetaan läjäpäin mielivaltaisesti niin ei kai sekään ole oikein? Jatkossahan sitten olisi ollut tai tullut "maan tapa". Olisi hyväksyttävää, että jotkut henkilöt määräävät ja ohjailevat tietyn ketjun itselleen mieleiseksi. Tämä ketju meni väärille raiteille ja siitä pitää mielestäni tässä puhua. Vaikka ei varsinaisestiliity aloittajaan. Mutta kuitenkin liittyy aloittajan aloittamaan ketjuun. Missäs tästä ko. ilmiöstä sitten puhuu.
Olet varmaan tietoinen, että palstalta poistuu koko ajan viestejä, myös meidän "vakkarien". En itse ymmärrä poistelun logiikkaa lainkaan, omia viestejä on poistunut myös. Toisinaan yht'äkkiä poistuu kokonainen asiallinen ketjukin. Lisäksi viestini hyvin usein jäävät tarkkailumoodiin, eli toisin sanoen, eivät koskaan löydä tietään palstalle. En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta toisia kirjoittajia en siitä kyllä syyttele. Jos se on syysi tuoda ketjun "ongelmia" esiin, syyttelet yksinkertaisesti väärää tahoa.
Minusta epäkohtiin ja vääristymiin pitää tarttua eikä vain hiljaa tyytyä. Vaikka sitä nyt monet toivovatkin. Myös nämä "hyväntahtoiset kommentoijat" jotka kiertävät nyt tosiasiaa kuin kissa kuumaa puuroa.
Mihin epäkohtiin ja vääristymiin? Mihin sinä tyydyt, jos annat toisten olla juuri sillä tavalla empaattisia ja kantaa ottavia kuin ovat?
T: MaratonParkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa marraskuuta
Tuumis🌻
Puhut nyt eri asiasta, edelleen ilmeisesti tahallaan ja yrittäen sumuttaa ja syylliistää, kuin siitä, että jossain vaiheessa vakkarit omivat ketjun itselle
No tuotahan täällä koko ajan tehdään. Yritetään viedä asiallinen ja kiva ketju sivuraiteillle puhumallla ja jankkaamalla potaskaa.
Nauroin ääneen.
Vauvallahan tämä on ihan tavatonta "Olisi hyväksyttävää, että jotkut henkilöt määräävät ja ohjailevat tietyn ketjun itselleen mieleiseksi. Tämä ketju meni väärille raiteille ja siitä pitää mielestäni tässä puhua. "
Juu, ei koskaan ketjuissa käy niin, että niitä joku alkaa ohjailemaan ja sitten kun yksi ketju, joka poikkeuksellisesti pysyy asiallisena, siihen pitää tulla vonkumaan, että olette väärillä raiteilla, siitä pitää puhua.
Mieluummin sitten varmaan luet niitä satoja trollauksia ja veetuiluita, mitä koko muu palsta on täynnä. Tunnet itsesi niinkun kotoisammaksi, varmaan.
Kommentoija 3348, kiitos kommentistasi!
Sinä tiedät mistä puhut. Ymmärrät mitä tässä matkalla on tapahtunut.
Ap
Olen lukenut ketjua alusta asti. Tulin tänne kun etsin vastauksia siihen miksi mies petti ja valehteli.
Olen jollain tapaa kasvanut ja vahvistunut ap:n ja 28:n tarinoiden mukana. Olen saanut uskoa siihen että minäkin voin toipua mistä vain ja että vaikeuksista pääsee yli ja elämä jatkuu ihan oikeasti.
Olen edelleen mieheni kanssa mutta katson häntä eri tavalla kuin ennen. Kärsin selkeästi läheisriippuvuudesta, sen olen ymmärtänyt täällä. Miehelläni on myös narsistisia piirteitä, joten ymmärrän hyvin ap:n tilanteen. Olen oppinut katsomaan parisuhdettani objektiivisemmin ja sen myötä asiat ovat vähemmän dramaattisia.
Kaikki tämä sanoakseni teille kiitos, että olette jakaneet tarinanne ja uskon että meitä, jotka lukevat mutta eivät kommentoi koskaan, on monia. Toivottavasti jaksatte jatkaa joistakin jankuttajista huolimatta. Itse hyppään seuraavaan kirjoitukseen kun huomaan lukevani jankuttajaa.