Lainasin avopuolisolle yli 40 000€, mutta voiko hän kieltäytyä maksamasta sitä takaisin?
Emme tehneet asiasta papereita. Hän osti sijoitusasunnon, johon annoin käsirahan lainaksi suullisella sopimuksella. Olimme olleet jo kauan yhdessä ja yhteisiä lapsia. Nyt olen eroamassa hänestä ja mietin saanko omiani enää takaisin. Annoin siis kaiken mitä mulla on ja nyt pitkään työttömänä olleena mulla ei ole mitään rahaa vaan ne on hänen sijoituksissaan. Jos hän kieltäytyy antamasta noita rahoja (ei ole tuosta vaan antaa vaan myytävä hänen) niin mitä teen? Jäänkö ilman vai voinko viranomaisteitse pyytää niitä itselleni? Mulla on tulosteet tililtä rahan siirrosta hänelle. Ei ole maksanut lahjaveroa tuosta, koska kyseessä laina, vaikkakin suullinen. Eromme tulee olemaan riitainen, joten suurella todennäköisyydellä hän ei maksa helposti vaan ehkä jopa kadottaa anopin kautta jotain.
Kommentit (183)
Semmoista se on kun eroilee, siinä voi mennä rahat ja elämä sekaisin, eikä se yleensä hyödytä, varsinkaan miehiä.
Menikö tuo sijoitusasunnon ostaminen niin, että sulta käsiraha, laina pankista ja miehen osuus oli vain kuitata oma nimi paperiin? Hän ei laittanut siihen omaa rahaa, mitään? Ja nyt hän saa niin hyvät tuotot, ettei kannata myydä?
Saisitko ilmaista oikeusapua? Vissiin elareistakin joudut neuvottelemaan
Hommaa kalliilla juristi tai sitten soita Oikeusaputoimistoon (saat tulottomana ilmasta lakiapua).
Ja älä ap vielä puhu erosta mitään, ennenkuin olet saanut lakiapua ihan oikealta juristilta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut koko 14 vuotta työtön ja/tai sairauspäivärahalla. Ja mies on teidät elättänyt?
Todennäköisempää, että ovat tehneet sen perinteisen. Mies on kartuttanut omaisuuttaan ja ap maksanut elämisen. Silleenhän naiset yleensä tuhoavat taloutensa parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
En muista nyt ulkoa lukeeko rahansiirrossa laina vai ei mitään.
Pakollinen viite siinä on,jotain lukee.
Totta kai miehesi voi kiistää velan (mikä on typerää, sillä sinulla on tilisiirto todisteena). Velan kiiston jälkeen laitat sitten velan suoraan perintään 14 vuoden viivästyskorkoineen ja laitat erääntyväksi kuukaudessa. Mies maksaa tai mies maksaa ja itkee. Ei sulla ole tuossa mitään ongelmaa.
Jos mies väittää lahjaksi, niin hän on syyllistynyt veropetokseen, sillä tuo lahjasumma olisi 14 vuotta sitten pitänyt ilmoittaa verottajalle ja maksaa siitä lahjavero. Sitten verottaja voisi muistaa miestä myös lahjaverolla 14 vuoden viivästyskorkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapee hei. Luotatko enää kehenkään? Jatkuuko sinisilmäisyys ja naivius elämässäsi? Oletko kenties nainen? Ja ikää sulla on?
En ole enää aikoihin luottanut keneenkään. Ihan tässä suhteessa tulleiden asioiden vuoksi en usko enää ikinä parisuhteeseen alkavani. Koen enemmän olevan sellainen kauniilla sanoilla hyväksikäytetty ja kun hyväksikäyttö ei enää mahdollista niin olen muuttunut paskaakin paskemmaksi hylkiöksi, jolle voi sanoa ihan mitä vain. Tätä suhdetta on hallinnut henkinen väkivalta jo kauan.
Niin ja lähemmäs 50v olen.
Hyvä, että silmäsi ovat avautuneet. Minäkään en luota enää kehenkään. Minuakaan ei voi enää hyväksikäyttää. Tämä on hyvä muistaa sitten, kun joku viehättää tulevaisuudessa suhteissa, ettei tule kompastuttua samasn kiveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et omista tuosta asunnosta sijoittamasi osuuden verran???
Se olisi vaikuttanut tuloihini. Olin työtön tuolloin. Laina annettu 14-vuotta sitten.
Tämä muuttaa asian. Jos olet antanut rahaa lainaksi 14 vuotta sitten, eikä saaja ole kertaakaan lyhentänyt lainaa etkä sinä ole tuon 14 vuoden aikana kehottanut lainansaajaa maksamaan velkaa takaisin, niin velka on vanhentunut jo kauan sitten eikä sinulla ole mitään perusteita lähteä enää sitä perimään.
10 vuottahan se taisi olla raja.
Ja mikäli et jostain syystä löydä paperista tilisiirtoa, niin pankistasi saat rahalla 14 vuoden takaiset tilitapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai miehesi voi kiistää velan (mikä on typerää, sillä sinulla on tilisiirto todisteena). Velan kiiston jälkeen laitat sitten velan suoraan perintään 14 vuoden viivästyskorkoineen ja laitat erääntyväksi kuukaudessa. Mies maksaa tai mies maksaa ja itkee. Ei sulla ole tuossa mitään ongelmaa.
Jos mies väittää lahjaksi, niin hän on syyllistynyt veropetokseen, sillä tuo lahjasumma olisi 14 vuotta sitten pitänyt ilmoittaa verottajalle ja maksaa siitä lahjavero. Sitten verottaja voisi muistaa miestä myös lahjaverolla 14 vuoden viivästyskorkoineen.
Missä ajassa veropetos vanhenee? Rikoksethan vanhenee 10vuodessa, mutta murha taitaa olla ainoa, joka ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellinen trolli. Keksi tarina-täti parempia provoja.
Olet tosi typerys, sun provosi ovat aina heikkotasoisia.
Ja ihmekös tuo, kun oot alunperinkin heikkolahjainen yksilö.Kuule, kun asia on ihan totta. Tuolloin ajattelin meidän olevan ikuisesti yhdessä ja yhteisiä lapsia jne. Kyseessä oli hyvä sijoitus ja asunto oli meille tuttu, joten sen halusi ostaa. Käsiraha oli pakko saada ja minulla oli juuri perintönä saatuna sen verran rahaa. En uskonut tuolloin ettei suhteemme tule olemaan ikuinen.
Antaa ne jotkut satoja tuhansia ventovieraillekin, joten on tämä siihen verrattuna pientä.
Miksi asuntoa ei laitettu teidän molempien nimiin vaan ainoastaan puolison?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et omista tuosta asunnosta sijoittamasi osuuden verran???
Se olisi vaikuttanut tuloihini. Olin työtön tuolloin. Laina annettu 14-vuotta sitten.
Tämä muuttaa asian. Jos olet antanut rahaa lainaksi 14 vuotta sitten, eikä saaja ole kertaakaan lyhentänyt lainaa etkä sinä ole tuon 14 vuoden aikana kehottanut lainansaajaa maksamaan velkaa takaisin, niin velka on vanhentunut jo kauan sitten eikä sinulla ole mitään perusteita lähteä enää sitä perimään.
10 vuottahan se taisi olla raja.
Yksityishenkilön antama laina yksityishenkilölle vanhenee 20 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäli et jostain syystä löydä paperista tilisiirtoa, niin pankistasi saat rahalla 14 vuoden takaiset tilitapahtumat.
On minulla se tiliote ja tuloste siitä tallessa. En vaan juuri nyt pääse siitä tarkastamaan tilannetta miten lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön ei voisi omistaa osuutta sijoitusasunnosta?
Vuokratuotto lasketaan tuloiksi ja sen pienentää työttömyyskorvausta. Kaikki pääomatulotkin lasketaan työttömällä tuloiksi, jotka vähennetään etuuksista.
Eli ap on myös hyötynyt tästä "järjestelystä" (veropetoksesta) rahallisesti ja nyt itkee uhrina rahoja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vain täysin imbesilli antaisi 40ke toiselle sijoitusasuntoon ilmaiseksi, ilman mitään papereita. En usko että kukaan on niin tyhmä. Edes AP ei vaikuta kirjoituksiensa perusteella näin tyhmältä. Taustalla on selvästi Kela-huijaus joka on nyt ikävästi räjähtänyt silmille, hah hah.
Osteleehan nuo "yhteisiä" autojakin miehen nimiin tai edes tietämättä mitä rekisteritiedoissa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain täysin imbesilli antaisi 40ke toiselle sijoitusasuntoon ilmaiseksi, ilman mitään papereita. En usko että kukaan on niin tyhmä. Edes AP ei vaikuta kirjoituksiensa perusteella näin tyhmältä. Taustalla on selvästi Kela-huijaus joka on nyt ikävästi räjähtänyt silmille, hah hah.
Ok. kerro sitten enemmän tästä tekemästäni kelahuijauksesta? Olemme asuneet avopuolison kanssa aina yhdessä ja kirjoilla samassa asunnossa ja hän ollut aina työelämässä hyväpalkkaisessa työssä ylemmällä tasolla. ap
Mikä on sitten syy miksi ette laittaneet asuntoa teidän molempien nimiin?
En ole ollut koko aikaa.