Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias amerikkalainen tyttö puhuu 20 kieltä, myös suomea

Vierailija
27.06.2022 |

Suomea harvemmin nämä kielinerotkaan osaa.

Tyttö oppii uuden kielen muutamassa viikossa.

Puhuu montaa kieltä lähellä natiivi-tasoa.

Mukana on myös monet Aasian kielet. Kiinaa tietysti puhuu täysin sujuvasti mutta sen lisäksi japani, thaimaa. vietnam ym. Osaa myös lukea sikäläisiä merkkejä.

Youtubesta löytyy tuostav video, aivan käsittämätön tapaus.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että lähes kaikki ihmiset, jotka puhuvat vaikka kymmentä kieltä osaavat sitä siten, että selviäisivät lyhyen kielen lukiokokeesta eli osaavat peruskieliopin ja osaavat kertoa arkipäiväisistä asioista ja tuntevat tavallisimpien esineiden ja asioiden nimet. Mámúillakin Suomessa nähdään ilmiö, jossa kielen abstraktimpi osaaminen puuttuu, mutta osataan sanoa, että limppari on liian kallista ja että menen huomenna kouluun kymmeneltä. Tällainen osaaminen voi antaa liian ruusuisen kuvan kielitaidosta, mitä tulee koulutuksessa pärjäämiseen ja medialukutaitoon. 

Sekin on paljon ja vaatii jatkuvaa tekohengittämistä, koska ihmiset eivät voi asua kymmenessä maassa yhtä aikaa. 

Oikea kielitaito voidaan melko hyvin selvittää kokeella ainakin eurooppalaisissa kielissä eli ei ole pakko mietiä onko joku sujuvaa vai ei, kun koe kertoo sen tason vähintään kuuden eri tason tarkkuudella ja nämä kuusi eri tasoa on vielä jaettavissa osiin. 

Kahdenkymmenenviiden vuoden kokemuksella kielten tasoarvioiden tekemisestä väitän, että olet aivan oikeassa. Suullisessa kokeessa on niin monta liikkuvaa osaa, että fraasien ja ulkoa opeteltujen litanioiden esittelemisellä ei pötkitä pitkälle. Mieleen on muuten jäänyt muuan kokelas, joka kielsi minua esittämästä kysymyksiä, jotta hän voisi kertoa minulle työstään juuri sillä tavalla kuin oli harjoitellut. Ei tullut kauppoja.

Minua kummastuttaa kerta toisensa jälkeen se, miten ihastellaan joidenkin laulajien kykyä "laulaa yhdeksällä eri kielellä". Useimmat ihmiset osaisivat laulaa yhdeksällä eri kielellä, jos heidät palkittaisiin siitä kunnolla. Minua estää laulamasta kahdellakymmenellä eri kielellä lähinnä se, että en pysy nuotissa itkemälläkään.

Vierailija
42/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli oppinut muutaman sanan mitä kuuluu jne

Sebastian Vettel osaa saman verran suomea. Tai saattaa osata jopa enemmänkin.

Wöö, ezä woi sanoo noi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla nama osaavat enemman kuin suomalainen kielinero joka osasi vain imitoida aksenttia ja intonaatiota.

Vierailija
44/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa "osaa puhua" 20 kieltä kun opettelee lausumaan sanat vaikka google translatorin avulla. Se on sitten asia erikseen, osaako esim. käydä keskustelua ilman kääntäjää ko. kielillä. 

Kuten moni kertoo lapsensa osaavan laskea sataan, vaikka lapsi osaa luetella numerot sataan...

Vierailija
45/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään. Mitä kuuluu, Suomi ja suomalainen.

Vierailija
46/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että lähes kaikki ihmiset, jotka puhuvat vaikka kymmentä kieltä osaavat sitä siten, että selviäisivät lyhyen kielen lukiokokeesta eli osaavat peruskieliopin ja osaavat kertoa arkipäiväisistä asioista ja tuntevat tavallisimpien esineiden ja asioiden nimet. Mámúillakin Suomessa nähdään ilmiö, jossa kielen abstraktimpi osaaminen puuttuu, mutta osataan sanoa, että limppari on liian kallista ja että menen huomenna kouluun kymmeneltä. Tällainen osaaminen voi antaa liian ruusuisen kuvan kielitaidosta, mitä tulee koulutuksessa pärjäämiseen ja medialukutaitoon. 

Sekin on paljon ja vaatii jatkuvaa tekohengittämistä, koska ihmiset eivät voi asua kymmenessä maassa yhtä aikaa. 

Oikea kielitaito voidaan melko hyvin selvittää kokeella ainakin eurooppalaisissa kielissä eli ei ole pakko mietiä onko joku sujuvaa vai ei, kun koe kertoo sen tason vähintään kuuden eri tason tarkkuudella ja nämä kuusi eri tasoa on vielä jaettavissa osiin. 

Kahdenkymmenenviiden vuoden kokemuksella kielten tasoarvioiden tekemisestä väitän, että olet aivan oikeassa. Suullisessa kokeessa on niin monta liikkuvaa osaa, että fraasien ja ulkoa opeteltujen litanioiden esittelemisellä ei pötkitä pitkälle. Mieleen on muuten jäänyt muuan kokelas, joka kielsi minua esittämästä kysymyksiä, jotta hän voisi kertoa minulle työstään juuri sillä tavalla kuin oli harjoitellut. Ei tullut kauppoja.

Minua kummastuttaa kerta toisensa jälkeen se, miten ihastellaan joidenkin laulajien kykyä "laulaa yhdeksällä eri kielellä". Useimmat ihmiset osaisivat laulaa yhdeksällä eri kielellä, jos heidät palkittaisiin siitä kunnolla. Minua estää laulamasta kahdellakymmenellä eri kielellä lähinnä se, että en pysy nuotissa itkemälläkään.

So true and same here. Kudos to  you!

Vierailija
47/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton videon perusteella tyttö ei kyllä puhunut kaikkia noista kielistä. Osaa puhui ihan hyvin, toisia taas osasi muutaman lauseen tai sanan kuten suomea. Niistä kielistä, joita itse puhun, hän puhui espanjaa hyvin ja portugalia kohtalaisesti, mutta Portugalin sanavarasto oli aika heikko. Videolla ollut mies puhui sitä huomattavasti paremmin. Silti varsin vaikuttavaa, että oli tohon ikään mennessä opetellut montaa kieltä. Tytöllä oli selkeästi hyvä kielipää.

Vierailija
48/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kielinero enkä mikään muukaan nero sen puoleen, mutta kielet opin jostain syystä erittäin helposti.

Olen huomannut että minulla on vastaavanlainen tapa oppia vieraita kieliä kuin lapsilla, hehän oppivat erittäin nopeasti joutuessaan vierasta kieltä puhuvaan ympäristöön tai saadessaan kaverin joka puhuu vain omaa kieltään.

Olen joskus miettinyt miten tämä oikein tapahtuu. Tuntuu vain että aivossa on jonkinlainen 

"kielikeskus" joka aktivoituu kun on tekemisissä vieraan kielen kanssa. Koulussa en oppinut lukemalla kirjoista ja pänttäämällä kielioppia. Koska en jaksanut keskittyä siihen yhtään. Se  oli tylsää. Mutta minulla oli ulkomaalaisia kavereita, paras ystävä venäläinen, oli amerikkalaiet sisarukset ja joku tyttö josta en tänä päivänä tiedä mistä päin maailmaa he olivat. Yksi japanilainen tyttö. Nämä lapset sitten vastavuoroisesti oppivat suomen hyvin nopeasti ulkona leikeissä ja myöhemmin koulussa.

Edelleen opin lapsen tavalla, kuulemalla ja itse puhumalla sen mitä osaan. Siitä se lähtee. Uskon kyllä että jokainen ihminen oppii koska yhtään lasta en ole nähnyt joka ei olisi oppinut näinä kolmena kymmenenä vuotena jotka olen nyt maailmalla asunut. Ei se taito mihinkään katoa, rohkeus ja halu vastaanottaa uutta, ottaa käytäntöön. jos se puuttuu oppimista ei voi tapahtua. Turha tyhmä häpeäminen on suurin este. Se, ettei uskota itseen, mollataan itsensä heti alkuun.

Itse olen tukenut vieraan kielen oppimista lukemalla paljon lehtiä, kuuntelemalla ja seuraamalla tv:tä. Olemalla aktiivisesti mukana siellä missä kieltä puhutaan, ns. kielikylpy.

Tapanani on ollut myös kirjoittaa ylös sanoja joita usein kuulen mutta en ymmärrä. Tarkistan sitten sanakirjasta ja saan taas uuden sanan käyttööni. Täältä löytyy ihmisiä maapallon joka kolkasta. Suurin osa aikuisista puhuu omalla aksentillaan, enemmän tai vähemmän oikein, eikä kukaan kiinnitä siihen mitään huomiota. Suomalaiset pelkää hysteerisesti ettei osata oikeaa äänenpainoa tai täydellistä lausumista. Sitten ollaan mieluummin mykkiä eikä edes yritetä. Kuunelkaapa esim. intialaista joka puhuu englantia!  Pistää menemään eikä häpeile eikä kukaan naura tai arvostele.Olen asunut kolmessa maassa Suomen lisäksi, ja aina kielen oppinut niin ettei minua sillä kielellä myydä. Englantia joudun käyttämään työssäni joten se on vahvin. 

En siis väitä olevani kielinero kuten sanoin, uskon kuitenkin ettei kielten oppiminen ole mahdotonta kenellekään kun oikea tapa oppia löytyy. Kaikille ei sovi "kattten är på taket. Katten är svart"-tyyli kirjasta tankaten. 

Hieno taito kumminkin näillä joita tässä esiteltiin. Olen kuullut muistakin vastaavista ja myös muista taidoista.

Vierailija
49/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger.

Hesburger

ASSburger...

Vierailija
50/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kielinero enkä mikään muukaan nero sen puoleen, mutta kielet opin jostain syystä erittäin helposti.

Olen huomannut että minulla on vastaavanlainen tapa oppia vieraita kieliä kuin lapsilla, hehän oppivat erittäin nopeasti joutuessaan vierasta kieltä puhuvaan ympäristöön tai saadessaan kaverin joka puhuu vain omaa kieltään.

Olen joskus miettinyt miten tämä oikein tapahtuu. Tuntuu vain että aivossa on jonkinlainen 

"kielikeskus" joka aktivoituu kun on tekemisissä vieraan kielen kanssa. Koulussa en oppinut lukemalla kirjoista ja pänttäämällä kielioppia. Koska en jaksanut keskittyä siihen yhtään. Se  oli tylsää. Mutta minulla oli ulkomaalaisia kavereita, paras ystävä venäläinen, oli amerikkalaiet sisarukset ja joku tyttö josta en tänä päivänä tiedä mistä päin maailmaa he olivat. Yksi japanilainen tyttö. Nämä lapset sitten vastavuoroisesti oppivat suomen hyvin nopeasti ulkona leikeissä ja myöhemmin koulussa.

Edelleen opin lapsen tavalla, kuulemalla ja itse puhumalla sen mitä osaan. Siitä se lähtee. Uskon kyllä että jokainen ihminen oppii koska yhtään lasta en ole nähnyt joka ei olisi oppinut näinä kolmena kymmenenä vuotena jotka olen nyt maailmalla asunut. Ei se taito mihinkään katoa, rohkeus ja halu vastaanottaa uutta, ottaa käytäntöön. jos se puuttuu oppimista ei voi tapahtua. Turha tyhmä häpeäminen on suurin este. Se, ettei uskota itseen, mollataan itsensä heti alkuun.

Itse olen tukenut vieraan kielen oppimista lukemalla paljon lehtiä, kuuntelemalla ja seuraamalla tv:tä. Olemalla aktiivisesti mukana siellä missä kieltä puhutaan, ns. kielikylpy.

Tapanani on ollut myös kirjoittaa ylös sanoja joita usein kuulen mutta en ymmärrä. Tarkistan sitten sanakirjasta ja saan taas uuden sanan käyttööni. Täältä löytyy ihmisiä maapallon joka kolkasta. Suurin osa aikuisista puhuu omalla aksentillaan, enemmän tai vähemmän oikein, eikä kukaan kiinnitä siihen mitään huomiota. Suomalaiset pelkää hysteerisesti ettei osata oikeaa äänenpainoa tai täydellistä lausumista. Sitten ollaan mieluummin mykkiä eikä edes yritetä. Kuunelkaapa esim. intialaista joka puhuu englantia!  Pistää menemään eikä häpeile eikä kukaan naura tai arvostele.Olen asunut kolmessa maassa Suomen lisäksi, ja aina kielen oppinut niin ettei minua sillä kielellä myydä. Englantia joudun käyttämään työssäni joten se on vahvin. 

En siis väitä olevani kielinero kuten sanoin, uskon kuitenkin ettei kielten oppiminen ole mahdotonta kenellekään kun oikea tapa oppia löytyy. Kaikille ei sovi "kattten är på taket. Katten är svart"-tyyli kirjasta tankaten. 

Hieno taito kumminkin näillä joita tässä esiteltiin. Olen kuullut muistakin vastaavista ja myös muista taidoista.

Kielioppi on kielen käyttöohje. Mitä mutkikkaammaksi kommunikoiminen käy, sitä tärkeämpää on, että pelisäännöt ovat selvillä.

Jalkapalloakin voi potkiskella huvikseen, mutta edes junnujoukkueeseen ei pääse, jos ei sääntöjä osaa.

Vierailija
51/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaisille menee täydestä, jos osaa sanoa kielellä pari sanaa tai pari kömpelöä lausetta. Ei sitä vii sanoa kielen osaamiseksi. Jokaikinen pystyy oppimaan vaikka kymmenellä kielellä muutaman perussanan ja lauseen. Mutta että pystyisi sujuvasti kertomaan vaikka päivän tapahtumista tai hoitamaan asiansa pankissa tai lääkärissä tuolla kielellä tai pystyisi lukemaan sujuvasti uutisia tuolla kielellä on ihan eri juttu. Tuo tyttö osasi muutama kieltä, muista opetellut alkeita.

Vierailija
52/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella lahjakas nuori kieli-ihmisen alku videolla. Selvästi hyvä omaksumaan äänteitä ja puheen rytmiä eri kielistä. Mahdollisuudet vaikka mihin kieliharrastuksen saralle. Jotkut kielet (kuten suomi) olivat hänellä muutaman sanan tasolla, mutta sehän on ihan luonnollistakin.

Yleisesti ottaen ja videoon liittymättä olen kylläkin samaa mieltä siitä, että kieltenharrastelun resurssit kannattaisi keskittää sanotaan nyt 1-3:een vieraaseen kieleen ja kehittää ne hyvälle tasolle. Kolme kieltä kunnolla hallussa antaa enemmän iloa kuin alkeet kymmenestä. Riippuu tietysti aina niistä omista tavoitteista.

Monestihan ns. polyglot-genren videoissa henkilö julistaa puhuvansa kymmentä kieltä ja sitten luettelee nämä samat perusfraasit kaikilla noilla kielillä. Mikäs siinä, tekeehän tuollakin tasolla aina jotain. :)

T. Viidellä kielellä kommunikoiva.

Vierailija
53/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videolla puhuu pari suomenkielistä fraasia vahvalla aksentilla. En menisi kehumaan suomi neroksi!

Vierailija
54/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhunut suomea. Sanoi pari sanaa. Tsemppiä kuitenkin opiskeluihin!

Vierailija
55/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa ennemmin Lingualizerin videoita. Ei hänkään toki osaa kaikkia kieliä sujuvasti, mutta vaikuttaa aidosti kielissä ja maantiedossa lahjakkaalta. Suomeksi osaa sanoa lähinnä hölkynkölkyn:D

Vierailija
56/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä kielilläpuhunann armolahja?

Vierailija
57/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräät laskevat monimutkaisia laskutoimituksia päässään nopeammin kuin tietokoneet. Käsittämättömiä tapauksia.

Kyse on silloin savant- kyvystä. Sen tyypin lahjakkuuksia oli muutama aikoinaan vajaamirlislaitoksesaa jossa oli cp- cammaisia myös. He eivät ole vajaamielisiä yleensä vaan ovat usein erittäin lahjakkaita jollain saralla.

Muistan erään, joka tiesi kaikki virret virsikirjasta molempiin suuntiin. Joko virren numerolla tai alkutekstillä oikea numero.

Vierailija
58/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assberger on huomaa kasvojen alaosan pyöreästä rakenteesta ja hörökorvista. Niillä on aina nämät. Se ei sulje pois superkykyjä.

Täh? No ei ole kaikilla asseilla noita piirteitä.

Ei todellakaan. Ekan kerran luen väitteestäsi.

Vierailija
59/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on opiskellut enkkua yli kymmrnen vuotta, päntännyt lausejärjestyksiä, prepositioita, aikamuotoja ja epäsäännöllisiä verbejä. Kielitaitoa kysyttäessä sanoo, ettei oikein osaa englantia kunnolla. Italialainen parikymppinen väittää osaavansa hyvin englantia, kun osaa sanoa one two three, yes, no ja I love you.

Vierailija
60/101 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita polyglotteja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan