Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan olla miehen mökillä kesällä viikon, muu perhe koko loman

Vierailija
26.06.2022 |

Lyhyesti, mies totesi, että hän aikoo viettää yhden lomaviikon omistamallaan mökillä yksin, yhden lasten kanssa ja yhden viikon voimme olla kaikki yhdessä, koska jos me kaksi olemme pidempään siellä, niin alamme tapella.
Olen tosi loukkaantunut, koen ettei perheestä voi ulkoistaa yhtä ihmistä noin. Tuntuu ikävältä, että äiti saa ikäänkuin armosta olla siellä viikon ja sitten pitää lähteä, ja isä päättää, miten kauan sopii olla.
Ilmoitin siis, etten mene ollenkaan. Myönnän, että hermo kiristyy pidemmmällä tähtäimellä, kun appivanhemmat hääräävät siellä myös, enkä ihan koe olevani maailma hirvein akka, vaikken aina tanssi heidän pillinsä mukaan.
Nyt siis päätin, että kokeilkoon mökkilomaa ihan ilman minua. Varaan oman reissun ja lähden vaeltamaan, mikä on ollut tarkoitus jo pitkään. Ajatuksia?

Kommentit (538)

Vierailija
381/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipas ihan surullinen fiilis ap:n puolesta näistä kommenteista. Huomaa, että jossain suvuissa vanha miniöidenmollausperinne kukoistaa.

"Miniä ei ole ihminen eikä tamma hevonen" sanoi vanha kansa.

Itse oon kasvanut tosi yhteisöllisessä suvussa ja varsinkin nyt aikuisena arvostan puolisoita, jotka siihen sopeutuivat. Se vaatii todella paljon viettää kesiä puolison sukulaisten keskellä, kun heillä on ne yhteiset vuosien aikana muodostuneet tavat olla yhdessä.

Eihän se nyt ole miniöiden mollausta, jos todetaan, että sen uutena mukaan tulevan pitää pystyä sopeutumaan sen alkuperäisen mökkeilijäkunnan tapoihin, eikä olettaa, että koko miehen suku muuttaa omat tapansa ja perinteensä sukumökillään miniän tapoihin sopiviksi. Miniän perheen mailla ja sukujuhlissa sitten toisin päin. Jostain syystä vävypojilta tuo talon tapoihin sopeutuminen onnisttuu mutkattomasti, mutta osa miniöistä kuvittelee, että ne oman suvun perinteet pitää saada iskostetua ihan joka paikkaan ja kaikkien muiden tulee joustaa tavoissaan.

Tässä tapauksessa suhteet on jo lähteneet siten vinksalleen, että ap on sopeutunut liian pitkään siihen, että lomat vietetään miehen suvun kanssa ja ehdoilla. Harvaa kiinnostaisi sopoeutua vuorokautta pidempään. Monissa suvuissa myös naisiin kohdistetaan erilaisia vaatimuksia kuin miehiin, joten vävyn osa on parempi kuin miniän.

Aika montaa kiinnostaa sopeutua sukulaisten toiveisiin, varsinkin vanhenevien sukulaisten. Millainen ihminen ei auta vanhenevia vanhempiaan vain siksi, että on omakin ydinperhe?

Auttaminen on eri asia kuin ehdoilla eläminen ja lapsuudenperheen asettaminen tärkeämmäksi kuin oma puoliso.

Ap ei ole kuvannut yhtäkään tällaista asiaa.

Se, että mies suunnittelee lomansa yksin ajatuksella, että maksimoi vanhempien kanssa käyettävän ajan, on jo sitä. Ja kehtaa olettaa, että puoliso tulee paikalle ajankohtana, jonka hän ilmoittaa.

Hän maksimoi omalla mökillä oloajan, ei vanhempiensa kanssa oloaikaa. Puolisonsa ei viihdy mökillä, olisiko ollut parempi suoraan sanoa, että pysy koko kesä poissa?

Parisuhteeseen kuuluu usein se, että huomioidaan puolison tarpeet Mitä ap on tähän saakka tehnyt, ylipäänsä menemällä sinne mökille. Varmasti tässä kohtaa onkin viisasta, että ap ei enää myöskään huomio kesää suunnitellessaan miestä, vaan miettii vain, missä tahtoo olla. Eikä se paikka ole miehen mökki.

Jo otsikko kertoo että ap haluaisi olla mäkillä enemmän, huomaatko? Ei häntä sinne ole pkotettu tähänkään asti, jiten ei se todellakaan ole mikään uhraus.

Ymmärsin, että hän haluaa viettää aikaa miehensä kanssa ja perheenä, ei välttämättä mökillä.

Mies käytöksellään nyt osoittaa, ettei halua viettää aikaa ap:n ja oman perheensä, mökillä olo on hänelle tärkeämpää.

Ap hyvä, ei tuollaiseen mieheen kannata panostaa. Ota itsellesikin nyt vapautta ja myös sitä lapsivapaata.

Se mies on vkon lasten kanssa siellä ja olisi vkon perheenä ellei ap nyt olisi tollanen martyyri. Mökillä olo on kuule aika monelle tärkeää, miksi vuokrailla mökkejä ja riekkua Lintsillä jos on oma mökki missä olla?

Ei se mökki ole onni ja autuus. Ainakaan ap ei siellä viihdy, miksi siis pilata oma viikko menemällä sinne

No sitähän tässä on ihmetelty, miksi AP valittaa siitä, että ei pääse koko kesäksi kärsimään mökille, jossa ei viihdy.

Olisiko tyytymätön siihen, että mies on mieluummin mökillä kuin vaimonsa seurassa. Laittaa varmaan miettimään, onko koko parisuhteessa mieltä.

No jos sen vaimon kanssa mökkeily menee riidaksi niin tottakai siellä mökillä ollaan ilman häntä. Jos parisuhde on kolmesta vkosta kiinni niin sit saa olla.

Eikös se mies ollut mökillä myös etätöissä ja ap hoitanut sillä aikaa lapset. Melkoinen vastuunpakoilija, milloin ap saa samanlaisen irtioton vastuistaan?

No, näinpä. Minulla ei ole paikkaa, minne mennä. Jos olen kotona ollut yksin, olen tehnyt suursiivouksen ja etätöitä. En ole pahoillani, mutta moni asia muuttuu nyt, koko dynamiikka. Ei ole muuta tietä eteenpäin. Ap

😅 No voi luoja. Kuka sua on käskenyt siivoamaan? Kuka sua on estänyt lähtemästä etätöihin johonkin?

Juu, jatkossa kannattaa lähteä. Ja mies hoitaa lapset. Tyhmää joustaa yksipuolisesti.

Itse tein näin ja voin kertoa, et sen jälkeen mies oli marttyyri.

Vierailija
382/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, ap kertoi aika alussa naureskellen miten paha sisu ottaa välillä vallan mökillä ja tämä pisti itselläni silmään. Omasta kokemuksesta voin kertoa että kaikki lomat ja vapaapäivät oli kivoja isän kanssa, kun se paha sisu oli töissä eikä pilaamassa meidän muiden iloa. Vähän vaikuttaisi tällein keittiöpsykologina, että tämä pahansisuisuus ja riidat kuuluu parisuhteeseen ajattelutapa on ajanut teidät tilanteeseen jossa kommunikointi ei toimi ja siksi mieskin on nyt päätynyt tällaiseen radikaaliin ratkaisuun. Pariterapia voisi olla teille hyödyllistä, koska parisuhteeseen ei kuulu huutaminen, tiuskiminen eikä toisen kiristäminen. Asioista voi keskustella rakentavasti.

Tarkoitin "pahalla sisulla" sitä, etten kulje nöyränä miehen talutusnuorassa. En sitä, että raivoan ja huudan pää punaisena :) Minusta tuntuu, että tuo on miehen silmissä huonoa käytöstä ja sitä hän ei suvaitse, kun kaikilla pitäisi olla koko ajan kivaa vaikka hampaita purren. Ap

Eli päsmäröit miehesi mökillä ja yrität estää häntä menemästä vanhemmilleen. MOT

Oletko sä oikeasti tyhmä vai  esitätkö vaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, ap kertoi aika alussa naureskellen miten paha sisu ottaa välillä vallan mökillä ja tämä pisti itselläni silmään. Omasta kokemuksesta voin kertoa että kaikki lomat ja vapaapäivät oli kivoja isän kanssa, kun se paha sisu oli töissä eikä pilaamassa meidän muiden iloa. Vähän vaikuttaisi tällein keittiöpsykologina, että tämä pahansisuisuus ja riidat kuuluu parisuhteeseen ajattelutapa on ajanut teidät tilanteeseen jossa kommunikointi ei toimi ja siksi mieskin on nyt päätynyt tällaiseen radikaaliin ratkaisuun. Pariterapia voisi olla teille hyödyllistä, koska parisuhteeseen ei kuulu huutaminen, tiuskiminen eikä toisen kiristäminen. Asioista voi keskustella rakentavasti.

Tarkoitin "pahalla sisulla" sitä, etten kulje nöyränä miehen talutusnuorassa. En sitä, että raivoan ja huudan pää punaisena :) Minusta tuntuu, että tuo on miehen silmissä huonoa käytöstä ja sitä hän ei suvaitse, kun kaikilla pitäisi olla koko ajan kivaa vaikka hampaita purren. Ap

Eli päsmäröit miehesi mökillä ja yrität estää häntä menemästä vanhemmilleen. MOT

Oletko sä oikeasti tyhmä vai  esitätkö vaan?

Kyllä ap nimenomaan kuvaa tuota mökkeilyn ongelmaa noin.

-eri

Vierailija
384/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis saat olla mökillä viikon, lapset kaksi viikkoa.

Keitä ovat ne "muu perhe", jotka saavat olla mökillä koko loman?

Lyhyesti, mies, lapset ja appivanhemmat samassa pihapiirissä sekä miehen siskon perhe vierailevat. Appivanhempien säännöillä mennään, ja niihin olen yrittänyt sopeutua, mutta paha sisu ottaa joskus vallan :D ap

Meillä sama kombinaatio, en näe tässä pienintäkään ongelmaa, että saan olla yksin lomalla. Meillä ei tulisi edes mitään riitoja tuolla, mutta lapsuudenperheen dynamiikka on sellainen, että en tunne oloani kotoisaksi siellä. Vaikka olenkin tervetullut.

Meillä sama. Mulle olon tekee epäkotoisaksi jo se, että miehen lapsuudenperheessä naiset tekee sisätyöt ja miehet ulkotyöt. Meillä kotona on tasaisempi työnjako, mutta lapsuudenperheensä kanssa mies alkaa toimia toisin, myös siksi, että jos yrittää muuta,suvun naiset kuittailee, että väärin kokattu tai siivottu.

Ihan kuten sinäkin perheesi kanssa eikö niin? Yksikään aikuinen ei pakota vanhempiaan muuttamaan käytöstään ja moralisoi, puhumattakaan appivanhemmista.

Mun lapsuudenperhe ei ole mun perhe, olen aikuistunut jo aikoja sitten. En vietä pitkiä aikoja lapsuudenperheen kanssa, toki enemmän kuin mieheni. Emme kumpikaan odota toisiltamme elämistä toistemme appivanhempien säännöillä.

Eli sä et kunnioita muiden tapoja toimia tai tpisten sääntöjä, edes vanhempiesi? Montako kertaa saat kutsun kylään tolla asenteella?

Useammin kuin otan kutsuja vastaan. Johtuu siitä, että kylässä ollessani kunnioitan kyläpaikan tapoja. Mutta se on mulle itselleni sen verran kuormittavaa, että pidän vierailut lyhyinä. Kun tuntee rajansa, elämä on parempaa.

Ja sit sä tulet sanomaan jotain kerjuun, jossa mies on nimenomaan asettanut vihdoin rajat ja pidät sitä sit sikamaisena?

Vierailija
385/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt ap:n viesteistä, että hän on tähän asti ollut se, joka joustaa. On mökkeilty aina miehen suvun naapurissa, jotta lapset saavat olla tekemisissä suvun kanssa. Mies on tehnyt mökiltä käsin etätöitä ap:n hoitaessa sillä välin arjen lasten kanssa. En muista missään viestissä olleen, että ap:lla olisi etätyömahdollisuutta. Ap on jo keväällä ottanut puheeksi, että haluaisi kesälomalla tehdä jotakin muutakin kuin mökkeillä, esim. käydä jossakin lyhyellä kotimaan reissulla. Minusta ei mikään kohtuuton vaatimus tehdä jokin muutaman päivän reissu perheen kanssa. Mies ei ole tästä suostunut puhumaan keväällä eikä myöhemminkään, vaan on nyt ilmoittanut, että hän on lomansa mökillä, ja ap voi olla siellä viikon. 

Minusta tässä nimenomaan mies voisi katsoa peiliin ja pohtia, olisiko nyt se hetki, kun myös hän joustaa ja tekee lomalla perheen kanssa välillä jotain muuta edes pari päivää kuin lomailee mökillä oman sukunsa ympäröimänä.  

Juuri näin, tässä on hyvin tiivistetty asiat kuten ne ovat! Ja nyt siis mies vielä ilmoitti, ettei halua minua mökille kuin viikoksi. Tuon edellä mainitun takia on pakko alkaa laittaa rajat. Ap

Vierailija
386/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt ap:n viesteistä, että hän on tähän asti ollut se, joka joustaa. On mökkeilty aina miehen suvun naapurissa, jotta lapset saavat olla tekemisissä suvun kanssa. Mies on tehnyt mökiltä käsin etätöitä ap:n hoitaessa sillä välin arjen lasten kanssa. En muista missään viestissä olleen, että ap:lla olisi etätyömahdollisuutta. Ap on jo keväällä ottanut puheeksi, että haluaisi kesälomalla tehdä jotakin muutakin kuin mökkeillä, esim. käydä jossakin lyhyellä kotimaan reissulla. Minusta ei mikään kohtuuton vaatimus tehdä jokin muutaman päivän reissu perheen kanssa. Mies ei ole tästä suostunut puhumaan keväällä eikä myöhemminkään, vaan on nyt ilmoittanut, että hän on lomansa mökillä, ja ap voi olla siellä viikon. 

Minusta tässä nimenomaan mies voisi katsoa peiliin ja pohtia, olisiko nyt se hetki, kun myös hän joustaa ja tekee lomalla perheen kanssa välillä jotain muuta edes pari päivää kuin lomailee mökillä oman sukunsa ympäröimänä.  

Juuri näin, tässä on hyvin tiivistetty asiat kuten ne ovat! Ja nyt siis mies vielä ilmoitti, ettei halua minua mökille kuin viikoksi. Tuon edellä mainitun takia on pakko alkaa laittaa rajat. Ap

Niin? Se ongelma oli? Senkus laitat rajat kuten hänkin, ei se sua sinne mökille vie.

Vierailija
387/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ilmeisesti rajojen paikka kummallakin.

Kumpikin voi vetää omat rajansa.

Vierailija
388/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun ei ole mikään pakko ottaa lomaa yhtaikaa kun mies tarvitsee lapsenvahtia mökille. Miksi edes suostut tuollaiseen? Hän voi hyödyntää mummoja ja palkata jonkun teiniserkun lapsenhoitajaksi viikoksi, kun hän on etätöissä.

Sinun ei pidä estää häntä olemasta mökillään, eikä hänen pidä pakottaa sinua mahdollistamaan se

Tyypillinen nainen, toimii kuin kynnysmatto, ja sitten ihmettelee kun kaikki pyyhkivät jalkansa.

Ole töissä se aika. Vietä oma lomasi sitten lasten kanssa, ei mökillä, mies olkoon töissä sitten missä tykkää. Ota lasten kanssa pikku hotellikaupunkiloma vaikka Helsingissä tai Euroopassa. Tai vuokraa jonkun ystävän ja hänen lasten kanssa mökki viikoksi ja menette sinne ilman miehiä. Tämmöisiä me tehtiin.

Vierailija
389/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinun ei ole mikään pakko ottaa lomaa yhtaikaa kun mies tarvitsee lapsenvahtia mökille. Miksi edes suostut tuollaiseen? Hän voi hyödyntää mummoja ja palkata jonkun teiniserkun lapsenhoitajaksi viikoksi, kun hän on etätöissä.

Sinun ei pidä estää häntä olemasta mökillään, eikä hänen pidä pakottaa sinua mahdollistamaan se

Tyypillinen nainen, toimii kuin kynnysmatto, ja sitten ihmettelee kun kaikki pyyhkivät jalkansa.

Ole töissä se aika. Vietä oma lomasi sitten lasten kanssa, ei mökillä, mies olkoon töissä sitten missä tykkää. Ota lasten kanssa pikku hotellikaupunkiloma vaikka Helsingissä tai Euroopassa. Tai vuokraa jonkun ystävän ja hänen lasten kanssa mökki viikoksi ja menette sinne ilman miehiä. Tämmöisiä me tehtiin.

En ole samaa mieltä siitä ett tämä on "tyypillistä naisen käytöstä", mutta tietty perä tässä viestissä piilee. Nimittäin se että ap kaikella kunnioituksella, sinä myös mahdollistat miehelle tuon käytöksen. Oletteko sopineet että mies ottaisi joskus lapset sinne mökilleen kanssaan myös arjessa jos sinä viikot olet pitkiä aikoja lasten kanssa? Jos mies haluaa lapsivapaan viikon nyt lomalle mökille, niin onko hän ollut valmis suomaan sinullekin lapsivapaan viikon? Sinuna asettaisin kyllä miehelle kova kovaa vasten tässä asiassa että sinä ET ota lapsia mukaasi omalla lomaviikollasi - ihan yhtälailla kuin mies on ottamatta lapsia omalla lomaviikollaan. Laitan pääni pantiksi että tuon kaltainen mies tulee sitä nimittäin yrittämään. "En tiennyt ettet ole lasten kanssa", "ota nyt lapset kun en minä voi hoitaa", "en minä ehdi". 

Vierailija
390/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä siitä ett tämä on "tyypillistä naisen käytöstä", mutta tietty perä tässä viestissä piilee. Nimittäin se että ap kaikella kunnioituksella, sinä myös mahdollistat miehelle tuon käytöksen. Oletteko sopineet että mies ottaisi joskus lapset sinne mökilleen kanssaan myös arjessa jos sinä viikot olet pitkiä aikoja lasten kanssa? Jos mies haluaa lapsivapaan viikon nyt lomalle mökille, niin onko hän ollut valmis suomaan sinullekin lapsivapaan viikon? Sinuna asettaisin kyllä miehelle kova kovaa vasten tässä asiassa että sinä ET ota lapsia mukaasi omalla lomaviikollasi - ihan yhtälailla kuin mies on ottamatta lapsia omalla lomaviikollaan. Laitan pääni pantiksi että tuon kaltainen mies tulee sitä nimittäin yrittämään. "En tiennyt ettet ole lasten kanssa", "ota nyt lapset kun en minä voi hoitaa", "en minä ehdi". 

Hänhän on nyt kaksi vkoa lasten kanssa mökillä. Alkuperäisessä ehdotelmassa olisi ollut vkon lasten kanssa ja vkon lasten ja apn kanssa. Huomasitko?

Lapset on yleensä koulussa silloin kun vanhemmat on töissä, siletä mökiltä on pikkasen hankalampi niiden lasten käydä koulussa. Jos se on aplle ongelma että mies on ollut mökillä etätöissä, miksi hän ei ole sanonut ei ja itse lähtenyt johinkin etäilemään?

Vierailija
391/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kiitollinen siitä mitä saa! Kiitos kulta tästä ihanasta viikosta.

Vierailija
392/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tänään eroa. Koen, että tämä koko keissi kertoo siitä, ettei mies oikeasti halua olla kanssani, ja ehkä minäkään en halua viettää lomaa hänen kanssaan. Yhteydenottoa ei ole tullut, toki itsekään en ole ottanut häneen yhteyttä. Koen, ettei asioita auta pakottaa. Mies haluaa olla mökillä enemmän kuin minun kanssani, tällaisia asioita on mahdotonta muuttaa. Ap

Vierailija
393/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä hakisin eron kun on pak´skat appivanhemmatkin ja jättäisin kersat äijälle.

Vierailija
394/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tänään eroa. Koen, että tämä koko keissi kertoo siitä, ettei mies oikeasti halua olla kanssani, ja ehkä minäkään en halua viettää lomaa hänen kanssaan. Yhteydenottoa ei ole tullut, toki itsekään en ole ottanut häneen yhteyttä. Koen, ettei asioita auta pakottaa. Mies haluaa olla mökillä enemmän kuin minun kanssani, tällaisia asioita on mahdotonta muuttaa. Ap

Mikä mahdoton tuota on muuttaa? Se muuttuu sillä kun menet sinne mökille ja korjaat asennettasi etkä tappele. Jos mies aloittaa sun sättimisen kun toimit väärin, et lähde mukaan vaan keskustelette ja kerrot ajatuksesi.

Tokihan mökki voi teidät erottaa jos se nyt todella on sit sen arvoista.

Vierailija
395/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö mies suunnitelmastasi, että et aio nyt mökille mennä ollenkaan? Entä lapset? Miten aiot selvittää asian heille?

Riitelytyylinne eivät varmaan sovi oikein yksiin. Mies loukkasi sinua näin, miten olet itse suuttuessasi häntä tullut loukanneeksi? Liekö repuissanne jo liikaa kiviä molemmilla?

Vierailija
396/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan keissi kertoo siitä, miten kommunikoitte ja otatte huomioon toistenne tarpeita. Ne on mahdollista korjata, ehkä. Ei heti tarvitse erota.

Sinä otat hänen tarpeita huomioon liikaakin, etkä kommunikoi omasi riittävästi. Hänen kommunikointi on yhtä huonoa, ja hän ei ota sinun tarpeita huomioon riittävästi.

Pariterapiassa teillä olisi tulkki välissä, joka näkee, kuinka puhutte toistenne ohi.

Hän sanoo, että haluaa olla mökillä; sinä kuulet, että hän rakastaa sukuaan enemmän kuin sinua. Meille ulkopuolisille se ei kuulosta ollenkaan samalta asialta.

Sinä sanot ehkä jossain sivulauseessa, että olisi kiva tehdä jotain muutakin lomalla, mutta sitten kuitenkin menet sinne. Hän kuittaa asian sillä, että se ei ilmeisesti ollut sinulle mikään tärkeä asia, ja se lakkaa välittömästi kiinnostamasta häntä.

Jos käyttäytymällä näin saat aina saman tuloksen, sinun pitää muuttaa jotain omassa käytöksessäsi. Eli sanot suoraan, että nyt on niin monta lomaa menty tällä lailla hänen ehdoilla, että sinä teet tänä lomana muuta

Ihan rauhallisesti ja ystävällisesti ilmoitat, ja sitten kerrot mikä sinun suunnitelma on. Mikä se sitten onkaan mitä haluat tehdä.

Mutta mieluiten sellaisia asioita, joihin sinun ei tarvitse ottaa häntä mukaan, jos hän ei halua. Pakottamisesta ja riitelystä ei asia parane.

Vierailija
397/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun, ja ymmärrän kyllä ap:tä, huolimatta siitä, millaiselta riitapukarilta hän mökillä saattaa vaikuttaa. Olen kokenut samaa rajojen rikkomista vuosien ajan mieheni ja anoppini puolelta. Se tuntuu pahalta, ja sitä on erittäin vaikea sanoittaa. Kesti kauan, ennenkuin ymmärsin, mistä oli kyse. Syytin tilanteesta myös itseäni ja yritin olla diplomaattinen ja joustava ennen kaikkea lastenkin takia. Mutta mies halusi välttää konflikteja vanhempiensa kanssa, ja oli valmis tinkimään lojaalisuudesta minua kohtaan. Minun perheeni oli 'outo', hänen oli 'normaali'. Minä olin utelias ymmärtämään hänen perheensä dynamiikkaa, häntä ei kiinnostanut minun perheeni. Mieheni ei esimerkiksi nähnyt mitään ihmeellistä siinä, että äitinsä käytännössä päätti, missä lapsemme ristiäiset pidetään. Sitä kutsuttiin aina 'auttamiseksi', ja se saatiin siltä näyttämään myös ulospäin. Minä sitten olin se kiittämätön tai huumorintajuton osapuoli. Jotenkin alkoi tilanne vuosien mittaan jurppimaan. Hiljalleen aloin saamaan yllättäviltä tahoilta tsemppitoivotuksia. Ymmärsin, että jotkut sittenkin näkivät tämän tilanteen läpi, ja että tunteeni olivat ok. Itsenäistymistäni ei hyvällä katsottu mieheni perheessä, ja keinoja ei kaihdettu minun oloni hankaloittamiseksi, sellaisella viattomalta näyttävältä kiusaamisella. Kiusaajat eivät ole ihan tasapainossa.

Vierailija
398/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, mulle yli kaksi päivää kestävä mökkeily olisi julma rangaistus. Työleirejä hyttysten ja mäkäräisten syötävänä, ei kiitos

Ja se suomalainen junttiseura, ei hyvää päivää!

Vierailija
399/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mökkiä mutta mä aion tehdä ensi kesänä myös niin, että minä ja lapset lomaillaan ilman miestä. Tai mies lomailee lasten kanssa mikäli haluaa. Vietän miehen seurassa koko perheenä max yhden viikonlopun, en edes viikkoa. Syynä se, että nykyään yhteiset lomat ja reissut menevät riitelyksi ja murjottamiseksi miehen osalta. Tätä on tapahtunut vasta pari vuotta ja on tullut ihan yllätyksenä minulle. Ennen matkustettiin paljon yhdessä. Tiedän että mies loukkaantuu kun tästä kerron.

Vierailija
400/538 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n miehellä on mökki appivanhempien pihapiirissä. Se rajoittaa paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi