Saan olla miehen mökillä kesällä viikon, muu perhe koko loman
Lyhyesti, mies totesi, että hän aikoo viettää yhden lomaviikon omistamallaan mökillä yksin, yhden lasten kanssa ja yhden viikon voimme olla kaikki yhdessä, koska jos me kaksi olemme pidempään siellä, niin alamme tapella.
Olen tosi loukkaantunut, koen ettei perheestä voi ulkoistaa yhtä ihmistä noin. Tuntuu ikävältä, että äiti saa ikäänkuin armosta olla siellä viikon ja sitten pitää lähteä, ja isä päättää, miten kauan sopii olla.
Ilmoitin siis, etten mene ollenkaan. Myönnän, että hermo kiristyy pidemmmällä tähtäimellä, kun appivanhemmat hääräävät siellä myös, enkä ihan koe olevani maailma hirvein akka, vaikken aina tanssi heidän pillinsä mukaan.
Nyt siis päätin, että kokeilkoon mökkilomaa ihan ilman minua. Varaan oman reissun ja lähden vaeltamaan, mikä on ollut tarkoitus jo pitkään. Ajatuksia?
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se mies nyt sitten ilmoitti? Aika sekavaa.
Sen vai, että saat olla viikon mökillä? Eikö se jo ole ilmoitettu? Eihän sun sinne edes pitänyt mennä.
Vai oliko joku uusi ilmoitus?Ap on nyt siellä mökillä eli tämä koko ketju kirjoitettu mökiltä käsin. Ilmeisesti mies nyt mökillä ilmoittanut tämän asian.
Eli Ap aiheuttanut jo eripuraa ja siksi näytettiin ovea?
Avaatko vähän tarkemmin miten?
Kesälomat on just tätä. Appivanhempia ja pieniä mökkejä, sukulaisia, sukujuhlia, ruuanlaittoja, hermojen kiristystä. Miehesi on lapsi, joka on kiinni vanhemmissaan. Tämäkin todetaan monessa perheessä joka kesä, kun sukuloidaan enemmän kuin talvisin. Talven aikana vain unohtuu ne faktat, miksi ei niin hirveästi nauti lomasta sukulaisten kanssa. Ihan hirveää se yleensä on. Minulla on ainakin suureksi osaksi aika yksinkertaisia kaikki ihmiset, joiden kanssa olemme kesäisin tekemisissä. Hyvin rajallisia monellakin tapaa. Ihan sen ymmärtäminen, mikä on sopivaa, mikä on sopiva puheenaihe lasten läsnäollessa vaikka, onko se sota esimerkiksi. Iäkkäitä ovat ja siksi ehkä ei se ajatus aina ole ihan tilanteen tasalla. Tavat ja prioriteetit ovat hyvin erilaisia ja törmäyksiä sattuu. Sukulaiset vaan ovat mitä ovat. Teidänkin kuuluisi mennä vain perheenä sinne mökille. Mikä tuo järjestely nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miehen mukaan minua ei huolita pidemmäksi aikaa siksi, että tulee valitusta ja riitaa. Syy on hänestä täysin minun, omaa osuuttaan ei pysty näkemään. Tuntuu kurjalta, että lomailee mieluummin appivanhempien kuin minun kanssani ja meillä yhteistä lomaa on siis viikko. Eli nyt sitten ei edes sitä. Meninkö liian pitkälle? Ap
Ymmärrän miestäsi täysin. Ei kai kukaan halua viettää lomaansa riidellen. Katso peiliin ja tanssi yksin oman pillisi mukaan, näin on kaikille parempi.
Kukaan ei halua viettää lomaansa riidellen, mutta miehen tapa ratkaista asia sanelemalla kaikkien puolesta on väärä. Tuollainen käytös on. riidanhaastamista.
Tuo "tulee valtusta ja riitaa kohta". Vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä mistä on kyse. Tiedätkö ap itse mistä on kyse?
Mitä muuta avioliitoissa saa oikeuttaa perusteena kun meillä on näitä riitoja" ?
Jos ap:n mies lähtee tolle linjalle niin samalla logiikalla voisi vaikka pettää koska ap "aiheuttaa riitoja ja valitusta"
Mä oisin tyytyväinen et mies pärjää mökillä yksin. Ei siis tarvita naista tiskaamaan ja pesemään pyykkiä. Oispa mullakin noin omatoiminen mies.
Enkä todellakaan hinkuisi mökille, jonne en tuntisi olevani tervetullut perheenjäsenenä.
Liki 400 yläpeukuttajaa tällä? Suomi on vajakkien maa ja niitä on helppo höpläyttää.
Juu-u, itselle jo viikko appivanhempien kanssa olisi aivan liikaa.
Meillä se olen minä joka kaipaa omaa rauhaa. Tuo tosina tarkoittaa eri asiaa kuin yleisesti ajatellaan, eli oikeasti OMAA rauhaa. Moni joka sanoo että haluaa olla itsekseen, tarkoittaakin että ilman puolisoa. Kun minä olen yksin mökillä, niin olen siellä oikeasti yksin, enkä leikisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miehen mukaan minua ei huolita pidemmäksi aikaa siksi, että tulee valitusta ja riitaa. Syy on hänestä täysin minun, omaa osuuttaan ei pysty näkemään. Tuntuu kurjalta, että lomailee mieluummin appivanhempien kuin minun kanssani ja meillä yhteistä lomaa on siis viikko. Eli nyt sitten ei edes sitä. Meninkö liian pitkälle? Ap
Ymmärrän miestäsi täysin. Ei kai kukaan halua viettää lomaansa riidellen. Katso peiliin ja tanssi yksin oman pillisi mukaan, näin on kaikille parempi.
Kukaan ei halua viettää lomaansa riidellen, mutta miehen tapa ratkaista asia sanelemalla kaikkien puolesta on väärä. Tuollainen käytös on. riidanhaastamista.
Tuo "tulee valtusta ja riitaa kohta". Vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä mistä on kyse. Tiedätkö ap itse mistä on kyse?
Minusta riidat kuuluvat parisuhteeseen, mutta miehen kanssa se on tosi vaikeaa. Mies uhriutuu helposti ja sitten asiat eivät liiku eteenpäin. Itse turhaudun uhtiutumiseen, kun riita lähtee aivan väärään suuntaan. Olen tosi loukkaantunut, että mies yrittää maalata minusta todella vaikeaa ihmistä. Olen ihan normaali ja tavallinen, hyväksyn kiukun ja riidankin osana elämää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oisin tyytyväinen et mies pärjää mökillä yksin. Ei siis tarvita naista tiskaamaan ja pesemään pyykkiä. Oispa mullakin noin omatoiminen mies.
Enkä todellakaan hinkuisi mökille, jonne en tuntisi olevani tervetullut perheenjäsenenä.
Mutta hinkuisutko olevasi osa perhettä, jos et tuntisi olevasi osa sitä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta avioliitoissa saa oikeuttaa perusteena kun meillä on näitä riitoja" ?
Jos ap:n mies lähtee tolle linjalle niin samalla logiikalla voisi vaikka pettää koska ap "aiheuttaa riitoja ja valitusta"
Täysin eri asia. Apn mies petaa vaimolleenkin loman ilman riitaa ja että hänen täytyy nähdä anoppiaan, jota ei siedä. Ei hän siinä loukkaa tietentahtoen, päinvastoin. Pettäminen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan hinkuisi mökille, jonne en tuntisi olevani tervetullut perheenjäsenenä.Mutta hinkuisutko olevasi osa perhettä, jos et tuntisi olevasi osa sitä? Ap
En ymmärrä tätä ettet tunne olevasi osa perhettä näillä tiedoin yhtään. Avaatko vähän?
Meillä oli tosi hiljainen aamu, mies heitti minut junalle eikä puhuttu mitään. Olen nukkunut vain muutaman tunnin, tuntuu etten saa asioita asettumaan ja käyn kierroksilla. Pelkään, että alan itkeä enkä tiennyt, mitä sanoa. Vähän sellainen tunne, kuin oltaisiin eroamassa, hirveä suru ja ahdistus ja pettymys. Yritän olla miettimättä liikaa, tällä viikolla pitää selvittää, milloin lapset ovat luonani. Kylläpä on synkkä viikko ennen lomani alkua! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia. Apn mies petaa vaimolleenkin loman ilman riitaa ja että hänen täytyy nähdä anoppiaan, jota ei siedä. Ei hän siinä loukkaa tietentahtoen, päinvastoin. Pettäminen on eri asia.
Missä sanottiin, etten siedä anoppia? Meillä on ihan hyvät välit, voisivat olla luontevammat ilman miehen asettamia paineita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan hinkuisi mökille, jonne en tuntisi olevani tervetullut perheenjäsenenä.Mutta hinkuisutko olevasi osa perhettä, jos et tuntisi olevasi osa sitä? Ap
Ainaki mulla ois omaa aikaa, tehdä juuri mitä haluan. Mikäs sen mukavempi, kun saada myös omasta perheestä lomaa pari viikkoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainaki mulla ois omaa aikaa, tehdä juuri mitä haluan. Mikäs sen mukavempi, kun saada myös omasta perheestä lomaa pari viikkoa vuodessa.
Keskimäärin ihmisillä on lomaa muutamia viikkoja vuodessa, ehkä sen 5-6? Minusta se on aika vähän ja ainakin meillä ne kaikki vietetään todellakin yhdessä perheenä eikä kukaan kaipaa mitään "omaa lomaa", johan sitä arkiviikot painetaan töissä yksin erossa perheestä. Perheaika on ainakin itselleni niin tärkeää että ei meillä ole 10 vuoden aikana edes tullut puheeksi etteikö niitä vähiä lomia vietettäisi yhdessä perheenä.
Loma omasta perheestä kuulostaa minusta lähinnä oudolta...
Ap:lle sanoisin että juokse, koska tuo ei tule muuttumaan. Olen yhden parisuhteen lopettanut koska ex-mies ei osannut katkaista napanuoraa äitiinsä. Ei sellaista jaksa kovin kauaa katsella.
Noh, ap kertoi aika alussa naureskellen miten paha sisu ottaa välillä vallan mökillä ja tämä pisti itselläni silmään. Omasta kokemuksesta voin kertoa että kaikki lomat ja vapaapäivät oli kivoja isän kanssa, kun se paha sisu oli töissä eikä pilaamassa meidän muiden iloa. Vähän vaikuttaisi tällein keittiöpsykologina, että tämä pahansisuisuus ja riidat kuuluu parisuhteeseen ajattelutapa on ajanut teidät tilanteeseen jossa kommunikointi ei toimi ja siksi mieskin on nyt päätynyt tällaiseen radikaaliin ratkaisuun. Pariterapia voisi olla teille hyödyllistä, koska parisuhteeseen ei kuulu huutaminen, tiuskiminen eikä toisen kiristäminen. Asioista voi keskustella rakentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanottiin, etten siedä anoppia? Meillä on ihan hyvät välit, voisivat olla luontevammat ilman miehen asettamia paineita. Ap
Ihan itse kautta kerjun sä puhut anopistasi pahaa vaikka sä peität sen sen alle, että miehesi aiheuttaa riidat. Anopin leipomisia pitää kehua ja hän on siellä enemmän kuin sinä (kotonaan siis) jne. Miehesi varmasti joo toivoo sun käyttäytyvän eritavoin mikä on tietenkin perseestä, mutta sä et ota omasta käytöksestä mitään vastuuta myöskään. Ei ole ihme jos myös miehelläsi keittää yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun mies ole vastuussa sun suhteesta anoppiisi. Jo otsikossa tuot esiin, että muut (appivanhempasi) ovat koko kesän mäkkimailla (kotonaan). Kerrot kiehuvasi mökillä ja sekin on miehesi vika muka.
-eri
3) Mies syyttää ap:ta riidoista ja sitten oikeuttaa sillä tyrannimaisen käytöksen 4) mies käyttää valtaa, tietänee ettei lomasuunnitelma ollut ap:n mieleen ja käyttää nyt riitoja ap:n kontrolloimiseen nöyräksi
Eikö riidat pitäisi käsitellä?