Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1593)

Vierailija
1561/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päähän satttuu taas, kun näitä lukee. Pari faktaa väliin.

Sähköistetty maantiepyörä, ei mitään järkeä. Joku ei nyt ole ymmärtänyt maantiepyörän funktiota.

Sähköistetty melkein mikä tahansa muu pyörä voi olla todella fiksu hankinta. Jos se vaan lisää omaa pyöräilyä, sähköpyörä kannattaa.  Tämä ihan kunnosta ja aloittelija/kokenut pyöräilijä statuksista riippumatta. Ihan hyväkuntoinen voi innon säilyttämiseksi kaivata vähän pienemmän kynnyksen pitkiä lenkkejä. Puhumattakaan hyötypyöräilystä, eli työmatkat ja kaupassa käynnit. Tosin jos asuu jollain Suomen huumevyöhykkeistä, kaupassa asiointiin ei kovin kallista pyörää kannata käyttää.

Kuntoiluun/lenkeille halvin mahdollinen sähköpyörä ei ole hyvä. Itselläni on halpis sähköpyörä asiointiin, mutta lenkeille lähden aina laadukkaalla luomuhybridillä. Vaikka kovin into pyöräilyyn on jo mennyt, eikä kunto ole kummoinen, tuolla luomulla pääsee kovempaa ja ajaminen on kivempaa keveyden ja hyvän ajoasennon vuoksi.

Vierailija
1562/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos sähköpyörä maksaa saman verran kuin auto niin ei. ei siinä ole järkeä.

Sähköpyörän käyttökustannukset lienevät huomattavasti alhaisemmat kuin auton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ottaa päähän, kun lukee näitä kommentteja. Olen vahvasti sitä mieltä, jos sitä kannattavuutta oikein tosiaan miettii, niin kannattaa ostaa vain ehjä vene.. se ainakin kannattaa.. tietysti tiettyyn rajaan asti..sitäkin..

Vierailija
1564/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1565/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sähköpyörä maksoi enempi, kuin käytössäni oleva auto.. lisäksi lumilinkoni maksoi enempi, kuin pyöräni. Kuitenkin pidän kaikkia edellä mainittuja hankintojani järkevinä. Mutta järkevyydestäni voitte olla mieltä mitä tahansa. Näin se vaan menee.

Vierailija
1566/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä on ollut paras hankintani.

Ei haittaa ylämäet tai vastatuulet, nivelrikkoiselle mahdollistaa reippaan liikkumisen ulkoilmassa.

Vierailija
1567/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on paras liikunta muoto painon pudotukseen.                                                                                                             Tammikuussa 2025 aloitin kävelyn lähtö painoni oli  127kg .                                                                                                      Tänään painoni on 93kg . Olen sen johdosta vähentänyt kävely matkoja.                                                                         Kävelen edelleen joka päivä.

Vierailija
1568/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajelee tonnin autonritsoilla niin ei siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
1569/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaanko tour de France nykyään sähköpyörällä? 😂😂😂

Mites tuo nyt liittyy ketjun aiheeseen?

Nämä _urheilulliset_ täällä selittää kuinka mopoilu kohottaa kuntoa. Naurettavaa.

Taitaa nyt sekoittua käsikaasulliseen pyöörrään.

Mun sähkäri AVUSTAA 25 km h mutta se ei kyllä liiku yhtään minnekkään polkematta ja se liikehän lähtee mun mun reisistä/jaloista.

Ekan sähkärin ostettuani paino putosi kesän aikana 7 kg ja kehonkoostumus muuttui lisäksi, tuli pudonneen läskin tilalle lihasta eli jos olisin pudottanut pelkkää läskiä matkalle niinpudotus olisi ollut enemmän koska lihas painaa enemmän kuin läski.

Vierailija
1570/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vaan laittaa yhden lukon tolppaan tai kiinteeseen pyörätelineeseen ja elektroninen Lukko päälle (Cube merkin pyörissä), pyörää ei saa "käyntiin" eli virtaa päälle. Akku lukon takana ja myös lukittuna.

Vierailija
1571/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on vain halvasta napamoottoripyörästä ja vaikuttaa välillä vähän turhalta kun tuntuu että sitä sähköä tarvii että pääsee ylipäätään liikkumaan. Älyttömän raskas pyörä joka ei rullaa ja alamäessäkin alkaa vauhti hidastumaan ellei polje. No, ainakin kuntopyörästä käy. Mutta usein miettii että olisi sama tai parempi ajaa normipyörällä joka kulkee muutenkin keveämmin.

Tämä raskaushan tukee sitä mielipidettä, että ihan varteenotettava liikuntamuoto laihdutukseen on tämä sähköpyörä. Sykkeen taso ja rasitus pysyy korkeammalla, kuin ruismatikilla.. Päättelen minä...

Niin siis se olisi raskas polkea jos ei olisi moottori päällä. Sähkön kanssa se on suurin piirtein yhtä kevyt polkea kuin normaali pyörä. Moottori avustaa sykäyksittäin ja niinä hetkinä kun apu loppuu niin tuntuu kuin lyijypaino ilmestyisi perään.

Vierailija
1572/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörällä tulee ajettua 30% enemmän, mutta 80% kevyemmin.

Vierailija
1573/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni palasi takaisin polkupyörään, koska hänkin sähköpyöräili itselleen pallomahan ja se alkoi häiritä meitä molempia.

Vierailija
1574/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajelee tonnin autonritsoilla niin ei siinä ole mitään järkeä.

Tonnilla ei toimivaa  ja kestävää sähköavusteista pyörää saa. Oma kunnon  sähkis maksoi  yli 4000 e, ei ole tarvinnut kiikuttaa sitä korjattavaksi kertaakaan vuosien aikana

Vierailija
1575/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on vain halvasta napamoottoripyörästä ja vaikuttaa välillä vähän turhalta kun tuntuu että sitä sähköä tarvii että pääsee ylipäätään liikkumaan. Älyttömän raskas pyörä joka ei rullaa ja alamäessäkin alkaa vauhti hidastumaan ellei polje. No, ainakin kuntopyörästä käy. Mutta usein miettii että olisi sama tai parempi ajaa normipyörällä joka kulkee muutenkin keveämmin.

Tämä raskaushan tukee sitä mielipidettä, että ihan varteenotettava liikuntamuoto laihdutukseen on tämä sähköpyörä. Sykkeen taso ja rasitus pysyy korkeammalla, kuin ruismatikilla.. Päättelen minä...

Niin siis se olisi raskas polkea jos ei olisi moottori päällä. Sähkön kanssa se on suurin piirtein yhtä kevyt polkea kuin normaali pyörä. Moottori avustaa sykäyksittäin ja niinä hetkinä kun apu loppuu niin tuntuu kuin lyijypaino ilmestyisi perään.

Onpa outo kuvaus. Kyllä minun pyöräni avustaa tasaisesti sillä tasolla, jonka olen valinnut kulloinkin. Jos  jättää avustuksen pois, on todella raskas polkea ja turboavustuksella  menee kaikkein jyrkimmätkin  mäet istualtaan polkien  

Vierailija
1576/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni palasi takaisin polkupyörään, koska hänkin sähköpyöräili itselleen pallomahan ja se alkoi häiritä meitä molempia.

Tuskin on pyörän vika

Vierailija
1577/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä on tarkoitettu laiskoille ja lihaville. 

Nainen 56 vuotta

Vierailija
1578/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajan pyörällä, niin teen sen siksi, että kävellen menee kauemmin aikaa. Se on ainoa syy, miksi ajan pyörällä. Ei se mun liikuntamuoto nro yksi ole. Missään nimessä se ei ole painonpudotus syynä pyöräilyyn.

Vierailija
1579/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muita kuluja siitä autosta onkaan mitä ei sähköpyörässä ole muuta kun verot, vakuutukset, katsastukset, polttoaine (siis auton kuluttama diesel/bensa - sähköpyörän kuluttama kW määrä kilometriä kohden (hinnat siis vaikka huoltoasemilta ja kotisähkön hinnasta ja niiden kulutus/km)?

sähköpyörään tarvitaan myös vakuutus. lisäksi kunnon lukot pitää ostaa erikseen ja uudet renkaat ei ole ilmaisia myöskään. kaiken kirsikkana kakun päälle on että pyöräily kelejä ei ole montaa viikkoa suomen oloissa. jos 2000€ pitäisi sijoittaa niin ennemmin autoon jolla voi käydä jopa kaupassa helmikuussa.

Sähköpyörään ei tarvita vakuutusta.

Uudet renkaat kestävät vuosia ja uutena ostetussa s-pyörässä on uudet renkaat. Pyörillä on myös takuu sekä pyörälle että akulle.

Etelä-Suomessa voi pyöräillä sulalla  maalla lähes koko vuoden ja omassa kaupungissani maalis/huhti-loka/marraskuun.

Oma pyörä maksoi alle 800 euroa ja siinä on 8 vaihdetta ja 5 eri avustusaluetta. Sain hyvän lukon kaupan päälle ja säilytän pyörää pyörävarastossa hyvässä taloyhtiössä. Pyörä on painavampi kuin tavallinen polkupyörä mutta ei mitenkään erityisen painava. Ajan pyörällä myös ilman sähköavustusta.

On ostos jota en ole katunut päivääkään ja teen pyörällä 40-50 km pyörälenkkejä kauniissa  suomalaisessa  luonnossa monta kertaa viikossa. Tavalliselal pyörällä lenkit olivat noin 20 km mittaisia. Nyt voin pyöräillä ihan uusissa maisemissa.

Vierailija
1580/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sun kunnosta. Jos olet huonossa kunnossa, sähköpyörä on hyvä valinta, koska se madaltaa kynnystä lähteä polkemaan. Jos taas hyvässä, muskelipyörä on parempi, koska se panee sut työskentelemään tehokkaammin. 

Sähköpyörä on minulle ehdoton ratkaisu.  Ikää on 75 vuotta ja erinäisiä vaivoja on. Jos ei olisi sähköpyörää, niin ei olisi pyöräilyä ollenkaan. Eli kahdesta olen valinnut sen, mikä on valittavissa ja myös käytettävissä. Aivan ihana on mummon nyt huristella. Pyöräilystä tuli nautinto ja harrastus.