Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1593)

Vierailija
1541/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörän sijaan ostin moottoripyörän ja olen jo laihtunut 15kg!

Vierailija
1542/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisellakin pyörällä ajaminen on niin kevyttä, että epäilen kyllä suuresti sähköpyörän merkitystä painonpudotuksessa....

Siis ainakin mitä itse olen huomannut, niin sähköpyörillä ajavat isokokoiset naiset ja pallomahaiset ukot. Kun taas oikeilla polkupyörillä ajavat ovat solakoita iästä riippumatta.

Ehkä sähköpyörä on oikotie nuoruuden pyöräilyvauhtiin, mutta aikamoista itsepetosta. 

Kannattaa ottaa huomioon, että usein ne pallomahat kulkisi tavallisen pyörän sijaan autolla sen 500 metriä kauppaan, töihin ja kotiin.

Kun sen hikipyörän tapauksessa tulee heti ajatus, että ei jaksa. Varsinkin, jos matka ei ole tasamaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisellakin pyörällä ajaminen on niin kevyttä, että epäilen kyllä suuresti sähköpyörän merkitystä painonpudotuksessa....

Siis ainakin mitä itse olen huomannut, niin sähköpyörillä ajavat isokokoiset naiset ja pallomahaiset ukot. Kun taas oikeilla polkupyörillä ajavat ovat solakoita iästä riippumatta.

Ehkä sähköpyörä on oikotie nuoruuden pyöräilyvauhtiin, mutta aikamoista itsepetosta. 

Kannattaa katsoa vähän tarkemmin eikä olettaa, että sillä hoikalla on tavallinen pyörä. Itse ainakin nään paljon sähköpyöriä ihan hoikillakin.

Vierailija
1544/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se sähköpyörä saa ihmisen menemään ulos niin onhan siitä hyötyä aina.

Vierailija
1545/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantielle tarkoitetun sähköpyörän hyödyllisyys liikunnan ja painonpudotuksen suhteen on riippuvainen hyvin pitkälti siitä miten (a) pyörää käyttää ja millainen (b) pohjakunto on.

a) Mikäli sähköpyörällä posottaa avustus täydellä teholla alle 50km lenkkejä, ei se ole kovinkaan kummoista liikuntaa. Avustus poistaa ylämäet ja tekee kaikesta maastosta kuin polkisi myötätuulessa tasaisella. Se on kevyempää kuin reipas kävely. Mikäli avustuksen jättää minimille, se mahdollistaa pidempiä lenkkejä samalla rasituksella (mutta erilaisella: syke matalampi, mutta pidempään) kuin pyörä ilman avustusta mahdollistaisi.

Oman kokemuksen perustella sitä avustusta on ihmisten vähän turhan helppo laittaa isommalle.

b) jos pohjakunto on nolla, siis oikeasti sellainen ettei jaksa kävellä 5 kilometriä, niin sähköpyörä mahdollistaa ulos maantielle lähtemisen tavalla, jolla luomupyörä ei. Se auttaa rakentamaan rutiinia liikuntaan ja kenties siten tuo terveyshyötyjä.

Jos haluat polkea ryhmässä itseäsi parempi kuntoisten kanssa voi sähköpyörä mahdollistaa sen, mutta kannattaa muistaa että se avustus loppuu 25km/h nopeudessa. Aika moni ryhmälenkki menee nopeampaa ja tuon nopeuden yli mentäessä sähköpyörä on toivottoman painava ja raskas.

Summasummarum: jos pohjakuntosi ei ole aivan olematon, on sähköpyörä enimmäkseen hyödytön maantiellä liikunnan näkökulmasta. Maastossa tilanne on hieman toinen, puhumattakaan kun pyörää ajattelee liikennevälineenä tai vaikkapa rahdinkuljetuksessa -- niissä avustuksesta on huomasti hyötyä.

Also, sähkömaantiepyörät eivät ole katu-uskottavia.

Lähde: Minä, liki 30 vuotta pyörän päällä kaiken aikaa: työmatkat, lomamatkat, ruokakauppamatkat, maantielenkit, triathlonit, baarimatkat. Autotallista löytyy yli 10 pyörää, joista yhdessä on sähköavustus. Pidän pyöriä ylivertaisena kulkumuotona, taide-esineinä, urheiluvälineinä ja käyttöhyödykkeinä.

Vierailija
1546/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sähköpyörät ovat vain laiskureille, jotka haluavat esittää kuntoiluhenkistä ihmistä. 

Vierailija
1547/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Sähköpyörät ovat vain laiskureille, jotka haluavat esittää kuntoiluhenkistä ihmistä. 

Joo ei se sähköpyöräily vastaa samaa kuin normi kolmevaihteinen pyörä.

Välillä ajan niskalimassa ja jalat maitohapoilla mutta niin vaan mun normipyörä vie mua eteenpäin, alamäessä sitten saa taas voimis kerättyä.

Huvittaa kun hienot ladyt, vaatetus myös sen mukainen menee sähköpyörällä ohitse. Jälkeen jää vain muinaisilta laivareissuilta tuttu hajuvana.

Hajuvettä on vedetty enempi kuin laki sallii, oletan että siitä mennään kipinkapin kotiin mennessä nauttiin lasi viiniä kun oli niin rankka pyöräily.

Ei se ole pyöräilyä lainkaan, se on kuin nojatuoli missä on moottori.

Vierailija
1548/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily ei ole hyvä painonpudotuskeino. Jalat siinä tietenkin saa liikuntaa. Kevyt juoksu on paljon parempi, siinä liikkuu koko kroppa.

Vierailija
1549/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pois, jos varallisuutesi mahdollistaa sen. Hyvä kampe liikkumiseen. Kynnys liikuntaan madaltuu ja se on hyvä asia se.. Hyvä ja suositeltava  esim jalkojen nivelvaivoista kärsiville. Samalla saa ulkoilmaa ja ja jalkojen nivelille tarpeellista liikuntaa.

Olen ollut innokas pyöräilijä jo 70-luvulta lähtien, on kierretty ruotsia tanskaa ,saaristoa ahvenanmaata, itäistäsuomea jne.. Nyt on sähköpyörä ja eipä ole katumusta noussut pintaan ostoksestani, emännän kanssa käydään mökiltä tämäntästä 50-60 km lenkkejä, onpa mukavaa lenkinjälkeen mennä saunanlauteille.. tottakai lämmitetyn saunan, ettei kukaan muuta sattuisi ajattelemaan..

Vierailija
1550/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon omasta kunnosta ja pyöräilyolosuhteista, kannattaako sähköpyörä. Ap tuntuu itsekin tajuavan, että sähkötön maantieyörä on hänelle paras vaihtoehto, joten miksi sillin edes harkitset sähköpyörää, ap?

Itselläni 12 km työmatkat taittuvat mukavasti sähköavusteisella pyörällä, mutta asun Helsingissä, jossa on hyvä pyörätieverkosto. Ennen kaikkea motivaattorina sähköpyörä on hyvä. Jaksaa paremmin polkea sen 12 km, kun tietää, että ei ole pakko edes käydä suihkussa. Kotimatkan voi sitten iltapäivällä sotkea vähemmillä avusteilla ja hikoilla.

Vierailija
1551/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkästään liikuntaa varten haluaa pyörän, niin eihän sitä sähköpyörää tietenkään silloin kannata hankkia.

Vierailija
1552/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on järkeä. Sähköpyöräilykin on liikuntaa. Asiaa voisi havainnollistaa niinkin, että kysyy onko kävelyssä mitään järkeä, kun juostakin voi. Tai, että onko mitään järkeä treenata vain oman kehon painolla versus punteilla. Tietenkin on. Kaikki liikunta on hyväksi. 

Vierailija
1553/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sähköpyörä, jolla ajelen töihin ja töistä kotiin. Matkaa tulee päivittäin jotain 30 kilometriä. En lähtisi sähköttömällä pyörällä polkemaan töihin, koska sitten pitäisi käydä suihkussa töihin saapumisen jälkeen. Kotimatkalla sitten ajelen usein jopa ilman avustusta. Ihmiset luulee, että on hirveän raskasta polkea sähköpyörää, mutta hei... se on pyörä. Se on raskaampaa vain liikkeelle lähtiessä ja toki ylämäissä (jos olisi isoja ylämäkiä kotiin mennessä, niin liiltavasti ainakin jotai avustusta käyttäisin, mutta nyt ei ole kuin pieniä). Samalla lailla autoakin jaksaaa työntää jopa nainen yksin, kunhan sen ensin saa liikkeelle ja huolehtii, että liike jatkuu koko työntämisen ajan. Ne pyörät on sillä lailla maaginen apu liikkuessa myös. 

Vierailija
1554/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajellut koko kesän mopolla, mutta maha vain kasvaa. Missä vika? 

Olet mahdollisesti raskaana? Huomioitko milloin kuukautisesi loppuivat?

Vierailija
1555/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on vain halvasta napamoottoripyörästä ja vaikuttaa välillä vähän turhalta kun tuntuu että sitä sähköä tarvii että pääsee ylipäätään liikkumaan. Älyttömän raskas pyörä joka ei rullaa ja alamäessäkin alkaa vauhti hidastumaan ellei polje. No, ainakin kuntopyörästä käy. Mutta usein miettii että olisi sama tai parempi ajaa normipyörällä joka kulkee muutenkin keveämmin.

Vierailija
1556/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koe pyöräilyä oikein liikuntamuodoksi vaan siirtymistä paikasta toiseen - liikuntaa on tanssi tai hölkkä tai joku muu liikunta jossa koko keho saa liikkuu

Vierailija
1557/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaista järkeä/järkevää, ja sähköpyörällä ei sellaista liikuntajärkeä olla hakemassakaan

Onhan autoissakin moottori vaikka polkuautolla saisi liikuntaa enemmän...

Vierailija
1558/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että 20km pyörälenkin jälkeen ei jaksa enää pyöräillä kauppaan?? :D

Vierailija
1559/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkeä, vai ei... Aivan turhaa kysellä tuota ja varsinkaan täällä. Vastauksia saat laidasta laitaan. Yhtä hyödyttömiä ovat kaikki, ellet itse kokeile. Lainaa tai vuokraa ko pyörä, ja tee sen jälkeen itse päätelmät.. kannattako vai ei.. onko järkeä vai ei..

Jos kyselet täällä onko Rumppi järkevä vai ei.. onko Putiini viisas vai ei.. Yhtä kaikki vastaukset ovat laidasta laitaan, entä sitten? Onko päkmanni vakooja vai ei?+ Onko alafuusofi vakooja vai ei??

Vierailija
1560/1593 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on vain halvasta napamoottoripyörästä ja vaikuttaa välillä vähän turhalta kun tuntuu että sitä sähköä tarvii että pääsee ylipäätään liikkumaan. Älyttömän raskas pyörä joka ei rullaa ja alamäessäkin alkaa vauhti hidastumaan ellei polje. No, ainakin kuntopyörästä käy. Mutta usein miettii että olisi sama tai parempi ajaa normipyörällä joka kulkee muutenkin keveämmin.

Tämä raskaushan tukee sitä mielipidettä, että ihan varteenotettava liikuntamuoto laihdutukseen on tämä sähköpyörä. Sykkeen taso ja rasitus pysyy korkeammalla, kuin ruismatikilla.. Päättelen minä...