Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1536)

Vierailija
861/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en osta sähköpyörää. Kyllä peruspolkupyörä on paras, saa liikuntaa. Kaikki liikunta on hyväksi, vaikka vähäinenkin. Itse tykkään tehdä pyörälenkkejä, aina ei huvita lähteä kävelemään/hölkkäämään, pyöräily on hauskaa, mukavaa vaihtelua ja pyörällä pääsee suht nopeasti paikasta toiseen. Pyöräily tekee hyvää jaloille! En omista autoa ja menen kaikkialle pyörällä.

Kas kumma,minä saan liikuntaa ihan siinä määrin sähköpyörällä että pulssi nousee. Polkaisee jonnekin päälle 30-35 nopeuteen, niin johan pulssi nousee

Vierailija
862/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut tyytyväinen sähköpyörään. Saan aina pidettyä sykkeen pk-alueella, vaikka olisi jyrkkä tai pitkä ylämäki tai kova vastatuuli . Pyöräily on helppoa, mukavaa ja siitä palautuu nopeasti, kun ei tule juurikaan maitohappoa lihaksiin. Ja ennen kaikkea kynnys käyttää sitä pyörää on matalampi, jolloin peruskunto kohenee ihan huomaamatta. Halpahan se ei ole, joten sanotaan nyt se miinukseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän pyörällä ajamisessa keveydestä ja ilmavuudesta, joita juuri sähköpyörällä liikkumisesta puuttuu.

Mulla on vanhan ajan naisten pyörä, kolme vaihdetta, usein ajan vastamäessä kolmosella ihan liikunnan saamisen vuoksi, varsinkin jos teen lyhyen lenkin. Kuntopyörä ulkoilmassa.

Jalkojen lihaskunnon ylläpito tavoitteena, näin 65-vuotiaana se näkyy vaativan jokapäiväisen työn. Päivittäin heitän tuollaisen 14-20 kilsan lenkin, asfaltoidulla järvenrantareitillä. Enemmänkin voisi, tuo menee helposti.

Keveys ja ilmavuus ? !

Kyllä s.pyörällä on ihan yhtälailla  "ilmavaa " ajaa ja keveyden voit itse säätää laitteen säädöistä

Vierailija
864/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyöräilen maantie tai gravel pyörällä vuosittain yhteensä 10000 -12000 km ilman sähköä. Emäntä hommasi kunnon sähköpyörän ja nyt pystymme ajamaan yhdessä silloin tällöin gravel, eli hiekkatielenkkejä, koska keskivauhtini hiekkateillä on 22-25 kmh. Saimme tuon sähköpyörän myötä kivan yhteisen harrastuksen ja emännällä on matalan sykkeen harjoitukset lisääntyneet merkittävästi ja hänen kuntonsa noussut, sekä paino pudonnut.

Vierailija
865/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän pyörällä ajamisessa keveydestä ja ilmavuudesta, joita juuri sähköpyörällä liikkumisesta puuttuu.

Mulla on vanhan ajan naisten pyörä, kolme vaihdetta, usein ajan vastamäessä kolmosella ihan liikunnan saamisen vuoksi, varsinkin jos teen lyhyen lenkin. Kuntopyörä ulkoilmassa.

Jalkojen lihaskunnon ylläpito tavoitteena, näin 65-vuotiaana se näkyy vaativan jokapäiväisen työn. Päivittäin heitän tuollaisen 14-20 kilsan lenkin, asfaltoidulla järvenrantareitillä. Enemmänkin voisi, tuo menee helposti.

Tarkennus: tarkoitan ohjauksen ja pyörän liikkeiden keveyttä. Sähköpyörät ainakin näyttävät kömpelöiltä.

Näyttävät kömpelöiltä ! ? 

Eivät ole, ihan yhtä keveitä ohjata

Vierailija
866/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkat. Tai pääsee samalla vaivalla pidemmän matkan muusta syystä.

Vierailija
867/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppailin saman asian parissa kesän alussa. Päädyin lopulta ostamaan uuden tavallisen ns hybridipyörän. Parhaimman mallin. Sähköpyörästä vastaava ns paras malli olisi köyhdyttänyt 3 kertaisesti. Mulla tarkoitus myös vain kuntoilla ja tässä hyvät maastot siihen. Palvelut on 1 km säteellä joten sähköpyörä jäisi kaupan eteen vain turhaan varkaille. Jos tykkäisin polkea maastossa ja mäissä niin sähköavustin on toki hyvä siihen mut mun lenkit on asfaltti ja hiekkatietä. Olen tosi tyytyväinen päätökseeni. Voin sitten vuokrata sähköpyörän jostain jos halutaan tehdä pidempää lenkkiä jonnekin. Arkikäytössä itselläni tämä on kuitenkin toimivin ja pyörä on todella hieno ja hyvä. Jos olisin ostanut jonkun halvan sähköpyörän niin todennäköisesti vain harmittaisi tai sen olisi joku jo varastanut tai en olisi ladannut akkua enkä viitsisikään lähteä ajelulle.

Vierailija
868/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin tavallisella pyörällä, se on tehokkaampaa liikuntaa

Vierailija
869/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen jo 100 kertaa vastattu. ainoa edelleen jatkava voima on kiusaamisen tarve.

Vierailija
870/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sähköpyörällä jaksaa tehdä pidempiä lenkkejä eikä tarvitse pelätä että jää välille. Mutta nyt huolestuttaa se, kun televisiossa on menossa sekä naisten jalkapallon em-kisat että yleisurheilun mm-kisat. Että miten tällaisen satunnaisen amatööripenkkiurheilijan kunto kestää. Pitäisikö hankkia sähkötuoli?

No kyllä jos oikeasti pyöräilyä harrastat ilman sähköä pääset pidemmälle kuin sähköpyörällä :) Mutta jos sähköpyörä saa aloittajan ylös sohvalta ja edes hiukan liikkumaan niin ostos kannattaa ilman muuta. Ja kauppakassina sivulaukuin varustettuna on varmasti ihan mainio peli.

Vierailija
871/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.

Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.

"Testimme perusteella sähköpyöräily on myös varteenotettavaa liikuntaa.

Sähköpyörällä kaloreita kului 52. Tavallisella polkupyörällä samalla 1,5 kilometrin lenkillä kului 66 kilokaloria." https://yle.fi/uutiset/3-10174677

Ei tuota sähköpyöräilyä kovin varteenotettavaksi liikunnaksi voi hyvällä tahdollakaan sanoa, kun energiaa kuluu 1,5 km matkalla 52 cal versus 66000 cal, eli alle promille tavalliseen pyöräilyyn verrattuna.

Vierailija
872/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnosta ja matkoista. Minä en tarvitse, koska työmatka vain 8 kilomeriä ja se menee 25 minuutissa normimaantiepyörälläni eikä tule edes hiki. Mutta jos matka olisi vaikka 15 kilometriä varmasti hankkisin helpottamaan menoa.

Vierailija
873/1536 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyöräily on heikko liikuntamuoto koska jo ennen sähköpyörää käytettiin vaihteita ja muitakin apuvälineitä, kuten super ohuita renkaita ja vaikka mitä

jos taas poljet vaihteettomalla mummonpyörällä, niin sitä todellista arkiliikuntaa saa ja se on hyödyllistä, eli tähän pitäisi tehdä se vertailu, eikä johonkin luxus-vaihdepyörään, jonka siirtelyyn ei juuri kaloreita kulu

JA jos ovat ympäri vuoden, niin loskassa ja lumessa kun polkee painavalla vaihteettomalla pyörällä niin hyöty kasvaa entisestään, monethan ajavat pyörällä vain hyvillä keleillä, eli juuri silloin, kun siitä ei ole mitään hyötyä!!!

Vaihteiden avulla tasataan kuormitus. Energiaa kuluu yhtä paljon, kun sillä vaihteettomalla pyörällä, mutta ylämäessä se on raskas. Vaihdepyörällä saadaan välitystä tiheämmäksi, eli pienennetään momenttia, mutta poljinkierroksia vaaditaan enemmän. Sillä vaihteettomalla (tarkemmin yksivaihteisella) saadaan rikottua polvinivelet, kun kuormitusta ei voi pienentää vastatuulessa tai ylämäessä.

Olen kyllä toista mieltä, ettei energiaa kuluisi vaihdepyörässä tai sitten minulla on jotenkin ihmeellinen tuo hiilikuiturunkoinen maantiepyörä, kun jokaisella 120-150 km lenkillä on energiaa kulunut.

Ajan kyllä sateellakin lenkkejä, mutta mieluummin hyvällä kelillä. Laiskuus tulee eteen, kun aina sateisen lenkin jälkeen pitää pestä pyörä ja tehdä perusteellinen ketjuhuolto.

Vierailija
874/1536 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiepyöräilijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.

Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.

"Testimme perusteella sähköpyöräily on myös varteenotettavaa liikuntaa.

Sähköpyörällä kaloreita kului 52. Tavallisella polkupyörällä samalla 1,5 kilometrin lenkillä kului 66 kilokaloria." https://yle.fi/uutiset/3-10174677

Ei tuota sähköpyöräilyä kovin varteenotettavaksi liikunnaksi voi hyvällä tahdollakaan sanoa, kun energiaa kuluu 1,5 km matkalla 52 cal versus 66000 cal, eli alle promille tavalliseen pyöräilyyn verrattuna.

Ei nyt painovirhepaholaista tarvitse todeksi ottaa !

Vierailija
875/1536 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sähköpyörällä jaksaa tehdä pidempiä lenkkejä eikä tarvitse pelätä että jää välille. Mutta nyt huolestuttaa se, kun televisiossa on menossa sekä naisten jalkapallon em-kisat että yleisurheilun mm-kisat. Että miten tällaisen satunnaisen amatööripenkkiurheilijan kunto kestää. Pitäisikö hankkia sähkötuoli?

No kyllä jos oikeasti pyöräilyä harrastat ilman sähköä pääset pidemmälle kuin sähköpyörällä :) Mutta jos sähköpyörä saa aloittajan ylös sohvalta ja edes hiukan liikkumaan niin ostos kannattaa ilman muuta. Ja kauppakassina sivulaukuin varustettuna on varmasti ihan mainio peli.

Miten niin pääsee pidemmälle ilman sähköpyörää  ?

Minun s.pyörällä pääsee  ainakin 100 km  ilman välilataamista. Ihan kohtuullinen päivämatka

Vierailija
876/1536 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatka 17km ja menee joutuisasti sähköpyörällä. Ja kunnon hiki tulee, jos polkee lujaa (avustus vain tiettyyn vauhtiin saakka). Tätä tosin itse välttelen, koska lähden kotoa sen verta naftisti ettei joutaisi töissä käydä suihkussa.

Sähköpyörä helpottaa kyllä tuota työmatkaa, pääsee joutuisasti ilman että joutuu vastatuulellakaan raivopäänä polkemaan ja tulee arkiliikuntaa samalla.

Vierailija
877/1536 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei polkupyörä ole pelkkä kuntoiluväline. Se on liikkumisväline siinä missä auto tai hevonen oli ennen. 

Vierailija
878/1536 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös matalalla sykkeellä tehty pitkäkestoinen liikunta ole tehokkain rasvanpolttaja? Eikös se sitten tarkoita, että sähköpyöräily olisi aika hyvä laihdutusliikuntamuoto?

Etkö osaa ajaa tavallisella pyörällä matalalla sykkeellä?

Toki, mutta sähköpyörästä saa apua esimerkiksi pitkiin/jyrkkiin ylämäkiin. Näin ollen se pyöräily pysyy mielekkäämpänä, jos on huonossa kunnossa.

Vierailija
879/1536 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ja Haibike kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en osta sähköpyörää. Kyllä peruspolkupyörä on paras, saa liikuntaa. Kaikki liikunta on hyväksi, vaikka vähäinenkin. Itse tykkään tehdä pyörälenkkejä, aina ei huvita lähteä kävelemään/hölkkäämään, pyöräily on hauskaa, mukavaa vaihtelua ja pyörällä pääsee suht nopeasti paikasta toiseen. Pyöräily tekee hyvää jaloille! En omista autoa ja menen kaikkialle pyörällä.

Kas kumma,minä saan liikuntaa ihan siinä määrin sähköpyörällä että pulssi nousee. Polkaisee jonnekin päälle 30-35 nopeuteen, niin johan pulssi nousee

Jossain susirajan takana joo mutta täällä sivistyksen parissa on jatkuvasti teiden ylityksiä, liikennevaloja ja kapeat tiet täynnä lapsia ja koiria naruineen, joten ei voi tuollaisista nopeuksista haaveillakaan.

Vierailija
880/1536 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No liikunta itsessään on melko onneton laihdutusmuoto.

Liikkuminen itsessään vaikuttaa siihen että ei yläpäätään tarvitse laihduttaa ja pysyy jokseenkin normaalipainoisena. Kaikenlainen hyötyliikunta kuten kävely ja pyöräily hyväksi terveydelle verrattuna jatkuvaan istumiseen ja makaamiseen.