Myyjänä vaihtorahojen antaminen vaikeaa
Siis en ymmärrä miten vaikeaa voi olla antaa oikea määrä vaihtorahoja takaisin. Sama pätee oikean hinnan ja yhteenlasketun hinnan laskeminen oikein. Joo siis ymmärrän, että joskus tulee virheitä mut mulla joka toinen on väärin ellei enemmänkin kun asiakas kerran saa halvemmalla niin eikai se ny siitä valita. Ihan oikeasti ei auta vaikka kuinka laskinta käyttäs ku semmoseen oo aikaa tuolla juhannus huumassa. Myyn siis marjoja.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voitko käyttää laskinta, esim puhelimella tai otat töihin mukaan ihan perus taskulaskimen?
Voin käyttää, mutta joko unohdan tai alan säätämään sen kanssa aina.
Sitten ihan rauhassa teet, henhittelet rauhassa ja heti punnituksen jälkeen näppäilet hinnan laskimeen esim mansikat 9,90 ja sitten herneet 10,65 ja sen jälkeen lasket laskimella yhteen 9,90+10,65= 20, 55 sitten raha minka asiakas antaa esim 50e-20,55=29,45
Ja laitat vaikka viella kynän ja paperia siihen tiskille ja vaikka kirjotat hinnat punnituksen jälkeen. Tsemppiä sulle töihin
Väillä unohtuu kun tritän painaa mieleen lukua samalla kun asiakas ketoo jo haluavansa jotai muuta lisäksi ja on jo valinnut tuotteensa ja ojentelee siellä jo niitä( katsonut mielestään parhaimman näköiset) sitten tajuat siinä, ettö ei oo mitään hajua mikä se herneiden hinta olikaan. Näin käy muuten ihan kauhean usein.
Muistan kun olin itse myymässä marjakioskissa nuorempana! Kilohinnat piti osata ulkoa ja ne piti osata laskea päässä, pomo erikseen kielsi laskimen käytön. Siinä oli kyllä pähkäiltävää ja virhelaskuja tuli ihan varmasti...
Ymmärrän sinua ap! Myös esim. sosiaalinen jännitys voi aiheuttaa sitä, että pää ei toimi kunnolla kun on arvioinnin kohteena. Mulle myyjänä oleminen olisi painajaista samasta syystä, ja samoin Subissa työskentelyä ajattelen kauhulla. Miten ne täytteet voi muistaa!?
T. Kauppatieteiden maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku hullu vielä käteistä?
Juu kaikki mummot aina. Ei ne koskaan mitään kortteja käytä. Parhaimmillaan maksaa pelkillä 5-10 senteillä
Ai että! Mikään ei ole ihanampaa kuin mummo kassalla kippaamassa kotona murtamansa säästölippaan sisällön tasolle. Siitä sitten mukava laskea se 15,70€ joka menee lottoon ja pectuksiin.
Ihanaa kun joku sentään ymmärtää. Usein mummotkin aina naureskelee itselleen. Ne on kyllä ehdottomasti parhaimpia asiakkaita vaikka työtö enemmän onkin.
Joo ja ap, ei niilla mummoilla yleensa mikaan kiire oo, että ihan rauhassa vaan
Tenavat karkkiostoksilla 5-senttisten kanssa on iha sama ku mummot pectuskaupoilla. Antaa heidän harjotella ja kertailla. Miks ärtyä moisesta?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua ap! Myös esim. sosiaalinen jännitys voi aiheuttaa sitä, että pää ei toimi kunnolla kun on arvioinnin kohteena. Mulle myyjänä oleminen olisi painajaista samasta syystä, ja samoin Subissa työskentelyä ajattelen kauhulla. Miten ne täytteet voi muistaa!?
Ei jännitä sosiaaliset tilanteet. Aloitin jo kesäloman alussa työt heti, että ei ole edes alkukankeutta.
Vaan olen vain huono laskemaan päässä.
Välillä lasken jopa sormill ajoka on erittäin noloa mutta välillä on vaan pakko(:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse muistaa, kun ne ladotaan patongin väliin sitä mukaa kun asiakas kertoo. Kasviksissa voi joskus joutua kysäisemään, että oliko tomaatteja vai ei. Muutenhan täytteet kysellään yksitellen.
t. Subissa ollut
Vierailija kirjoitti:
Kun iso naapuri kaataa pankkisysteemit muutamaksi päiväksi, sinäkin toivoisit, että olispa käteistä.
Etkö seuraa uutisia? On suositeltu pitämään kotona käteistä pahan pankkipäivän varalta.
Mansikoiden osto on meille juhlahetki, herkkuja tiedossa. Ne pitää myydä rakkaudella, kiirehtimättä ja hymyillen. Hyvä mieli kaikille ja rahat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voitko käyttää laskinta, esim puhelimella tai otat töihin mukaan ihan perus taskulaskimen?
Voin käyttää, mutta joko unohdan tai alan säätämään sen kanssa aina.
Sitten ihan rauhassa teet, henhittelet rauhassa ja heti punnituksen jälkeen näppäilet hinnan laskimeen esim mansikat 9,90 ja sitten herneet 10,65 ja sen jälkeen lasket laskimella yhteen 9,90+10,65= 20, 55 sitten raha minka asiakas antaa esim 50e-20,55=29,45
Ja laitat vaikka viella kynän ja paperia siihen tiskille ja vaikka kirjotat hinnat punnituksen jälkeen. Tsemppiä sulle töihinVäillä unohtuu kun tritän painaa mieleen lukua samalla kun asiakas ketoo jo haluavansa jotai muuta lisäksi ja on jo valinnut tuotteensa ja ojentelee siellä jo niitä( katsonut mielestään parhaimman näköiset) sitten tajuat siinä, ettö ei oo mitään hajua mikä se herneiden hinta olikaan. Näin käy muuten ihan kauhean usein.
Ap, sillä sanoinki että otat kynän ja paperia, voit työn alkajaksi itelle kirjoittaa muistiin tuotteiden hinnat. Mulla itella sama homma kun olen ollut torilla kukkia myymässa, hinnat vaihteli välillä ja oli vaikea muistaa ulkoa niitä, niin mulla töissa oli pieni muistilehtio johon kirjoitin ylös hinnat. Auttoi tosi paljon kun kiireisinä päivinä sai kurkattua siitä vihkosta 👍
Ihan rauhassa kirjaat pieneen vihkoon ylös summat joka tuotteesta ja lasket yhteen lopuksi laskimella. Vihko ja kynä voi olla vaikka pöytään teipattu, kynä narussa kiinni. Rauhassa teet vähennyslaskun laskimella. Ei ole kiire mihinkään. Asiakas ymmärtää kyllä, ja voi olla että ostaa enemmän kuin on aikaa vähän katsella ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jännitä sosiaaliset tilanteet. Aloitin jo kesäloman alussa työt heti, että ei ole edes alkukankeutta.
Vaan olen vain huono laskemaan päässä.
Välillä lasken jopa sormill ajoka on erittäin noloa mutta välillä on vaan pakko(:
Auttaisiko kynä ja paperi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun iso naapuri kaataa pankkisysteemit muutamaksi päiväksi, sinäkin toivoisit, että olispa käteistä.
Etkö seuraa uutisia? On suositeltu pitämään kotona käteistä pahan pankkipäivän varalta.
Useimmiten se on ihan vain Nordea, joka sen järjestelmän kaattaa. Putskulla on muut kiinnostuksen kohteet kuin suomalaisten pennoset.
Vierailija kirjoitti:
Kielistä sen verran, että asiakaspalveluenglantiin auttaa paljon Englannissa reissaaminen. Kieli on helppoa, ja on nautinto jutella oikein hyvää englantia puhuvien kanssa, fraasit tulevat tottakai itsestään takaraivosta kiireessäkin.
Ap:n kannattaisi siis matkustella Matematiikkamaassa.
Minä näin aiemmin keväällä marjamyyjän työpaikkailmoituksia, ja niissä aina sanottiin, että päässälaskutaidon pitää olla hyvä. En uskaltanut hakea, kun ajattelin mokaavani kuitenkin. Olisi varmaan pitänyt, kun ap:kin on päässyt huonoilla taidoilla myyjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Laske "takaperin". Tämän opin jo ihan nuorena puotipuksuna!
Jos ostokset maksaa 13,10 ja asiakas antaa 20 euron setelin, aloitat summasta 13,10
Sitten lisäät siihen:
Kymmenen senttisen = 13,20
Kymmenen senttisen = 13,30
Kaskytsenttisen = 13,50
Viiskytsenttisen = 14, 00
Euron = 15 euroa
Vitosen setelin = 20 euroaTää on hankalampi selittää kuin oikeasti on. Homma sujuu kyllä! Aina menee oikein.
Tätä mäkin käytän, ei tarvi laskea päässä.
Ostoksen summan päälle otetaan vaihtorahaa niin paljon että tulee maksettu summa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä näin aiemmin keväällä marjamyyjän työpaikkailmoituksia, ja niissä aina sanottiin, että päässälaskutaidon pitää olla hyvä. En uskaltanut hakea, kun ajattelin mokaavani kuitenkin. Olisi varmaan pitänyt, kun ap:kin on päässyt huonoilla taidoilla myyjäksi.
Aina kannattaa hakea. Työpaikkailmoitukset ovat 99% liibalaabaa. Suurimpaan osaan riittää, että on edes suurin piirtein normaali ihminen. Jos siis puhutaan hommista, joihin ei tarvita tiettyä koulutusta tai laajempaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin siellä missä itse olen töissä pääsi kaikki hakeneet. Tälläkin hetkellä pulaa tuöntekijöistä, tosin ei meidän toimipisteellä.
Ap, se marjanmyyjän työ ei ole mikään liukuhihnahomma, jossa määrä ratkaisee. Se on asiakasPALVELUA. Hyvään palveluun ei kuulu kiire ja hätiköinti.