Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjänä vaihtorahojen antaminen vaikeaa

Vierailija
23.06.2022 |

Siis en ymmärrä miten vaikeaa voi olla antaa oikea määrä vaihtorahoja takaisin. Sama pätee oikean hinnan ja yhteenlasketun hinnan laskeminen oikein. Joo siis ymmärrän, että joskus tulee virheitä mut mulla joka toinen on väärin ellei enemmänkin kun asiakas kerran saa halvemmalla niin eikai se ny siitä valita. Ihan oikeasti ei auta vaikka kuinka laskinta käyttäs ku semmoseen oo aikaa tuolla juhannus huumassa. Myyn siis marjoja.

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon auta ku olla pari vuotta ruokakaupan kassalla jossa käsitellään paljon käteistä ja kone laskee sun puolesta. Siinä oppii muistamaan ulkoa mitä summia pitää antaa takaisin mistäkin summista

Vierailija
42/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallisesti.

Ihmisten on vaikea uskoa, että jos olet väsyneenä laskenut jo tuhannen asiakkaan ostokset oikein, että se 1001. voisi olla vaikea. Kaikki osaa laskea, mutta väsyneenä homma on huomattavasti vaikeampaa kelle tahansa. 

Joskus olen oikein väsyneenä laskenut asiakkaan sähläyksen ihan pokkana ruutupaperille, että sain sen oikein. Asiakas siis venkslasi vaihtorahojen kanssa. Olihan se noloa laskea ruutupaperille (ei ollut laskinta käsillä), mutta menipähän oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon auta ku olla pari vuotta ruokakaupan kassalla jossa käsitellään paljon käteistä ja kone laskee sun puolesta. Siinä oppii muistamaan ulkoa mitä summia pitää antaa takaisin mistäkin summista

Apua! Ei opi ulkoa. Jokainen laskutehtävä on aina uusi. Mutta yhteen- ja vähennyslaskut on periaatteessa tosi helppoja, koulun helpoimpia. Niitä pitää vain toistaa ja toistaa.

Vierailija
44/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielistä sen verran, että asiakaspalveluenglantiin auttaa paljon Englannissa reissaaminen. Kieli on helppoa, ja on nautinto jutella oikein hyvää englantia puhuvien kanssa, fraasit tulevat tottakai itsestään takaraivosta kiireessäkin.

Vierailija
45/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voitko käyttää laskinta, esim puhelimella tai otat töihin mukaan ihan perus taskulaskimen?

Vierailija
46/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voitko käyttää laskinta, esim puhelimella tai otat töihin mukaan ihan perus taskulaskimen?

Voin käyttää, mutta joko unohdan tai alan säätämään sen kanssa aina.

Vierailija
47/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske laskukoneella tai päässä laskuna ylöspäin.

Tyyliin.

Hinta 14,75 ja saat 20 euroa.

Lähdet laskemaan vaihtorahat summana lisäten 14,75 hintaan.

Ensin 5 senttiä kädelle kolikkona, (14, 80), sitten 20 senttiä kädelle kolikkona 15 euroa. Ja lopuksi 5 euron seteli kädelle (20).

Vaihtorahana 5,25€. (5 euroa, 20 senttiä ja 5 senttiä).

Vierailija
48/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö joku hullu vielä käteistä?

Vierailija
49/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kaikki mummot aina. Ei ne koskaan mitään kortteja käytä. Parhaimmillaan maksaa pelkillä 5-10 senteillä

Vierailija
50/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet vaan, kyllä se siitä.  Taskulaskin, sellainen joita toimistoissakin käytetään, näyttää melkein laskukoneelta, mutta on vain laskin.

Olen yleensä kuulolla kun maksan käteisellä (marjat tms), ja joskus kun huomaan nuoren stressavan, sanon summat itse. Hassua joo, mutta päässälasku sujuu.

Vierailija
51/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulla on vapaa-aikanasi kasvaneena kiinni käteen? Auttaa tässäkin tilanteessa. 

No joo mutta siinä kun on kiire ei kauheasti ole aikaa siihen. Tänään kun tuökaveri korjasi hinnan ja olin jo ottanut aiskkaalta maksun joka oli liian vähän ja piti uudestaan laskea kuinka paljon lisätään ja meni muuten jälkeenpäin sekin väärin laksin euron siihen liian vähän):

Vähemmän siihen menee aikaa, että naputtelet numerot laskimeen kuin siinä että säädät väärien summien kanssa. Lisää myös asiakastyytyväisyyttä, kun homma menee kerralla oikein. 

Oon muutneki semmonen sählääjä ei mitää rajaa, unohdin eväät ottaa töihin. Pitäs varmaa opetella olemaan rauhallinen

No jos haluat joskus tehdä muuta kuin myydä orjapalkalla mansikoita niin todellakin pitää kasvaa aikuiseksi ja opetella olemaan sähläämättä. 

No joo mut oon aina ollu semmonen. Miten sitä ny perusluonnetta muuttamaan? Kuule tekisin mitä vaan että päässälaskut onnistuis ja että en olisi sählääjä

Ei sählääminen ole mikään perusluonne. Siitä on helppo opetella pois, kun opettelee ajattelemaan eikä vaan säädä menemään päättömänä. Laskuissa auttaa laskin. 

Ei ole niin helppoa kuin luuletkaan.. oletko koskaan itse kokeillut olla myyjänä?

No olen minä sellaiset 15 vuotta kokeillut :D Siinä on hyvin oppinut, että pahinta mitä voit tehdä on aloittaa hermostunut sählääminen. Kaikkien kannalta helpompaa ja sujuvampaa, kun rauhassa keskittyy siihen, mitä tekee. Menee summatkin oikein eikä tule esim. rikkoneeksi jotain sählätessään. Kiire on lähinnä mielentila. Oikeasti se asiakas ei minnekään karkaa, vaikka sinulla menisi hieman enemmän aikaa rauhassa laskemiseen kuin hätäisesti sutaisemiseen. Älä siis panikoi. Asiakaskin kiittää, kun saa oikean summan kerralla. 

No niin se varmaan sitten on.

Harjoteltavaa kylläkin on. Ei siinä suuren asiakas jonon ollessa pysty tekemään rauhassa hitaasti vaan kiireellä ja mahdollisimman nopeasti.

Pystyy. Ja nimenomaan PITÄÄ tehdä rauhassa. Muuten se jono kasvaa entisestään ja asiakkaiden v'tutuskäyrä vasta kasvaakin, kun menee turhaa aikaa rahojen kanssa säätämiseen. Odottaminen nostaa v'tutustasoa vähemmän kuin tarpeeton sähläys. Kukaan ei kuole, jos joutuu odottamaan marjoja pari minuuttia. 

Vierailija
52/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelet vaan, kyllä se siitä.  Taskulaskin, sellainen joita toimistoissakin käytetään, näyttää melkein laskukoneelta, mutta on vain laskin.

Olen yleensä kuulolla kun maksan käteisellä (marjat tms), ja joskus kun huomaan nuoren stressavan, sanon summat itse. Hassua joo, mutta päässälasku sujuu.

Oi ihanaa kun joku jaksaa laskea sen ja sanoa ääneen.

Olispa sun tyyppisiä ihmisiä enemmän.

Vierailija
53/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulla on vapaa-aikanasi kasvaneena kiinni käteen? Auttaa tässäkin tilanteessa. 

No joo mutta siinä kun on kiire ei kauheasti ole aikaa siihen. Tänään kun tuökaveri korjasi hinnan ja olin jo ottanut aiskkaalta maksun joka oli liian vähän ja piti uudestaan laskea kuinka paljon lisätään ja meni muuten jälkeenpäin sekin väärin laksin euron siihen liian vähän):

Vähemmän siihen menee aikaa, että naputtelet numerot laskimeen kuin siinä että säädät väärien summien kanssa. Lisää myös asiakastyytyväisyyttä, kun homma menee kerralla oikein. 

Oon muutneki semmonen sählääjä ei mitää rajaa, unohdin eväät ottaa töihin. Pitäs varmaa opetella olemaan rauhallinen

No jos haluat joskus tehdä muuta kuin myydä orjapalkalla mansikoita niin todellakin pitää kasvaa aikuiseksi ja opetella olemaan sähläämättä. 

No joo mut oon aina ollu semmonen. Miten sitä ny perusluonnetta muuttamaan? Kuule tekisin mitä vaan että päässälaskut onnistuis ja että en olisi sählääjä

Ei sählääminen ole mikään perusluonne. Siitä on helppo opetella pois, kun opettelee ajattelemaan eikä vaan säädä menemään päättömänä. Laskuissa auttaa laskin. 

Ei ole niin helppoa kuin luuletkaan.. oletko koskaan itse kokeillut olla myyjänä?

No olen minä sellaiset 15 vuotta kokeillut :D Siinä on hyvin oppinut, että pahinta mitä voit tehdä on aloittaa hermostunut sählääminen. Kaikkien kannalta helpompaa ja sujuvampaa, kun rauhassa keskittyy siihen, mitä tekee. Menee summatkin oikein eikä tule esim. rikkoneeksi jotain sählätessään. Kiire on lähinnä mielentila. Oikeasti se asiakas ei minnekään karkaa, vaikka sinulla menisi hieman enemmän aikaa rauhassa laskemiseen kuin hätäisesti sutaisemiseen. Älä siis panikoi. Asiakaskin kiittää, kun saa oikean summan kerralla. 

No niin se varmaan sitten on.

Harjoteltavaa kylläkin on. Ei siinä suuren asiakas jonon ollessa pysty tekemään rauhassa hitaasti vaan kiireellä ja mahdollisimman nopeasti.

Pystyy. Ja nimenomaan PITÄÄ tehdä rauhassa. Muuten se jono kasvaa entisestään ja asiakkaiden v'tutuskäyrä vasta kasvaakin, kun menee turhaa aikaa rahojen kanssa säätämiseen. Odottaminen nostaa v'tutustasoa vähemmän kuin tarpeeton sähläys. Kukaan ei kuole, jos joutuu odottamaan marjoja pari minuuttia. 

No joo totta tuokin

Vierailija
54/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun joku maksoi penneillä sadan markan ostoksia, niin kävin punnitsemassa pennit hedelmävaa'alla. Sillä sai riittävä tarkan tuloksen, eikä asiakkaat kehdanneet valittaa.

Meillä oli kaupassa taulukot pennien painoilla, joilla sai summat määriteltyä. Pyöristimme asiakkaan eduksi.

Vierailija
55/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaa kynällä paperille sitä mukaan kun asiakas valikoi tuotteet, sitten lasket allekkain yhteen. Asiakaskin näkee miten summaan päädyt. Rauhassa, älä hosu. Palvele yksi asiakas kerrallaan kohteliaasti alusta loppuun.

Vierailija
56/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin käyttää, mutta joko unohdan tai alan säätämään sen kanssa aina.

Sitten ihan rauhassa teet, henhittelet rauhassa ja heti punnituksen jälkeen näppäilet hinnan laskimeen esim mansikat 9,90 ja sitten herneet 10,65 ja sen jälkeen lasket laskimella yhteen 9,90+10,65= 20, 55 sitten raha minka asiakas antaa esim 50e-20,55=29,45

Ja laitat vaikka viella kynän ja paperia siihen tiskille ja vaikka kirjotat hinnat punnituksen jälkeen. Tsemppiä sulle töihin

Vierailija
57/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi ihanaa kun joku jaksaa laskea sen ja sanoa ääneen.

Olispa sun tyyppisiä ihmisiä enemmän.

Minusta on karhunpalvelus nuorelle sanoa summa hänen puolestaan. Kesätöissä ollaan oppimassa ja siinä sitä oppii kun tarpeeksi saa pyöritellä laskutoimituksia päässään. Itse hymyilen ystävällisesti ja rauhoittelen nuorta sanomalla, että ei mitään kiirettä, rauhassa vain, mikäs tässä odotellessa kauniina kesäpäivänä jne. Auttaa silminnähden nuorta rauhoittumaan, kun paniikki on iskemässä päälle. Marjoja ei myydä provikalla, joten sillä ei ole mitään merkitystä, montako asiakasta ehdit päivän aikana palvella. Joka tapauksessa ihan riittävän monta, joten stressaamiseen ei kannata käyttää aikaa. 

Vierailija
58/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torilla kun ostaa, on todella ärsyttävää kun punninnan tuloksia ja hintaa ei pyytämättä kerrota. Sitten kun oot porkkanat ja potut ja tillit valinnu, myyjä hökäsee et 11,60. Miksei voi pyytämättä eritellä ääneen et nää ja nää sen ja sen verran euroja, yhteensä x euroa. Tympäsee se niitten touhu.

Vierailija
59/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kaikki mummot aina. Ei ne koskaan mitään kortteja käytä. Parhaimmillaan maksaa pelkillä 5-10 senteillä

Ai että! Mikään ei ole ihanampaa kuin mummo kassalla kippaamassa kotona murtamansa säästölippaan sisällön tasolle. Siitä sitten mukava laskea se 15,70€ joka menee lottoon ja pectuksiin. 

Vierailija
60/153 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken näin:

6,75e tuote, asiakas antaa 20e

Pyöristän summan 7 euroon, 20e -7e = 13e

Ja paljonko tuohon 75 senttiin pitää lisätä, että tulee eurot täyteen, vastaus 25 senttiä

Eli asiakas saa takaisin 13,25.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi