Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ulkonäkö ei ole nuorille (joillekin heistä) enää niin tärkeä kuin ennen?
Taitaa olla päinvastoin. Eivätkä nuoret ole vielä huomanneet, että Kardashianit poistattivat jo isot peppunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän sen, että nykyinen pikaruoka ja teennäinen valmisruoka-/lisäainescheisse lihottaa. MUTTA eikö näitä lihovia nuoria itseään mitenkään häiritse tai haittaa se, että vyötärö vain paisuu ja posket levenevät? Kyllä minua olisi haitannut nuorena ja haittaa vieläkin, jos alkaa ylikiloja tulla. Vähennän silloin syömistä. MIkseivät nykynuoret tee näin? Sitä en tajua.
Eikö erityisesti iässä, jossa oletettavasti haluaisi näyttää vastakkaisen sukupuolen silmissäkin mahdollisimman viehättävältä, haluaisi tehdä voitavansa pysyäkseen normimitoissa ja hyvän näköisenä?
Ovat pääsääntöisesti heikkolahjaisia ja tahdottomia.
Kun ei ole lapsesta saakka opetettu tekemään töitä minkään eteen, tämä on varmasti iso ongelma. Jos haluaa jotain, saa sen, ilmaiseksi. Jos pitää mennä jonnekin, niin viedään autolla, ei puhettakaan että käveltäisiin tai pyöräiltäisiin. Teini-iässä pitää hommata joku sähköinen menopeli, skootteri tai mopoauto, koska pitäähän sitä päästä liikkumaan. Kaikki vaivannäkö on poistettu elämästä ja siinä se tahdonvoimakin katoaa, paitsi pieneltä vähemmistöltä jolle tällainen malli sopii.
Näin nuorena naisena on tullut nämä ketjun ilmiöt huomattua. Ruoka-aikoja ei ole ja ruoka on tapa nauttia ja tappaa aikaa. Siis napostellaan jatkuvasti karkkia, sipsiä, suolapähkinöitä, limpparia, energiajuomia. Kotiruokaa ei tehdä ja jos tehdään on se einestä tai puolivalmistetta. Valkoinen jauho, kova rasva, suola, sokeri, lisäaineet. Hyötyliikuntaa ei tule juurikaan. Toisaalta nykyään ihannoidaan korkeampaa kehonpainoa, rehevyyttä ja isoja muotoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo ikää mutta nykyajan pakkauskoot. Mun lapsuudessa ostettiin muutama irtokarkki , tikkari tai PIENI karkkiloota. Nykyään puolen kilon mässypussi on normaali.
Ei sillä viidellä markalla paljon niitä karkkeja tosiaan kioskilta saanut, pikkupussin ja se riitti.
Höyhensukupolvi, curling-vanhemmat. Ei vaan osata tehdä ruokaa kun äippä aina tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi myös lihottaa.
Mutta nuorethan juovat koko ajan vain vähemmän ja vähemmän, tai näin ainakin joka paikassa toitotetaan.
Sehän se lihottaa kun ei mitään tarvitse tehdä itse, sohvalla kännykkää naputellen voi tilata ruokaa kotiin ja pistää robotti-imurin siivoamaan. Kaupungilla shoppailun sijaan voi tilata kasa rytkyjä kotiin sovitettavaksi. Opiskellakin voi etänä kotoa käsin. Jos on pakko mennä jonnekin niin voi mennä sähköskuutilla kotiovelta ilman lihasvoimaa. Tekniikka kehittyy, ja vaatii koko ajan enemmän ja enemmän itsekuria pysyä liikkeessä, ja samalla joka tuutista tuuppaa kaiken maailman herkkuruokien mainoksia "tilaa tästä"-linkkeineen verkkokalvoille.
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.
Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.
Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.
Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Siis 10 000 askelta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo ikää mutta nykyajan pakkauskoot. Mun lapsuudessa ostettiin muutama irtokarkki , tikkari tai PIENI karkkiloota. Nykyään puolen kilon mässypussi on normaali.
Eihän pakkauskoko tarkoita annoskokoa!
Ihan kuin olisi pakko syödä se koko 400g sipsi- tai karkkipussi kerralla.
Ihan järjetön selitys.
Mutta kaikenkaikkiaan yhtä tekosyiden listaahan tämä kommentointi onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut opiskelemaan lähteneistä nuorista, että kaupungin tarjonta lihottaa. Maaseudulla ei ole pikaruokapaikkoja ja pubeja, kaupungissa joka nurkalla jotain rasvasokerimättöä tarjolla ja bussilla suhataan joka paikkaan.
Miksi maaseudulla asuvat sitten ovat useammin ylipainoisia?
Ai niin, eihän nämä sinun hainnot perustunut kuin ennakkoluuluoihin.
Ja ihan bussitkin mainitisit? Mites siellä maalla liikutaan? Ettei olisi omalta ovelta tyyliin tuulikaappiin autolla jos matka ylittää 200 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi haluan mainita, että liikunnalla ei laihduteta mutta se auttaa painonhallinnassa.
Itse asiaan: Nykyään on sähköpotkulautoja ja sähköpyöriä. Autoa pestessä ei tarvitse edes nousta autosta jos sen maksaa kännykkäapplikaation avulla. Jos pitsan himo iskee niin pitsan voi tilata ovelle nousematta sängystä. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Tarkoitan siis sitä, että tekniikan avulla ihmisten elämää helpotetaan koko ajan enemmän ja käytännössähän se tarkoittaa sitä, että ihmiset myös liikkuvat jatkuvasti vähemmän. Siihen kun yhdistetään se, että ihmisille edelleenkin suositellaan hyvin hiilihydraattipitoista ruokavaliota niin totta kai siinä lihoo. Nuoret käyttävät näitä "helpotuksia" kaikkein eniten joten ei tarvitse olla mikään nero tajutakseen tämän kaiken yhteyden.
Silti, mitä vanhemmaksi tullaan sitä lihavampia ollaan.
Miten tämä liittyy? Todennäköisesti nämäkin pulleat nykynuoret ovat vanhemmiten entistäkin pulleampia.
Ja suurin osa meistä keski-ikäisistä tuhdeista ajoista ja ukoista oltiin hoikkia nuorena.
No siten liittyy, että ihmetyttää miten vanhempi väki täällä äimää nuorison ylipainoa kun itse ovat vielä lihavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Tunnin treeni on kyllä tosi lyhyt...otetaanko tuosta ajasta vielä pois lämmittelyt ja jälkivenytykset jne. ? Sit vielä pakolliset salil-eka-peiliselfiet ja prodejuomatauot, niin itse aktiivinen aika kyllä varsin olematon.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Tää kommentti saa lokaa, mutta sanon kuitenkin. Vielä vuosituhannen vaihteessa suosittiin kevyttuotteita. Kaikesta oli kevytversio: maidosta, jugurtista, jäätelöstä, makkarasta... Enää löytyy kaloritonta colaa, esim. jugurttia saat etsimällä etsiä kaiken rasvan sijasta.
Ne kevyttuotteet vasta lihottavia olivatkin, rasvan myötä puuttuvaa makua korvattiin lisäämällä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia kotiruokia ei osata tehdä. Katson mitä muut ~25v tekee ruuaksi niin siellä on wokkeja, pastaa, salaatteja jossa paljon suolaisia juustoja... ravintoloissa syödään vähän paremmin eli majoneeseja ja uppopaistettua. Itse kartan suolaa ja rasvaa, mutta en kiellä itseltäni pullaa paistopisteiltä. Voihin tehtyjä leivoksia välttelen, esim croissantteja. En juo ikinä limsaa arkena, joskus alkoholiin sekoitettuna. Kotona kokkailen keittoja, pataruokia, puuroja, arkiruokaa. Viime viikolla tein kaalipataa, kesäkeittoa ja pinaattikeittoa, hyviä oli. BMI on 22 eli varaa on vielä mässäillä ;)
Minä taas suosin juuri niitä pastoja, wokkeja ja salaatteja, enkä tajua mikä niissä nyt niin kamalaa on, wokit ja salaatit on varsinkin usein aika kevyttä kasvispainotteista ruokaa. Toki siis mistä vaan ruuasta saa epäterveellisen jos laittaa liikaa suolaa, rasvaa ja hiilaria suhteessa kasviksiin ja proteiinin lähteisiin, ihan riippumatta mihin muotoon sen kokkaa. Sokeri on silti minusta suurempi pahis kuin rasva ja ehdottomasti ennemmin herkuttelen croissantilla kuin pullalla. Bmi on siinä 20 luokkaa, että ei varmaan kauhean pielessä ole ruokavalio, vaikka geeneilläkin taitaa olla osuus asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin treeni on kyllä tosi lyhyt...otetaanko tuosta ajasta vielä pois lämmittelyt ja jälkivenytykset jne. ? Sit vielä pakolliset salil-eka-peiliselfiet ja prodejuomatauot, niin itse aktiivinen aika kyllä varsin olematon.
-eri-
Eikä ole. Tuskin itsekään liikut tuon vertaa viikossa. Minäkään en liiku, mutta olen silti alipainoinen koska geenit, hyvä suolistofloora ja läpipasko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Otat välittömästi pois kaloreista 1/3, niin "yllättäen" rapamaha ja jenkkakahvat häviävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat lihottaa.
Lihavuusongelmaa isompi on mielenterveysongelma.
Itseasiassa mä myös uskon että esimerkiksi masennus lihottaa koska masentunut ihminen harvemmin liikkuu missään.
Onko tutkittu sitä aiheuttaako masennus ylipainoa?
Masennuksen ja lihavuuden välillä on syy-seuraussuhde, mutta enemmän niin päin että ylipaino pahentaa masennusta. Masennus oireilee eri tavalla yksilöiden välillä ja joillakin oireina on ruokahaluttomuus ja painon putoaminen. Useat masennuksen hoitoon käytettävät lääkkeet taasen lihottavat. Ei pidä vedellä mutkia noin suoriksi.
Samaa kastonut, ja tosi nuorilla lapsilla jo tämä pöhötys.
Ihan kuin joku kehityshäiriö/epämuodostuma.
Etovaa.