Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?

Vierailija
19.06.2022 |

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?

Kommentit (554)

Vierailija
181/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi olkoon vaan, olette parempia ihmisiä ja kaikki läskit ja nuoret läskit on laiskoja paskoja. :D sitähän suurin osa teistä kommentoijista haluaa salaa kuulla.

Vierailija
182/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmissa ikäryhmissä on enemmän lihavuutta kuin nuorisossa.

Nyt on kyse nuorisosta, jolla pitäisi olla terveys kunnossa ilman ikä- ja työkulumien aiheuttamia rasitteita. Turhaan vedät iäkkäämpiä vertailukohteeksi.

Keski-ikäisten ja vanhusten tulisi huolehtia omasta painostaan koska heillä ikä lisää terveysriskejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.

Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali

Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.

Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.

Turha ottaa henkilökohtaisesti, eihän tässä nyt sinun tilanteeseesi otettu kantaa millään lailla. Varmaan itsekin tajuat että suurin osa liikkuu vähemmän ja syö enemmän ja lihoo siksi. Nuo liikkumattomuuden aiheuttamat ongelmat ovat ihan täyttä todellisuutta, samoin se että hoikan ihmisen oletetaan syövän tosi vähän tai treenaavan hulluna pysyäkseen hoikkana, vaikkei aina ole kyse siitä. Hieno homma että sinä liikut, olet varmaan hyvässä kunnossa. Nyt kun vielä saisit itsetunnon sille tasolle ettei tarvitse loukkaantua jonkun nettikirjoittelijan sinuun liittymättömästä kommentista niin hyvin menee!

Vierailija
184/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onneksi olkoon vaan, olette parempia ihmisiä ja kaikki läskit ja nuoret läskit on laiskoja paskoja. :D sitähän suurin osa teistä kommentoijista haluaa salaa kuulla.

No mutta sehän on totta. Terveellisestä syömisestä ja liikunnan terveysvaikutuksista on enemmän tietoa kuin koskaan ja terveellistä ruokaa on saatavilla helpommin kuin koskaan, ja silti ei vaan pystytä olemaan syömättä itseä lihaviksi. Itsepetoshan on päivän trendi, mutta missään muussa asiassa se ei ole yhtä  hyväksyttyä kuin lihavuudessa. Miksi lihavuus ei ole koskaan yksilön oma vika? 

Vierailija
185/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus, joka voi johtua vaikka väkivallasta, kiusaamisesta, aivokemiat menevät vikaan, aiheuttaa ahmimista, väsymystä.

Tämä. Ja se, että sitä masennusta "hoidetaan" julkisella sektorilla ainoastaan lääkkeillä. Ts. lääkehoito on ehtona kaikelle muulle.

Oma nuori lihoi 30kg lääkehoidon aloituksen jälkeen. Koko ajan vain hoettiin jostain ruokaympyrästä jne, vaikka ruokailuissa ei ollut mitään muutosta (asui edelleen kotona). Jotenkin tuo lääke vaikutti kylläisyyshormonin toimintaan ja aineenvaihduntaan niin, että lopputulema oli tuo. Sanoi itsekin, että ei olisi koko lääkitystä aloittanut, jos olisi tiennyt. Lääkehoidon lopetuksen jälkeen on vaivalla saanut muutaman kilon pois, mutta vuosien urakka edessä.

Vierailija
186/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsataksien yms  yleistyminen voisi ehkä olla yksi syy. Ei tarvitse lähteä syömään, kun ruoka kannetaan kotiin. Helpompi tilata pitsa kuin tehdä mitään itse. Jotkut vetävät tuommoisen joka päivä, ja energiajuomaa kyytipojaksi.

Vierailija
187/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo koronaa on yksi syy, vaikkei pääsyy olekaan. Vai oletteko unohtaneet jo, miten pitkään kaikki salit olivat kiinni?

Ennen koronaa harrastin monipuolisempaa liikuntaa, mutta koronan aikana se rajottautui pelkästään juoksemiseen.  Aika yksipuolista liikuntaa ja pitkän päälle tylsää.

En ole ikinä käynyt salilla ja harrastan vain koiran kanssa lenkkeilyä. 

t. bmi 20

Vierailija
188/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.

Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali

Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.

Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.

Turha ottaa henkilökohtaisesti, eihän tässä nyt sinun tilanteeseesi otettu kantaa millään lailla. Varmaan itsekin tajuat että suurin osa liikkuu vähemmän ja syö enemmän ja lihoo siksi. Nuo liikkumattomuuden aiheuttamat ongelmat ovat ihan täyttä todellisuutta, samoin se että hoikan ihmisen oletetaan syövän tosi vähän tai treenaavan hulluna pysyäkseen hoikkana, vaikkei aina ole kyse siitä. Hieno homma että sinä liikut, olet varmaan hyvässä kunnossa. Nyt kun vielä saisit itsetunnon sille tasolle ettei tarvitse loukkaantua jonkun nettikirjoittelijan sinuun liittymättömästä kommentista niin hyvin menee!

En minä ole mistään loukkaantunut eikä itsetuntoni liity vastaukseeni mitenkään. Olen vain väsynyt hyvägeenisten ilkkumiseen. "Syön mitä sattuu ja melko epäterveellisesti, silti BMI 19 ja on ollut aina. Niin, kannattaisi olla normaalipainoinen. Moido!" Tätä olen kuunnellut koko ikäni.

Vierailija
189/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Otat välittömästi pois kaloreista 1/3, niin "yllättäen" rapamaha ja jenkkakahvat häviävät.

Ei voi määräänsä enempää vähentää. Punnitsen kaiken syömäni ja noudatan minulle tehtyä ohjelmaa. Jatkan toki työntekoa. Pointtina on se että ei se kaikille tule vaivatta.

Vierailija
190/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintoja omista tutuista ja kavereista. Nykyään liikutaan vähemmän, istutaan/maataan sohvalla enemmän ja samalla sohvalla helposti napostellaan jotain epäterveellistä kuten limua, karkkia... Ei lähdetä näkemään kavereita vaan pidetään yhteyttä somen kautta samalla sohvalla maaten ja herkkuja kahmien. Ainakin enemmän kuin mitä se on varmaankin ollut ennen somea... Kahdesta lihavimmasta kaveristani toinen juo paljon limuja eikä korvaa niillä aterioita tms vaan muun lisäksi. Toinen taas yrittää näännyttää itseään laihtuakseen ja ahmii sitten illat yli tarpeen ja on kierteessä. Itse olen kyllä ihan hoikka pikkulasten mamma, mutta liikun aika paljon arjessa enkä ehdi napostella.

Vierailija
191/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla Suoliston mikrobi kanta on väärä.

Laihalle siskolle tehtiin ulostesiirto hänen lihavalta veljeltä. Sen jälkeen sisko muuttui lihavaksi.

Eli on keskityttävä liukeneviin ja liukenemattomiin kuituihin, sekä maitohappo bakteereihin, jos ohutsuolessa ei ole bakteeri kasvustoa.

1 dl kefiiriä päivässä on hyvä alku. Hapankaali ym. Hapatetut ruuat ovat hyviä, paitsi, jos ohutsuolessa on bekteereja. Normaalisti niitä ei ole. E-koodit tuhoavat suoliston, koska ne on valmistettu säilyttämään ruokaa pitkään. Silloin ei omat mikrobit pärjää. Sokerit ovat toinen suuri haitta suolistolle.

Suolen limakalvo tarvitsee omat ruokansa ym.

Kannattaisi mennä ravintoterapeutille hankkimaan pohjatiedot omalle ruokavaliolle.

Vierailija
192/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuöljy voisi olla yksi syy, en ole varma, mutta ei sitä ennen lykitty joka einekseen.

Yleensäkin liikaa kaloreita kulutukseen verrattuna.

Liian vähän lapsia asuinalueella niin, että saisivat porukkaa peleihin ja ulkoleikkeihin, pituus tai korkeushyppyihin.

Kuten kymmenen tikkua laudalla, polttopallo jne.

Liikunnanhan pitäisi olla itseohjautuvaa.

Toiseksi kaikki oudot elämänasenteet, joita tulvii kaikkialta pilaamaan lasten elämänasenteita ovat pahasta.

Tavallinen lapsen elämä saati nuoren ei enää kelpaa.

Ja vaikka olisikin lapsia asuinalueella taikka taloyhtiössä niin ei ne lapset saa kuulua eikä näkyä, mitään ei saa ulkona tehdä tai leikkiä, heti joku häiriintyy lasten äänistä ja touhuista ja tulee valittamaan. Pahinta on just liikunnalliset jutut kuten pallopelit, pyöräily tai tramppa, niistä naapurit valittaa takuulla. Toisaalta pihaa pidemmälle ei voi päästää, kun voi jäädä auton alle tai joutua jonkun ahdistelijan kynsiin. Sisällä ruudun ääressä lapset on kivasti hiljaa eikä häiritse. Samalla on kiva sitten napostella koko ajan jotain.

Vierailija
193/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin treeni on kyllä tosi lyhyt...otetaanko tuosta ajasta vielä pois lämmittelyt ja jälkivenytykset jne. ? Sit vielä pakolliset salil-eka-peiliselfiet ja prodejuomatauot, niin itse aktiivinen aika kyllä varsin olematon. 

-eri-

Ääliömäinen kommentti. Tunnin treeni tarkoitraa tunnin treeniä. Sitä paitsi, train smarter, not harder (or longer).

Vierailija
194/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ole mistään loukkaantunut eikä itsetuntoni liity vastaukseeni mitenkään. Olen vain väsynyt hyvägeenisten ilkkumiseen. "Syön mitä sattuu ja melko epäterveellisesti, silti BMI 19 ja on ollut aina. Niin, kannattaisi olla normaalipainoinen. Moido!" Tätä olen kuunnellut koko ikäni.

No miksi et sitten pysty syömään vähempää? Tunnetko että se on jotenkin epäreilua kun muut saavat syödä epäterveellisesti? Valitettavasti meillä kaikilla ei ole samat kortit, mutta luovuttaminen nyt on typerintä mitä voi tehdä. Minä olin "huonogeeninen" lihava lapsi, mutta peruskoulun ja lukion välissä päätin, että oli muuten viimeinen kerta kun miestisseistäni vinoillaan ja laihdutin. Eikä ole sen jälkeen vinoiltu kun BMI on pysynyt alle 25:n.

Vierailija
195/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin treeni on kyllä tosi lyhyt...otetaanko tuosta ajasta vielä pois lämmittelyt ja jälkivenytykset jne. ? Sit vielä pakolliset salil-eka-peiliselfiet ja prodejuomatauot, niin itse aktiivinen aika kyllä varsin olematon. 

-eri-

Ääliömäinen kommentti. Tunnin treeni tarkoitraa tunnin treeniä. Sitä paitsi, train smarter, not harder (or longer).

Ääliömäinen kommentti. Etkö osannut kirjoittaa suomeksi tuota loppua?

Vierailija
196/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi myös lihottaa.

Alkoholin käyttö on suomessa vähentynyt tosi paljon mutta ihmiset silti lihoavat.

Vierailija
197/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vuorokausirytmin puuttuminen

- liikunnan vähyys

- roskaruoka ja herkut

- sokeriset juomat

Oma nuoruus oli 90-luvulla. Energiajuomaa ei ollut keksittykään ja limsaa sai saunailtana. Pyörällä tai kävellen mentiin joka paikkaan, myös kaverin luo soittamisen tai viestittämisen sijaan, koska kännyköitäkään ei juuri kenenkään perheessä ollut. Harrastukset liittyivät lähes kaikilla urheiluun. Jos ei ollut varaa maksulliseen harrastukseen niin lenkitettiin puolen naapuruston koirat.

Ajat on muuttuneet, nykyään yhä nuorempana pitää tehdä valintoja esim menenkö lenkille vai pelaanko pleikkaa.

Vierailija
198/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen väsynyt kaltaistesi uhriutumiseen ja valitukseen. Minä olen kuullut koko ikäni erilaisia kommentteja hoikkuudestani, enkä todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi jotenkin hävetä ja piilotella niitä hyviä geenejä. Pitäisikö valehdella että joo, tosiaan en yleensä syö näin paljon ja nyt pitää olla viikko syömättä kun söin tuon pullan, muuten en pysyisi hoikkana. Siitäkö tulisi parempi mieli?

Vierailija
199/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et sitten pysty syömään vähempää? Tunnetko että se on jotenkin epäreilua kun muut saavat syödä epäterveellisesti? Valitettavasti meillä kaikilla ei ole samat kortit, mutta luovuttaminen nyt on typerintä mitä voi tehdä. Minä olin "huonogeeninen" lihava lapsi, mutta peruskoulun ja lukion välissä päätin, että oli muuten viimeinen kerta kun miestisseistäni vinoillaan ja laihdutin. Eikä ole sen jälkeen vinoiltu kun BMI on pysynyt alle 25:n.

Ruokavalio pitää koostaa siten, ettei tule puutostiloja.

Vierailija
200/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen väsynyt kaltaistesi uhriutumiseen ja valitukseen. Minä olen kuullut koko ikäni erilaisia kommentteja hoikkuudestani, enkä todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi jotenkin hävetä ja piilotella niitä hyviä geenejä. Pitäisikö valehdella että joo, tosiaan en yleensä syö näin paljon ja nyt pitää olla viikko syömättä kun söin tuon pullan, muuten en pysyisi hoikkana. Siitäkö tulisi parempi mieli?

Niin ja minulla taas ei tosiaan ole niitä hyviä geenejä vaan olen ihan työllä laihduttanut ja tämä painon ylläpitäminen vaatii kieltäytymisiä. Mutta eivät lihavat halua kuulla, että jätän ne niiden syömät pullat ja muut herkut välistä ihan siksi, koska haluan pitää painoni. Sekin liittyisi jotenkin heihin ja heille tulisi sitten tosi paha ja hirveän syyllinen olo, joten parempi vaan sanoa, että en pidä pullasta. Lihavat ovat kyllä mestareita ottamaan itseensä ihan kaikesta.