Alkaa hermo mennä tämän "kesä"kelin kanssa! Haluan lähteä ulos toppi päällä, juoda päiväkahvit kuistilla, levittää aurinkorasvaa iholleni. E...
Lopu jo vesisade!!! Ja ennenkuin joku kysyy, kyllä otan mielummin viime kesän pätsin kuin tämän kylmyyden ja sateen, kiitos.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Meteorologi: Juhannusviikolla luvassa ukkosta ja sadekuuroja– ”Lunta tuskin kuitenkaan saadaan” IS
Mahtaa olla nyt huippujuhannus teille, jotka ette ymmärrä aurinkoa ja lämmintä kesää toivovia.
Niin onkin. Poksautan skumppapullon, nautin sateesta ja laitan kynttilöitä palamaan.
Ihan normaali suomalainen kesäsää näillä kohdin maapalloa.
Minuakin vähän harmitti viileä kesä, mutta äsken luin kamalista helteistä, esim. Ranskassakin yli 40 astetta. Sitä ei kestä kyllä pohjoismaalainen ihminen, vaikka ei ylipainoa olekaan. Olen todella kiitollinen, että emme joudu kärvistelemään tappohelteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tiituh kirjoitti:
Näin atooppikkona arvostaisin, että iho saisi ilmaa ja aurinkoa! Iho on nyt melkein yhtä huonossa kunnossa kuin talvellakin :( Kesäkuu ja ulos pitää pukea farkut, sukat, maiharit, huppari, nahkatakki ja ohut pipo.
No älä pue noin helvetisti vaatteita, ei siellä niin kylmä ole.
No kyllä mullakin on ollut kylmä, vaikka olen raskaana ja maha on jo sen verran iso, että vaapun eteenpäin. Silti on pitänyt kerrospukeutua ja laittaa kaulahuivia, hanskoja ja peittää pää, että pystyy olemaan ulkona. Jäätävän kelin ja sateen lisäksi tuulee aika kovasti. Lapsetkin sanoivat, että tuntuu ihan syksyltä. Vaikka yleensä kaikki raskaana ollessaan aina valittavat lämpöä, mutta minä ole vain palellut. Inhottavaaihan mielelläni matkustan viikoksi etelän lämpöön.
Jos ilmastonmuutoksen takia maailmassa on vain sään ääri-ilmiöitä eli tällaista huhtikuun keliä kesällä tai etelä-Euroopassa ja Intiassa pätsi, ja jos saa valita niin tämä huhtikuun keli sit kuitenkin. Jos sais valita lämpimän ja sateisen tai viileämmän ja aurinkoisen välillä, valitsisin jälkimmäisen. Valoa tosiaan kaipaa mieli ja keho sitä lämpöä mutta lämpöhalvauksen partaalla ei ole mukava olla kuin korkeintaan viikon lomalla etelässä kun voi sitten mennä ilmastoituun hotelliin vilvoittelemaan. Ja se läkähtynyt olo kuuluu ikään kuin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin vähän harmitti viileä kesä, mutta äsken luin kamalista helteistä, esim. Ranskassakin yli 40 astetta. Sitä ei kestä kyllä pohjoismaalainen ihminen, vaikka ei ylipainoa olekaan. Olen todella kiitollinen, että emme joudu kärvistelemään tappohelteessä.
Siis onko nuo jotain vaihtoehtoja, joko viileä n. 10 astetta tuulineen ja sateineen tai 40 asteen helle?
80- ja 90-luvulla lapsuudessa oli melkein ennenkuulumaton ihme, jos lämötila oli 30 astetta. Nyt se on viimeisimpien kesien aikana ollut 35-36C viikkotolkulla. Viime kesänä ei satanut tippaakaan kuuteen viikkoon. Sitä edellisenä hellekautena ei satanut kuukauteen. Viime kesänä helteet alkoivat jo toukokuussa.
Suomen normaali kesäsää on 20 asteen tuntumassa. Virallinen helle eli Suomen korkeudella kuuma alkaa 25 asteessa. Australian korkeudella vedetään villapaita päälle 25 asteessa, koska se on siellä sen korkeusasteille tosi kylmä.
Nyt on ollut ainakin pääkaupunkiseudulla hirvittävän tuulinen kesä, joka on viilentänyt ilmaa.
Mutta muutoin on omituista odottaa, että näin pohjoisessa olisi samanlainen sää kuin Australiassa.
Minä tulin mökiltä takaisin kaupunkiin kun puoliltapäivin oli +11 astetta, vettä tuli ja kaikkialla niin märkää että mihinkään ei viitsi mennä eikä mihinkään koskea. Ja samaa luvassa koko viikko. Piti olla siellä juhannuksen yli, mutta sateella voin ihan yhtä hyvin istua sisällä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko keskustelusta päätellä, että ketjun enemmistö on koleasta ja sateisesta säästä mielissään ja suorastaan nauttii kun ei ole kuuma ja joutuu (saa) pitää takkia päällä ulkona kesät talvet. Ei syö sääsketkään sitten niin pahasti. Enemmistö myös koko ajan ulkona ollessaan liikkuu, tekee pihatöitä tai urheilee.
He ei tykkää istua ulkona syömässä/juomassa ja seurustelemassa muiden kanssa eikä missään tapauksessa rannalla makoilusta. Kesäihmisistä taas on ihanaa välillä vain olla, jos lämmin sää ja istua laiturilla tms.
Niin, tai sitten enemmistö asuu täällä missä koleaa ja sateista säätä ei ole tänä kesänä juurikaan nähty, ja ihmettelee mistä muut oikein valittavat. Lounais-Suomessa on ainakin ollut poikkeuksellisen kuivaa ja aurinkoista.
Testiilmeisesti palsta poistaa kolmoispisteet samaan tapaan mitä heittomerkit. Typerä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi painuimme heti ulkomaille kun vaan pystyimme. Eikä ole kaduttanut.
Tälle toiminnalle nostan hattua. Jos on ongelma niin se ratkaistaan, eikä jäädä ulisemaan sitä että Oulussa tulisi olla 30 astetta joka vuosi.
Ja tämän kommentin inspiroimana mä muistuttaisin ihmisiä kuumalla käyttämään hattua ja aurinkolaseja, jos paistaa.
Eiköhän nämä palstat ole valituspalstoja. Mitä järkeä sitä olisikaan valittaa asioista joille jotain voi tehdä. Ketjun yli voi harpata, jollei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
No onko pakko vuettää kesää Suomessa? Virossa paistaa aurinko ja on kunnon kesäilmat. Eilen satoi, mutta muuten on paistanut lähes koko kuukauden.
Helsingissäkin on ollut lämmin kesäsää jo viikkoja. Eilen satoi joo, mutta tänään porottaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitäisi matkustaa Helsinkiin ja Linnanmäelle, mutta kuka siellä tuulessa ja sateessa viitsii pyöriä!
Tuuli ja sade on ne pienimmät haitat lintsillä.
Katso etukäteen sääennuste ja valitse päivä, milloin paistaa. https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/Linnanmaki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä ihan tykännyt. Ollaan oltu lasten kanssa rannalla, jäätelöllä, pyöräilty todella paljon. Ihan kesäfiilis ollut, vaikka ei olekaan ollut helteitä. Sadesäällä taas ihanaa olla kotona ja pelailla lautapelejä ja katsoa telkkaria.
Joo, mutta jos kesä/heinä/elokuussa on 2 päivää, jolloin voi tehdä muutakin kun pelata lasten kanssa sisällä lautapelejä ja katsoa telkkaria, niin eipä paljoa kiinnosta. Varsinkin, kun Suomessa on jo muutenkin 9kk aikaa, jolloin ei oikein muuta ole , kun pelata sisällä niitä lautapelejä ja katsoa telkkaria. Noin kärjistetysti siis.
Ei ole ollenkaan väärin toivoa, että edes nuo kolme "kesä"kuukautta tarkenisi ilman villasukkia ja villahousuja, eikä tarvitsisi olla sisällä pelaamassa lautapelejä tai katselle telkkaria.
Kyllä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Kesällä toivoo, että olisi lämmintä eikä ihan 12kuukautta tarvitsi palella ja kulkea takki päällä.
Viileän ystävillä täällä on muutenkin kuukausi tolkulla sopivaa ilmastoa, niin kyllä lämpimän ystävilläkin pitäisi edes kuukausi olla lempisäätä, eikä siitä tarvitsisi niin hirveästi pakkasen ystävät valittaa.
Tuo kuulostaa enemmänkin asenneongelmalta, jos ei kykene muuhun kuin pelaamaan sisällä lautapelejä silloin kun ei ole hellettä. Ei siinä tarvi olla "viileän ystävä", pitää vaan käyttää päätään ja ulkoilla vaikka sitten kapinamielessä. En vain jaksa käsittää säästä märisemistä.
Kuulostaa enemmän siltä että jotkut oikein haluavat tekosyyn möllöttää sisällä telkkarin ääressä.
Onkohan sinulla itselläsi asenneongelma? Et tunnu ainakaa ymmärtävän pätkääkään meitä, jotka ei haluta vetää pilkkihaalaria tai sadeasua kesäkuussa päälle koko aikaa voidaksemme olla ulkona tai istua terassilla. Miksi se sua ärsyttää?
En ole tuo lainaamasi, mutta minua ärsyttää tuo pilkkihaalari/toppatakki/pipo ja hanskat -liioittelu. Jos tässä säässä tarvitsee noin paljon vaatteita voidakseen mennä ulos, niin on syytä mennä lääkäriin ja vähän äkkiä. Miten muka selviätte talvella hengissä jos tarvitsette ulkoiluun toppatakin aina kun ei ole hellettä?
Mitä liiottelua on jos on toppatakki päällä kun tulee vettä kaatamalla, tuulee ja on 8 astetta lämmintä.
No sitä, että yleensä toppatakkia tarvitsee vasta sitten, kun pakkasta on enemmän kuin pari astetta.
Jep, kahdeksan asteen keleissä käytetään jotain kevyempää takkia. Täytyy olla tosi huono verenkierto, jos tolla kelillä tarvitsee toppatakkia.
Ei tarvi edes oikeaa takkia, huppari voi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Voiko keskustelusta päätellä, että ketjun enemmistö on koleasta ja sateisesta säästä mielissään ja suorastaan nauttii kun ei ole kuuma ja joutuu (saa) pitää takkia päällä ulkona kesät talvet. Ei syö sääsketkään sitten niin pahasti. Enemmistö myös koko ajan ulkona ollessaan liikkuu, tekee pihatöitä tai urheilee.
He ei tykkää istua ulkona syömässä/juomassa ja seurustelemassa muiden kanssa eikä missään tapauksessa rannalla makoilusta. Kesäihmisistä taas on ihanaa välillä vain olla, jos lämmin sää ja istua laiturilla tms.
Ei kukaan toivo koleaa toppatakki-säätä kesäksi. Sellaista normaalia +18-+20 asteista toivotaan. Viime kesän hellekäristyskupoli rasitti ihmisiä, eläimiä, luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihtasin riemusta kiljuen nämä säät ranskalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kesäihminen, mutten silti tykkää istuskelusta tai löhöilystä ihan vaan istumisen ja löhöilyn vuoksi. Kesällä on ihaninta luonnon vihanta-aika. Tunne siitä että ympäröivä maailma on elossa. Sitä voi istua hekumoimassa ilman että on sää kuin Espanjassa. Pelkkä kesäsateen haju saa onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihtasin riemusta kiljuen nämä säät ranskalaisten kanssa.
mikä estää?
https://switchhomes.net/?st=france&sc=l
sinä ranskaan, ranskalainen sun tilalle
Kommenteista huomaa, että ihmiset ovat jo niin tottuneita +30 asteen lämpötiloihin Suomessa. Nyt on menossa useamman vuoden tauon jälkeen tavanomainen kesä. Jos nyt olisi kuumaa ja kuivaa niin ensi talvi olisi ankea ja pitkä kuin nälkävuosi, kirjaimellisesti. Liiallinen sadekaan ei ole hyväksi, kuten 2017 jolloin useampi viljelijä menetti koko sadon ja ulkomaan viljatuonti pelasti kansan.
Varmaan ylipainoisia, pukkaa hikeä jos lämpö on yli 20