Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa hermo mennä tämän "kesä"kelin kanssa! Haluan lähteä ulos toppi päällä, juoda päiväkahvit kuistilla, levittää aurinkorasvaa iholleni. E...

Vierailija
19.06.2022 |

Lopu jo vesisade!!! Ja ennenkuin joku kysyy, kyllä otan mielummin viime kesän pätsin kuin tämän kylmyyden ja sateen, kiitos.

Kommentit (228)

Vierailija
181/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Espoossa on ollut tosi vähän sadepäiviä ja kohtuu lämmintä. Itse olen voinut mennä ulos ihan shortseissa ja t-paidassa!

Vierailija
182/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä palstat ole valituspalstoja. Mitä järkeä sitä olisikaan valittaa asioista joille jotain voi tehdä. Ketjun yli voi harpata, jollei jaksa.

Niin ja tätä säästä marisemista ei kuule missään muualla kuin nimenomaan tällä palstalla. Valittajistakin saa valittaa. Hyppää itse ketjun yli jos haluat pelkästään viestejä joissa ollaan yhtä mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan raikkaat ilmat! Hyvin saa nukuttua, ulkoilen joka päivä, myös sateella vaikka ei ole koiraakaan.. Ihana nukkua päiväunet viltin alla villasukat jalassa, ja patteritkin on päällä. Just sopuva kesä meille sydänpotilaille! Aurinkoisina päivinä olen jaksanut istua ulkonakin kun on ollut viileä tuuli.. Eikä ole sitä penteleen helleväsymystä kun olo on nuupahtanut, nihkeä ja pää on painava..

Vierailija
184/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko keskustelusta päätellä, että ketjun enemmistö on koleasta ja sateisesta säästä mielissään ja suorastaan nauttii kun ei ole kuuma ja joutuu (saa) pitää takkia päällä ulkona kesät talvet. Ei syö sääsketkään sitten niin pahasti. Enemmistö myös koko ajan ulkona ollessaan liikkuu, tekee pihatöitä tai urheilee.

He ei tykkää istua ulkona syömässä/juomassa ja seurustelemassa muiden kanssa eikä missään tapauksessa rannalla makoilusta. Kesäihmisistä taas on ihanaa välillä vain olla, jos lämmin sää ja istua laiturilla tms.

Varmaan ylipainoisia, pukkaa hikeä jos lämpö on yli 20

Anteeksi mutta miten paljon pitää tästä 50 kilosta laihduttaa että on lupa hikoilla lämpimällä säällä?

Vierailija
185/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- ja 90-luvulla lapsuudessa oli melkein ennenkuulumaton ihme, jos lämötila oli 30 astetta. Nyt se on viimeisimpien kesien aikana ollut 35-36C viikkotolkulla. Viime kesänä ei satanut tippaakaan kuuteen viikkoon. Sitä edellisenä hellekautena ei satanut kuukauteen. Viime kesänä helteet alkoivat jo toukokuussa.

Suomen normaali kesäsää on 20 asteen tuntumassa. Virallinen helle eli Suomen korkeudella kuuma alkaa 25 asteessa. Australian korkeudella vedetään villapaita päälle 25 asteessa, koska se on siellä sen korkeusasteille tosi kylmä.

Nyt on ollut ainakin pääkaupunkiseudulla hirvittävän tuulinen kesä, joka on viilentänyt ilmaa.

Mutta muutoin on omituista odottaa, että näin pohjoisessa olisi samanlainen sää kuin Australiassa.

Australiassa asuneena korjaan hieman, kyllä sielläkin on kylmää, talvella yöt olivat usein 0-5 astetta. Kesällä toki pitkiä kuumia jaksoja mutta kukaan ei todellakaan pidä villapairaa 25 asteessa. Itse asiassa vähän päin vastoin: monet pitivät talvellakin shortseja ja varvastossuja.

Vierailija
186/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko keskustelusta päätellä, että ketjun enemmistö on koleasta ja sateisesta säästä mielissään ja suorastaan nauttii kun ei ole kuuma ja joutuu (saa) pitää takkia päällä ulkona kesät talvet. Ei syö sääsketkään sitten niin pahasti. Enemmistö myös koko ajan ulkona ollessaan liikkuu, tekee pihatöitä tai urheilee.

He ei tykkää istua ulkona syömässä/juomassa ja seurustelemassa muiden kanssa eikä missään tapauksessa rannalla makoilusta. Kesäihmisistä taas on ihanaa välillä vain olla, jos lämmin sää ja istua laiturilla tms.

Ei, vaan osa ihmisistä ei ymmärrä tällaista jatkuvaa valitusta asioista mihin ei voi itse mitenkään vaikuttaa. Toki jos haluat pilata oman lomasi suremalla sitä, että ei ole hellettä, niin anna mennä vaan. Itse aion nauttia joka tapauksessa, oli ilma mikä hyvänsä.

Niinpä. Nyt ketjua lueskellessa oppi sitten senkin, että lämmöstä nautiskelu ja jouten olo ei onnistu kun on "vain" +20 astetta ja puolipilvistä vaan siihen pitäisi olla hellettä. 

Tänään ainakin pk-seudulla on ollut kiva kesäsää vaikka toki tuuli on melko navakkaa kun sopivasti kohdalle osuu. Itsekin olen käynyt sekä lenkillä sekä istunut ulkona monta tuntia tekemättä yhtään mitään (ainakaan järkevää). Nyt odotan kattilan vieressä puhelin kourassa, että nuo perunat kiehuu ja sitten menen vielä ulos syömäänkin.

Vierailija
187/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan osa ihmisistä ei ymmärrä tällaista jatkuvaa valitusta asioista mihin ei voi itse mitenkään vaikuttaa. Toki jos haluat pilata oman lomasi suremalla sitä, että ei ole hellettä, niin anna mennä vaan. Itse aion nauttia joka tapauksessa, oli ilma mikä hyvänsä.

Niinpä. Nyt ketjua lueskellessa oppi sitten senkin, että lämmöstä nautiskelu ja jouten olo ei onnistu kun on "vain" +20 astetta ja puolipilvistä vaan siihen pitäisi olla hellettä. 

Tänään ainakin pk-seudulla on ollut kiva kesäsää vaikka toki tuuli on melko navakkaa kun sopivasti kohdalle osuu. Itsekin olen käynyt sekä lenkillä sekä istunut ulkona monta tuntia tekemättä yhtään mitään (ainakaan järkevää). Nyt odotan kattilan vieressä puhelin kourassa, että nuo perunat kiehuu ja sitten menen vielä ulos syömäänkin.

Juuri tällaisesta kesästä olen nauttinut lapsuudesta asti! Syötiin aina ulkona ja välillä menin yksin laiturinnokkaan "ajattelemaan" ja ruokkimaan sinttejä. Sitten jos lämpö meni hellerajan yli niin sitä piti oikein päivitellä, että nythän on helle!

Vierailija
188/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Espoossa on ollut tosi vähän sadepäiviä ja kohtuu lämmintä. Itse olen voinut mennä ulos ihan shortseissa ja t-paidassa!

Sama juttu vantaalla. Pääasiassa aurinkoista nyt on ollut monta viikkoa ja eilen oli ainoa kunnon sadepäivä ties kuinka pitkään aikaan. Hyvin on t-paidassa ja mekoissa voinut olla eli oikein sopiva kesäsää.

Minusta se on kiva vaan, ettei ole ollutkaan sellainen nihkeä olo kun asteet on pysyneet vielä alle hellerajan. Helteellä tulee itselle usein/yleensä sellainen tympääntynyt fiilis eikä mikään huvita eikä ainakaan ulkona oleminen.

Vierailija
189/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä ihan tykännyt. Ollaan oltu lasten kanssa rannalla, jäätelöllä, pyöräilty todella paljon. Ihan kesäfiilis ollut, vaikka ei olekaan ollut helteitä. Sadesäällä taas ihanaa olla kotona ja pelailla lautapelejä ja katsoa telkkaria.

Joo, mutta jos kesä/heinä/elokuussa on 2 päivää, jolloin voi tehdä muutakin kun pelata lasten kanssa sisällä lautapelejä ja katsoa telkkaria, niin eipä paljoa kiinnosta. Varsinkin, kun Suomessa on jo muutenkin 9kk aikaa, jolloin ei oikein muuta ole , kun pelata sisällä niitä lautapelejä ja katsoa telkkaria. Noin kärjistetysti siis.

Ei  ole ollenkaan väärin toivoa, että edes nuo kolme "kesä"kuukautta tarkenisi ilman villasukkia ja villahousuja, eikä  tarvitsisi olla sisällä pelaamassa lautapelejä tai katselle telkkaria.

Kyllä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Kesällä toivoo, että olisi lämmintä eikä ihan 12kuukautta tarvitsi palella ja kulkea takki päällä.

Viileän ystävillä täällä on muutenkin kuukausi tolkulla sopivaa ilmastoa, niin kyllä lämpimän ystävilläkin pitäisi edes kuukausi olla lempisäätä, eikä siitä tarvitsisi niin hirveästi pakkasen ystävät valittaa.

Tuo kuulostaa enemmänkin asenneongelmalta, jos ei kykene muuhun kuin pelaamaan sisällä lautapelejä silloin kun ei ole hellettä. Ei siinä tarvi olla "viileän ystävä", pitää vaan käyttää päätään ja ulkoilla vaikka sitten kapinamielessä. En vain jaksa käsittää säästä märisemistä.

Kuulostaa enemmän siltä että jotkut oikein haluavat tekosyyn möllöttää sisällä telkkarin ääressä.

Onkohan sinulla itselläsi asenneongelma? Et tunnu ainakaa ymmärtävän pätkääkään meitä, jotka ei haluta vetää pilkkihaalaria tai sadeasua kesäkuussa päälle koko aikaa voidaksemme olla ulkona tai istua terassilla. Miksi se sua ärsyttää?

En ole tuo lainaamasi, mutta minua ärsyttää tuo pilkkihaalari/toppatakki/pipo ja hanskat -liioittelu. Jos tässä säässä tarvitsee noin paljon vaatteita voidakseen mennä ulos, niin on syytä mennä lääkäriin ja vähän äkkiä. Miten muka selviätte talvella hengissä jos tarvitsette ulkoiluun toppatakin aina kun ei ole hellettä?

Mitä liiottelua on jos on toppatakki päällä kun tulee vettä kaatamalla, tuulee ja on 8 astetta lämmintä.

No sitä, että yleensä toppatakkia tarvitsee vasta sitten, kun pakkasta on enemmän kuin pari astetta.

Jep, kahdeksan asteen keleissä käytetään jotain kevyempää takkia. Täytyy olla tosi huono verenkierto, jos tolla kelillä tarvitsee toppatakkia.

Ei tarvi edes oikeaa takkia, huppari voi riittää.

No mulla on kylmä hupparissa. Kuten sanoin lämmintä 8 astetta, vettä sataa ja tuulee kylmästi.

Vierailija
190/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talventyttö kirjoitti:

Ihanan raikkaat ilmat! Hyvin saa nukuttua, ulkoilen joka päivä, myös sateella vaikka ei ole koiraakaan.. Ihana nukkua päiväunet viltin alla villasukat jalassa, ja patteritkin on päällä. Just sopuva kesä meille sydänpotilaille! Aurinkoisina päivinä olen jaksanut istua ulkonakin kun on ollut viileä tuuli.. Eikä ole sitä penteleen helleväsymystä kun olo on nuupahtanut, nihkeä ja pää on painava..

Muuten sama vaikka ei ole sydänongelmia eikä patterit päällä. Viime kesänä etenkin se loppupuoli meni ihan harakoille kun ei voinut olla kuin sisällä eikä mikään huvittanut.

Nyt on ihanaa nukkua kun ikkunat voi olla öisin auki kun on hiljaista. Helteellä ihmiset mökeltää yötä myöten humalassa mekastamassa ja käryttävät röökiä.

Vierailija
191/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu vantaalla. Pääasiassa aurinkoista nyt on ollut monta viikkoa ja eilen oli ainoa kunnon sadepäivä ties kuinka pitkään aikaan. Hyvin on t-paidassa ja mekoissa voinut olla eli oikein sopiva kesäsää.

Minusta se on kiva vaan, ettei ole ollutkaan sellainen nihkeä olo kun asteet on pysyneet vielä alle hellerajan. Helteellä tulee itselle usein/yleensä sellainen tympääntynyt fiilis eikä mikään huvita eikä ainakaan ulkona oleminen.

Ja sama helsingissä! Parasta on ollut, että ulkona on ihanan lämmin, mutta varjossa halutessaan viileä, ja lisäksi kotona sisällä miellyttävän viileä ilman mitään laitteistoja viilentämässä.

Vierailija
192/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu makoilee mun soffalle toppi päällä

Lupaan että tulee hiki pian

Vierailija
193/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talventyttö kirjoitti:

Muuten sama vaikka ei ole sydänongelmia eikä patterit päällä. Viime kesänä etenkin se loppupuoli meni ihan harakoille kun ei voinut olla kuin sisällä eikä mikään huvittanut.

Nyt on ihanaa nukkua kun ikkunat voi olla öisin auki kun on hiljaista. Helteellä ihmiset mökeltää yötä myöten humalassa mekastamassa ja käryttävät röökiä.

Joo, helleihmisten möykkä! Asun Turussa jokirannassa ja ihmiset heti omistaa kadun yötä myöten koska on LÄMMINTÄ. Koiran kanssa jos menee mihin tahansa aikaan vuorokaudesta niin ihkut kesäördääjät on kaverina. "Heiiii siisti goiraaa" sanovat kun menevät keskelle tietä makaamaan koiran halittavaksi nappipaita auki ja nahka punaisena.

Vierailija
194/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa viime kesän tappohelteitä, jontka koetteli toden teolla vanhoja, monisairaita, sekä meitä jotka jouduimme tekemään päivät töitä niissä helteissä ja nukkumaan yöt tukahduttavan kuumassa asunnossa. Katsokaas kun jtrkut meistä joutuu asumaan vuokralla, eikä vuokranantajaa kiinnosta, onko vuokra-asunto kuin sauna kesähelteillä. Ihanaa tämä viileys, jaksaa tehdä ja harrastaa. Luonto on silti kauneimmillaan, ja tuoksut kuten kesään kuuluu. Jos helteitä kaipaa, lentäköön keskieurooppaan. Siellä kuulema +40 varjossa.

Vierailija
195/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan toivo koleaa toppatakki-säätä kesäksi. Sellaista normaalia +18-+20 asteista toivotaan. Viime kesän hellekäristyskupoli rasitti ihmisiä, eläimiä, luontoa.

Ja just tällainen sää on meitä ainakin pk-seudulla asuvia hellinytkin jo viikkoja. Eilen satoi koko päivän, mutta muuten on ollut vähän alle/päälle +20-asteisia päiviä jo monta viikkoa. Suht tuulista kyllä, mutta toisaalta just kiva kun ei ole hiostavaa.

Kokemusta on myös kainuun kesistä ja kieltämättä se kympin nurkilla alkukesästä pyörivä lämpö ja pilvisyys hieman ärsytti, mutta se on ihan normikesäsää sillä korkeudella ja etenkin kun jäämeri tulee siinä niin liki. Toisaalta sitten justiinsa niillä kulmilla voi kesällä olla to del la lämmintä ja esim silloin 2010 kun naapurimaakunnan puolella Liperissä mitattiin se lämpöennätys oli sitten kainuussakin 33 astetta. Ja tuo lukema oli siis varjon puolella. Järvivesikin oli jo ällön lämmintä eli ei se uiminenkaan mikään nautinto enää ollut.

Eikä etenkään kun itänaapuri poltti rajan takana vaihteeksi metsää ja muuta törkyään ja se käry sai maiseman sellaiseksi sinapinruskeaksi ja ilma haisi oikeasti kamalalta. 

Siihen nähden nyt on aika tosi jees sää.

Vierailija
196/228 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuu makoilee mun soffalle toppi päällä

Lupaan että tulee hiki pian

Njäääh, vaikutat 50+ vuotiaalta kaljavattaiselta nysämunalta, jolla pikku nakki ei edes ota eteen.

Vierailija
197/228 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, on sulaa hulluutta odottaa jotain Välimeren kelejä kesäksi maahan, jonka läpi menee Pohjoinen napapiiri, joka ylettyy melkein Jäämerelle ja jonka yksi naapuri on Pohjoisnapa. Nykyinen kesä on täysin normaali näille korkeusaseteille. Parit viime vuoden epänormaalit säät ovat sekoittaneet ihmisten päät.

Ei ne siellä Välimerelläkään itke talvisin, että missä on mun -30C:n pakkaset ja lumikasat, missä kirpeä pakkasilma, ihan pilalla tämä talvi. Ymmärretäänhän mekin, että ei siellä voikaan olla tuollaista säätä, mutta mystisesti Suomessa pitäisi olla joka kesä kunnon Kreikan lomasää.

Jos haluaa Välimeren kesän, pitää mennä sellaiseen kohtaan maapalloa, jossa tuo on normaali ilmasto. Joko matkaillen tai muuttaen.

Ei ole normaali, usko nyt. Laskennallisesti olisi pitänyt olla noin 6 hellepäivää tähän mennessä ja onkohan ollut yksi? Sato on myöhässä, joten pitäisi jo typerimmällekin olla selvää, että on liian kylmä.

Oletko koskaan kuullut Golf-virrasta? Se tuo Pohjoismaihin lämmintä ilmaa kesäisin. Siksi täällä pitääkin olla lämpimämpää kuin muualla samoilla leveysasteilla.

Vierailija
198/228 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ 14 astetta ja vettä sataa. Ei ole normaali kesäsää.

Hellevihaajilla on täysin vääristynyt käsitys Suomen säästä.

Vierailija
199/228 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole lämpötila noussut vielä kertaakaan yli 20 asteen. Jäätävä tuuli ollut lähes joka päivä vaikka aurinko paistanut. Parina päivänä voinut olla ulkona jopa t-paidassa, muuten vähintään huppari ja pitkät housut. Kyllä kaipaan jo lämpöä.

Vierailija
200/228 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOHTAPA SE HELVETILLINEN HELLE TULEE TAAS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi