Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
121/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä Amerikasta opittua juttua, eli enää koskaan ei voi vain auttaa ketään vaan kaikesta pitää hyötyä maksimaalisesti. En väitä, että aikaa vievästä tai vaikeasta hommasta ei voisi pyytää korvausta mutta ap:n ehdottama hinta on jo aivan järjetön. Nykynuoret ovat vakavasti sairastuneet "minä minä"-tautiin.

Sekö sitten ei ole minäminää, että pitää saada ilmaiseksi? 500 on tietysti iso raha, jos se tulee normaalilla tuloverolla tai pimeänä, mutta voi olla, että överihinnoittelu on myös keino päästä helposti eroon epämiellyttävästä hommasta.

Teillä nuorilla on myös se ongelma, että te ette aina ymmärrä lukemaanne. En minä väittänyt, että aikaa vievästä hommasta ei voisi pyytää mitään (tämänhän minä jo kirjoitinkin mutta en sitä ymmärtänyt). Joskus kuitenkin ihmisiä voi auttaa myös ilman mitään isompia vaatimuksia. Enkä väitä, etteikö mekon korjaaminen olisi iso homma, mutta 500 euroa siitä on mieletön summa.

Yleensä autetaan silloin, kun apu on vastavuoroista. Tuo puolituttu kaverin kaveri on luultavasti jatkossakin puolituttu kaverin kaveri, jolta ei kannata odottaa yhtään mitään.

Vierailija
122/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koulun käsitöissä opita mitään.

Miksei morsian korjaa itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Harrastan käsitöitä, ompelen ja neulon. Kerran eräs puolituttu mies pyysi, että neulon hänelle villapaidan. Kun kerroin materiaalikustannukset hän pöyristyi ja suorastaan loukkaantui, että olisin tästä kunniasta mitään rahaa vailla. Oli olettanut saavansa neuleen täysin ilmaiseksi.

Kuinka kehtasit pyytää edes materiaalimaksua? Sehän on Kunnianosoitus isolla kirjaimella, että saat neuloa hänelle. Melkein pitäisi jopa maksaa, että hän suosiollisesti ottaa neuleen vastaan.

Yksi hyvänpäivän tuttu olisi halunnut minun suunnittelevan ja neulovan hurtalleen yksilöllisen talviasun. Tarjoutui "hövelisti" maksamaan työhön käytetyn langan. Ei tullut kauppoja!

Vierailija
124/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun käsityön pohjalta oletat siis jokaosen handlaavan vaativan hääpuvun muutostyöt! 😁😁😁🤣😅😂

Vierailija
125/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun käsityön pohjalta oletat siis jokaosen handlaavan vaativan hääpuvun muutostyöt! 😁😁😁🤣😅😂

Mitä ilmeisimmin pitäisi, jos siitä ei saa pyytää kunnollista korvausta.

Vierailija
126/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne työtunnit tuskin tulevat jäämään arvioimaasi 15 tuntiin tuollaisen tyypin kanssa.

Parempi irtautua koko hommasta ennen kuin se edes alkaa. Sanot vain että tuli muita kiireitä ja että et ehdikään enää auttamaan.

Vierailija
127/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Maksa siitä sivukulut ja verot, ja mieti sitten uudelleen.

Olisko törkeää, jos ei maksaiskaan veroja? Olettaen että ap normaalisti ei ole ompelu-yrittäjä omalla toiminimellä. Tietenkin eri juttu jos on. Mutta jos on palkkalistalla, niin aika hankalaksi menee itse hoitaa yksittäisestä keikasta kaikki. 

Koen että oma moraalini on korkea ja olen myös iloinen veronmaksaja, mutta en kokisi tällaista satunnaista yksittäistä harmaata työtä maailmanloppuna.

Vierailija
128/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne työtunnit tuskin tulevat jäämään arvioimaasi 15 tuntiin tuollaisen tyypin kanssa.

Parempi irtautua koko hommasta ennen kuin se edes alkaa. Sanot vain että tuli muita kiireitä ja että et ehdikään enää auttamaan.

Tämä. Liian suuri riski jatkaa yhteistyötä, jos jo ennen aloittamista suutahdellaan.

Vierailija
129/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vastaavan tapauksen, jossa morsian pyysi häämekkonsa ompelua ilmaiseksi sanoilla "pikkuisen tuosta vaan sisään, nopeastihan se sulta käy kun olet näitä ennenkin ommellut. en mää viitti maksaa ku ei siinä kuitenkaan kauaa mene ja meillä on muutakin maksettavaa häissä.." Morsian suuttui ja katkaisi kokonaan välit kun ompelija ei suostunut ilmaistyöhön. Ompelija teki oikein eikä ollut edes kutsuttu häihin ja siitäkään huolimatta ei olisi ilmaistyöhön suostunut. Se on hänen ammattinsa ja työnsä eikä alennuta ilmaistyöhön. Sitä paitsi morsiamen vaatima "nopea pikku työ" olisi vienyt monta tuntia yksityiskohtineen.

Vierailija
130/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä!? ainahan ompelija on kutsuttu jos joku on ommellut sen itse( onhan nää tuhannet valmiit puvutkin joku automaatti

teollisuus koneella ommellut, ja myös Jukka Rintalan puvut on joku jotkut omnellut ei heitä häihin kutsuta ).

Se on täysin eri asia, kun taas joku ompelee itse.

No voi kun ei kutsuttu.

Vierailija
131/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opettanut parsimista, neulomista jne. muille.

Vierailija
132/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpuvun korjaaminen on usein sen verran työlästä, että on tosi moukkamaista olettaa, että ompelija korjaisi sen ilmaiseksi.

Muutenkaan mitään palveluksia ei pidä odottaa keneltäkään ilmaiseksi.

133/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Siitä kun ottaa pois verot ja muut maksut, jälkelle j

Noim q5€.

Vierailija
134/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikon arki-illat ja kaksi viikonloppua tekevät enemmän kuin 15 tuntia!

Vierailija
135/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa siitä sivukulut ja verot, ja mieti sitten uudelleen.

No hyvänen aika, kaikkihan me veroja maksamme ja muuta pakollista. Ihan 12 euron tuntipalkastakin. Kyllä yli kolmenkympin tuntiliksasta jää verojen ja kulujen jälkeenkin ihan kelvollinen summa.

Sitäpaitsi ap ei kertonut maksaako tuosta verot vai olisko ottanut rahat käteen.

Voi hyvänen aika! Tiedätkö että työnantaja maksaa palkkaasi yli tuplasti enemmän kuin sinun bruttopalkkasi.

Vierailija
136/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä Amerikasta opittua juttua, eli enää koskaan ei voi vain auttaa ketään vaan kaikesta pitää hyötyä maksimaalisesti. En väitä, että aikaa vievästä tai vaikeasta hommasta ei voisi pyytää korvausta mutta ap:n ehdottama hinta on jo aivan järjetön. Nykynuoret ovat vakavasti sairastuneet "minä minä"-tautiin.

Todennäköisesti ap joutuisi tekemään nuo 15 ylityötuntia normaalin työnsä lisäksi vapaa-aikanaan.

Ompelu, sekä uuden että vanhan vaatteen muokkaus, on työlästä ja tarkkaa puuhaa.

Olen ommellut tosi paljon omia vaatteita talvitakeista lähtien sekä omien lasten ulkoiluvaatteet silloin kun he olivat pieniä, miehelle takkeja sekä housuja.

Tein tätä hommaa kouluiästä lähtien sekä nuorena sinkkuna ja sittemmin kotiäitinä. Ei ollut varaa uusiin vaatteiden ostamiseen ja itse tehden sai laadukkaampia vaatteita kuin halvinta ostamalla.

Työn ohella on jäänyt vähiin ompelut juuri siksi, että se on vaativaa ja aikaa vievää. Olen myös kokenut sen, että tutuille saisi tehdä ompeluhommia, koska osaan ja on halpaa... Käsitys itse ompelutyönkin halpuudesta on syntynyt siitä, että silloin kun paljon ompelin, tietysti oli puhetta siitä, että itse tehden vaate on yleensä merkittävästi edullisempi kuin valmiina ostettu.

Vierailija
137/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korjannut useita kymmeniä hääpukuja. Aika kauan menee aikaa, mutta tuo 15 tuntia on kyllä liioittelua.

Otan max 300 €.

Vierailija
138/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeä hinta. 33 euroa tunti ja pimeesti.
Veisin muualle korjattavaksi.

Siitä vaan. Ap ei varmaankaan pahoita mieltään, jos joku muu saa sen paskahomman tehtäväkseen.

Eli ap on yksi niistä monista, jotka pitävät omaa työtään ikävänä. Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei tykkää nykyisestä. Vai sittenkö työ muuttuisi p*skasta mukavaksi, jos saisi enemmän rahaa?. Eihän se niin voi olla, kun kuulemma sairaanhoitajienkaan työ ei voi muuttua rahasta paremmaksi. 

Onko muuten ap-provo edes kommentoinut mitään ketjuun aloituksensa jälkeen? Laittoi ilmeisesti vain täkyn ja jäi sivusta katselemaan riitelyä. 

Missä se sanoi omaa työtään ikävänä???

Olisi tehnyt työn jos siitä olisi maksettu oikea palkka!

Menetkö itse ilmaiseksi töihin? Ai niin, taidat olla peruspummi joka ei ole työelämää nähnytkään.

Vierailija
139/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Kun viet autosi merkkihuoltoon, puolen tunnin työstä veloitetaan vähintään kaksinkertainen hinta, eikä kukaan kyseenalaista sitä.

Eri juttu koska auto on pakko huoltaa.

Lumppuja ja rättejä maailma täynnä ja niitä saa halvalla ja ovat ihan kivoja vaikka eivät nyt mitään laatua ole.

Palvelut joita en käytä on ompelija ja verhoilija.

Samoin maalari..

Tuo kaveri oli kuitenkin ostanut jotain muuta kuin lumppua ja rättejä, ja halusi muokkauttaa sen sopivaksi, muttei halunnut maksaa työstä asiaankuuluvaa palkkaa.

Vierailija
140/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä tolkuttoman tuntuinen hinta. Tuollahan saisi melkein uuden teetettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän