Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
141/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeä hinta. 33 euroa tunti ja pimeesti.
Veisin muualle korjattavaksi.

Siitä vaan. Ap ei varmaankaan pahoita mieltään, jos joku muu saa sen paskahomman tehtäväkseen.

Eli ap on yksi niistä monista, jotka pitävät omaa työtään ikävänä. Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei tykkää nykyisestä. Vai sittenkö työ muuttuisi p*skasta mukavaksi, jos saisi enemmän rahaa?. Eihän se niin voi olla, kun kuulemma sairaanhoitajienkaan työ ei voi muuttua rahasta paremmaksi. 

Onko muuten ap-provo edes kommentoinut mitään ketjuun aloituksensa jälkeen? Laittoi ilmeisesti vain täkyn ja jäi sivusta katselemaan riitelyä. 

Minä käsityöyrittäjänä teen paljon mieluummin sellaista ompelutyötä, mikä on sekä mukavaa että tuottoisaa. Toisin sanoen teen myyntiin uusia tuotteita. En tee korjauksia kuin lähimmille, koska suurinta osaa niistä voi tosiaan kuvata paskahommaksi. Hirveä vaiva, eikä se silti saisi maksaa mitään.

Minä olen pelkkä harrastelija, ja itse asiassa tykkään korjaustöistä. Ostan esim. vintage-vaatteita itselleni ja muokkaan ne sopivaksi. Monesti niihin tosiaan menee paljon enemmän aikaa kuin uuden tekemiseen menisi, mutta mun omilla projekteille ei ole mikään kiire. Mutta jos joku kaverin kaveri pyytäisi tekemään jonkin ison ja vaativan korjaustyön (jolla olisi vieläpä deadline) niin tuskinpa suostuisin.

Harrastus onkin eri asia vielä kun itselleen tekee, ei siinä lasketa hintaa.

Mutta ammatikseen tekevän täytyy saada palkka myös korjaustöistä.

Vierailija
142/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättymätön ongelma kaikilla kädentaitojen aloilla. On kyllä käsittämätöntä, miten vähän käsityötä arvostetaan: se ei saisi maksaa mitään, ja jotkut vielä tuhahtelevat, että eivät he itse rupea mitään vaatetta "nyhräämään"-

Minä keksin vuosia sitten nerokkaan eli aina toimivan keinon kieltäytyä ompelemisesta. Kaveri halusi vuoritetun kesämekon ja jotenkin oli ajatellut, että minä sen ompelisin, koska niin tykkään ommella. Arvioin, että aikaa kuluisi (kaavoituksineen) yhden viikon illat ja yksi viikonloppu, mahdollisesti kaksikin, ja kerroin, että rahaa en ottaisi, mutta kaveri saisi istua pitämässä minulle seuraa koko projektin ajan - hän olisi koko ajan saatavilla sovitukseen ja voisi vaikka silittää saumoja auki siinä joutessaan. Ompelua ei enää mainittu sanallakaan niinä vuosina, jotka hänet vielä tunsin. Vähän kyllä vieläkin kismittää se, miten vähän hän arvosti minun taitojani ja seuraani.

Olisit selittänyt että ilman mitään vuoria aika kyllä puolittuu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nope. Käsityötaidot hinnoitellaan aina liian alhaisiksi. SIksi arvostuskin on sitä luokkaa. Pidä hintasi, jos haluavat laatua, maksavat.

Vierailija
144/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä Amerikasta opittua juttua, eli enää koskaan ei voi vain auttaa ketään vaan kaikesta pitää hyötyä maksimaalisesti. En väitä, että aikaa vievästä tai vaikeasta hommasta ei voisi pyytää korvausta mutta ap:n ehdottama hinta on jo aivan järjetön. Nykynuoret ovat vakavasti sairastuneet "minä minä"-tautiin.

Käytännössä se vanha hääpuku pitää purkaa osiin, muokata ja ommella uudestaan kasaan. Et sinä voi tietää, miten iso työ se mallin ja materiaalin puolesta.

Ap arvioi homman vievän aikaa 15 tuntia josta hän pyysi 500 euroa. Kyllä minä tajuan, että tuo on aivan älytön hintapyyntö. Ei ne tarvikkeet sentään niin kalliita ole mitä sinäkin yrität väittää.

Millä hinnitse antaisit 15 tuntia erityisosaamistasi

(mahdollisesti vapaa-ajallasi) kaverin kaverille?

Vierailija
145/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korjannut useita kymmeniä hääpukuja. Aika kauan menee aikaa, mutta tuo 15 tuntia on kyllä liioittelua.

Otan max 300 €.

Ja puhelinnumerosi on

Vierailija
146/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korjannut useita kymmeniä hääpukuja. Aika kauan menee aikaa, mutta tuo 15 tuntia on kyllä liioittelua.

Otan max 300 €.

Jos on esim. paljon koristeiden näpräämistä käsin, kyllä menee aikaa.

Vierailija
147/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä tolkuttoman tuntuinen hinta. Tuollahan saisi melkein uuden teetettyä.

Uuden tekeminen on yleensä helpompaa ja nopeampaa.

Jos vanhan joutuu purkamaan ja muokkaamaan esim. isommaksi, on karsea duuni.

Vierailija
148/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä jännää naisten kanssa kun joka nainen on sitä mieltä että hänen kuuluu saada kaikki lähes maksutta mutta jos itse tekee jotain siitä pitää saada mahdollisimman paljon rahaa

Asiasta kolmanteen, tekisitkö mulle Munsalan kansallispuvun?

Haha, nyt tuli iltateet näppikselle!

Vierailija
149/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin muutaman ompelimon. Tuntitaksalisä 70 e.

Vierailija
150/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koulun käsitöissä opita mitään.

Miksei morsian korjaa itse

Koulun käsityön pohjalta oletat siis jokaosen handlaavan vaativan hääpuvun muutostyöt! 😁😁😁🤣😅😂

Siinä tarkoitetaan juuri sitä, että kun ei itse osaa, pitää maksaa sille, joka osaa.

Vierailija
151/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä erään ompelimon sivuilta:

Perushelman lyhennys edestä/ympäri112,-/225,-

Erikoishelman* lyhennys edestä/ympäri172,-/285,-

Erikoishelman reunapitsillä** lyhennys edestä/ympäri172,-/285,- + tuntiveloitus

Sivusaumoista sisäänotto/päästö: kirjailematon/helmikirjailtu tms.135,-/195,-

Suurentaminen kiiloilla285,-

Rintamuotolaskoksista sisäänotto/päästö: kirjailematon/helmikirjailtu135,-/195,-

Takasaumoista sisäänotto/päästö: kirjailematon/helmikirjailtu tms.135,-/195,-

Olilta sisäänotto/päästö: kirjailematon/helmikirjailtu tms.89,-/135,-

Vierailija
152/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hinnasto firmasta ostetuille tai vuokratuille mekoille.

Vierailija
153/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menee sinne halvemmalle ompelijalle sitten ja jättää ap:n rauhaan.

Todennäköisesti tekeekin niin.

Vierailija
154/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Ja kuinka kauan ompelijalla meni aikaa että oppi vaihtamaan vetoketjun puolessa tunnissa?

Mulla siihen menee reippaasti kauemmin vaikka olen opiskellut alaa ja tehnyt korjausompelua 15 vuotta.

Maksat ammattitaidosta, et käytetystä ajasta.

Ap:n tapauksesta, hääpuvun korjaaminen vaatii todella korkeaa ammattitaitoa, erikoistekniikoita ja -laitteita.

Ja henkilölle tilaustyönä räätälöidään!

Hinta kohdillaan kyllä!

Ai vetskarin vaihto vaikeaa? Meille opetettiin se jo ala-asteen käsityötunneilla.

Ohis!

Vierailija
155/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka täällä itkevät, että 500 euron hintapyyntö korjaustyöstä on liikaa, niin ette kyllä tajua, miten paljon siihen menee työaikaa jos korjattavaa on paljon. Hääpuvuissa on yleensä myös vuori, eli purkamista on paljon, ja jos on vielä koristeita, niin aivan jäätävä duuni. Lisäksi työ on todella pikkutarkkaa, koska materiaalit ovat arkoja. Yleensä pukujen muutostyöt voi ostaa sieltä liikkestäkin, josta puku on hankittu, miksei tämä "kaverinkaveri" maksanut korjauksista liikkeeseen? Siksi, kun kuvitteli, että joku tuttu tekee kuitenkin ilmaiseksi ja korjaukset olisivat maksaneet varmaan enemmän kuin sen 500e, et saa edes verhojen ala ja yläkäänteiden ompeluita alle 70 euron ja se ei ole kovin kummonen homma.

Toisekseen, jos tällaisen työn otat vastaan, niin yleensä tiedossa ei ole kuin haukkuja siitä, kuinka puku tuli pilattua, kun siitä ei kuitenkaan saa jonkun läskiperseen päälle sopivaa.

Olen nykyään kieltäytynyt tekemästä mitään korjaus- tai muita ompelutöitä kenellekään, koska yleensä mitään vastapalvelusta ei saa ja toisen tekemää työtä ja ajankäyttöä ei arvosteta lainkaan.  En minä työpäivän lisäksi halua kuluttaa vapaa-aikaa jonkun toisen vaatimusten toteuttamiseen, minulla on ihan omat intressit vapaa-ajalleni.  Sama juttu on esim. se, että it-alan ammattilaisia aina kovasi tykätään työllistää kaikille puhelin, kamera, muistikortti ja tietokone ongelmilla ja tietenkin ilmaiseksi. Mieheni on korjannut mm. monen pienyrittäjän systeemejä ilmaiseksi, mutta kun huomattiin, että jos tällaiselta yrittäjältä pyydät sitten jotain minimaalista apua, niin hinnasto kyllä ilmoitetaan välittömästi. Hankkikoot siis jatkossa it-tukensa ihan kaupallisten palveluiden tuntihinnoilla toisilta yrittäjiltä.

Vierailija
156/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Ja kuinka kauan ompelijalla meni aikaa että oppi vaihtamaan vetoketjun puolessa tunnissa?

Mulla siihen menee reippaasti kauemmin vaikka olen opiskellut alaa ja tehnyt korjausompelua 15 vuotta.

Maksat ammattitaidosta, et käytetystä ajasta.

Ap:n tapauksesta, hääpuvun korjaaminen vaatii todella korkeaa ammattitaitoa, erikoistekniikoita ja -laitteita.

Ja henkilölle tilaustyönä räätälöidään!

Hinta kohdillaan kyllä!

Ai vetskarin vaihto vaikeaa? Meille opetettiin se jo ala-asteen käsityötunneilla.

Ohis!

Vetskarin vaihdon viemä aika riippuu täysin vaatteesta. Moneen vaatteeseen se vetskari ommellaan ihan ensiksi ennen kappaleiden yhdistämistä. Niissä tapauksissa vetoketjun vaihto on todella työläs tehtävä, pitää purkaa monta saumaa ennen kuin sen saa tehtyä. Suurin osa vetoketjullisista jakuista ja takeista on esimerkiksi tällaisia. Suuresti epäilen onko tuota opetettu missään ala-asteella. Itse vetoketjun ompelu ei tietenkään ole vaikeaa.

Vierailija
157/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksesta:

"Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi."

Miksi ihmeessä pitäisi antaa mitään lahjaksi jos ei ole kutsuttu häihinkään ja kun kyse on vain "kaverista" jonka kanssa ei olla edes tekemisissä?

Kyllä on taas luetun ymmärtäminen hakusessa. Pääasia, että pääsee öyhöttämään.

Vierailija
158/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä hinta kyllä.

Lyhensin ja muokkasin kolmisen vuotta sitten oman prinsessahääpukuni.

Tylliä oli varmaan 8 kerrosta, sen lisäksi yläosaa piti pienentää. Ei varmasti ollut mikään helppo tai nopea homma. Maksoin liikkeessä korjaamisesta 150 euroa.

Olin silloin joissain häämekklryhmissä mukana, eikä kenenkään korjaukset maksaneet enempää kuin pari sataa. Eihän käytettyä mekkoa ole mitään järkeä ostaa jos uuden saa samalla hinnalla.

Tämän vuoksi uskon että aloitus on trolli johon aika monet ovat menneet mukaan.

Vierailija
159/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut, että et ompele hääpukuja rumille transuille.

Vierailija
160/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen monet vetskarit vaihdattanut paikallisessa käsityö(tarvike)liikkeessä n 20 e hintaan. Juu, halpana olen pitänyt. Paikkakunnallamme on myös suutari, joka vaihtaa vetoketjut samaan hintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän