Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
81/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelimoiden tuntiveloitus on 50-60€.

Melko turha ammatti kun uutta retkua saa halvemmalla ja vanhat ja rikkinäiset vaatteet roskiin.

Vierailija
82/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeä hinta. 33 euroa tunti ja pimeesti.

Veisin muualle korjattavaksi.

Niin, että laillinen verosuunnittelu on tuomittavaa, mutta omat pienet rikolliset veropetokset on niin arkipäivää, että kuvittelet kaikkien muidenkin harrastavan samaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kehtaisi ystäviltä laskuttaa ja millekkään tuttaville en tee mitään. Helppoa. Mutta on kyllä aivan överi toi 500e, ammattiompelijalla maksaa puolet vähemmän. 

Kun 500 eurosta vähennetään alv 24%, jäljelle jää 380 euroa. Siitä kun vähennetään vielä eläkemaksut ja työtilan kulut, niin ei paljon jää käteen. No, onhan tässä jo totuttu siihen, ettei käsityöläisen työ ole minkään arvoista...

Pitää sitten ryhtyä vaikka siivoojaksi. Siinä pääsee oikeasti näkemään, ettei työ ole minkään arvoista. 

Mutta toki käsityöyrittäjä pitää itseään tärkeämpänä ja hienompana ihmisenä kuin siivooja. 

Vierailija
84/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kehtaisi ystäviltä laskuttaa ja millekkään tuttaville en tee mitään. Helppoa. Mutta on kyllä aivan överi toi 500e, ammattiompelijalla maksaa puolet vähemmän. 

Kun 500 eurosta vähennetään alv 24%, jäljelle jää 380 euroa. Siitä kun vähennetään vielä eläkemaksut ja työtilan kulut, niin ei paljon jää käteen. No, onhan tässä jo totuttu siihen, ettei käsityöläisen työ ole minkään arvoista...

Pitää sitten ryhtyä vaikka siivoojaksi. Siinä pääsee oikeasti näkemään, ettei työ ole minkään arvoista. 

Mutta toki käsityöyrittäjä pitää itseään tärkeämpänä ja hienompana ihmisenä kuin siivooja. 

Voihan siivooja ruveta käsityöyrittäjäksi ihan siinä sivussa.

Vierailija
85/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan. Ap ei varmaankaan pahoita mieltään, jos joku muu saa sen paskahomman tehtäväkseen.

Eli ap on yksi niistä monista, jotka pitävät omaa työtään ikävänä. Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei tykkää nykyisestä. Vai sittenkö työ muuttuisi p*skasta mukavaksi, jos saisi enemmän rahaa?. Eihän se niin voi olla, kun kuulemma sairaanhoitajienkaan työ ei voi muuttua rahasta paremmaksi. 

Onko muuten ap-provo edes kommentoinut mitään ketjuun aloituksensa jälkeen? Laittoi ilmeisesti vain täkyn ja jäi sivusta katselemaan riitelyä. 

Vierailija
86/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500e ja 15h tarkoittaa sitä, että tuntipalkaksi jää noin kymppi. Onhan se tietysti enemmän kuin TES:n mukainen orjan palkka, mutta eikö siivooja tienaa suunnilleen saman verran tai jopa enemmän?

Vierailija
87/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen tarotkortteja ja lähestulkoon kaikki olettavat, että luen ilmaiseksi. Ihan yhtälailla siihen mun aikaa kuluu kun mihin tahansa muuhun työhön. Joillekin tosi läheisille olen lukenut ilmaiseksi, mutta aina löytää näitä kaverinkaverinkaverinkaverita, jotka jostain syystä uskovat, että näitä pitäisi saada ilmaiseksi. 

Voihan naamapalmu. Täällä taas joku huuhaa innanen vertaa itseään ompelijaan, oikeaan työntekijään. :D

Missä kommentissa ap kertoi olevansa oikea ompelija eikä vain harrastaja? Av-mammat eivät hyväksy ketään ammatilaiseksi, jos kouluja ei ole käyty. 

Vierailija
88/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500e ja 15h tarkoittaa sitä, että tuntipalkaksi jää noin kymppi. Onhan se tietysti enemmän kuin TES:n mukainen orjan palkka, mutta eikö siivooja tienaa suunnilleen saman verran tai jopa enemmän?

Sitähän minä juuri sanoin, että kannatta mennä siivoojaksi, jos nykyinen työ ompelijana ei nappaa. 

Vierailija
89/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli varmaan laskenut sen varaan, että sinä hoidat homman halvalla. Anna suuttua. Sinäkin voisit suuttua, kun sinun ajankäyttöäsi ja taitojasi ei arvosteta asianmukaisesti.

Ihmiset luulevat usein, että ompelutyö on ilmaista. Joskus voisivat käydä katsomassa käsityöliikkeissä lankojen (ompelukone- ja saumuri-lankojen) hintoja jne. Ihmiset luulevat, että ihan huvikseni ostan lennosta juuri hänen työtään varten saumuri- ja Gütermannin ompelukonelangat. Sen lisäksi koneiden vuosihuolto maksaa jne.

Vierailija
90/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Kun viet autosi merkkihuoltoon, puolen tunnin työstä veloitetaan vähintään kaksinkertainen hinta, eikä kukaan kyseenalaista sitä.

Eri juttu koska auto on pakko huoltaa.

Lumppuja ja rättejä maailma täynnä ja niitä saa halvalla ja ovat ihan kivoja vaikka eivät nyt mitään laatua ole.

Palvelut joita en käytä on ompelija ja verhoilija.

Samoin maalari..

Vierailija
91/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille, että hintasi perustuu taitoihisi ja siihen paljonko työ vie aikaa eikä siihen paljonko kaverin budjetti sattuu olemaan.

Jos olet kaverin kaverin tuttu niin ei ole mitään syytä tehdä ystäväntyönä vaan tavan ammattilaisena (?).  

Vierailija
92/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan. Ap ei varmaankaan pahoita mieltään, jos joku muu saa sen paskahomman tehtäväkseen.

Eli ap on yksi niistä monista, jotka pitävät omaa työtään ikävänä. Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei tykkää nykyisestä. Vai sittenkö työ muuttuisi p*skasta mukavaksi, jos saisi enemmän rahaa?. Eihän se niin voi olla, kun kuulemma sairaanhoitajienkaan työ ei voi muuttua rahasta paremmaksi. 

Onko muuten ap-provo edes kommentoinut mitään ketjuun aloituksensa jälkeen? Laittoi ilmeisesti vain täkyn ja jäi sivusta katselemaan riitelyä. 

Minä käsityöyrittäjänä teen paljon mieluummin sellaista ompelutyötä, mikä on sekä mukavaa että tuottoisaa. Toisin sanoen teen myyntiin uusia tuotteita. En tee korjauksia kuin lähimmille, koska suurinta osaa niistä voi tosiaan kuvata paskahommaksi. Hirveä vaiva, eikä se silti saisi maksaa mitään.

Vierailija
93/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen tarotkortteja ja lähestulkoon kaikki olettavat, että luen ilmaiseksi. Ihan yhtälailla siihen mun aikaa kuluu kun mihin tahansa muuhun työhön. Joillekin tosi läheisille olen lukenut ilmaiseksi, mutta aina löytää näitä kaverinkaverinkaverinkaverita, jotka jostain syystä uskovat, että näitä pitäisi saada ilmaiseksi. 

Mä luen kenelle vaan ilmaiseksi tarotkortteja. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää siitä rahaa.

Mulla on paljon maksaviakin asiakkaita, joten en mä mitään syytä tarjota palveluitani ilmaiseksi. En kuitenkaan minäkään pyhällä hengellä elä. Toki jos itse teet mielelläsi ilmaiseksi niin mikäs siinä.

Ihme huijausta. Moraalitonta pyytää tai ottaa rahaa humpuukista!

En koe huijaavani ihmisiä, uskon itse siihen mitä teen ja monet asiakkaat palaavat, koska kokevat saavansa opastusta korttien luvusta. Jokaisella on vapaa tahto päättää kokeeko palveluni tarpeelliseksi ja itsellä on sen verran korkea moraali etten todellakaan keinottele mitään mummojen viimeisiä rahoja. Osa asiakkaista uskoo tarotiin, osa tulee vaan kokeilemaan koska se on heidän mielestä hauskaa. Esim. Jotkut palkkaavat mut esim. Synttäreille tai polttareille.

Vierailija
94/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Harrastan käsitöitä, ompelen ja neulon. Kerran eräs puolituttu mies pyysi, että neulon hänelle villapaidan. Kun kerroin materiaalikustannukset hän pöyristyi ja suorastaan loukkaantui, että olisin tästä kunniasta mitään rahaa vailla. Oli olettanut saavansa neuleen täysin ilmaiseksi.

Vierailija
95/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääpuvun korjaus on ehkä hieman vaativampi operaatio kuin teollisuusompelijan suoran sauman tikkaus.

Kuvittelisin, että käsinompelua on iso osa hommasta, puku pitää ehkä purkaa suurelta osin ja sommitella uudelleen, jotta siitä saadaan morsion mittojen mukainen.

Kunnon korvaus pitää pyytää sekä kitisemättä maksaa. Sisarelle tai läheiselle ystävälle voisin tehdä ilmaiseksi, mutten todellakaan jollekin puolitutulle.

Vierailija
96/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen kenelle vaan ilmaiseksi tarotkortteja. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää siitä rahaa.

Mulla on paljon maksaviakin asiakkaita, joten en mä mitään syytä tarjota palveluitani ilmaiseksi. En kuitenkaan minäkään pyhällä hengellä elä. Toki jos itse teet mielelläsi ilmaiseksi niin mikäs siinä.

Ihme huijausta. Moraalitonta pyytää tai ottaa rahaa humpuukista!

En koe huijaavani ihmisiä, uskon itse siihen mitä teen ja monet asiakkaat palaavat, koska kokevat saavansa opastusta korttien luvusta. Jokaisella on vapaa tahto päättää kokeeko palveluni tarpeelliseksi ja itsellä on sen verran korkea moraali etten todellakaan keinottele mitään mummojen viimeisiä rahoja. Osa asiakkaista uskoo tarotiin, osa tulee vaan kokeilemaan koska se on heidän mielestä hauskaa. Esim. Jotkut palkkaavat mut esim. Synttäreille tai polttareille.

Huijaus mikä huijaus. Ei ole uskon asia.

Vierailija
97/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, ettet halua pilata ystävyyttänne jos vaikka korjaus ei onnistuisikaan. Kehota viemään ompelijalle. Voi mieli muuttua, kun saa listahinnan nähtäväksi.

Vierailija
98/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Harrastan käsitöitä, ompelen ja neulon. Kerran eräs puolituttu mies pyysi, että neulon hänelle villapaidan. Kun kerroin materiaalikustannukset hän pöyristyi ja suorastaan loukkaantui, että olisin tästä kunniasta mitään rahaa vailla. Oli olettanut saavansa neuleen täysin ilmaiseksi.

Kuinka kehtasit pyytää edes materiaalimaksua? Sehän on Kunnianosoitus isolla kirjaimella, että saat neuloa hänelle. Melkein pitäisi jopa maksaa, että hän suosiollisesti ottaa neuleen vastaan.

Vierailija
99/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käsityöyrittäjänä teen paljon mieluummin sellaista ompelutyötä, mikä on sekä mukavaa että tuottoisaa. Toisin sanoen teen myyntiin uusia tuotteita. En tee korjauksia kuin lähimmille, koska suurinta osaa niistä voi tosiaan kuvata paskahommaksi. Hirveä vaiva, eikä se silti saisi maksaa mitään.

Minä olen pelkkä harrastelija, ja itse asiassa tykkään korjaustöistä. Ostan esim. vintage-vaatteita itselleni ja muokkaan ne sopivaksi. Monesti niihin tosiaan menee paljon enemmän aikaa kuin uuden tekemiseen menisi, mutta mun omilla projekteille ei ole mikään kiire. Mutta jos joku kaverin kaveri pyytäisi tekemään jonkin ison ja vaativan korjaustyön (jolla olisi vieläpä deadline) niin tuskinpa suostuisin.

Vierailija
100/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin hyvilläni kun näin helpolla pääsusin eroon hyväksikäyttävästä luuskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi