Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
101/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Harrastan käsitöitä, ompelen ja neulon. Kerran eräs puolituttu mies pyysi, että neulon hänelle villapaidan. Kun kerroin materiaalikustannukset hän pöyristyi ja suorastaan loukkaantui, että olisin tästä kunniasta mitään rahaa vailla. Oli olettanut saavansa neuleen täysin ilmaiseksi.

Sellaisia varten on halpistavaratalon tyylikkäät ja edulliset polyesterineuleet :)

Vierailija
102/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Ja kuinka kauan ompelijalla meni aikaa että oppi vaihtamaan vetoketjun puolessa tunnissa?

Mulla siihen menee reippaasti kauemmin vaikka olen opiskellut alaa ja tehnyt korjausompelua 15 vuotta.

Maksat ammattitaidosta, et käytetystä ajasta.

Ap:n tapauksesta, hääpuvun korjaaminen vaatii todella korkeaa ammattitaitoa, erikoistekniikoita ja -laitteita.

Ja henkilölle tilaustyönä räätälöidään!

Hinta kohdillaan kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normisti ompelijat on työttömiä tai muussa ammatissa. Ei heille ole töitä. Uuden vaatteen saa halvemmalla.

Vierailija
104/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Harrastan käsitöitä, ompelen ja neulon. Kerran eräs puolituttu mies pyysi, että neulon hänelle villapaidan. Kun kerroin materiaalikustannukset hän pöyristyi ja suorastaan loukkaantui, että olisin tästä kunniasta mitään rahaa vailla. Oli olettanut saavansa neuleen täysin ilmaiseksi.

Sellaisia varten on halpistavaratalon tyylikkäät ja edulliset polyesterineuleet :)

Joo hyviä ovat. Meillä satsataan muuhun kuin rytkyihin. Weberin grilliä kasataan ja Juran kahvikone tarjoaa hyvää kahvia.

Vaatteet arvostuksessa listan viimeisenä.

Vierailija
105/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen törmännyt tähän ajatteluun monta kertaa. Minusta ompeleminen, neulominen, pintaremontin tekeminen ja autojen myllyttäminen on tosi kivaa puuhaa. Kaikkeen tähän kuuluu tiiviisti se mielihyvä, jonka jo etukäteen saa kivasta vaatteesta, rempatusta kodista ja kiiltävästä autosta tai siitä, miten kivaa sellaisen saaminen on jollekulle läheiselle.

Miten pahasti ihmisen pitää vinksahtaa, että hän ajattelee, että tuo varmasti istuu viikonlopun koneen ääressä ompelemassa puolitutulle takkia vain sen vuoksi, että se ompeleminen on niin hitsin mukavaa hommaa? Tai että puolivahingossahan ne polvimittaiset kirjoneulesukat valmistuvat siinä telkkaria katsoessa, ja kun se neuloja siitä kuitenkin niin tykkää?

Vierailija
106/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kehtaisi ystäviltä laskuttaa ja millekkään tuttaville en tee mitään. Helppoa. Mutta on kyllä aivan överi toi 500e, ammattiompelijalla maksaa puolet vähemmän. 

Kun 500 eurosta vähennetään alv 24%, jäljelle jää 380 euroa. Siitä kun vähennetään vielä eläkemaksut ja työtilan kulut, niin ei paljon jää käteen. No, onhan tässä jo totuttu siihen, ettei käsityöläisen työ ole minkään arvoista...

Jäljelle jää 403 euroa. Tosi ohi aiheen. 15 % aikuisista osaa laskea ALV:n.

403, 23 + alv 96,77 = 500,00.

Vierailija
107/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Ja kuinka kauan ompelijalla meni aikaa että oppi vaihtamaan vetoketjun puolessa tunnissa?

Mulla siihen menee reippaasti kauemmin vaikka olen opiskellut alaa ja tehnyt korjausompelua 15 vuotta.

Maksat ammattitaidosta, et käytetystä ajasta.

Ap:n tapauksesta, hääpuvun korjaaminen vaatii todella korkeaa ammattitaitoa, erikoistekniikoita ja -laitteita.

Ja henkilölle tilaustyönä räätälöidään!

Hinta kohdillaan kyllä!

Totta. Ja aika reippaasti on tässä ketjussa osattu antaa hinta-arvioita ihan koko vaatetta näkemättä. Minun harrastelijakorvaani kirskahti heti se, että ap arvioi työn aikaa vieväksi sen vuoksi, että vaatteessa on koristeita. Näkeminen ei riittäisi hinta-arvion tekemiseen, vaan pitäisi päästä näkemään, mitä koristeet ovat, miten ja mihin ne on kiinnitetty ja onko joku muu jo ehtinyt ensin.

Vierailija
108/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toivoisin, että häät on jo viikon päästä ja ns. kaveri tulisilla hiilillä :D

Vierailija
109/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuloin miehelleni 1990-luvulla villapaidan. Yksi tuttu tykästyi siihen ja hän kysyi, neulonko hänelle samanlaisen, jos hän ostaa langat. Tekopalkkaa olisin saanut sata markkaa. Kieltäydyin kunniasta vaikka olin siihen aikaan työtön.

Vierailija
110/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kaveri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydät liikaa ap. Edes ammattiompelijalle ei makseta noin paljon per tunti. 500 eurolla saa jo uuden puvun ja hän voi sen ostaa jos ei ole tyytyväinen hintaasi. Jos kaverisi lukee tätä:

Soita korjausompelimoon, heiltä saa halvemmalla + jos löydät vielä jonkun tekemään oppilastyönä, niin kannattaa. Kesäaikana tosin vaikeampaa.

Tämä mekon ostaja ei löytänyt sopivaa käytettynä eikä uutena. Jos korjauksella on kiire, ei vaihtoehtoja taida enää olla.

Pointtina on, älä pyydä kaveriltasi palvelusta, jos et ole valmis maksamaan siitä kunnolla.

Iskit kirveesi kiveen. Minä teen paljonkin erilaisia käsitöitä ja avustushommia ilman, että otan työosuudesta maksua. Olen esim. tehnyt 2 päivää maalaushommia.

Vierailija
111/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättymätön ongelma kaikilla kädentaitojen aloilla. On kyllä käsittämätöntä, miten vähän käsityötä arvostetaan: se ei saisi maksaa mitään, ja jotkut vielä tuhahtelevat, että eivät he itse rupea mitään vaatetta "nyhräämään"-

Minä keksin vuosia sitten nerokkaan eli aina toimivan keinon kieltäytyä ompelemisesta. Kaveri halusi vuoritetun kesämekon ja jotenkin oli ajatellut, että minä sen ompelisin, koska niin tykkään ommella. Arvioin, että aikaa kuluisi (kaavoituksineen) yhden viikon illat ja yksi viikonloppu, mahdollisesti kaksikin, ja kerroin, että rahaa en ottaisi, mutta kaveri saisi istua pitämässä minulle seuraa koko projektin ajan - hän olisi koko ajan saatavilla sovitukseen ja voisi vaikka silittää saumoja auki siinä joutessaan. Ompelua ei enää mainittu sanallakaan niinä vuosina, jotka hänet vielä tunsin. Vähän kyllä vieläkin kismittää se, miten vähän hän arvosti minun taitojani ja seuraani.

Ihan loistava keksintö sinulta. Täytyykin ottaa itse käytäntöön myös.

Kunpa tuntisin sinut! Osaan kyllä itsekin ommella, mutta mikään ei kuulosta mukavammalta kuin että saisi ilmaiseksi mukavaa seuraa, ja kaverin moneksi illaksi! Lopuksi saisi vielä vaatteen itselleen :) Olisin kyllä ihan valmis maksamaan ekstraa tuollaisesta kaveripalvelusta :D

Minä olen ollut ensin seurana vanhemmalle mummoihmiselle kun hän ompeli muille. Autoin häntä rypyttämisessä jne. Sain sitten silloin tällöin vaatteita itsellenkin. Hän osti kankaat.

Vierailija
112/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas tätä Amerikasta opittua juttua, eli enää koskaan ei voi vain auttaa ketään vaan kaikesta pitää hyötyä maksimaalisesti. En väitä, että aikaa vievästä tai vaikeasta hommasta ei voisi pyytää korvausta mutta ap:n ehdottama hinta on jo aivan järjetön. Nykynuoret ovat vakavasti sairastuneet "minä minä"-tautiin.

Vierailija
113/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä Amerikasta opittua juttua, eli enää koskaan ei voi vain auttaa ketään vaan kaikesta pitää hyötyä maksimaalisesti. En väitä, että aikaa vievästä tai vaikeasta hommasta ei voisi pyytää korvausta mutta ap:n ehdottama hinta on jo aivan järjetön. Nykynuoret ovat vakavasti sairastuneet "minä minä"-tautiin.

Käytännössä se vanha hääpuku pitää purkaa osiin, muokata ja ommella uudestaan kasaan. Et sinä voi tietää, miten iso työ se mallin ja materiaalin puolesta.

Vierailija
114/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä se vanha hääpuku pitää purkaa osiin, muokata ja ommella uudestaan kasaan. Et sinä voi tietää, miten iso työ se mallin ja materiaalin puolesta.

Ap arvioi homman vievän aikaa 15 tuntia josta hän pyysi 500 euroa. Kyllä minä tajuan, että tuo on aivan älytön hintapyyntö. Ei ne tarvikkeet sentään niin kalliita ole mitä sinäkin yrität väittää.

Vierailija
115/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekö sitten ei ole minäminää, että pitää saada ilmaiseksi? 500 on tietysti iso raha, jos se tulee normaalilla tuloverolla tai pimeänä, mutta voi olla, että överihinnoittelu on myös keino päästä helposti eroon epämiellyttävästä hommasta.

Vierailija
116/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap arvioi homman vievän aikaa 15 tuntia josta hän pyysi 500 euroa. Kyllä minä tajuan, että tuo on aivan älytön hintapyyntö. Ei ne tarvikkeet sentään niin kalliita ole mitä sinäkin yrität väittää.

Jotkut morsiamet on niin vaikeita, että älyttömässä hintapyynnössä saattaa olla mukana hankalan asiakkaan lisä...

Vierailija
117/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei tuosta raaski maksaa, niin ainahan voi tehdä ihan itse ilmaiseksi. Youtubesta kyllä löytyy ohjevideoita.

Vierailija
118/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä jännää naisten kanssa kun joka nainen on sitä mieltä että hänen kuuluu saada kaikki lähes maksutta mutta jos itse tekee jotain siitä pitää saada mahdollisimman paljon rahaa

Asiasta kolmanteen, tekisitkö mulle Munsalan kansallispuvun?

Vierailija
119/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö sitten ei ole minäminää, että pitää saada ilmaiseksi? 500 on tietysti iso raha, jos se tulee normaalilla tuloverolla tai pimeänä, mutta voi olla, että överihinnoittelu on myös keino päästä helposti eroon epämiellyttävästä hommasta.

Teillä nuorilla on myös se ongelma, että te ette aina ymmärrä lukemaanne. En minä väittänyt, että aikaa vievästä hommasta ei voisi pyytää mitään (tämänhän minä jo kirjoitinkin mutta en sitä ymmärtänyt). Joskus kuitenkin ihmisiä voi auttaa myös ilman mitään isompia vaatimuksia. Enkä väitä, etteikö mekon korjaaminen olisi iso homma, mutta 500 euroa siitä on mieletön summa.

Vierailija
120/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsityöstä juuri mitään makseta.

Sukistakaan ei saa juuri lankoja enempää, jos myy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän