"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi
"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Oletan nyt että tässä tapauksessa olisi ollut tarkoitus teettää työ pimeänä. Joku mainitsi tuolla aiemmin ketjussa, että ammattilaisen veloitus olisi 50-60e/tunti. Tuossa aloituksessa jäi 33e/tunti, eli veloitus olisi reilusta kolmanneksesta liki puoleen hintaan. Siis sopivasti molemmat voittaa, toinen saa vähän paremman liksan ja toinen saa vähän halvemmalla, ainoa joka jää nuolemaan näppejään on verottaja.
Vai onko näillä pimeän työn teettäjillä ajatuksena, että ainoastaan työn tilaaja voittaa? Miksi ihmeessä niin?Miksi kukaan joka ei varsinaisesti työtä edes halua, suostuisi diiliin jossa ei voita mitään? Kyseessä kun ei ollut edes mikään ystävä.
Ilman y-tunnusta tekevä ei välttämättä tee pimeästi. Sellaista satunnaisen säännöllistä keikkaa voi tehdä harrasteena, ja kun tuotoilla hankkii uusia materiaaleja ja tarvikkeita, verottajalle ilmoitettava tulos jää pieneksi tai jopa nollaan. Ei tarvita muuta kuin simppeli kirjanpito, ja ollaan täysin rehellisellä pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.
Millä ihmeellä sinä suoritat arvion työstä? Jos siihen menee vain 30min niin mikset tehnyt itse?
Kuten moni jo täälläkin on kertonut, joutuu sen vanhan ketjun ensin purkamaan ilman että housukangas vaurioituu, joka on itsessään jo aikaa vievää. Päästäkseen ompelemaan ketjua täytyy myös vyötärökaistaletta ja etusaumaa purkaa. Tämän lisäksi on pelkkää tuuripeliä jos ompelijalla on hyllyssään valmiina oikean värinen ja pituinen vetoketju: luultavimmin hän joutuu juoksemaan kangaskauppaan vetoketjuostoksille tuon perässä.
Olen eri mutta talvitakin vetoketjun vaihdattaneena tiedän ettei se ammatti-ihmiseltä kauaa vie. Hän siis itse antoi aika-arvion. Maksoi hieman enemmän kuin yo. housuesimerkki mutta mielelläni sen maksoin koska itseltä olisi jäänyt tekemättä, en omista edes perusompelukonetta ja paksuun takkiin sellaisella ei ole asiaa.
Kyllä vie, paljon enemmän kuin toivoisi. Joku talvitakki on vielä todella turhauttava, koska saumojen sisällä luultavasti untuvaa tikattuna saumoihin kiinni. Kappaleet ovat kiinni tuhannen koristussauman takana, ja kappaleita pitää pelkästään ratkoa irti toisistaan yli tunnin verran.
Luultavampaa on että kävit vaihdattamassa vetoketjun vanhalla ompelijalla joka nöyränä tekee edelleen vaihtotyöt osittain omalla ajallaan ja 30v takaisilla hinnoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkka nettona pitkästi yli 30 euroa, joten kyllä, olet ahne. Eihän tuota toki pakko ole tehdä, mutta itse sanoisin, että sellainen 250 euroa nettona käteen olisi kaikkien kannalta järkevä summa.
Jos 250 euroa on käypä korvaus 15 h ompelutyöstä, kerrotko mikä olisi käypä korvaus edellä mainitusta hääautosta tunniksi (taksa 300 euroa minimi) tai kahdeksan tunnin valokuvaajan työstä? Maksaisiko auto 15 euroa ja valokuvaus satasen ollakseen kohtuullisia? Jos päädyt muihin summiin, perusteletko miksi. Voisit myös kertoa mielipiteesi luuletko että auto ja valokuvaus oikeasti irtoaisivat noilla summilla.
Valokuvaajillahan on työtä myös kuvien käsittelyssä ja työhön menee monesti pari/kolme kertaa tuo 8h, mutta se maksaakin sitten tonnin luokkaa.. Ja hääkuviakin kohdataan monesti tutut pyytää saatesanoilla "niitä ei tarvitse käsitellä sitten mitenkään... "
Kuvien käsittely ei vie siihen hommaan tottuneelta kahta päivää. Häiden dokumenttikuvausten taksat vaihtelevat oikeasti välillä 2 000 - 6 000 euroa. Kukaan ammattitaitoinen kuvaaja ei tietenkään lähde kuvaamaan häitä satasella tai edes 250 eurolla.
Kirjoituksestasi ei saa selvää olisiko se tonni (maksaa oikeasti enemmän) mielestäsi käypä hinta, mutta sehän on jo tasan tuplaten se hinta minkä ap olisi saman ajan vaativasta ompelutyöstä ottanut.
Sitä ajattelin, että hyvä (itse oppinut, oma firma kuitenkin) valokuvaaja Pohjois-Suomessa pyytää suunnilleen reilun tonnin hääkuvista. Tarkkaa käsitystä ei siis ollut työhön kuluvasta ajasta ja hinnoista, mutta tämä oli muutaman vuoden takainen käsitykseni hinnoista.. Etelä-Suomessa hääkuvaukset tietysti kalliimpia ja varmasti nekin hinnat nousee koko ajan.
Siis oikeasti tonnilla kahdeksan tunnin kuvaukset ja toinen mokoma kuvien käsittelyyn? Tuntipalkka suunnilleen sama kuin aloittajan pyytämä, mutta valokuvaajalla se ei olekaan överi ylihinta?!?
Valokuvaajan tuntipalkka on tuossa tonnissa muuten kaksinkertainen tämän ap tapauksen hääpuvun korjaukseen verrattuna. Kahdeksan tuntia kuvausta, kahdeksan tuntia käsittelyä = 16 h, ap:n arvio 15 h. Silti valokuvaajan on ihan OK pyytää moninkertainen palkka saman ajan vievästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.
Millä ihmeellä sinä suoritat arvion työstä? Jos siihen menee vain 30min niin mikset tehnyt itse?
Kuten moni jo täälläkin on kertonut, joutuu sen vanhan ketjun ensin purkamaan ilman että housukangas vaurioituu, joka on itsessään jo aikaa vievää. Päästäkseen ompelemaan ketjua täytyy myös vyötärökaistaletta ja etusaumaa purkaa. Tämän lisäksi on pelkkää tuuripeliä jos ompelijalla on hyllyssään valmiina oikean värinen ja pituinen vetoketju: luultavimmin hän joutuu juoksemaan kangaskauppaan vetoketjuostoksille tuon perässä.
Olen eri mutta talvitakin vetoketjun vaihdattaneena tiedän ettei se ammatti-ihmiseltä kauaa vie. Hän siis itse antoi aika-arvion. Maksoi hieman enemmän kuin yo. housuesimerkki mutta mielelläni sen maksoin koska itseltä olisi jäänyt tekemättä, en omista edes perusompelukonetta ja paksuun takkiin sellaisella ei ole asiaa.
Kyllä vie, paljon enemmän kuin toivoisi. Joku talvitakki on vielä todella turhauttava, koska saumojen sisällä luultavasti untuvaa tikattuna saumoihin kiinni. Kappaleet ovat kiinni tuhannen koristussauman takana, ja kappaleita pitää pelkästään ratkoa irti toisistaan yli tunnin verran.
Luultavampaa on että kävit vaihdattamassa vetoketjun vanhalla ompelijalla joka nöyränä tekee edelleen vaihtotyöt osittain omalla ajallaan ja 30v takaisilla hinnoilla
Yhdessä usean työntekijän korjausompelimossa on yksi pelkästään purkamiseen erikoistunut henkilö, ja hän kun vetäisee partaterällä vanhan vetoketjun irti ihan suit sait, niin ei voi kuin ihailla.
Miksi edes välität koko asiasta? Kyllähän ompelijoita riittää ja hän voi viedä mekonsa muualle. Jos sun hinta on tuo, se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä usko sinua. Takissa kun se vetoketju on ommeltu alun perin ennen kuin palasia on yhdistetty ja pitää sen takia purkaa todella monta saumaa yhtä vetoketjua varten. Ommellakin pitää tietysti myös monta saumaa. Lisäksi yleensä talvitakissa vanhat ompeleet on porautuneet pahasti kankaisiin, joten purkaminen on vaikeaa. Lisävaikeutta tuottaa vuori, mahdollinen villavatiiti-lisävuori tai toppaus jne. Itse suorastaan inhoan takin vuorin korjausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä usean työntekijän korjausompelimossa on yksi pelkästään purkamiseen erikoistunut henkilö, ja hän kun vetäisee partaterällä vanhan vetoketjun irti ihan suit sait, niin ei voi kuin ihailla.
Jos vaatteen kangas on tarpeeksi vahva ja sileä, voi sen partaterällä avatakin. Valitettavasti tämä vaatii paksun ja tasaisen kankaan: esimerkiksi öljykangas toimii hyvin. Sen sijaan ohuemmissa kankaissa on aina riskinä että partaterä siivuttaa kankaan pinnasta ohuen kerroksen pois, heikentäen sitä entisestään, tai rikkoen kankaan. Mahdollista öljykangastakkiakaan ei voi kokonaan partaterällä purkaa osiin, se toimii vain noihin vahvimpiin suoriin saumoihin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä usko sinua. Takissa kun se vetoketju on ommeltu alun perin ennen kuin palasia on yhdistetty ja pitää sen takia purkaa todella monta saumaa yhtä vetoketjua varten. Ommellakin pitää tietysti myös monta saumaa. Lisäksi yleensä talvitakissa vanhat ompeleet on porautuneet pahasti kankaisiin, joten purkaminen on vaikeaa. Lisävaikeutta tuottaa vuori, mahdollinen villavatiiti-lisävuori tai toppaus jne. Itse suorastaan inhoan takin vuorin korjausta.
Piti olla: Itse suorastaan inhoan takin vetoketjun korjausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkka nettona pitkästi yli 30 euroa, joten kyllä, olet ahne. Eihän tuota toki pakko ole tehdä, mutta itse sanoisin, että sellainen 250 euroa nettona käteen olisi kaikkien kannalta järkevä summa.
Jos 250 euroa on käypä korvaus 15 h ompelutyöstä, kerrotko mikä olisi käypä korvaus edellä mainitusta hääautosta tunniksi (taksa 300 euroa minimi) tai kahdeksan tunnin valokuvaajan työstä? Maksaisiko auto 15 euroa ja valokuvaus satasen ollakseen kohtuullisia? Jos päädyt muihin summiin, perusteletko miksi. Voisit myös kertoa mielipiteesi luuletko että auto ja valokuvaus oikeasti irtoaisivat noilla summilla.
Valokuvaajillahan on työtä myös kuvien käsittelyssä ja työhön menee monesti pari/kolme kertaa tuo 8h, mutta se maksaakin sitten tonnin luokkaa.. Ja hääkuviakin kohdataan monesti tutut pyytää saatesanoilla "niitä ei tarvitse käsitellä sitten mitenkään... "
Kuvien käsittely ei vie siihen hommaan tottuneelta kahta päivää. Häiden dokumenttikuvausten taksat vaihtelevat oikeasti välillä 2 000 - 6 000 euroa. Kukaan ammattitaitoinen kuvaaja ei tietenkään lähde kuvaamaan häitä satasella tai edes 250 eurolla.
Kirjoituksestasi ei saa selvää olisiko se tonni (maksaa oikeasti enemmän) mielestäsi käypä hinta, mutta sehän on jo tasan tuplaten se hinta minkä ap olisi saman ajan vaativasta ompelutyöstä ottanut.
Sitä ajattelin, että hyvä (itse oppinut, oma firma kuitenkin) valokuvaaja Pohjois-Suomessa pyytää suunnilleen reilun tonnin hääkuvista. Tarkkaa käsitystä ei siis ollut työhön kuluvasta ajasta ja hinnoista, mutta tämä oli muutaman vuoden takainen käsitykseni hinnoista.. Etelä-Suomessa hääkuvaukset tietysti kalliimpia ja varmasti nekin hinnat nousee koko ajan.
Siis oikeasti tonnilla kahdeksan tunnin kuvaukset ja toinen mokoma kuvien käsittelyyn? Tuntipalkka suunnilleen sama kuin aloittajan pyytämä, mutta valokuvaajalla se ei olekaan överi ylihinta?!?
Valokuvaajan tuntipalkka on tuossa tonnissa muuten kaksinkertainen tämän ap tapauksen hääpuvun korjaukseen verrattuna. Kahdeksan tuntia kuvausta, kahdeksan tuntia käsittelyä = 16 h, ap:n arvio 15 h. Silti valokuvaajan on ihan OK pyytää moninkertainen palkka saman ajan vievästä työstä.
Pitikin kirjoittaa että kaksinkertainen, mutta näköjään tuli joku oikosulku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti olla: Itse suorastaan inhoan takin vetoketjun korjausta.
Minä olen taitava harrastaja - en vaihda omiin takkeihini vetskaria, ei ole niin kallista takkia, että kannattaisi panostaa sen verran omaa työtä - pitää odotella rikastunko vielä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes välität koko asiasta? Kyllähän ompelijoita riittää ja hän voi viedä mekonsa muualle. Jos sun hinta on tuo, se on ihan ok.
Kun sulla tuntuu olevan tietoa asiasta, niin osaatko suositella hyvää ja edullista ompelimoa pääkaupunkieudulla? Hinta pitäis olla max 20€/h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö koulun käsitöissä opita mitään.
Miksei morsian korjaa itse
Koulun käsityön pohjalta oletat siis jokaosen handlaavan vaativan hääpuvun muutostyöt! 😁😁😁🤣😅😂
Niinpä, mutta koulun käsityön pohjalta voi silti arvioida hinnan työlle, jota ei itse pysty edes tekemään.
Toisen työtä aliarvioivaa kädetöntä pahempi on enää se, joka alkaa kaiken lisäksi neuvoa sitä osaavampaa osapuolta työssään.
Yhden ompelimon sivuilta löytyi tällainen maininta: "Tarkat näpräystyöt 62 €/h"
Eli ap:n hintapyynti tarkasta näpräyksestä on ihan kohtuullinen. Ainoa joka tässä on ahne on se puolituttu, olisi ostanut kerralla sopivan puvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä miksi edes vaivauduin kirjoittamaan tänne mitään kun oletus tuntuu että on aina väärässä. Tämä tapaus oli sellainen että kävin näyttämässä takkia, että onnistuuko ja milloin sopisi (oli siis talvi ja käytin nappien varassa) sekä paljonko mahtaisi maksaa. Hän tutki takkia ja varmisti että sopiva vetoketju löytyy. Aika-arvio oli puolesta tunnista tuntiin. Sovittiin päivä ja aika johon mennessä täytyy tuoda että saan samana päivänä valmiiksi. Vein takin jo ennen aikarajaa, edellinen työ oli vielä sen verran kesken ettei kannata jäädä odottamaan. Vajaan kahden tunnin päästä tuli tekstiviesti että takin voi hakea. Minä en erottaisi ettei ole tehtaan jäljiltä. Takki on kyllä sellainen ulkoiluun sopiva eikä mitenkään koristeellinen mutten epäile etteikö olisi takkia tutkiessaan osannut työmäärää arvioida. Hinnoittelumallistaan en tiedä, ehkä tällaisia töitä tekee kohtuuhintaan sopivissa väleissä ja suuremmat ansiot tulevat juhlapuvuista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän häissä hyvän ystäväni mies on muusikko. Olimme valitsemassa nändiä ja soitin muusikolle ja kysyin mitä on mieltä. Häistä on yki 20 v aikaa, google ei liikaa kertonut.
Sanoi palaa mulle. Seuraavana päivänä kertoi on oikein hyvä. Sanoi hän odotti minä pyydän häntä esiintymään
Kerroin hän on valmis esiintymään, jos haluaa, mutta meillä on maksettu bändi sitä varten.
Kuvaajatuttumme sanoi hän on törmännyt siihen, että hänen edessä on kamera. Laitettiin hänen eteensä pöydällä kamera, jossa oli jäljellä pari kuvaa. Silloin oli rullat. Kirjoitin lapun voit ottaa loput kuvat, jos haluat. Ymmärsi huumoria
Minä en ymmärtänyt sinun tekstiäsi? Käytitkö jotain ennakoivaa tekstinsyöttöä?
Hän taitaa olla niitä suomensuomalaisia, jotka on laitettu ruotsinkieliseen kouluun, jotta oppisi näppärästi kaksi kieltä äidinkielisen veroisesti. No viduiksi on menneet molemmat. Näitä näkee, kun siirtyvät sittenkin kesken kaiken suomenkieliseen kouluun yläkoulussa eivätkä osaa kahta sanaa peräkkäin kirjoittaa. Ihan just tällaista tekstiä. Kiitti vaan vanhemmat.
..., kirjoitti:
Olen töissä kangaskaupassa ja asiakkaat usein kertovat vievänsä niin verhot kuin juhlapuvutkin naapurille tai ystävälle tai mummolle ommeltavaksi, kun nyt heiltä sattuu ompelukone löytymään. Kyllä eräänkin kerran olen miettinyt, että miten ihmiset oikeesti kehtaavat.. Eivät ymmärrä miten iso työ on ommella yhtään mitään. Kyllä se naapurin Ritva tämän untuvatakin vetoketjun nopsaa korjaa 😂
Anoppivainaa pisti vielä paremmaksi. Kuvio meni näin: Anoppi halusi uudet verhot ja minun pitäisi ne ommella. Tässä vaiheessa olen ok ja menen mittaamaan anopin ikkunan ja kerron paljonko kangasta pitää olla minimissään ja miten kuvio pitää ottaa huomioon, sen verran siis useimmiten tarvitaan ylimääräistä kangasta, että verhot näyttävät samanlaisilta. Anoppi käy kangaskaupassa ja ostaa joka ikinen kerta nuukuuttaan 50 cm vähemmän kangasta kuin oli sovittu. Siinäpä sitten vaadittiin miniältä ongelmaratkaisua kuinka jatkaa verhokangasta niin ettei sitä huomaa päällepäin. Kuvio toistui kaikissa verhoissa.
Vierailija kirjoitti:
..., kirjoitti:
Olen töissä kangaskaupassa ja asiakkaat usein kertovat vievänsä niin verhot kuin juhlapuvutkin naapurille tai ystävälle tai mummolle ommeltavaksi, kun nyt heiltä sattuu ompelukone löytymään. Kyllä eräänkin kerran olen miettinyt, että miten ihmiset oikeesti kehtaavat.. Eivät ymmärrä miten iso työ on ommella yhtään mitään. Kyllä se naapurin Ritva tämän untuvatakin vetoketjun nopsaa korjaa 😂
Anoppivainaa pisti vielä paremmaksi. Kuvio meni näin: Anoppi halusi uudet verhot ja minun pitäisi ne ommella. Tässä vaiheessa olen ok ja menen mittaamaan anopin ikkunan ja kerron paljonko kangasta pitää olla minimissään ja miten kuvio pitää ottaa huomioon, sen verran siis useimmiten tarvitaan ylimääräistä kangasta, että verhot näyttävät samanlaisilta. Anoppi käy kangaskaupassa ja ostaa joka ikinen kerta nuukuuttaan 50 cm vähemmän kangasta kuin oli sovittu. Siinäpä sitten vaadittiin miniältä ongelmaratkaisua kuinka jatkaa verhokangasta niin ettei sitä huomaa päällepäin. Kuvio toistui kaikissa verhoissa.
Olisin tehnyt verhot miettimättä kuvioita, itsehän anoppi on kankaan hankkinut.
Pyydetään ompelemaan saatesanoilla, että "kyllähän minä tämän itsekin ompelisin, jos olisi kone". Siihen on hyvä sanoa, että kyllä minulta, harrastelijalta, kone joutaa lainaksi. Ei kelpaa sellainen vaihtoehto kuitenkaan. Miksi ei voi sanoa suoraan, ettei osaa, vaan kummallisesti vähätellään toisen taitoja?
Vierailija kirjoitti:
Pyydetään ompelemaan saatesanoilla, että "kyllähän minä tämän itsekin ompelisin, jos olisi kone". Siihen on hyvä sanoa, että kyllä minulta, harrastelijalta, kone joutaa lainaksi. Ei kelpaa sellainen vaihtoehto kuitenkaan. Miksi ei voi sanoa suoraan, ettei osaa, vaan kummallisesti vähätellään toisen taitoja?
Tuo on muuten tosi käyttökelpoinen vinkki, pitää pitää mielessä.
En tosin oikeasti ikinä lainaisi parin tonnin Berniinaani ompelutaidottomalle.