Sähkölaskusi hinta nousee sanovat Orpo ja Google mitä vain
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt-tuli-karmea-ennuste-sahkolaskus…
!Google ja energiantuottajat voittavat, kaikki muut sähkönkäyttäjät kärsivät, työelämäprofessori toteaa.
Kukaan ei tiedä, mistä Suomessa saadaan tulevaisuudessa riittävästi sähköä, arvioi Aalto-yliopiston taloustieteen laitoksen energiatalouden työelämäprofessori Iivo Vehviläinen.!
Kommentit (23)
Jos rakennetaan uusia voimaloita, niin totta kai joku tietää, paljon pitää lisää rakentaa, että riittää. Se on sitten eri asia, nouseeko eri voimalat yhtä nopeasti pystyyn kuin datacenterit.
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskoo muutenkaan mihinkään mitä Orpo sanoo
Enemmän minä Orpoa uskon kuin av-mammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun asiasi. Minä uskon Aalto-yliopiston professoria enemmän kuin Orpoa. Orpoon en luota tippaakaan, niin helposti valeet suusta tulevat.
Kahdeksi vuodeksi hinta lukittu 8,99c/kWh. Murehditaan sähkönhintaa sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksi vuodeksi hinta lukittu 8,99c/kWh. Murehditaan sähkönhintaa sitten myöhemmin.
Luuletko, ettei sähköyhtiö voi sitä muuttaa halutessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, vai onko esimerkkejä?
-eri
"Sopiiko kaikille, että yllätyn tällaisesta aloituksesta?" (Petteri Orpo)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä voi.
"Nauti" sinä kälyääpiö vain pörssisähköstä siellä sähkölämmitteissä mummunmökissäsi
Suomessa ei tunnisteta energiaköyhyyttä
Aalto-yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista kotitalouksista noin 7–15 prosenttia on energiaköyhiä, mikä suurimmillaan tarkoittaa noin 300 000 kotia.
https://www.aalto.fi/fi/uutiset/suomessa-ei-tunnisteta-energiakoyhyytta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun asiasi. Minä uskon Aalto-yliopiston professoria enemmän kuin Orpoa. Orpoon en luota tippaakaan, niin helposti valeet suusta tulevat.
Proffa ei tiennyt googlen ja fortumin yhteistyöstä. Orpo varmaan tiesi.
Ei Orpo voi olla niin tyhmä - kukaan, ei edes Sofia olisi ei ole niin tyhmä - että tekisi sopimuksia, jotka eivät ole maan etuja ajavia.
"Tutkimuksessa havaittiin, että merkittävä osa energiaköyhyyttä kokevista kotitalouksista lämmittää kotinsa sähköllä tai öljyllä. He asuvat tyypillisesti ydinkeskustojen ulkopuolella ja he kuuluvat kolmeen alimpaan tulokymmenykseen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proffa ei tiennyt googlen ja fortumin yhteistyöstä. Orpo varmaan tiesi.
Ei Orpo voi olla niin tyhmä - kukaan, ei edes Sofia olisi ei ole niin tyhmä - että tekisi sopimuksia, jotka eivät ole maan etuja ajavia.
No, muistellaan niitä fortumin aiempia sopimuksia. Ei edes sota riittänyt niissä syyksi nostamaan energian hintaa.
Ja poliitikon selän taakse luikki johtajat.
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimuksessa havaittiin, että merkittävä osa energiaköyhyyttä kokevista kotitalouksista lämmittää kotinsa sähköllä tai öljyllä. He asuvat tyypillisesti ydinkeskustojen ulkopuolella ja he kuuluvat kolmeen alimpaan tulokymmenykseen."
Minkä puolueiden äänestäjiä, kannattajia, siellä ydinkeskustojen ulkopuolella asuukaan?
Itellä on minimalistinen elämäntapa jossa tyydyn vähään ja elän luontoa ja ympäristöä kunnioittaen, siksi sähkölaskunikin ilman siirtoa on vain noin kympin ja totta kai kiinteä soppari niin ei stressaa paljoa sähkön hintojen heilahtelut. Tällä hetkellä tämä tuntuu ihan hyvältä elämäntavalta, kovasti stressaantuneita tuntuu olevan noi joilla sähkölämmitteinen omakotitalo, ehkei siellä maalla olekkaan niin leppoisaa kuin antavat ymmärtää.
Google todellakin tietää mikä on halvin maa tehdä datakeskuksia.
Sillä ei näytä olevan väliä mitä suomen kansalaiset siitä joutuu maksaan sähkön hinnassa.
Laitan vain maksuosoituksen Kelalle. En edes tiedä laskujen summaa. Tämä on tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Laitan vain maksuosoituksen Kelalle. En edes tiedä laskujen summaa. Tämä on tätä päivää.
Kenen päivää on, kenen ei. Ei minun päivääni, vaan maksan laskut itse ja olen jokaisen sähkölaskuni maksanut.
Valitettavasti erittäin mahdollinen skenaario.