Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
361/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luen tarotkortteja ja lähestulkoon kaikki olettavat, että luen ilmaiseksi. Ihan yhtälailla siihen mun aikaa kuluu kun mihin tahansa muuhun työhön. Joillekin tosi läheisille olen lukenut ilmaiseksi, mutta aina löytää näitä kaverinkaverinkaverinkaverita, jotka jostain syystä uskovat, että näitä pitäisi saada ilmaiseksi. 

Jos joku maksaa tuollaisesta se kuuluu holhouksenalaiseksi.

Vierailija
362/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen tarotkortteja ja lähestulkoon kaikki olettavat, että luen ilmaiseksi. Ihan yhtälailla siihen mun aikaa kuluu kun mihin tahansa muuhun työhön. Joillekin tosi läheisille olen lukenut ilmaiseksi, mutta aina löytää näitä kaverinkaverinkaverinkaverita, jotka jostain syystä uskovat, että näitä pitäisi saada ilmaiseksi. 

Huomioiden tuottamasi palvelun totuudellisuuden, ilmainen on varsin sopiva hinta.

Miksi sitten haluat palveluitani, jos et usko niihin?

Kukaan täysjärkinen ei haluakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt olen tuttuja hääpareja ja hääohjelmia katsonut niin aika harvalla on oikeasti istuva hääpuku, koska korjauksista ei ole haluttu maksaa, tai paino on muuttunut puvun sovittamisen jälkeen.

Samaan olen kiinnittänyt huomiota. Ehkä niitä kolttuja tilataan ties mistä wish.comista halvalla eikä oikeasta liikkeestä korjausten kera.

Vierailija
364/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen kenelle vaan ilmaiseksi tarotkortteja. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää siitä rahaa.

Mulla on paljon maksaviakin asiakkaita, joten en mä mitään syytä tarjota palveluitani ilmaiseksi. En kuitenkaan minäkään pyhällä hengellä elä. Toki jos itse teet mielelläsi ilmaiseksi niin mikäs siinä.

Ihme huijausta. Moraalitonta pyytää tai ottaa rahaa humpuukista!

No yksi mt-potilas tilaa puhelinmyyjiltä kaikki mitä tyrkytetään ja sitten jakaa niitä huuhaa-kamoja tutuilleen.On sillä sentään holhooja valvomassa vaikka ei ehkä tarpeeksi.

Vierailija
365/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen kenelle vaan ilmaiseksi tarotkortteja. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää siitä rahaa.

Kaikki työ on arvokasta ja korvauksen arvoista. On henkistä hifistelyä, että spiritualistisista palveluista, oli ne sitten kortteja, energiahoitoa, loitsuja jne. ei saisi ottaa korvausta vastaan, vaan tehdä se hyvää hyvyyttään. Ei muutkaan ammattilaiset ja osaavat harrastajat tee asioita ilmaiseksi.

Raha ei ole vastakohta henkisyydelle vaan yksi energian muoto.

Huuhaa ja ammattilaiset on eri osastolla.Sama kuin esittäisin ennustajaa ja laskuttaisin siitä.

Vierailija
366/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan nyt että tässä tapauksessa olisi ollut tarkoitus teettää työ pimeänä. Joku mainitsi tuolla aiemmin ketjussa, että ammattilaisen veloitus olisi 50-60e/tunti. Tuossa aloituksessa jäi 33e/tunti, eli veloitus olisi reilusta kolmanneksesta liki puoleen hintaan. Siis sopivasti molemmat voittaa, toinen saa vähän paremman liksan ja toinen saa vähän halvemmalla, ainoa joka jää nuolemaan näppejään on verottaja.

Vai onko näillä pimeän työn teettäjillä ajatuksena, että ainoastaan työn tilaaja voittaa? Miksi ihmeessä niin?Miksi kukaan joka ei varsinaisesti työtä edes halua, suostuisi diiliin jossa ei voita mitään? Kyseessä kun ei ollut edes mikään ystävä.

Vierailija
367/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Maksa siitä sivukulut ja verot, ja mieti sitten uudelleen.

No hyvänen aika, kaikkihan me veroja maksamme ja muuta pakollista. Ihan 12 euron tuntipalkastakin. Kyllä yli kolmenkympin tuntiliksasta jää verojen ja kulujen jälkeenkin ihan kelvollinen summa.

Sitäpaitsi ap ei kertonut maksaako tuosta verot vai olisko ottanut rahat käteen.

Voi hyvänen aika! Tiedätkö että työnantaja maksaa palkkaasi yli tuplasti enemmän kuin sinun bruttopalkkasi.

No jotkut luulee ettei putkiremontissa maksa muu kuin tekijän nettopalkka.

Vierailija
368/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

33 euron tuntipalkka on aivan liian suuri kun työkin tehdään pimeästi verotta. 150e olisi oikea korvaus.

Vierailija
369/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

33 euron tuntipalkka on aivan liian suuri kun työkin tehdään pimeästi verotta. 150e olisi oikea korvaus.

Sitten voikin itse miettiä, onko 150 euroa sopiva korvaus siitä, että joutuu luopumaan 15 tunnista vapaa-aikaa. Itse perheellisenä pistäisin vapaa-ajan etusijalle, koska työ pitäisi tehdä työpäivien jälkeen tai viikonloppuna. Tuon lisäksi aikaa menee pari tuntia puvun sovitukseen ja lisää sovituksen jälkeiseen fiksaukseen.

Vierailija
370/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään ketjussa ei ole käynyt ilmi ettei ap maksaisi palkastaan veroja.

Siis kympin tai alle tunti. Verrataanpa edelleen muihin häihin liittyviin asioihin. Mitä luulet tekeekö sen hääauton tyyppi tunnin keikan kympillä tai dokumenttikuvaaja kuvaisi päivän häitä + käsittelisi kuvia toisen päivän sillä 150 eurolla. Edes unta ei moisesta kannata nähdä.

Vierailija
371/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina unohtavat, että kaikki eivät voi olla rikkaita. Haluatteko te että kaikista ammateista maksetaan sama palkka? Että diplomi-insinöörillä ja ompelijalla olisi yhtä kovat tulot?

Ikävä kyllä maailma ei toimi niin. Palveluammatit ovat olleet huonommin palkattuja kautta historian, ja lukemalla ja opiskelemalla voi sitten päästä parempiin ansioihin.

Minusta on ihan oikein, että siivoojilla, ompelijoilla ja kaupan kassoilla jää sen verran käteen rahaa, että he pystyvät elämään hyvää elämää vuokra-asunnossaan, ja satunnaisesti käymään reissussa. Se on ihan oikea määrä rahaa työstä, joka ei vaadi opiskelua tai erityisiä lahjoja.

Lääkäreilla, insinööreillä, managereilla ym. rahaa pitää sitten tulla enemmän.

Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin, nostettaisiin myös muiden palkkoja hiljalleen ja sen seurauksena hinnat nousee eli ollaan taas lähtöpisteessä. En usko että tästä yhteiskuntarakenteesta päästään ikinä eroon, eikä tarvitsekaan. Kaikkien ei vaan kuulu saada yhtä hyvää palkkaa. Jos et ole tyytyväinen tuloihisi, tee asialle jotain äläkä marise kuin pieni kateellinen lapsi.

Öö... ompelijan perustutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa toisen asteen oppilaitoksessa.  Jokin tehdasompelu liukuhihnalla, siis saman sauman jyystäminen, ei vaadi erityisiä lahjoja, mutta mittatilausompelu, kaavoitus jne. todellakin vaativat.

Mutta eivät todellakaan niin paljon, kuin esimerkiksi diplomi-insinöörin työ yliopiston laboratoriossa tai kirurgin työ leikkaussalissa. Tai edes niin paljon kuin tavallisen amk-tuotantoinsinöörin työ.

Joku minulle joskus sanoi, että kyllä siivoojankin työ on hankalaa. Jos on vaikka jossakin erityistä puhtautta vaativassa laboratoriossa töissä, kun pitää tietää mitä aineita käyttää millekin pinnalle. Minun mielestäni kuka tahansa heikkolahjainenkin pystyy oppimaan, mikä purkki sopii millekin pinnalle. Uskon myös, että lähes kuka tahansa pystyy oppimaan, kuinka kaavoja piirretään ompelijana. Toki siihen tarvitsee ammattikoulututkinnon, mutta ei ammattikoulututkinnolla minun mielestäni tarvitse saada työpaikkaa, jossa palkka riittää kevyesti isoon omakotitaloon ja useaan ulkomaanreissuun vuosittain. Ammattikoulututkinnolla pitää saada sen verran palkkaa, että normaali ihmisarki sujuu. Matkustaminen on etuoikeus, ei ihmisoikeus. 

Sen sijaan en usko, että kovin moni selviäisi kaikista korkeimmin palkatuiden ammattien työtehtävistä, jotka vaativat aika paljon enemmän älynlahjoja, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Tällaisesta työstä pitää saada sellainen korvaus, joka kannustaa niitä kaikista älykkäimpiä ja motivoituneimpia opiskelemaan ja lopulta johtamaan meitä tavallisempia tallaajia.

Alapeukuttakaa vaan kuinka paljon haluatte. Tiedätte kuitenkin että olen oikeassa, mutta harmittaahan se.

No katopa huvikseen putkimiehen palkkaa joka myös on 3-vuotinen amistutkinto. Tai mikähän koulutus paperimiehillä, ahtaajilla jne on takana? Ei taatusti yliopisto-opintoja.

Kiristämällä saatuja palkkoja.Helpot hommat mutta silti elintärkeät.

Vierailija
372/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille piheillle ja persaukisille on turha yrittää perustella mitään. Miksi kukaan edes olettaa, että joku ilmaiseksi korjaa ja muokkaa hääpuvun? Härskiä touhua.

Vierailija
373/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksesta:

"Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi."

Miksi ihmeessä pitäisi antaa mitään lahjaksi jos ei ole kutsuttu häihinkään ja kun kyse on vain "kaverista" jonka kanssa ei olla edes tekemisissä?

Sisälukutaito?!

Et tainnut ymmärtää, mitä aapee kirjoitti.

Vierailija
374/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Sulla tulee suusta vaahtoa!

Niin. Joskus ihmiset jopa auttaa toisiaan.

Tuossa aapeen tapauksessa ihan asiallista on rahallinen korvaus.

Vierailija
375/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että voi kysyä apua sitten joltain muulta puoliksi ilmaiseksi, jos tuota tai vastaavaa korvausta ei edes osissa pysty hoitamaan. 15h ja kokemus maksaa, valitettavasti. Se on tietysti oma valinta, haluaako ammattilaisen vai ei-ammattilaisen taitoa.

Tuo 15 tuntia on ihan yläkanttiin. Siinä ajassa tekee koko mekon.

Äly hoi, tässähän oli kyse siitä että ensin puretaan ja sitten kootaan uudestaan!

Missä niin sanotaan?

Jokainen vähänkin ompeleva ymmärtää sopimattoman hääpuvun korjauksen mittoihin sopivaksi tarkoittavan juuri tuota purkamista ja uudelleen kokoamista. Ei se hääpuku muuten istu. Ilmeisesti morsian ei ole tuota itse ostovaiheessa ymmärtänyt.

Voi kuule, tuskinpa kyseessä on kermakakku, normaalit häämekot eivät vaadi purkamista ja iudelleen kokoamista.

Totta kai vaativat. Ei niitä muuten saa istuvaksi. Ei se nyt niin mene, että ottaa 10 senttiä vyötäröltä sisään ja se on valmis. Sen jälkeen rinta pussittaa tosi rumasti ja helmakin alkaa väärästä kohtaa.

Aloittelevana ompelijana kysyisin tuosta tarkennuksen, kun en ihan ymmärrä. Eli jos mekko istuu muuten täydellisesti rinnuksesta ja lanteilta, miksei vyötörältä voisi kaventaa kymmentä senttiä? Jos tuon määrän jakaa useampaan saumaan niin voi lopputulos olla ihan siisti, vai ajattelenko väärin?

Toki ymmärrän että Ap:n tapauksessa hääpuku pitää purkaa auki ennen ompelua, koska hullukaan ei alkaisi nysvätä kavennuksia vuoritettuun ja luitettuun mekkoon avaamatta sitä.

Vierailija
376/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Millä ihmeellä sinä suoritat arvion työstä? Jos siihen menee vain 30min niin mikset tehnyt itse?

Kuten moni jo täälläkin on kertonut, joutuu sen vanhan ketjun ensin purkamaan ilman että housukangas vaurioituu, joka on itsessään jo aikaa vievää. Päästäkseen ompelemaan ketjua täytyy myös vyötärökaistaletta ja etusaumaa purkaa. Tämän lisäksi on pelkkää tuuripeliä jos ompelijalla on hyllyssään valmiina oikean värinen ja pituinen vetoketju: luultavimmin hän joutuu juoksemaan kangaskauppaan vetoketjuostoksille tuon perässä.

Vierailija
377/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en voi muuta sanoa kuin että tiedän tismalleen miltä sinusta tuntuu. Itsekin olen ompelija ammatiltani ja jostain syystä kaikki sukulaiset ja kaverit aina ajattelee, että ompelen ilomielin kaikenlaista mahdollista (ja mahdotonta) ihan ilmaiseksi... Pakko myöntää myös tähän väliin, että nykyään en saa muutenkaan enää ompelusta (ammattiin valmistumisesta on jo vuosia) samanlaista kipinää. Sitten vielä odotetaan, että teen mun työn (teen päätyönä toisen alan hommia KOSKA OMPELUTÖILLÄ EI TIENAA TARPEEKSI EDES SILLOIN KUN JOKU SIITÄ MAKSAA) jälkeen omalla vapaa-ajalla jotain ihan ilmaiseksi mikä vie multa monta tuntia tai projektista riippuen voisi viedä monta jopa useamman päivän. :(

Vierailija
378/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aika 15 h on kaksi työpäivää ja kuukaudessa on 21-22 työpäivää. Eli jos AP tekisi tuollaista keikkaa koko ajan hän saisi 5250 - 5500 e/kk. Jos tarkoitus tehdä pimeästi niin kuka kehtaa sanoa ettei jää paljon mitään? Uskon että suurimmalla osalla palstamammoista on pienemmät bruttotulot.

Se on toinen juttu jos AP on ammattiompelija ja laskuttaisi yrityksensä kautta niin silloin hinta voisi olla tuota luokkaa mutta siinä on mukana sitten eläke-, työttömyys- jne. maksut jolloin nettotuntiansio on pienempi.

Oli ap. harrastaja tai ammattiompelija, jotta voi edes ommella, tarvitaan jonkinlaiset työtilat, ompelukone (hyvä kone maksaa tonneja) sakset (maksaa satasia), kaikenlaisia tarvikkeita neuloja, mittanauhoja jne. Ja omelukoneen lisäksi saumuri.

Toki työkalutkin maksaa, mutta ei ammattiompelijakaan hinnoittele usean tonnin konetta ensimmäisen vuoden töiden hintoihin vaan jaksottaa pidemmälle ajalle. Tai jos kuukauden ensimmäisellä viikolla ei ole yhtään asiakasta niin ei ompelijan (tai parturi-kampaajan jne.) kannata nostaa hintoja loppukuuksi. Eli muutkin kulut täytyy huomioida mutta jotenkin realistisesti ne on jaettava.

Tässä tapauksessa AP tähtää yli 5000 e/kk bruttoa vastaavaan tulotasoon. Tuosta voisi vaikka laskea palkaksi 3500 e/kk ja loput tarvikkeille sekä vaikka oman asunnon menoille, ilmeisesti kotona oli tarkoitus tehdä.

Lopulta AP:n asia miten hinnoittelee vapaa-aikansa. Kunhan maksaa verot, eläkkeet jne. jos tekee tuollaista keikkaa.

Vierailija
379/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Millä ihmeellä sinä suoritat arvion työstä? Jos siihen menee vain 30min niin mikset tehnyt itse?

Kuten moni jo täälläkin on kertonut, joutuu sen vanhan ketjun ensin purkamaan ilman että housukangas vaurioituu, joka on itsessään jo aikaa vievää. Päästäkseen ompelemaan ketjua täytyy myös vyötärökaistaletta ja etusaumaa purkaa. Tämän lisäksi on pelkkää tuuripeliä jos ompelijalla on hyllyssään valmiina oikean värinen ja pituinen vetoketju: luultavimmin hän joutuu juoksemaan kangaskauppaan vetoketjuostoksille tuon perässä.

Olen eri mutta talvitakin vetoketjun vaihdattaneena tiedän ettei se ammatti-ihmiseltä kauaa vie. Hän siis itse antoi aika-arvion. Maksoi hieman enemmän kuin yo. housuesimerkki mutta mielelläni sen maksoin koska itseltä olisi jäänyt tekemättä, en omista edes perusompelukonetta ja paksuun takkiin sellaisella ei ole asiaa.

Vierailija
380/411 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tämä on ikävän yleinen ilmiö, että sukulaiset/kaverit odottaa näitä ilmaisia ompelutöitä; milloin on joku vetoketju korjattava, sohva päällystettävä uudestaan tai verhoja lyhennettävä, mutta rahasta ei tule tietenkään minkäänlaista puhetta.

Rehellisesti sanoen olen itse jo nykyään miltei hampaat irvessä, jos tutustun johonkin uuteen ihmiseen ja koulutus/ala tulee puheeksi. Sen lisäksi, että hävettää tällainen surkeasti palkattu ala, niin ärsyttää se ainainen mahdollisuus siihen, että tämäkin uusi tuttavuus voi jossain vaiheessa kysyä ilmaisten farkkujen lyhennysten perään tai mitä sitten ikinä keksiikään. Ihan kuin ompelualaa ei otettaisi mitenkään vakavasti tänä päivänä ja meidät nähtäisiin vain jonain "harrastelijoina", jotka tekee tyytyväisenä työpäivän jälkeen ilmaisia töitä toisille vaikka siinä menee monta tuntia tai monta päivää.

Oikeastaan tekee mieli kouluttautua ihan jo jollekin toiselle alalle ja olla hiiskumatta kenellekään, että edes omistan ompelukonetta. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän