Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät kestä yhtään suomalaisia perusruokia? Karjalanpaisti, kinkkukiusaus jne?

Vierailija
16.06.2022 |

En pysty yhtään syömään niitä. Jos on pakko, pystyn syömään, mutta ikipäivänä en niitä ostaisi enkä todellakaan tekisi itse. Kaalikääryleet ovat yksi pahimmista. Ja siskonmakkarakeitto.

Mikä on teidän suhtautumisenne näihin?

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.

Mitä siinä inhoat?  Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. . 

Ruoka, jota kuvailit, ei ole karjalanpaisti. Karjalanpaistin perusversioon ei tule lammasta (vaikka toki sitäkin voi lihapataan laittaa) eikä mausteita suolan, maustepippurin ja laakerinlehtien lisäksi. Huvittaa nämä viestit, joissa kuvaillaan herkullisen karjalanpaistin reseptiä, mutta ruoka on jotain aivan muuta kuin karjalanpaistia. Minä tykkään sellaisesta karjalanpaistista, johon tulee chiliä, valkosipulia inkivääriä ja tomaattipyreetä ja joka syödään perunan ja lanttulaatikon sijaan riisin kanssa.

No ei tuo sinunkaan "karjalanpaistisi" ole karjalanpaistia.

Karjalanpaistiin tulee nautaa, sikaa, vasikanmunuaista, vettä ja suolaa.

Vierailija
82/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.

Mitä siinä inhoat?  Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. . 

Ruoka, jota kuvailit, ei ole karjalanpaisti. Karjalanpaistin perusversioon ei tule lammasta (vaikka toki sitäkin voi lihapataan laittaa) eikä mausteita suolan, maustepippurin ja laakerinlehtien lisäksi. Huvittaa nämä viestit, joissa kuvaillaan herkullisen karjalanpaistin reseptiä, mutta ruoka on jotain aivan muuta kuin karjalanpaistia. Minä tykkään sellaisesta karjalanpaistista, johon tulee chiliä, valkosipulia inkivääriä ja tomaattipyreetä ja joka syödään perunan ja lanttulaatikon sijaan riisin kanssa.

Joskus hain karjalanpaistin ohjeen ja siinä oli nimenomaan lammasta, possua ja nautaa. En muista, että mitä ruhonosia olivat vielä. 

"Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."

Toki Suomessa, niin kuin muuallakin, on perinteisesti hyödynnetty koko ruho, ja aiemmin syötiin lammasta nykyistä enemmän. Karjalanpaisti on nimenä ollut käytössä vasta sotien jälkeen, ja arkikielessä se on vakiintunut tarkoittamaan siasta ja naudasta valmistettua pataa, vaikka perinteisesti ruokaan on varmasti käytetty mitä lihaa milloinkin on ollut saatavilla. Kaupassa myydään "karjalanpaistilihoina" sian ja naudan lihasekoitusta, jos mukana olisi lammasta tai sisäelimiä, olisi tuotteella varmasti jokin muu nimi.

Minä kävin ihan lihatiskiltä ostamassa tuota lammasta, possua ja nautaa. Halusin, että kaikkea kolmea lihaa tulee pataan. 

Sitten haudutin niitä useita tunteja 80 asteessa. Lopputulos oli todella maukasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Joskus hain karjalanpaistin ohjeen ja siinä oli nimenomaan lammasta, possua ja nautaa. En muista, että mitä ruhonosia olivat vielä. 

"Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."

Toki Suomessa, niin kuin muuallakin, on perinteisesti hyödynnetty koko ruho, ja aiemmin syötiin lammasta nykyistä enemmän. Karjalanpaisti on nimenä ollut käytössä vasta sotien jälkeen, ja arkikielessä se on vakiintunut tarkoittamaan siasta ja naudasta valmistettua pataa, vaikka perinteisesti ruokaan on varmasti käytetty mitä lihaa milloinkin on ollut saatavilla. Kaupassa myydään "karjalanpaistilihoina" sian ja naudan lihasekoitusta, jos mukana olisi lammasta tai sisäelimiä, olisi tuotteella varmasti jokin muu nimi.

Minä kävin ihan lihatiskiltä ostamassa tuota lammasta, possua ja nautaa. Halusin, että kaikkea kolmea lihaa tulee pataan. 

Uskon, että lammas sopii ruokalajiin hyvin, ja varmasti voi reseptiä, jossa lammasta on, kutsua karjalanpaistiksi. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että jos vaikka työpaikkaravintolassa olisi tarjolla karjalanpaistia, joka olisi valmistettu lampaasta ja siansydämestä, voisi osa asiakkaista nikotella. Pointtini oli siis vain tuoda esille, että arkikielenkäytössä karjalanpaistilla tarkoitetaan aika spesifiä ruokalajia.

Vierailija
84/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, että vanhan ajan kunnon pula-aika tekisi osalle porukkaa aivan hyvää. Voi kyllä olla tulossakin...6

Vierailija
85/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

No ei tuo sinunkaan "karjalanpaistisi" ole karjalanpaistia.

Karjalanpaistiin tulee nautaa, sikaa, vasikanmunuaista, vettä ja suolaa.

Et tunnistanut ironiaa. Ei tietenkään kuvaamani ruokalaji ole karjalanpaisti. Tarkoitukseni oli tehdä pilaa siitä, miten ketjussa joku kertoo tekevänsä karjalanpaistia, johon tulee punaviiniä. Jos tuunaa ruokalajia niin, että siinä on raaka-aineita, jotka eivät suomalaiseen keittiöön kuulu, ei ruokaa voi silloin kutsua suomalaisen perinneruoan nimellä.

Vierailija
86/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti, poro, kaikki linturuuat ja kala maistuvat tosi hyvältä. Kerran söin Lapissa kermaista teerikastiketta ja kylläpä oli maukasta. Suomalainen kala on tosi hyvää. Ei noihin ruokiin mitään mausteita edes tarvitse, kun niissä itsessään on sitä makua. 

Vierailija
87/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalan paistin ten kuten ohjeistetaan ,jätän sianlihan pois.Vain naudan lihaa haudotan toki tunteja uunissa. Haudutus liemen lisän kunolla halpaa punaviiniä,valkosipulia myös paljon nami,mami.Kinkkua eli sikaan en syö.Mutta Lohikiusaus.nami.nami.

Oletko robotti?

Oletko kuullut lukihäiriöstä?

Vierailija
88/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Lapsena oli hankaluuksia niitten epämääräisten lihanpalasten ja niissä roikkuvien sidekalvojen ja läskinpalasten kanssa, kun eivät tainneet pienestä nielusta mennä yhdellä nielaisulla alas ja olivat sen verran sitkeitä ettei hampailla saanut pienennettyä. Sitten oli osa ruokapalaa ruokatorvessa ja osa suussa niin yökötysrefleksi lähti käyntiin. Ei yhtään mitään muuta tarvinnut negatiivisten tunnetilan ja odotuksen kehittymiseen pikkulapselle. Nykyään nielaisen semmoiset palat jos on nälkä. Mutta en minä nytkään juuri niitä paloja hyvänmakuisiksi kutsu, enkä tarjoisi lapselle tai tyttöystäväkandidaatille.

Eri

Tarjosin ulkomaalaisille vieraille karjalanpaistia ja tykkäsivät todella paljon. Ottivat pariin kertaa lisäsantsit. 

Jos on hyvistä lihoista tehty ja haudutettu niin kyllä syö kriittisempikin aikuinen. Teen siis joskus halvemmista aineista itsellenikin ja syön nälkääni, mutta sitä versiota en kyllä tarjoile hienoimmille vieraille, eikä pienet lapset saa sitä syötyäkään, kuten en minäkään lapsena. Kyllä siitä karjalanpaistista on ollut eri versio pitopöytään kuin omaksi arkiruuaksi, olen melkoisen vakuuttunut. Semmoinen köyhemmän ajan kukko kuin lumikukko tuskin oli juhlaruokaa sekään. Lumipallon ympärille tehty kuori paistettiin uunissa. Vanhassa keittokirjassa oli tämäkin resepti.

Vierailija
89/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoijoijoi, alkoipa tehdä mieli kaalikääryleitä ja siskonmakkarakeittoa! Kiitos, ap :) 

Vierailija
90/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalan paistin ten kuten ohjeistetaan ,jätän sianlihan pois.Vain naudan lihaa haudotan toki tunteja uunissa. Haudutus liemen lisän kunolla halpaa punaviiniä,valkosipulia myös paljon nami,mami.Kinkkua eli sikaan en syö.Mutta Lohikiusaus.nami.nami.

Naudanlihaa  punaviinissä haudutettuna  ja valkosipulia + salaista ainesosaa nami, mamia paljon.

Vaatii jo jonkin verran mielikuvitusta kutsua tuota Karjalanpaistiksi :)

Vierailija
91/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Lapsena oli hankaluuksia niitten epämääräisten lihanpalasten ja niissä roikkuvien sidekalvojen ja läskinpalasten kanssa, kun eivät tainneet pienestä nielusta mennä yhdellä nielaisulla alas ja olivat sen verran sitkeitä ettei hampailla saanut pienennettyä. Sitten oli osa ruokapalaa ruokatorvessa ja osa suussa niin yökötysrefleksi lähti käyntiin. Ei yhtään mitään muuta tarvinnut negatiivisten tunnetilan ja odotuksen kehittymiseen pikkulapselle. Nykyään nielaisen semmoiset palat jos on nälkä. Mutta en minä nytkään juuri niitä paloja hyvänmakuisiksi kutsu, enkä tarjoisi lapselle tai tyttöystäväkandidaatille.

Eri

Tarjosin ulkomaalaisille vieraille karjalanpaistia ja tykkäsivät todella paljon. Ottivat pariin kertaa lisäsantsit. 

Jos on hyvistä lihoista tehty ja haudutettu niin kyllä syö kriittisempikin aikuinen. Teen siis joskus halvemmista aineista itsellenikin ja syön nälkääni, mutta sitä versiota en kyllä tarjoile hienoimmille vieraille, eikä pienet lapset saa sitä syötyäkään, kuten en minäkään lapsena. Kyllä siitä karjalanpaistista on ollut eri versio pitopöytään kuin omaksi arkiruuaksi, olen melkoisen vakuuttunut. Semmoinen köyhemmän ajan kukko kuin lumikukko tuskin oli juhlaruokaa sekään. Lumipallon ympärille tehty kuori paistettiin uunissa. Vanhassa keittokirjassa oli tämäkin resepti.

Niitä lihoja voi perata! Ei ole mikään pakko niitä pataan laittaa kaikkine jänteineen jos ne haittaa.

Vierailija
92/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kinkkukiusaus on paha, kaalikääryleet ja karjalanpaisti menevät. Riippuu siis tapauksesta.

Kinkkukiusaus on perusruokaa muttei perinneruokaa.

Minäkin ihmettelin, miksi täällä puhutaan kinkkukiusauksesta perinneruokana. Ennen 1980-lukua en ollut koskaan kuullutkaan kinkkukiusauksesta. Janssoninkiusausta kyllä tarjottiin aikaisemminkin.

Vierailija
93/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Eri

Ulkomaalaisten vieraiden kohdalla riippuu varmasti vieraiden kotimaiden ruokakulttuurista, kuinka karjalanpaisti uppoaa. Onko totuttu siihen, että ruoka maustetaan vain suolalla ja pippurilla vai kaivataanko liemeen yrttejä, tomaatteja, valkosipulia, selleriä tai vaikka viiniä? Ketjussa puhutaan niin kuin karjalanpaisti olisi jokin Suomen ainutlaatuinen lahja maailmalle, mutta pitkään haudutettuja lihapatojahan syödään melkein kaikkialla. Kukapa ei pehmeästä, rasvaisesta lihasta pitäisi.

Vierailija
94/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhia, olin käymässä Suomessa ja olin siskollani vieraana (asun ulkomailla) ja sisko teki makaronilaatikko lapsuusmuistojen inspiroimana. Ihan kauhea "perinneruoka". Sinänsä hyvät ainekset pilataan ylikypsentämällä kaikki kokkelisessa ja maut eliminoivassa munamaidossa. Ei vihanneksia, ei mausteita. Ketsuppia päälle!

En ymmärrä miksi kyseinen ruoka on olemassa ja kuka siitä tykkää.

Hyi.

Siskosi ei vissiin osaa kokata jos ei tajunnut laittaa mausteita makaronilaatikkoon ja keitti ne makaronitkin mössöksi.

Vierailija
95/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Eri

Karjalanpaistin valmistuksessa on jotain mennyt pieleen, jos siinä on sitkeää lihaa. Oikein tehdyssä karjalanpaistissa liha on niin mureaa, että se hajoaa melkein purematta.

Vierailija
96/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa tuli syötyä tosi paljon kalaa, oli sorsa- ja metsopaistia, hirveä, poroa ja jänistä. Melkoiset herkut oli kyllä ruokana ja tulisi aika kalliiksi syödä noita ravintolassa. Mielestäni suomalainen riistaruoka on todella hyvää perinneruokaa.

Vierailija
97/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhia, olin käymässä Suomessa ja olin siskollani vieraana (asun ulkomailla) ja sisko teki makaronilaatikko lapsuusmuistojen inspiroimana. Ihan kauhea "perinneruoka". Sinänsä hyvät ainekset pilataan ylikypsentämällä kaikki kokkelisessa ja maut eliminoivassa munamaidossa. Ei vihanneksia, ei mausteita. Ketsuppia päälle!

En ymmärrä miksi kyseinen ruoka on olemassa ja kuka siitä tykkää.

Hyi.

Siskosi ei vissiin osaa kokata jos ei tajunnut laittaa mausteita makaronilaatikkoon ja keitti ne makaronitkin mössöksi.

Ne makaronit menevät mössöksi siinä kohtaa, kun niitä haudutetaan muna-maitoseoksessa tunti, ihan riippumatta siitä, kauan niitä on esikeitetty. Täällä toinen makaronilaatikon inhoaja siis.

Vierailija
98/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessa tuli syötyä tosi paljon kalaa, oli sorsa- ja metsopaistia, hirveä, poroa ja jänistä. Melkoiset herkut oli kyllä ruokana ja tulisi aika kalliiksi syödä noita ravintolassa. Mielestäni suomalainen riistaruoka on todella hyvää perinneruokaa.

Kalaa keitettiin, paistettiin ja savustettiin. Kyllä nyt maistuisi savuahvenet. Ja muikut. Paistetut muikut ihan huippuruokaa 

Vierailija
99/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan karjalanpaistia.

Karjalaisten evakkojen mukana tuli heidän lihapatansa muualle Suomeen, ja sillä sai nimensä ja aiemmin ei semmoista ruokaa oltu lännessä tehty. Toimiva se on karjalanpaistin perusajatus, että osien summa onkin odotettua isompi. Minun isovanhemmilta Parikkalasta perimäni resepti pitää sisällään, että neljää eri lihalajia haudutetaan mureiksi. Mausteeksi voi laittaa mitä on, syödään perunan ja leivän kanssa, koska niitä syödään joka tapauksessa. Se on minun karjalanpaistini, ja muilla on omansa tai jonkun muun.

Vierailija
100/140 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalainen riistaruoka on ihan maailman parasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan