Muita, jotka eivät kestä yhtään suomalaisia perusruokia? Karjalanpaisti, kinkkukiusaus jne?
En pysty yhtään syömään niitä. Jos on pakko, pystyn syömään, mutta ikipäivänä en niitä ostaisi enkä todellakaan tekisi itse. Kaalikääryleet ovat yksi pahimmista. Ja siskonmakkarakeitto.
Mikä on teidän suhtautumisenne näihin?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Sama. Yök! Miksi pitää edelleen kärsiä tuollaisista pula-ajan safkoista kun parempaakin olisi?
Edessä on pula-aika, jolloin lihaa ei syö kuin rikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palsta ei petä koskaan! Ketjun perusteella syntyy kuva, että suomalaiset syövät lähinnä itse pyydettyä ja savustettua kalaa sekä sisäelimiä, joita hartaudella haudutetaan evakkomummolta perityssä savipadassa.
Mistä ihmeestä syntyy tarve tällaiseen romantisointiin? Aloituksessa puhutaan suomalaisesta perusruoasta. Suomen kodeissa syödään sellaisia ruokalajeja kuin jauhelihakeitto, (eines)pinaattiletut, kaalilaatikko ja keitetyt perunat nakkikastikkeen kera. Eineksiä ja puolivalmisteita hyödynnetään todella paljon. Suomalainen perusruoka ei ole mitään hiillostettua ahventa vaan pakastekalapuikkoja.
Kyllä kalastajat ja metsästäjät nykyäänkin syö metsästämiään eläimiä,kalastusta harrastavilla on varmasti paljon kalaa ruokana ja metsästäjillä hirveä ja lintuja pakastimessa.....
Totta kai metsästäjät ja kalastajat syövät itse pyytämäänsä ruokaa, mutta kun puhutaan suomalaisesta perusruoasta, niin kuin aloituksessa puhutaan, ei sillä tarkoiteta mitään riekkoja. Broileria, nautaa ja sikaa syödään henkeä kohden varmaan monikymmenkertainen määrä riistaan verrattuna, ja kaupasta ostettua ulkomaista pakastekalaakin moninkertaisesti suomalaiseen järvikalaan verrattuna.
Riippuu mistäpäin on kotoisin. Lappi on aika iso osa Suomea.
Eiköhän Lapin kohdalla ole korrektia puhua lappilaisesta tai saamelaisesta ruoasta suomalaisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.Mitä siinä inhoat? Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. .
Ruoka, jota kuvailit, ei ole karjalanpaisti. Karjalanpaistin perusversioon ei tule lammasta (vaikka toki sitäkin voi lihapataan laittaa) eikä mausteita suolan, maustepippurin ja laakerinlehtien lisäksi. Huvittaa nämä viestit, joissa kuvaillaan herkullisen karjalanpaistin reseptiä, mutta ruoka on jotain aivan muuta kuin karjalanpaistia. Minä tykkään sellaisesta karjalanpaistista, johon tulee chiliä, valkosipulia inkivääriä ja tomaattipyreetä ja joka syödään perunan ja lanttulaatikon sijaan riisin kanssa.
Joskus hain karjalanpaistin ohjeen ja siinä oli nimenomaan lammasta, possua ja nautaa. En muista, että mitä ruhonosia olivat vielä.
"Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."
Toki Suomessa, niin kuin muuallakin, on perinteisesti hyödynnetty koko ruho, ja aiemmin syötiin lammasta nykyistä enemmän. Karjalanpaisti on nimenä ollut käytössä vasta sotien jälkeen, ja arkikielessä se on vakiintunut tarkoittamaan siasta ja naudasta valmistettua pataa, vaikka perinteisesti ruokaan on varmasti käytetty mitä lihaa milloinkin on ollut saatavilla. Kaupassa myydään "karjalanpaistilihoina" sian ja naudan lihasekoitusta, jos mukana olisi lammasta tai sisäelimiä, olisi tuotteella varmasti jokin muu nimi.
Minä kävin ihan lihatiskiltä ostamassa tuota lammasta, possua ja nautaa. Halusin, että kaikkea kolmea lihaa tulee pataan.
Uskon, että lammas sopii ruokalajiin hyvin, ja varmasti voi reseptiä, jossa lammasta on, kutsua karjalanpaistiksi. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että jos vaikka työpaikkaravintolassa olisi tarjolla karjalanpaistia, joka olisi valmistettu lampaasta ja siansydämestä, voisi osa asiakkaista nikotella. Pointtini oli siis vain tuoda esille, että arkikielenkäytössä karjalanpaistilla tarkoitetaan aika spesifiä ruokalajia.
Niinhän se on että kun karjalanpaistia on vaikka työpaikkaruokalassa, että yksimielisesti kaikki on sitä mieltä, ettei todellakaan ole karjalanpaistia.
Pidän siskonmakkarakeitosta, olen aina pitänyt. Kovin usein sitä ei tule tehtyä kuitenkaan.
Muita ap:n aloituksessa mainitsemia ruokia syön, myös karjalanpaisti voi olla hyvää, jos on tehty hyvin.
Se, mitä en halua syödä enää, on maksalaatikko. Lapsena pystyin sitäkin syömään jonkin verran, mutta nykyään se on jotenkin omituista ja etovaa.
Kalakukko ja lanttukukko taas ovat sellaisia, että niistä tulee melkoiset ilmavaivat.
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palsta ei petä koskaan! Ketjun perusteella syntyy kuva, että suomalaiset syövät lähinnä itse pyydettyä ja savustettua kalaa sekä sisäelimiä, joita hartaudella haudutetaan evakkomummolta perityssä savipadassa.
Mistä ihmeestä syntyy tarve tällaiseen romantisointiin? Aloituksessa puhutaan suomalaisesta perusruoasta. Suomen kodeissa syödään sellaisia ruokalajeja kuin jauhelihakeitto, (eines)pinaattiletut, kaalilaatikko ja keitetyt perunat nakkikastikkeen kera. Eineksiä ja puolivalmisteita hyödynnetään todella paljon. Suomalainen perusruoka ei ole mitään hiillostettua ahventa vaan pakastekalapuikkoja.
Mä kyllä hauduttelen sitä karjalanpaistia. On maailman helpointa ruokaa tehdä. Siksi se kuuluu mun säännölliseen repertuaariini.
Toinen helppo ruoka on uunilohi ja kalaa kun syön, se on se helpoin valinta.
Mut juu, kaupunkilaisena en mitään hiillostettua affenia laita. Tosin voisin niitä valmiina ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kalastajat ja metsästäjät nykyäänkin syö metsästämiään eläimiä,kalastusta harrastavilla on varmasti paljon kalaa ruokana ja metsästäjillä hirveä ja lintuja pakastimessa.....
Totta kai metsästäjät ja kalastajat syövät itse pyytämäänsä ruokaa, mutta kun puhutaan suomalaisesta perusruoasta, niin kuin aloituksessa puhutaan, ei sillä tarkoiteta mitään riekkoja. Broileria, nautaa ja sikaa syödään henkeä kohden varmaan monikymmenkertainen määrä riistaan verrattuna, ja kaupasta ostettua ulkomaista pakastekalaakin moninkertaisesti suomalaiseen järvikalaan verrattuna.
Riippuu mistäpäin on kotoisin. Lappi on aika iso osa Suomea.
Eiköhän Lapin kohdalla ole korrektia puhua lappilaisesta tai saamelaisesta ruoasta suomalaisen sijaan?
Ei taida olla korrektia kutsua Lemmenjoen kullankaivajien perinteistä perusruokaa "iljetystä" lappilaiseksi tai saamelaiseksi?
Vähän niin kuin karjalanpaistin vastakohta, raaka-aineet pilaavat toinen toisensa maun. Ja kukaan ei väitä osaavansa tehdä sitä, tai että se olisi hyvää.
Eihän niitä ole pakko syödä!!
Karjalanpaistia olen syönyt viimeksi v 93 kun äitini oli elossa ja teki, taivaallista mutta itse en tee.
Kiusauksia en ole tehnyt ikinä. Ruskeaa kastiketta samoin (ei ole ruoka tosin vaan kamala soosi).
Lihapullia, makaronilaatikkoa (lihaliemeen tietty) tai kaalilaatikkoa kyllä teen.
Huolimatta siitä ettei noita muutamia perinnereseptejä tehdä koskaan meillä syödään herkullista itsetehtyä ruokaa 2x päivässä. Maailma on täynnä reseptejä.
Olen tarjoillut ulkomaisille vieraille karjalanpaistia, ilman niitä kalvoja, läskinpaloja ja maustepippuria. Naudan paistia ja possun kinkkua tuoreita paikallisesta lihakaupasta, sipulia, porkkanaa, lanttua, suolaa ja mustapippuria ja tietysti vettä, ruskistan lihanpalat ja sitten tunneiksi hautumaan mietoon uunin lämpöön.
Toki voi olla että kohteliaisuuttaan ovat kehuneet mutta tuskin olisivat kahta kertaa lisää ottaneet
Jos ajattelee vaikka kinkkukiusauksen raaka-aineita, niin mitä järkeä sellaista on syödä? Kinkkua, perunaa ja kermaa? Jestas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.Mitä siinä inhoat? Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. .
Ruoka, jota kuvailit, ei ole karjalanpaisti. Karjalanpaistin perusversioon ei tule lammasta (vaikka toki sitäkin voi lihapataan laittaa) eikä mausteita suolan, maustepippurin ja laakerinlehtien lisäksi. Huvittaa nämä viestit, joissa kuvaillaan herkullisen karjalanpaistin reseptiä, mutta ruoka on jotain aivan muuta kuin karjalanpaistia. Minä tykkään sellaisesta karjalanpaistista, johon tulee chiliä, valkosipulia inkivääriä ja tomaattipyreetä ja joka syödään perunan ja lanttulaatikon sijaan riisin kanssa.
Lammasta voi laittaa aitoon karjalanpaistiin, samoin maustepippurin voi korvata mustalla pippurilla. Joissakin versioissa käytetään myös porkkanaa, vaikka useimmiten ei käytetä. Karjalanpaistinkin resepti on perinteisesti vaihdellut vähän eri alueilla ja suvuissa.
Nimimerkki täyskarjalainen useassa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Lapsena oli hankaluuksia niitten epämääräisten lihanpalasten ja niissä roikkuvien sidekalvojen ja läskinpalasten kanssa, kun eivät tainneet pienestä nielusta mennä yhdellä nielaisulla alas ja olivat sen verran sitkeitä ettei hampailla saanut pienennettyä. Sitten oli osa ruokapalaa ruokatorvessa ja osa suussa niin yökötysrefleksi lähti käyntiin. Ei yhtään mitään muuta tarvinnut negatiivisten tunnetilan ja odotuksen kehittymiseen pikkulapselle. Nykyään nielaisen semmoiset palat jos on nälkä. Mutta en minä nytkään juuri niitä paloja hyvänmakuisiksi kutsu, enkä tarjoisi lapselle tai tyttöystäväkandidaatille.
Eri
Tuota oli sitten haudutettu lian vähän aikaa. Tarpeeksi paistettaessa kaikki rasva ja sidekudokset sulavat liemeen.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Yök! Miksi pitää edelleen kärsiä tuollaisista pula-ajan safkoista kun parempaakin olisi?
Karjalanpaisti pula-ajan safkaa?
Lihankorvikkeet on pula-ajan safkaa, ei oikea liha.
Rakastan hyvää karjalanpaistia! Teen itse ihan älyttömän hyvää, sitä haudutetaan vähintään 5 tuntia, talvella leivinuunissa yön yli.
Netistä löytyvät reseptit on naurettavia, 2 tuntia ei riitä mihinkään.
Sama joulukinkun kanssa. Pitkään miedolla lämmöllä ja ylikypsäksi, niin tulee herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee vaikka kinkkukiusauksen raaka-aineita, niin mitä järkeä sellaista on syödä? Kinkkua, perunaa ja kermaa? Jestas.
Ihan hyviä raaka-aineita, jos ne ovat aitoja. Suomalaiset käyttävät kuitenkin jotain kinkunkaltaista ja kermaketta. Ei sellainen ole hyvää eikä edes ravitse.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nainen 62-v. Lapsia, nyt jo aikuisia on viisi. Meillä ei ole syöty koskaan jauhelihakeittoa, einespinaattilettuja tai kaalilaatikkoa. Nakkikastiketta yhden käden sormin laskettava määrä. Kalapuikoista lapset tosin pitivät, mutta niitäkään ei ole käytetty nyt varmaan viiteentoista vuoteen.
Makuasioita ja tottumiskysymyksiä. Syön ihan perusruokia ja matkustellessa olen syönyt niin Kiinassa (Peking) kuin Intiassakin (Delhi, Agra, Jaipur) ja valitettavasti niihin mausteisiin kastikkeisiin kyllä ehti kyllästyä sen reilun viikon aikana.
Aika lailla kaikki muu kotimaisessa ruuassa uppoaa paitsi sienet, pinaattikeitto, kesäkeitto (maitoliemi tökkii molemmissa) ja vuohenjuusto. Siskonmakkarakeittoa en ole koskaan syönyt. Muutenkin valmistan keittoja tosi vähän. Lähinnä tällä hetkellä keittona vain minestrone. Kinkkukiusausta aion tehdä ensi viikolla. Halpa ja helppo perusruoka.
Ollaan n. viisikymppinen pariskunta. Jep, tykätään sushista ja intialaisesta ruoasta, mausteista ja mauista, mutta kotona tykkäämme laittaa perusruokaa. Meillä siis tehdään makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, lihapullia, lasagnea, lihakastikkeita ja kalaa/kanaa monella tavalla. Pakastimesta löytyy aina kokolihaa (kassleria, porsaan lapaa, ulkofilettä, paistia, kanaa) ja kalaa (kokonaista lohta, nieriää, kuhaa, siikaa). Emme käytä puolivalmisteita emmekä korvikkeita, joten jos meillä tehdään kinkkukiusausta, perunat viipaloidaan itse, käytetään oikeata kermaa ja palvikinkkua palasta. Haudutamme lihapatoja ja kastikkeita tunteja. Ostamme tuoreita kasviksia emmekä pakastepusseja. Väitän, että ruokamme maistuvat hieman erilaiselta kuin einespohjaiset sapuskat. Kinkkukiusauksissakin on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan n. viisikymppinen pariskunta. Jep, tykätään sushista ja intialaisesta ruoasta, mausteista ja mauista, mutta kotona tykkäämme laittaa perusruokaa. Meillä siis tehdään makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, lihapullia, lasagnea, lihakastikkeita ja kalaa/kanaa monella tavalla. Pakastimesta löytyy aina kokolihaa (kassleria, porsaan lapaa, ulkofilettä, paistia, kanaa) ja kalaa (kokonaista lohta, nieriää, kuhaa, siikaa). Emme käytä puolivalmisteita emmekä korvikkeita, joten jos meillä tehdään kinkkukiusausta, perunat viipaloidaan itse, käytetään oikeata kermaa ja palvikinkkua palasta. Haudutamme lihapatoja ja kastikkeita tunteja. Ostamme tuoreita kasviksia emmekä pakastepusseja. Väitän, että ruokamme maistuvat hieman erilaiselta kuin einespohjaiset sapuskat. Kinkkukiusauksissakin on eroja.
Minä kokkaan milloin mitäkin ihan kotona; intialaista, kiinalaista, thaimaalaista, sushia, perulaista, meksikolaista, plus erilaisia Euroopan keittiöitä. Tosin myös välillä ihan suomalaisia perinneruokia tai perusruokaa. Ruokakaapissani on ihan jäätävä määrä elintarvikkeita, jokainen etninen keittiö kun vaatii ihan omat tavaransa, lähinnä mausteensa tai liemensä. Yleensä pari päivää viikossa menee muiden maiden keittiöiden pohjalta, yksi tai kaksi kalapäivää, pari enemmän perinteistä kotiruokaa ja viimeinen on pihvi-, ankka- tai patapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti pula-ajan safkaa?
Lihankorvikkeet on pula-ajan safkaa, ei oikea liha.
Karjalanpaisti oli ainakin minun kotonani pyhä- ja juhlaruokaa, ei sitä koskaan arkena syöty.
Miksi? Eikö se ole vain hyvä asia ettei tarvitse enää jyrsiä männynkuorta ja huikein herkku on jokin muu kuin paleltunut nauris?
En tule koskaan ymmärtämään teitä jotka toivotte sotaa, pulaa ja katastrofeja jonain "opetuksena" muille.