Muita, jotka eivät kestä yhtään suomalaisia perusruokia? Karjalanpaisti, kinkkukiusaus jne?
En pysty yhtään syömään niitä. Jos on pakko, pystyn syömään, mutta ikipäivänä en niitä ostaisi enkä todellakaan tekisi itse. Kaalikääryleet ovat yksi pahimmista. Ja siskonmakkarakeitto.
Mikä on teidän suhtautumisenne näihin?
Kommentit (140)
Mitä vikaa jossain karjalanpaistissa?
Ai kauhia, olin käymässä Suomessa ja olin siskollani vieraana (asun ulkomailla) ja sisko teki makaronilaatikko lapsuusmuistojen inspiroimana. Ihan kauhea "perinneruoka". Sinänsä hyvät ainekset pilataan ylikypsentämällä kaikki kokkelisessa ja maut eliminoivassa munamaidossa. Ei vihanneksia, ei mausteita. Ketsuppia päälle!
En ymmärrä miksi kyseinen ruoka on olemassa ja kuka siitä tykkää.
Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.En lapsena enkä nuorena sietänyt karjalanpaistia. Jotenkin aikuisena tuli tehtyä jotain vähän sen tyyppisiä liharuokia, ja kyllä itse tekemäni karjalanpaisti on mielestäni hyvää.
Muiden keitokset ei niinkään. Ja niinpä tuo taisi olla että joka tekijällä oli oma karjalanpaistinsa.
Sinä et vaan ole ole sitä omaasi vielä tehnyt ihan vielä. Voisit sanoa noin itäsuomalaisittain kierrettynä, että juuri sinun tekemäsi karjalanpaisti olisi tosi hyvää. Hiukan epäilen, että niin tekee moni muukin. Joku vastuu se on kuulijallakin.Olisiko mahdollista, että karjalanpaisti nyt ei vain ole kovin kummoinen ruokalaji? Samoista raaka-aineista ja samalla tekniikalla eli pitkään hauduttamalla saa maistuvampiakin ruokia, kuten ketjussa mainittu burgundinpata. Kyllä karjalanpaistia syö, mutta jos vaihtoehto on periaatteessa sama ruoka mutta vivahteikkaampi makumaailma, valitsen jälkimmäisen. Esimerkiksi valkosipuli on minulle sellainen maku, joka parantaa melkeinpä ruokaa kuin ruokaa, ja suomalaiseen keittiöönhän ei valkosipuli kuulu.
Valehtelu on hyvä ja halpa karjalanpaistin mauste. Toimii myös länsisuomalaisissa silakkaruuissa, olen kokeillut.
Sama
Onko sinun vaikea ymmärtää, että eri ihmiset aistivat maut eri tavoin vai mikä ihme ongelmasi on?
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.
Mitä siinä inhoat? Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. .
Suomalaiset perinneruoat on älyttömän simppeleitä. Mausteet puuttuu ja raaka-aineet on mitä on.
sebasköör kirjoitti:
Suomalainen perusruoka on ollut ainakin ennen vähämausteista ja hiukan liian yksinkertaista. Nykyään voi tehdä maukkaampaa joten oon pyrkinyt tekemään perinneruuista nykyaikaisempia.
Munamaidot ja kesäkeitot olen skipannut täysin. Makaronilaatikkooni tulee sulatejuusto, lihaliemi,maito. Muskottia, mustapippuria, laakerinlehtiä ja ehkä jotain yrttejä. Makaroni,kuullotettu sipuli, porkkanaraaste ja jauheliha.
Siskonmakkarakeittoon ei ole tarvinnut kajota muuten kuin laittamalla joskus currya tai kurkumaa mukaan.
Eikä tässä ole mitään yllättävää. Täällä ei ole ollut mausteita saatavilla, toisin kuin esim Aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tämä selitettiin. Siinä ei ole välttämättä mitään varsinaista vikaa, mutta eri tavoin maustamalla saa valmistettua saman tyyppisen mutta paremman makuisen ruokalajin. Minulle karjalanpaistissa ja esimerkiksi lihakeitossa se, mikä tökkii, on maustepippuri. Pidän musta-, viher- ja roseepippurista mutta en mauste- enkä valkopippurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tämä selitettiin. Siinä ei ole välttämättä mitään varsinaista vikaa, mutta eri tavoin maustamalla saa valmistettua saman tyyppisen mutta paremman makuisen ruokalajin. Minulle karjalanpaistissa ja esimerkiksi lihakeitossa se, mikä tökkii, on maustepippuri. Pidän musta-, viher- ja roseepippurista mutta en mauste- enkä valkopippurista.
Teen paljon aasialaista mausteista ruokaa, mutta kyllä karjalan paisti vaan maistuu hyvältä, kun siinä kuitenkin käytetään montaa eri lihaa ja ne lihat itsessään maistuu hyvältä eikä kaipaa suolaa ja pippuria enemmän mausteita ainakaan omaan makuuni. Harvoin tulee tehtyä, kun tarvitsee kuitenkin pitkän kypsymisajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.Mitä siinä inhoat? Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. .
Ruoka, jota kuvailit, ei ole karjalanpaisti. Karjalanpaistin perusversioon ei tule lammasta (vaikka toki sitäkin voi lihapataan laittaa) eikä mausteita suolan, maustepippurin ja laakerinlehtien lisäksi. Huvittaa nämä viestit, joissa kuvaillaan herkullisen karjalanpaistin reseptiä, mutta ruoka on jotain aivan muuta kuin karjalanpaistia. Minä tykkään sellaisesta karjalanpaistista, johon tulee chiliä, valkosipulia inkivääriä ja tomaattipyreetä ja joka syödään perunan ja lanttulaatikon sijaan riisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Ja turha tulla selostamaan että en ole syönyt hyvin tehtyä, todellakin olen. Olen avioitunut karjalaiseen sukuun.Mitä siinä inhoat? Viimeksi kypsensin noin neljä tuntia lammasta, possua ja nautaa savipadassa ja laitoin myös porkkanaa, sipulia ja mausteita. .
Ruoka, jota kuvailit, ei ole karjalanpaisti. Karjalanpaistin perusversioon ei tule lammasta (vaikka toki sitäkin voi lihapataan laittaa) eikä mausteita suolan, maustepippurin ja laakerinlehtien lisäksi. Huvittaa nämä viestit, joissa kuvaillaan herkullisen karjalanpaistin reseptiä, mutta ruoka on jotain aivan muuta kuin karjalanpaistia. Minä tykkään sellaisesta karjalanpaistista, johon tulee chiliä, valkosipulia inkivääriä ja tomaattipyreetä ja joka syödään perunan ja lanttulaatikon sijaan riisin kanssa.
Joskus hain karjalanpaistin ohjeen ja siinä oli nimenomaan lammasta, possua ja nautaa. En muista, että mitä ruhonosia olivat vielä.
"Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Lapsena oli hankaluuksia niitten epämääräisten lihanpalasten ja niissä roikkuvien sidekalvojen ja läskinpalasten kanssa, kun eivät tainneet pienestä nielusta mennä yhdellä nielaisulla alas ja olivat sen verran sitkeitä ettei hampailla saanut pienennettyä. Sitten oli osa ruokapalaa ruokatorvessa ja osa suussa niin yökötysrefleksi lähti käyntiin. Ei yhtään mitään muuta tarvinnut negatiivisten tunnetilan ja odotuksen kehittymiseen pikkulapselle. Nykyään nielaisen semmoiset palat jos on nälkä. Mutta en minä nytkään juuri niitä paloja hyvänmakuisiksi kutsu, enkä tarjoisi lapselle tai tyttöystäväkandidaatille.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Lapsena oli hankaluuksia niitten epämääräisten lihanpalasten ja niissä roikkuvien sidekalvojen ja läskinpalasten kanssa, kun eivät tainneet pienestä nielusta mennä yhdellä nielaisulla alas ja olivat sen verran sitkeitä ettei hampailla saanut pienennettyä. Sitten oli osa ruokapalaa ruokatorvessa ja osa suussa niin yökötysrefleksi lähti käyntiin. Ei yhtään mitään muuta tarvinnut negatiivisten tunnetilan ja odotuksen kehittymiseen pikkulapselle. Nykyään nielaisen semmoiset palat jos on nälkä. Mutta en minä nytkään juuri niitä paloja hyvänmakuisiksi kutsu, enkä tarjoisi lapselle tai tyttöystäväkandidaatille.
Eri
Tarjosin ulkomaalaisille vieraille karjalanpaistia ja tykkäsivät todella paljon. Ottivat pariin kertaa lisäsantsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalan paistin ten kuten ohjeistetaan ,jätän sianlihan pois.Vain naudan lihaa haudotan toki tunteja uunissa. Haudutus liemen lisän kunolla halpaa punaviiniä,valkosipulia myös paljon nami,mami.Kinkkua eli sikaan en syö.Mutta Lohikiusaus.nami.nami.
Niin siis miten tuo on karjalanpaistia?
Ei mitenkään,siinä on possua+nautaa eikä siihen tule viiniä,em. on naudanlihapataa.
Vierailija kirjoitti:
Kinkkukiusaus on paha, kaalikääryleet ja karjalanpaisti menevät. Riippuu siis tapauksesta.
Kinkkukiusaus on perusruokaa muttei perinneruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Makuasioistahan ei voi kiistellä.itse rakastan kaaliruokia sipulilla. Veriohukaiset entiseen hyvään aikaan ja lanttulaatikko.
Ei oikeastaan ole mitään ruokaa jota en pystyisi nauttimaan. Ruoka pitää osata myös valmistaa maukkaaksi.Ainut on ruoan suhteen se, että jotkut tuoksut laukaisevat migreenikohtauksen. Esim silakkaruoat uunissa paistettuna, kakkupohjan paistaminen tai ruisleivän paistaminen puu uunissa.
Makuasioista nimenomaan voi kiistellä, faktoista ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Joskus hain karjalanpaistin ohjeen ja siinä oli nimenomaan lammasta, possua ja nautaa. En muista, että mitä ruhonosia olivat vielä.
"Ennen vanhaan ruoanlaitossa hyödynnettiin koko eläin. Karjalanpaistiin käytettiin paistin sijaan eläimen sisäelimet ja pataan sekoitettiin eri eläinten lihoja. Tavallista oli, että lammasta, possua ja nautaa saattoi olla samassa padassa. Myös eläimen munuaiset ja jopa sydän hyödynnettiin."
Toki Suomessa, niin kuin muuallakin, on perinteisesti hyödynnetty koko ruho, ja aiemmin syötiin lammasta nykyistä enemmän. Karjalanpaisti on nimenä ollut käytössä vasta sotien jälkeen, ja arkikielessä se on vakiintunut tarkoittamaan siasta ja naudasta valmistettua pataa, vaikka perinteisesti ruokaan on varmasti käytetty mitä lihaa milloinkin on ollut saatavilla. Kaupassa myydään "karjalanpaistilihoina" sian ja naudan lihasekoitusta, jos mukana olisi lammasta tai sisäelimiä, olisi tuotteella varmasti jokin muu nimi.
Joo en tykkää, mutta mä olen elänyt lapsuuteni Välimeren maassa ja tottunut niihin makuihin. Suomalainen ruoka tuntuu aina jotenkin niin mauttomalta. Lisäksi imelät maut jossain lämpimissä ruoissa on jotain mitä en siedä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Kun talvea vasten teurastettiin ne eläimet, joille ei oltu varattu talveksi rehua niin pataan laitettiin mitä oli ja mitä ei suolattu talveksi. Huonosti säilyvät sisäelimet syötiin mahdollisimman pian teurastuksen jälkeen. Kun laitettiin montaa lajia, niin ei päässyt vaikka munuaisten maku liian vallitsevaksi, miedomman makuinen sianliha on maittavampaa kun on voimakasmakuisempia lihoja padassa, ja pehmenevät kyllä pitkällä valmistusajalla. Samalla periaatteella heitän mauttomien broilerinfileiden kanssa soppaan voimakasmausteisia halpoja makkaroita pilkottuna ja halpaa lenkkiä myös. Tulee halvalla ruokaisaa syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan karjalanpaistia.
Toki Suomessa, niin kuin muuallakin, on perinteisesti hyödynnetty koko ruho, ja aiemmin syötiin lammasta nykyistä enemmän. Karjalanpaisti on nimenä ollut käytössä vasta sotien jälkeen, ja arkikielessä se on vakiintunut tarkoittamaan siasta ja naudasta valmistettua pataa, vaikka perinteisesti ruokaan on varmasti käytetty mitä lihaa milloinkin on ollut saatavilla. Kaupassa myydään "karjalanpaistilihoina" sian ja naudan lihasekoitusta, jos mukana olisi lammasta tai sisäelimiä, olisi tuotteella varmasti jokin muu nimi.
Minä kävin ihan lihatiskiltä ostamassa tuota lammasta, possua ja nautaa. Halusin, että kaikkea kolmea lihaa tulee pataan.
Suomalainen perusruoka on ollut ainakin ennen vähämausteista ja hiukan liian yksinkertaista. Nykyään voi tehdä maukkaampaa joten oon pyrkinyt tekemään perinneruuista nykyaikaisempia.
Munamaidot ja kesäkeitot olen skipannut täysin. Makaronilaatikkooni tulee sulatejuusto, lihaliemi,maito. Muskottia, mustapippuria, laakerinlehtiä ja ehkä jotain yrttejä. Makaroni,kuullotettu sipuli, porkkanaraaste ja jauheliha.
Siskonmakkarakeittoon ei ole tarvinnut kajota muuten kuin laittamalla joskus currya tai kurkumaa mukaan.