Kerro yksi hyvä neuvo, millä välttää ylipaino
Vain yksi.
Jätetään nyt kuitenkin ne vitsillä heitetyt "syö vähemmän"-jutut pois.
Toki ymmärrän, että yllytyshullujakin täällä riittää =)
Kommentit (127)
Count colors, not calories. Eli syö mahdollisimman värikästä ruokaa, eri värisiä kasviksia joka aterialla.
Poista ruokavaliosta kaikki energiapitoiset ja myös keinomakeutetut juomat. Älä siis juo mitään makeaa vaan kerää energia kiinteästä ruuasta. Pois vaan kaikki limut, tuoremehut, maidot yms. Opettele juomaan vain vettä, teetä tai kahvia ilman maitoa ja sokeria/makeutusainetta. Reissussakin jos hiukoo, älä osta limupulloa vaan vesipullo ja vaikka joku hedelmä.
Tavallinen ruokavalio säännöllisesti
Jep, STOPRAJA pitää olla ihan lähellä normaalipainoa, jolloin pysyttelemällä keinolla millä hyvänsä sen rajan alapuolella pysyt jatkuvasti sopivassa painossa. Painon pitäminen ja kilon parin vähentäminen onnistuu ihan toisella tavalla kuin jos ylipainoa olisi 20 kg.
Välillä järjestän itseni stoprajan alapuolelle parin päivän tehopaastolla, mutta yleensä joudun korjata ruokatapojani silloin laajemminkin: pienentää annoskokoja jotka ovat kuin varkain nousseet liian suuriksi, jättää jäätelöt tai keksit pois tai jotakin muuta sellaista.
Nuorena paino pysyi lähes itsestään mutta iän kertyessä siihen saakin näemmä panostaa ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin 5 kiloa, kun lopetin vehnän ja sokerin käytön.
mä laihduin 50kg, kun lopetin syömisen,join vettä ,söin ravintolisiä.
Osta vimpaimia, osta tarinoita, osta käärmeöljyjä.
Hups, tässä tuli jo kolme.
Mutta sulla on vain se yksi. Syö enemmän kuin kulutat.
En ota lompakkoa esiin, jos vaa'an näyttö on yli tietyn rajan. Eli en osta ruokaa. Hiukan epämiellyttävää, mutta kyllä alkaa varaston viimeisetkin näkkileivät ja ryynit olla herkullisia ilman levitteitä ja leikkeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Älä milloinkaan, mistään syystä aloita dieettiä. Tämä on ainoa keino, jolla on jotain tutkimuksellista näyttöä takanaan. Ylipainon pois saaminen on aina huomattavasti vaikeampaa ja useimmiten mahdotonta (lähes 100% laihduttajista palaa samaan tai korkeampaan painoon). Kierrä kaukaa kaikki, siis ihan kaikki, kehoitukset aloittaa pätkäpaasto, vähähiilarinen, korkeaproteiininen, vegaaninen, välimerellinen tai mikä muu tahansa "elämäntapamuutokseksi" naamioitu laihdutuskuuri.
Komppaan. Laihdutin 19vuotiaasta lahtien. Lahtopaino tikku. Jatkoin laihdutusta seuraavat 10v ! Ja olin 29v pallero.
Lopetin raskauteen ( lihoin 18kg raskausaikana) ja unohdin laihikset. Laihduin 18kg imetyksella,paino pysynyt ja laskee vaikka syon. 5v menty jo.
Tätä et halua kuulla, mutta hiki-puuskutusliikuntaa vähintään joka toinen päivä 1/2-1h + hyötyliikunta.
Ja ei, ei laihduttamisen takia, vaan aineenvaihdunnan, sydän- ja aivoterveyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sokeria yhtään.
Ei vaikuta painoon mitenkään ainakaan minulla. Rasva sen tekee.
Mulla vaikuttaa juurikin kaikki herkut ja alkoholi, jossa sitä sokeria on.
Ei se miten paljon syöt, vaan mitä syöt. Kun syö paljon kasviksia, saa kuitua ja näläntunne vähenee. Silloin ei tarvitse enää ahmia, kun ei vaan enää huvita.
Päätä joku kellonaika illasta, jonka jälkeen et enää syö, vaikka tulisi nälkäkin. Yleensä iltasyöminen johtuu silkasta väsymyksestä. Itsekin lasten ollessa pieniä herkuttelin (palkitsin itseäni) iltaisin mm. jäätelöllä, kun olin saanut lapset nukkumaan. Keksi jokin muu tapa palkita itseäsi.
Nykyään ihmettelen esimerkiksi sitä, että ihmiset mässyttävät koko ajan elokuvissa. Eikö sen elokuvan katsominen olekaan pääasia ja riitä sellaisenaan? Miksi samalla pitää napostella? Myönnän, että ostin aikanaan itsekin pienet elokuvaeväät perheelle, mutta sittemmin olen tavasta luopunut.
Anna kuitenkin kolme ohjetta eli sokeri, vehnä ja alkoholi pois ja muuten syö ihan normaalisti.
Hakeudu laillistetulle ravitsemusterapeutille ja lopeta kuuriajattelu.
Käytännön neuvo, jonka voi ottaa heti käyttöön: Älä karsi mitään nykyisistä syömisistäsi, mutta lisää 500-1000g kasviksia päivään ja tukevoita aamupalaa sekä lounasta.
- Terveisin, siihen 2% kuuluva, joka on pudottanut puolet painostaan pois ja pitänyt tuloksen yli viisi vuotta.
Jauha purkkaa, kun tekee mieli syödä. Suu luulee syövänsä, muttei oikeesti syö.
No liiku? Vaikea olla lihava, jos juoksee pari tuntia päivässä.
Jos on ajokortiton, niin muuttaminen vähintään 3 km päähän lähimmästä kaupasta. Ei tule lähdettyä illalla karkkipussiostoksille, mieluummin näkee sitten nälkää. Testattu omalla kohdalla, -15 kg lähti vuodessa. Tämä tietenkin vain silloin, jos tapasi on tehdä heräteherkkuostoksia. Jos keräät herkkuja varastoon, niin tämä tuskin auttaa.
vanha, kunnon lautasmalli,äläkä tunge väliin mättöruokaa.