Tänään sitte työkkärin nainen teki uuden työsuunnitelman, pitää hakea 4 paikkaa kuukauden aikana!!
Kommentit (699)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en joudu hakemaan yhtään työpaikkaa. Kuntakokeilun työntekijän mielestä olen niin vaikea tapaus, että työllistymiseni on epärealististista.
Eli olet mielenterveysongelmainen
Myönnän, että näin on. Virallista diagnoosia ei kuitenkaan ole ja koen, että ahdistus ja autismikirjon häiriö ovat kuitenkin vähän eri asia kuin ns. hulluus.
Jupottelu, pilvenpolttelu ja narsismi kuitenkin ihan ykkösprobleemit sulla. Kuten 99,999% muistakin ruikuttajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.
Voiko olla totta! Eihän tuossa ole järjen häiventäkään! Miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä kesäksi, jos kerran varmasti tietää saavansa määräaikaisen työn syksyllä?
ei mikään paikka ole nykyää varma valitettavasti.
siksi kaikkein on tehtävä jotain asialle.
toivottavasti et kuitenkaan edusta suomalaisen naisen älykkyyttä keskiarvolla mitattuna..
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vakituinen työpaikka, mutta on silti tullut mietittyä tätä näin pienellä paikkakunnalla asuvana. Miten ihmeessä täällä maaseudulla riittää niitä työpaikkoja joka kuukausi haettavaksi?! Ei kaikilla työttömillä ole ajokorttia tai autoa ja näillä bensan hinnoilla alkaa olla järjetöntä käydä töissä jossakin kauempana.
on laskettu että valtio tienaa enemmän laittamalla kaikki tekemään jotain.
ellei kiinnosta niin se on joko muutto ulkomaille, telttassa asuminen tai
ihan työt- ne paskat kun et ole tajunnut kouluttautua aikanasi.
Nasar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vakituinen työpaikka, mutta on silti tullut mietittyä tätä näin pienellä paikkakunnalla asuvana. Miten ihmeessä täällä maaseudulla riittää niitä työpaikkoja joka kuukausi haettavaksi?! Ei kaikilla työttömillä ole ajokorttia tai autoa ja näillä bensan hinnoilla alkaa olla järjetöntä käydä töissä jossakin kauempana.
on laskettu että valtio tienaa enemmän laittamalla kaikki tekemään jotain.
ellei kiinnosta niin se on joko muutto ulkomaille, telttassa asuminen tai
ihan työt- ne paskat kun et ole tajunnut kouluttautua aikanasi.
Muuta ite telttaan, sadisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle maksetaan työnhakijana työnhausta, ymmärrätkö? Ihan kuten talomaalarille maksetaan talon maalauksesta. Kengittäjälle kengityksestä jne. Millainen työnhakija ei hae töitä?
Joka alalla ei vaan löydy vapaita työpaikkoja niin palon, että tuollainen "Hae 4 paikkaa kuukaudessa"-ehto olisi järkevää. Ja toisaalta, meillä on 250 000 työtöntä, tuollainen sääntö generoisi miljoona hakemusta joka kuukausi. Se on aika paljon, kun vapaita työpaikkoja on alle 20 000.
Kuka on sanonut, että nää kaikki työllistyy? Ei kukaan. Mutta ei ainakaan työllisty, jos ei hae.
Lainaamassasi tekstissä ei puhuttu varsinaisesta työllistymisesta, vaan siitä, että onhan toi miljoona hakemusta kuukaudessa ihan älytön määrä! KUKA ne ehtii kaikki edes lukea? Onko tätä mietitty yhtään??
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on hakea 4ää työpaikkaa? Pelkäätkö, että työllistyt? Itsekin olen laitellut vaikka minne, mutta ei kuulu mistään mitään. Ei se mua haittaa, imen yhteiskunnan rahoja niin kauan, kun joku tarjoaa mulle työpaikan. Niin se vain on. Yrittäjäksi en voi ryhtyä terveyteni vuoksi. Tässä sitä sitten ollaan. Haluaisin kyllä tienata rahani, mutta niitä sopivia työpaikkoja ei ole. :)
Miten ihminen joka on vuoden tehnyt täyttä päivää töitä, pelkää työllistymistä? Mulla vaan vaihtuu sopimus puitesopimukselle eli voi olla, että välillä ei ole ollenkaan töitä ja välillä sitten ruuhka-aikoina on. Mielellään en vaihtaisi tuosta kokonaan pois, kun teen JO töitä. Oon vaan osa-aikainen. Plus nykyisestä työstä maksetaan paljon paremmin kuin aspa-hommista yleensä. Eli tiettyyn pisteeseen saakka tulen olemaan osarinakin omavarainen, vaikken hakisi työttömyysetuuksia.
Ootko ite kateellinen siitä, että joku tulee vähemmälläkin rahalla toimeen eikä tarvi niska limassa painaa 40h viikossa, hä?
Mulle soitettiin sieltä ja kerroin viime aikojen kummalliset yritelmäni päästä jonnekin tai keksiä jotain tai oppia jotain ja jotain ja hän sitten sanoi, että kuulostaa, että työnhakuvelvoite on ainakin täytetty. Myöhemmin hän kyseli mikä minulla oli oikein diagnoosina. :-D Soittivat äkkiarvaamatta yllättäin, ei ollut mitään muistilappua edessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en joudu hakemaan yhtään työpaikkaa. Kuntakokeilun työntekijän mielestä olen niin vaikea tapaus, että työllistymiseni on epärealististista.
Tästä seuraa että et ole työnhakija eli poisto TE- ja kuntapalveluista ja sitten yritätkin keksiä että mitä tilalle kun ei tipu työttömyys tai muita sellaisia tukia. Kela tyssää maksut heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä turhista hakemuksta tulee ylimääräistä vaivaa työntekijää hakeville yrityksille. Melko varmasti monet jättää ilmoittamatta avoimet paikat TE-toimistolle, jotta välttää turhat hakemukset.
Lisäksi tämä motivoi työnantajaa todella väärällä tavalla: he heittävät roskiin taatusti lukematta kaikki cvt työttömiltä ja ennestään ikäsyrjintä lisääntyy, koska miksipä 50+ töitä hakisi muutoin kuin TE-toimiston pakottamana.
Ynnä lisää työnantajan harhakuvitelmaa, miten "kyllä meillä on 200 portilla", eli kuvitelmaa siitä, että hyviä, motivoituneita moniosaaja-yksisarvisia on heille tulossa pilviten pimein, minkä vuoksi nykyisiä työntekijöitä voi kohdella kuin pskaa.
50vuotiaalla on vielä 15 vuotta työaikaa jäljellä, joten kyllä sitä vielä silloin pitää tosissaan töitä etsiä!
Itse olin 56 vuotiaaksi vakivirassa ja kun tuo työpaikka meni alta minua kehoitettiin menemään vielä koulunpenkille, mutta siitä en innostunut, mutta en kyllä kuvitellut, että työttömänä lojuisin eläkeikään asti. Onneksi sitten pääsenkin tekemään pitkiä sijaisuuksia oman alani töitä paikalliseen terveyskeskukseen.
Nyt jäin sieltä huhtikuussa työttömäksi ja nyt ikää jo 62v, mutta kyllä sitä täytyy varmaan alkaa taas töitä hakemaan kun työkkäri patistaa. Olen tässä välissä sairastanut pari vakavaa neurologista sairautta, mutta ei nekään estä työkkäriä esittämästä minulle lisää opiskelua tai hakemista työpaikkoihin, jotka ei minulle mitenkään sovellu :)
Joten jos yli 60v on vielä siinä iässä, että voi mennä opiskelemaan ja hakemaan kaikkea mahdollista työtä, niin kyllä 50v on vielä ihan nuorta kauraa työkkärin mielestä.
Ja moni tuossa iässä vielä ihan tosissaan töitä haluaa.
Olen pitkäaikaistyötön. Ennen aktiivi2 mallia hain kaikkia mahdollisia ja mahdottomia työpaikkoja, vaihdellen 10-20/kk- ikää +50, en pääse edes haastatteluihin. Vtuttaa nyt niin paljon tämä aktiivi2, joka ei työllistä muita,kuin te- keskuksen virkailijoita ja työnantajien rekrytoijia, joten jatkossa haen tasan tarkkaan vainniitä 4 paikkaa, joita on pakko hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosi. raskasta, 1 työ / viikossa Miten sä selviät tuosta rasituksesta?
Raskaaksi sen tekee se, että työpaikkoja ei ole auki.
Minulle näkyy mollissa vaikka kuinka monta työpaikkaa avoinna.
Juu, palomies, poliisi, puheterapeutti, sähkömies, putkimies, sairaanhoitaja, parturi, hammashoitaja, lääkäri, linja-auton kuljettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja jne.
Noihin ei saa hakea, kun pitää olla työpaikka mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.
Ei kai siinä mitään tuollaista rajoitusta ole vai missä muka noin on sanottu
On rajoitus.
Lähdettä?
"Työnhauksi lasketaan hakemukset avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, avoimet työhakemukset, yhteydenotot työnantajiin sekä muut vastaavat toimet, joiden tarkoituksena on työllistyminen. Työn arvioidun keston tulee olla vähintään kaksi viikkoa ja työn tulee olla sellaista, johon voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.
Neljän työpaikan tavoite ei ole ehdoton, vaan siitä voidaan joustaa silloin, kun haettavissa ei ole riittävästi työpaikkoja. Jokaisen oma tavoite haettaville työpaikoille kirjataan TE-toimiston tai kuntakokeilun* kanssa laadittavaan työllistymissuunnitelmaan.
Työnhakuvelvoitteeseen voidaan tehdä poikkeuksia muun muassa lomautuksen, osittaisen työllistymisen tai opintojen perusteella:
Työnhakuvelvollisuus koskee lomautettuja sen jälkeen, kun lomautus on kestänyt kolme kuukautta. Tämän jälkeen kokonaan lomautettuja koskee yleensä sama työnhakuvelvollisuus, kuin työttömiä.
Osittain lomautettujen on kolmen kuukauden jälkeen haettava yleensä yhtä työtä kolmen kuukauden aikana.
Osa-aikatyössä olevien on yleensä haettava yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.
Omaehtoisia opintoja suorittavan on yleensä haettava kolmea työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.
Työnhakuvelvoitteesta voidaan luopua kokonaan esimerkiksi silloin, kun työllistymistä avoimille työmarkkinoille ei pidetä mahdollisena. Tällöin henkilö voi hyötyä enemmän muista tukipalveluista.
Lakimuutoksen yhteydessä rajoitetaan myös TE-toimiston tai kuntakokeilun tekemien velvoittavien työtarjousten käyttöä. Työtarjouksia voidaan edelleen tehdä, mutta hakeminen ehdotettuun työhön ei ole kaikissa tilanteissa pakollista, jos henkilö on muutoin täyttänyt työnhakuvelvoitteen."
Näin sanotaan esimerkiksi tyj.fi sivustolla. (työttömyyskassojen yhteisjärjestö)
Ensi kerralla osannet itse googlettaa!?
Onko TE-toimistolla muuten resursseja tarkistaa joka ikinen työpaikka/työnantaja läpi todentaakseen, onko hakija todella hakenut paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Näistä turhista hakemuksta tulee ylimääräistä vaivaa työntekijää hakeville yrityksille. Melko varmasti monet jättää ilmoittamatta avoimet paikat TE-toimistolle, jotta välttää turhat hakemukset.
TE toimisto ei vastaa hakupaikoista. Oikotie, MOL jne.
Työnantajat hukkuu turhiin hakemuksiin. Siirtävät yksityisten firmojen rekryiksi. Työllistymisestä tulee hankalampaa. Työn toimenkuvaukset ovat ylimalkaisia ja pätevät hakijat katovat massaan. Palkkatietoja ei ilmoiteta selkeästi kun jokainen neuvottelee itse ja halvin otetaan. Eikä kenelläkään ole kivaa. Kolleegat vaihtuu tiuhaan, rahaa palaa kaikilta muilta paitsi rekryfirmojen osakkeenomistajilta.
Sitten jos seurataan poliittiset kytkökset ketkä näitä rekryfirmoja oikein omistaa!!?? "Uudistuksen tehostava vaikutus" saakin toisen merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, palomies, poliisi, puheterapeutti, sähkömies, putkimies, sairaanhoitaja, parturi, hammashoitaja, lääkäri, linja-auton kuljettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja jne.
Noihin ei saa hakea, kun pitää olla työpaikka mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.
On rajoitus.
Lähdettä?
"Työnhauksi lasketaan hakemukset avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, avoimet työhakemukset, yhteydenotot työnantajiin sekä muut vastaavat toimet, joiden tarkoituksena on työllistyminen. Työn arvioidun keston tulee olla vähintään kaksi viikkoa ja työn tulee olla sellaista, johon voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.
Neljän työpaikan tavoite ei ole ehdoton, vaan siitä voidaan joustaa silloin, kun haettavissa ei ole riittävästi työpaikkoja. Jokaisen oma tavoite haettaville työpaikoille kirjataan TE-toimiston tai kuntakokeilun* kanssa laadittavaan työllistymissuunnitelmaan.
Työnhakuvelvoitteeseen voidaan tehdä poikkeuksia muun muassa lomautuksen, osittaisen työllistymisen tai opintojen perusteella:
Työnhakuvelvollisuus koskee lomautettuja sen jälkeen, kun lomautus on kestänyt kolme kuukautta. Tämän jälkeen kokonaan lomautettuja koskee yleensä sama työnhakuvelvollisuus, kuin työttömiä.
Osittain lomautettujen on kolmen kuukauden jälkeen haettava yleensä yhtä työtä kolmen kuukauden aikana.
Osa-aikatyössä olevien on yleensä haettava yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.
Omaehtoisia opintoja suorittavan on yleensä haettava kolmea työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.
Työnhakuvelvoitteesta voidaan luopua kokonaan esimerkiksi silloin, kun työllistymistä avoimille työmarkkinoille ei pidetä mahdollisena. Tällöin henkilö voi hyötyä enemmän muista tukipalveluista.
Lakimuutoksen yhteydessä rajoitetaan myös TE-toimiston tai kuntakokeilun tekemien velvoittavien työtarjousten käyttöä. Työtarjouksia voidaan edelleen tehdä, mutta hakeminen ehdotettuun työhön ei ole kaikissa tilanteissa pakollista, jos henkilö on muutoin täyttänyt työnhakuvelvoitteen."
Näin sanotaan esimerkiksi tyj.fi sivustolla. (työttömyyskassojen yhteisjärjestö)
Onko TE-toimistolla muuten resursseja tarkistaa joka ikinen työpaikka/työnantaja läpi todentaakseen, onko hakija todella hakenut paikkaa?
Tuskin on yhdelläkään toimistolla mutta pakkohan heidän on viranomaisohjeita noudattaa, halusivat eli ei. Eivät he näitä toimia itse päätä, ne sanellaan ylempää, he vain yrittävät toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestitte jotain hallituspuoluetta joten tätä olette halunneetkin. Ei voinut tulla yllätyksenä miksi valitus
Sipilän hallituksen juttuja.
Tämä uusin kuje on marinin tuote. Et kytätään haetaanko niitä paikkoja, soitellaan te-toimistosta , oletko hakenut? demarit perseestä.
Eiköhän siellä vastuuministerinä ole Haatainen, joka on kyllä kumman passiivinen, eipä ole nähty lausuntoja antamassa oikein missään. Kerran oli tiedotustilaisuus, jolloin hän luki suoraan paperista jonkun avustajan laatiman tiedotteen, yhteenkään kysymykseen ei osannut vastata. Näyttää oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On rajoitus.
Lähdettä?
Tuskin on yhdelläkään toimistolla mutta pakkohan heidän on viranomaisohjeita noudattaa, halusivat eli ei. Eivät he näitä toimia itse päätä, ne sanellaan ylempää, he vain yrittävät toteuttaa.
No sittenhän on täysin mahdollista, että joku/moni voi valehdella hakeneensa, jos näitä ei edes tarkisteta
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on hakea 4ää työpaikkaa? Pelkäätkö, että työllistyt? Itsekin olen laitellut vaikka minne, mutta ei kuulu mistään mitään. Ei se mua haittaa, imen yhteiskunnan rahoja niin kauan, kun joku tarjoaa mulle työpaikan. Niin se vain on. Yrittäjäksi en voi ryhtyä terveyteni vuoksi. Tässä sitä sitten ollaan. Haluaisin kyllä tienata rahani, mutta niitä sopivia työpaikkoja ei ole. :)
Näin se toimii teillä, kelle ei paina mieltä se, saako niitä töitä tai hylkäyksiä vai ei.
Sitten me, jotka haemme joka kerta tosissamme, asiaan paneutuen ja lähes kaiken valveillaoloajan myönteistä tulosta toivoen, yöllä heräten miettimään, epäilemään, toivomaan, lähes rukoilemaan, emme osaa ottaa hakemista noin.
Toisaalta 4 paikkaa kuukaudessa tulee kyllä heittäen, ei sen puoleen, koska mulla on mahdollisuus hakea laajalta alueelta. Toisin on heillä, joiden vaihtoehto olisi jättää perhe kotiin ja lähteä töihin muualle, mutta eihän sekään missään tunnu, antaa kakaroiden parkua, kyllä Suomi nousee siten prkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On rajoitus.
Lähdettä?
No sittenhän on täysin mahdollista, että joku/moni voi valehdella hakeneensa, jos näitä ei edes tarkisteta
Varmasti mutta kuka sen riskin uskaltaa ottaa. Siitä napsahtaa karenssi, jos vaikka tekevätkin pistokokeita joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tämä motivoi työnantajaa todella väärällä tavalla: he heittävät roskiin taatusti lukematta kaikki cvt työttömiltä ja ennestään ikäsyrjintä lisääntyy, koska miksipä 50+ töitä hakisi muutoin kuin TE-toimiston pakottamana.
Ynnä lisää työnantajan harhakuvitelmaa, miten "kyllä meillä on 200 portilla", eli kuvitelmaa siitä, että hyviä, motivoituneita moniosaaja-yksisarvisia on heille tulossa pilviten pimein, minkä vuoksi nykyisiä työntekijöitä voi kohdella kuin pskaa.
50vuotiaalla on vielä 15 vuotta työaikaa jäljellä, joten kyllä sitä vielä silloin pitää tosissaan töitä etsiä!
.
Kuule kerro tuo työnantajille, turhaan siitä meille paasaat, jotka töitä yritämme saada. Ei tässä asenneongelma ole todellakaan työnhakijoilla, vaan -antajilla.
Mulle on suoraan sanottu, että palkkaamiseni on riski, ikää on 55 v, ei yhtään perussairautta, saikkua en ole koskaan pitänyt edes viikkoa kerrallaan, lapsia ei ole, joten ei iske edes mummotuuri, joten en kyllä tiedä, miksi olen riski. Kai siksi, että en ole alle 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Monella maalaispaikkakunnalla on paljon pienempi työttömyys% kuin Helsingissä eli siellä ei varmaan sitten ilmoittauduta työttömiksi tai porukka jotenkin oudosti työllistyy. Vanhempani asuvat maalaiskylässä eikä siellä ole työttömänä kuin muutama Vantaalta muuttanut elämäntapataiteilija.