Lapsen esimurrosikä ja mummon typerät asenteet
Lapseni (nyt 9v) on käynyt nelivuotiaasta samalla reissulla isovanhempien kanssa aina kesän aluksi. Joka vuosi on mennyt hirvittävän hyvin ja lapsella on ollut reissussa ihanaa. Tänä vuonna ei sitten ollut.
Erona edellisiin vuosiin lapsella on nyt alkanut näkyä ensimmäisiä esimurrosiän merkkejä. Hiukset rasvoittuvat ja kasvoihin tulee finnejä, jos niitä ei pese ja hoida asianmukaisesti. Lisäksi rinnat ovat alkamassa kasvamaan ja lapsi kokee sen jotenkin epämukavaksi. Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu. Näin iho on pysynyt hyvänä ja hiukset puhtaan näköisinä. Lisäksi tytölle on ostettu lyhyitä toppeja t-paitojen ja toppien alle laitettavaksi, jotta hänen olisi mukava olla. Näillä kaikilla ollaan saatu lapsen olo mukavaksi kaikkien uusien muutosten kynnyksellä.
No, mitä tekee mummo reissussa. Kerää kaikki pesuaineet ja topit pois heti reissun alussa ja alkaa syyllistämään minua, että yritän tehdä lapsesta teiniä liian aikaisin. Paasaa lapselle, että ei se mitään sellaisia vielä tarvitse. Lapsi tulee reissusta hiukset likaisena ja naama näppylöillä ja selkeästi itseään häpeillen. Minä olen raivoissani ja olen riidellyt nyt aiheesta pari päivää äitini kanssa, kun tämä ei millään usko miten väärin teki. Lapsi onneksi on tästä riitelystä autuaan tietämätön.
Onko tämä joku sukupolvikysymys, että ei muka saisi alkaa käyttämään tarpeellisia tuotteita sitä mukaa, kun niitä tarvitsee? Vai onko tämä joku äitini juttu. Muistan, että meillä oli lapsuudessa myös jotkut ikärajat sille, koska sai esim. deodorantin, vaikka hiki haisi jo vuoden ennen sitä.
Kommentit (145)
Miksi ap pelkäät näppylöitä ja osoitat sen tytölle noin selvästi? Olet aiheuttamassa hänelle isoja traumoja osoittamalla, että hän ei kelpaa ilman mainostamiasi ihonhoitorutiineja ja että joku näppy on sama asia kuin likainen ihminen.
Ota mummolta nitrot tms. pois ja sano miksi esittää vanhusta, ei noita vielä hänen iässään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap pelkäät näppylöitä ja osoitat sen tytölle noin selvästi? Olet aiheuttamassa hänelle isoja traumoja osoittamalla, että hän ei kelpaa ilman mainostamiasi ihonhoitorutiineja ja että joku näppy on sama asia kuin likainen ihminen.
Ap:lla on pahat traumat omasta murkkuiästään ja purkaa ne nyt panikoimalla tyttärensä näppylöistä. Näin tyttö oppii, että murrosiän merkkejä pitää hävetä ja trauma periytyy lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa jos äiti ei pidä 9- vuotiasta lapsena. Onko vähän pullukka jos tarvitsee jo rintaliivitopit?
Annettais lasten olla lapsia. Lapsen iho ei tarvitse kosmeettisia tuotteita. Vesipesu ja ehkä mietoa saippuaa. Hiusten tietysti pitää olla puhtaita.
Niin monet tekee 9- vuotiaista jo discopimuja. Onneksi muoti on vähän korjaantunut, tuossa pihassa näyttää tytöt 6 - 12 olevan asiallisissa vaatteissa kuten pääosa kaupoillakin jneMiten joku mieto saippua olisi parempi kuin hellävarainen nimenomaan kasvoille tarkoitettu puhdistusaine?
Jos näet lapsen iholle tarpeelliseksi työntää kemikaaleja, siitä vaan. Ei kai lapsesi meikkaa, ole konerasvassa, ole nuohooja. En tajua, vesi vanhin voitehista.
Sinä et tajua, koska sulla pn normaali iho. Kaikilla ei ole.
Terveisin atooppinen psoriaatikko
Täällä myös yksi atoopikko, revin aina talvisin unissaan ihoni verille jos rasvaukset on skipattu. Ekat juonteetkin tuli naamaan parikymppisenä, ihoni on täysin rutikuiva ja sekoaisin kutinasta ilman kunnon rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.
Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.
Lue aloitus, mummo oli kerännyt pesuaineet pois. Muutenkin, äiti opastaa teini-ikää lähestyvää lastaan käyttämään iholleen sopivia tuotteita -> äiti alkoi lapsensa kosmetologiksi.
Luitko, mitä ap kirjoitti? "Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu."
Tyttö ei siis itse hoida ihoaan, se tehdään yhdessä, hiusetkin pestään yhdessä äidin sanelemassa aikataulussa. Kaiken lisäksi ap rasvaa tyttönsä kasvoja, ei siis käytä voiteita. Ei ihme, että finnejä syntyy.
Tunnetko suomen kielen passiivin?
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio?
Ei vaikuta murrosiän hormoninäppyihin ja rasvoittuviin hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa jos äiti ei pidä 9- vuotiasta lapsena. Onko vähän pullukka jos tarvitsee jo rintaliivitopit?
Annettais lasten olla lapsia. Lapsen iho ei tarvitse kosmeettisia tuotteita. Vesipesu ja ehkä mietoa saippuaa. Hiusten tietysti pitää olla puhtaita.
Niin monet tekee 9- vuotiaista jo discopimuja. Onneksi muoti on vähän korjaantunut, tuossa pihassa näyttää tytöt 6 - 12 olevan asiallisissa vaatteissa kuten pääosa kaupoillakin jneMiten joku mieto saippua olisi parempi kuin hellävarainen nimenomaan kasvoille tarkoitettu puhdistusaine?
Ei mitenkään, koska ovat sama asia. Se, että tuotteessa lukee "kasvojen puhdistusaine" ei tee siitä sen kummempaa ainetta kuin on se tuote, jossa lukee "mieto pesuneste". Jalkavoidettakin voi laittaa koko vartaloon jne.
Mieto saippua huuhdellaan iholta pois jos naama jynssäämistäkin tarvitsee. Miksi pitäisi lapsen iho myrkyttää kemikaaleilla jotka jää ihoon?
Niin. Miksi peset lapsesi saippualla? Sehän on KEMIKAALI. Ainiin. Vesikin on KEMIKAALI. Mietipä sitä :)
Vesi ei ole kemikaali, se on kemiallinen yhdiste. Kaksi eri asiaa. Terveyskirjasto käyttää vedestä termiä kemikaali, koska siellä käytetään väärää käännösmuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, koska ovat sama asia. Se, että tuotteessa lukee "kasvojen puhdistusaine" ei tee siitä sen kummempaa ainetta kuin on se tuote, jossa lukee "mieto pesuneste". Jalkavoidettakin voi laittaa koko vartaloon jne.
Mieto saippua huuhdellaan iholta pois jos naama jynssäämistäkin tarvitsee. Miksi pitäisi lapsen iho myrkyttää kemikaaleilla jotka jää ihoon?
En minä ainakaan kasvojen puhdistusainetta naamaan jätä. Outo tapa sinulla, että vain saippuan huuhtelet pois, mutta muut puhdistusaineet jätät iholle.
En käytä kemikaaleja enkä puhdistusaineita ja ihoni on parempi kuin monella nelikymppisellä joka on ihonsa pilannut.
Mutta 9 - vuptoäisan äiti käyttää puhdistusainetta ja sitten rasvat päälle huokoset tukkimaan.
Voi tytärparka.
Äiti vöyhkää oikein olan takaa omia traumojaan oman äitinsä kanssa.
Ihan riittävästi olis kestettävää sillä tytöllä OMASSA esimurrosiässään ja sen tuomissa muutoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio?
Ei vaikuta murrosiän hormoninäppyihin ja rasvoittuviin hiuksiin.
Kyllä vaikuttaa. Kysy vaikka ihotautilääkäriltä. Esimerkiksi suklaa ruokkii finnien syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.
Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.
Lue aloitus, mummo oli kerännyt pesuaineet pois. Muutenkin, äiti opastaa teini-ikää lähestyvää lastaan käyttämään iholleen sopivia tuotteita -> äiti alkoi lapsensa kosmetologiksi.
Luitko, mitä ap kirjoitti? "Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu."
Tyttö ei siis itse hoida ihoaan, se tehdään yhdessä, hiusetkin pestään yhdessä äidin sanelemassa aikataulussa. Kaiken lisäksi ap rasvaa tyttönsä kasvoja, ei siis käytä voiteita. Ei ihme, että finnejä syntyy.
Tunnen, siinä ei ole ketään tekijää. Tuossakin olisi pitänyt olla, että tyttö pesee hiuksensa ja tyttö pesee kasvot iltaisin, silloin hän olisi ollut subjektina. Nyt äiti on selkeästi mukana varmistamassa, ettei tyttöön tule häiritseviä näppyjä. Niistä ei pojat tykkää.
Jos tytöllä on jo rinnat alkaneet kasvaa, voi rintaliivitoppi olla ihan kiva ratkaisu, ellei oíhan oikeita rintsikoita kuitenkaan vielä halua. Muistan itse sen hämmennyksen, kun joskus alle 10-vuotiaana tajusin, että en voi enää mennä viillettää pihalla ihan yläosattomissa kuin pikkulapsena, koska yhtäkkiä minulla olikin jo rinnat. Kuukautiset alkoivat, kun olin 11 v, ja olin kyllä aivan lapsi vielä. Äiti neuvoi alkuun kuukautisten kanssa, mutta koin sen jotenkin kauhean nolona, kun en ollut mielestäni vielä riittävän vanha olemaan "nainen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan kasvojen puhdistusainetta naamaan jätä. Outo tapa sinulla, että vain saippuan huuhtelet pois, mutta muut puhdistusaineet jätät iholle.
En käytä kemikaaleja enkä puhdistusaineita ja ihoni on parempi kuin monella nelikymppisellä joka on ihonsa pilannut.
Mutta 9 - vuptoäisan äiti käyttää puhdistusainetta ja sitten rasvat päälle huokoset tukkimaan.
Et siis peseydy lainkaan? Mahtaa olla melkoiset kemikaalit omasta takaa siinä tapauksessa....
Kyllä tässä nyt äidillä on ne typerät asenteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näet lapsen iholle tarpeelliseksi työntää kemikaaleja, siitä vaan. Ei kai lapsesi meikkaa, ole konerasvassa, ole nuohooja. En tajua, vesi vanhin voitehista.
Sinä et tajua, koska sulla pn normaali iho. Kaikilla ei ole.
Terveisin atooppinen psoriaatikkoTäällä myös yksi atoopikko, revin aina talvisin unissaan ihoni verille jos rasvaukset on skipattu. Ekat juonteetkin tuli naamaan parikymppisenä, ihoni on täysin rutikuiva ja sekoaisin kutinasta ilman kunnon rasvoja.
Näinhän se on. Mulla oli jo 5v:nä atoopikoille tyypillinen mannaryyni-iho ja tyttärellä vielä aiemmin. Eli kaikenlaista kemikaalia on käytetty pakon edessä iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, siinä ei ole ketään tekijää. Tuossakin olisi pitänyt olla, että tyttö pesee hiuksensa ja tyttö pesee kasvot iltaisin, silloin hän olisi ollut subjektina. Nyt äiti on selkeästi mukana varmistamassa, ettei tyttöön tule häiritseviä näppyjä. Niistä ei pojat tykkää.
Jos passiivissa ei kerran ole tekijää, miten siihen yhtäkkiä kuitenkin tulee äiti tekijäksi? Vai etkö osaa erottaa passiivia ja me-muotoa toisistaan? Se on nykynuorilla yleistä. Te kuvittelette, että "me tehdään" on oikein, vaikka oikeasti monikon ensimmäinen verbistä tehdä kirjoitetaan "me teemme".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi peset lapsesi saippualla? Sehän on KEMIKAALI. Ainiin. Vesikin on KEMIKAALI. Mietipä sitä :)
Vesi ei ole kemikaali, se on kemiallinen yhdiste. Kaksi eri asiaa. Terveyskirjasto käyttää vedestä termiä kemikaali, koska siellä käytetään väärää käännösmuotoa.
Tässä sinulle ote suomen kielen sanakirjasta:
kemikaali; kemiallinen valmiste.
Itse mummona totean. En millään lailla puuttunut lastenlasten tavaroihin kun he olivat n. 5 - vuotiaita. Omassa laukussaan pitivät pesupussissaan. Sen vaan katsoin että kävivät suihkussa, hiukset olivat puhtaita ja hampaat harjattiin.
Ehkä ovat keskimääräistä paremmin opetettu huolehtimaan asioistaan.
Tai minä huono mummu jos en ole tuputtanut kosmetiikkaa ja rasvoja lasten kauniille hyvinvoivalle iholle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt äidillä on ne typerät asenteet.
Ja siirtää oman paniinkinsa ja tohotuksensa tyttärelleen..