Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen esimurrosikä ja mummon typerät asenteet

Vierailija
13.06.2022 |

Lapseni (nyt 9v) on käynyt nelivuotiaasta samalla reissulla isovanhempien kanssa aina kesän aluksi. Joka vuosi on mennyt hirvittävän hyvin ja lapsella on ollut reissussa ihanaa. Tänä vuonna ei sitten ollut.

Erona edellisiin vuosiin lapsella on nyt alkanut näkyä ensimmäisiä esimurrosiän merkkejä. Hiukset rasvoittuvat ja kasvoihin tulee finnejä, jos niitä ei pese ja hoida asianmukaisesti. Lisäksi rinnat ovat alkamassa kasvamaan ja lapsi kokee sen jotenkin epämukavaksi. Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu. Näin iho on pysynyt hyvänä ja hiukset puhtaan näköisinä. Lisäksi tytölle on ostettu lyhyitä toppeja t-paitojen ja toppien alle laitettavaksi, jotta hänen olisi mukava olla. Näillä kaikilla ollaan saatu lapsen olo mukavaksi kaikkien uusien muutosten kynnyksellä.

No, mitä tekee mummo reissussa. Kerää kaikki pesuaineet ja topit pois heti reissun alussa ja alkaa syyllistämään minua, että yritän tehdä lapsesta teiniä liian aikaisin. Paasaa lapselle, että ei se mitään sellaisia vielä tarvitse. Lapsi tulee reissusta hiukset likaisena ja naama näppylöillä ja selkeästi itseään häpeillen. Minä olen raivoissani ja olen riidellyt nyt aiheesta pari päivää äitini kanssa, kun tämä ei millään usko miten väärin teki. Lapsi onneksi on tästä riitelystä autuaan tietämätön.

Onko tämä joku sukupolvikysymys, että ei muka saisi alkaa käyttämään tarpeellisia tuotteita sitä mukaa, kun niitä tarvitsee? Vai onko tämä joku äitini juttu. Muistan, että meillä oli lapsuudessa myös jotkut ikärajat sille, koska sai esim. deodorantin, vaikka hiki haisi jo vuoden ennen sitä.

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mummo on? Jostain syystä vanhempi sukupolvi suhtautuu todella häpeillen ja oudosti kaikkiin luonnollisiin asioihin, kuten rintojen kasvamiseen, kuukautisiin, seksiin yms. Kaipa heidän lapsuudessaan tuollaisia juttuja on häpeilty ja niitä on peitelty ja piiloteltu.

Naapurin mummo kuoli viime talvena 103v, jos tuo on sukupolvi kysymys pitää apn äidin olla ainakin 123v, sillä tämä naapurin mummo oli ajan hermolla viimeiseen iltaan. Samoin oma saman sukupolven mummoni joka kuoli 15v sitten 96v, antoi asiallisia ohjeita jo 70-luvulla.

Eli kyllä kysymys on yhden mummon luonteesta.

Vierailija
42/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.

Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.

Voin olla väärässä, mutta käsitykseni mukaan iho-ongelmat voivat olla vielä pahempia varsinaisen teini-iän alkaessa, jos hygieniasta ei ole huolehdittu kunnolla ja epäpuhtaudet ovat saaneet muhia iholla aiheuttaen tulehduksia. Toisaalta ihon voi myös saada huonoon kuntoon liialla hoitamisella. Mutta Ap:n lapsen tapauksessa kuulostaa, että hyvä hoitorutiini on löydetty.

Tuosta puuttui vielä silmänympärysvoide ja aamuiset peitevoiteet. Minusta on mielenkiintoista, miten nopeasti lasten edellytetään hyppäävän lapsuudesta pois ja ryhtyvän ihonhoitorutiineihin siinä vaiheessa, kun peruspuhtaus vielä riittäisi. Ei ihme, että 12v kokee jo olevansa valmis vaikka mihin, kun on 3 vuoden ajan harjoitellut ihonhoitoa ja meikkaamista. Kun finnejä ei saa piiloon ilman peitepuikkoa, niin miksi ei samantien kosteusvoidetta ja kaunista sävyvoidetta, hieman tummuutta kulmiin ja hipaus ripsiväriä.

Missä vaiheessa peruspuhtaus lakkaa riittämästä?

N38, jolla ei koskaan ole ollut mitään erityisempää ihonhoitorutiinia

Näköjään 9v iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa jos äiti ei pidä 9- vuotiasta lapsena. Onko vähän pullukka jos tarvitsee jo rintaliivitopit?

Annettais lasten olla lapsia. Lapsen iho ei tarvitse kosmeettisia tuotteita. Vesipesu ja ehkä mietoa saippuaa. Hiusten tietysti pitää olla puhtaita.

Niin monet tekee 9- vuotiaista jo discopimuja. Onneksi muoti on vähän korjaantunut, tuossa pihassa näyttää tytöt 6 - 12 olevan asiallisissa vaatteissa kuten pääosa kaupoillakin jne

Miten joku mieto saippua olisi parempi kuin hellävarainen nimenomaan kasvoille tarkoitettu puhdistusaine?

Ei mitenkään, koska ovat sama asia. Se, että tuotteessa lukee "kasvojen puhdistusaine" ei tee siitä sen kummempaa ainetta kuin on se tuote, jossa lukee "mieto pesuneste". Jalkavoidettakin voi laittaa koko vartaloon jne. 

Vierailija
44/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa jos äiti ei pidä 9- vuotiasta lapsena. Onko vähän pullukka jos tarvitsee jo rintaliivitopit?

Annettais lasten olla lapsia. Lapsen iho ei tarvitse kosmeettisia tuotteita. Vesipesu ja ehkä mietoa saippuaa. Hiusten tietysti pitää olla puhtaita.

Niin monet tekee 9- vuotiaista jo discopimuja. Onneksi muoti on vähän korjaantunut, tuossa pihassa näyttää tytöt 6 - 12 olevan asiallisissa vaatteissa kuten pääosa kaupoillakin jne

Miten joku mieto saippua olisi parempi kuin hellävarainen nimenomaan kasvoille tarkoitettu puhdistusaine?

Jos näet lapsen iholle tarpeelliseksi työntää kemikaaleja, siitä vaan. Ei kai lapsesi meikkaa, ole konerasvassa, ole nuohooja. En tajua, vesi vanhin voitehista.

Vierailija
45/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olet toiminut hienosti tyttösi kanssa ja toivon, että osaan itsekin toimia noin omieni kanssa muutaman vuoden päästä. Äitisi käytös on törkeää ja voin kuvitella miten ikävä olo siitä on lapselle tullut. Joku trauma tai häiriö tuon ikäisillä mammoilla on kehittymisestä, finnien ehkäisy, hygienia ylipäätään jotenkin kiellettyä, kuukautisista ollaan hyshys ja annetaan niistä lapselle likainen kuva, ja jotkut rintaliivit on h uoraamista. Näin saadaan naiseudesta todella positiivinen kuva kasvavalle tytölle.

Mitä jos joku takavarikoisi mummon tenat, rintsikat ja ryppyrasvat? Olet toiminut oikein lapsesi kanssa, äitisi tässä on nyt väärässä.

Nauran täällä ajatukselle, että joku kävisi takavarikoimassa mummon tenat ja rintsikat. :D

MInä en naura, koska noinhan tehdään hoivakodissa.

Vierailija
46/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olet toiminut hienosti tyttösi kanssa ja toivon, että osaan itsekin toimia noin omieni kanssa muutaman vuoden päästä. Äitisi käytös on törkeää ja voin kuvitella miten ikävä olo siitä on lapselle tullut. Joku trauma tai häiriö tuon ikäisillä mammoilla on kehittymisestä, finnien ehkäisy, hygienia ylipäätään jotenkin kiellettyä, kuukautisista ollaan hyshys ja annetaan niistä lapselle likainen kuva, ja jotkut rintaliivit on h uoraamista. Näin saadaan naiseudesta todella positiivinen kuva kasvavalle tytölle.

Mitä jos joku takavarikoisi mummon tenat, rintsikat ja ryppyrasvat? Olet toiminut oikein lapsesi kanssa, äitisi tässä on nyt väärässä.

Itselläni on juuri tuo kokemus, että murrosikä ja kasvaminen on ollut jotenkin likaista ja noloa eikä siitä voitu silloin puhua ollenkaan. Jos halusin saada jonkun pesuaineen kasvoille, sain vain valituksen miten diivailen ja ne pesuaineet on kalliita. Sama oikeastaan kaiken perushygieniaan liittyvän kanssa teini-ikäisenä. Silti luulin, että äitini asenteet olisivat tulleet tähän päivään tässäkin asiassa. Monessa muussa asiassa nimittäin on ollut valmis päivittämään pölyttyneitä asenteitaan.

Omien kokemusten vuoksi olen halunnut tehdä tyttären kanssa täysin toisin. Ostettiin hänelle sopivat tuotteet, vaikka hiuksille se tarkoitti 8 purkki maksavia aussien sampoita ja hoitoaineita ja kasvoille 8-10 maksavaa Lumenen kasvojen puhdistusainetta. Ei välttämättä iso raha, mutta itselle tuntuu panostukselta, kun en olisi koskaan saanut vastaavia. Hyvä, kun sain edes extran halvimmat tuotteet hirveän mankumisen jälkeen ja ne eivät edes sopineet iholleni. Ja vanhempani eivät tosiaan ole olleet koskaan köyhiä.

Ap

Nyt ei ole kysymys SINUSTA, eikä SINUN lapsuutesi traumoista.

Ziisus, mitä traumatrikkerisepostusta🙄

Siirrät omalla vöyhkäämiselläsi vaan kaiken paskan tyttärellesi.

Vierailija
47/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.

Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.

Lue aloitus, mummo oli kerännyt pesuaineet pois. Muutenkin, äiti opastaa teini-ikää lähestyvää lastaan käyttämään iholleen sopivia tuotteita -> äiti alkoi lapsensa kosmetologiksi.

Luitko, mitä ap kirjoitti? "Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu."

Tyttö  ei siis itse hoida ihoaan, se tehdään yhdessä, hiusetkin pestään yhdessä äidin sanelemassa aikataulussa. Kaiken lisäksi ap rasvaa tyttönsä kasvoja, ei siis käytä voiteita. Ei ihme, että finnejä syntyy.

Kyse on nykykieleen vakiintuneesta passiivin käytöstä. Ei siitä, että ap olisi tyttöä pesemässä. Rasva taasen on puhekielinen ilmaisu kosteusvoiteelle. Ei mitään sen kummempaa. Vieläkö huvittaa nusautella pilkkua?

Selittelyn makua. Äiti seisoo siellä vieressä, muistuttaa hampaanpesut, hammaslangat, kaksi erilaista pesuainetta, kasvoveden ja kosteusvoiteen ja varmistaa, että kaikki levitetään oikeaoppisesti. Sen jälkeen vielä erikseen suurennuslasilla ihohuokosten tarkistus ja suurentuneet ihohuokoset supistetaan sitten supistavalla kasvovedellä jne.

Hyvin näyt tietävän. Kai tiesit, että salakuvaaminen on rikos?

Vierailija
48/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin olla väärässä, mutta käsitykseni mukaan iho-ongelmat voivat olla vielä pahempia varsinaisen teini-iän alkaessa, jos hygieniasta ei ole huolehdittu kunnolla ja epäpuhtaudet ovat saaneet muhia iholla aiheuttaen tulehduksia. Toisaalta ihon voi myös saada huonoon kuntoon liialla hoitamisella. Mutta Ap:n lapsen tapauksessa kuulostaa, että hyvä hoitorutiini on löydetty.

Tuosta puuttui vielä silmänympärysvoide ja aamuiset peitevoiteet. Minusta on mielenkiintoista, miten nopeasti lasten edellytetään hyppäävän lapsuudesta pois ja ryhtyvän ihonhoitorutiineihin siinä vaiheessa, kun peruspuhtaus vielä riittäisi. Ei ihme, että 12v kokee jo olevansa valmis vaikka mihin, kun on 3 vuoden ajan harjoitellut ihonhoitoa ja meikkaamista. Kun finnejä ei saa piiloon ilman peitepuikkoa, niin miksi ei samantien kosteusvoidetta ja kaunista sävyvoidetta, hieman tummuutta kulmiin ja hipaus ripsiväriä.

Sä et nyt yhtään ota huomioon ihotyyppejä. Jos on taipumus rasvaiseen ihoon, se taipumus on jo syntyessä. Esimurrosiässä siitä voi tulla ongelma. Ja nämähän tässä nimenomaan ovat saaneet tilanteen haltuun oikealla hoidolla, jolloin mitään peitepuikkoja ei tarvitse edes harkita. Elii peruspuhtaus riittää.

Tuskimpa olisit atooppiselta 9v:ltä viemässä tarvittavia tuotteita pois, vai olisitko? Eihän se ole kuin kosmeettinen ongelma.

Vierailija
49/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, koska ovat sama asia. Se, että tuotteessa lukee "kasvojen puhdistusaine" ei tee siitä sen kummempaa ainetta kuin on se tuote, jossa lukee "mieto pesuneste". Jalkavoidettakin voi laittaa koko vartaloon jne. 

Mieto saippua huuhdellaan iholta pois jos naama jynssäämistäkin tarvitsee. Miksi pitäisi lapsen iho myrkyttää kemikaaleilla jotka jää ihoon?

Vierailija
50/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus, mummo oli kerännyt pesuaineet pois. Muutenkin, äiti opastaa teini-ikää lähestyvää lastaan käyttämään iholleen sopivia tuotteita -> äiti alkoi lapsensa kosmetologiksi.

Luitko, mitä ap kirjoitti? "Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu."

Tyttö  ei siis itse hoida ihoaan, se tehdään yhdessä, hiusetkin pestään yhdessä äidin sanelemassa aikataulussa. Kaiken lisäksi ap rasvaa tyttönsä kasvoja, ei siis käytä voiteita. Ei ihme, että finnejä syntyy.

Kyllähän se iho rupee kukkimaan jos herkälle lapsen iholle työnnetään rasvoja turhanpäiten. Tukkimaan ihohuokset, voi jestas e

Sentään

Sellainen huomautus, että rasvaa ja pesuainetta alettiin käyttämään vasta, kun näppylöitä alkoi ilmestymään. Ja niiden käytön myötä iho pysyy hyvänä.

Ap

Vierailija
51/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on nykykieleen vakiintuneesta passiivin käytöstä. Ei siitä, että ap olisi tyttöä pesemässä. Rasva taasen on puhekielinen ilmaisu kosteusvoiteelle. Ei mitään sen kummempaa. Vieläkö huvittaa nusautella pilkkua?

Selittelyn makua. Äiti seisoo siellä vieressä, muistuttaa hampaanpesut, hammaslangat, kaksi erilaista pesuainetta, kasvoveden ja kosteusvoiteen ja varmistaa, että kaikki levitetään oikeaoppisesti. Sen jälkeen vielä erikseen suurennuslasilla ihohuokosten tarkistus ja suurentuneet ihohuokoset supistetaan sitten supistavalla kasvovedellä jne.

Sinä kuvittelet tuon omassa päässäsi.

Vierailija
52/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieto saippua huuhdellaan iholta pois jos naama jynssäämistäkin tarvitsee. Miksi pitäisi lapsen iho myrkyttää kemikaaleilla jotka jää ihoon?

En minä ainakaan kasvojen puhdistusainetta naamaan jätä. Outo tapa sinulla, että vain saippuan huuhtelet pois, mutta muut puhdistusaineet jätät iholle. 

Vierailija
53/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näet lapsen iholle tarpeelliseksi työntää kemikaaleja, siitä vaan. Ei kai lapsesi meikkaa, ole konerasvassa, ole nuohooja. En tajua, vesi vanhin voitehista.

Sinä et tajua, koska sulla pn normaali iho. Kaikilla ei ole.

Terveisin atooppinen psoriaatikko

Vierailija
54/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei apua että ottaa päähän nämä joille sana kemikaali on kirosana. Kemikaali kemikaali kemikaali. Kai tiesit että vesikin on kemikaali?

Vierailija
55/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kasvojen puhdistusaine huudellaan myös pois. Ja rasva voi olla ihan tavallista hajusteetonta perusvoidetta.

Vierailija
56/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa ajatellakin jonkun vievän pesuaineet pois. Eikö perushygieniasta huolehtiminen ole jonkunlainen ihmisen perusoikeus??? Miksi lapsi olisi poikkeus? Voi luoja, mitähän mummo olisi tehnyt, jos tyttö olisi tarvinnut reissussa siteitä ja pikkuhousunsuojia...

Kannatan ajatusta, että mummolta voisi käydä takavarikoimassa tenat sun muut. See how you like it!

Vierailija
57/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kemikaaleja 9v tarvitsee iholleen? Tuo on hyvä aika aloittaa lapsen valmistaminen teini-ikään ja siihen, että hänen on oltava täydellinen. Ihon on oltava sileä, hampaiden suorat ja hiusten puhtaat.

Moni kampaaja kieltäytyy värjäämästä alle 15v:n hiuksia ihan siksi, että ei halua kasvavan lapsen/nuoren iholle aineita, jotka saattavat olla haitallisia. Äidit eivät ajattele samoin, heidän mielestään tärkeämpää on finnittömyys kuin se, mitä erilaiset aineet lapsen iholle tekevät.

Ap:n kannattaisi nyt myös katsoa tarkasti, mitä lapsi syö, koska todella monet ruoka-aineet vaikuttavat sekä hienhajuun että ihoon. Suklaajoulukalenteri on ensi jouluna kielletty, koska ihonhoitorutiinien lisäksi tarvitaan tarkat ateriarutiinit, muuten lapsen nenänpäähän voi tulla ikävä näppy.

Vierailija
58/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äityliini on tässä tarinassa nyt kyllä jokseenkin huolellisesti hukkunut omiin traumoihinsa...

Vierailija
59/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä, aikuinen ihminen, kyllä huuhtelen kasvojen puhdistusaineen ihan vedellä pois.

Vierailija
60/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vastustan lasten ihon turmelemista kaiken maailmn puhdistusaineilla ja silmänympärysvoiteilla, kyllä oma tyttäreni sai rintsikat kun oli mitä niihin laittaa. 9 - vuotiaan pitää olla hyvin varhaiskypsä tai vähän pullukka.

Samoin tytär kyllä sai siteet ja asiat selitettiin. Raikas, puhdasihoinen tyttö, geeneissäkin hyvä iho mutta mikä se olisi ollut jos lapsen iho pilataan kosmetiikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi