Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen esimurrosikä ja mummon typerät asenteet

Vierailija
13.06.2022 |

Lapseni (nyt 9v) on käynyt nelivuotiaasta samalla reissulla isovanhempien kanssa aina kesän aluksi. Joka vuosi on mennyt hirvittävän hyvin ja lapsella on ollut reissussa ihanaa. Tänä vuonna ei sitten ollut.

Erona edellisiin vuosiin lapsella on nyt alkanut näkyä ensimmäisiä esimurrosiän merkkejä. Hiukset rasvoittuvat ja kasvoihin tulee finnejä, jos niitä ei pese ja hoida asianmukaisesti. Lisäksi rinnat ovat alkamassa kasvamaan ja lapsi kokee sen jotenkin epämukavaksi. Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu. Näin iho on pysynyt hyvänä ja hiukset puhtaan näköisinä. Lisäksi tytölle on ostettu lyhyitä toppeja t-paitojen ja toppien alle laitettavaksi, jotta hänen olisi mukava olla. Näillä kaikilla ollaan saatu lapsen olo mukavaksi kaikkien uusien muutosten kynnyksellä.

No, mitä tekee mummo reissussa. Kerää kaikki pesuaineet ja topit pois heti reissun alussa ja alkaa syyllistämään minua, että yritän tehdä lapsesta teiniä liian aikaisin. Paasaa lapselle, että ei se mitään sellaisia vielä tarvitse. Lapsi tulee reissusta hiukset likaisena ja naama näppylöillä ja selkeästi itseään häpeillen. Minä olen raivoissani ja olen riidellyt nyt aiheesta pari päivää äitini kanssa, kun tämä ei millään usko miten väärin teki. Lapsi onneksi on tästä riitelystä autuaan tietämätön.

Onko tämä joku sukupolvikysymys, että ei muka saisi alkaa käyttämään tarpeellisia tuotteita sitä mukaa, kun niitä tarvitsee? Vai onko tämä joku äitini juttu. Muistan, että meillä oli lapsuudessa myös jotkut ikärajat sille, koska sai esim. deodorantin, vaikka hiki haisi jo vuoden ennen sitä.

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh..

Ketju on triggeröinyt yhden jos toisen näppyläkammoisen😂

Ai kamala! Mitä jos MINUN tyttärelle tulee finnejä??!!

-tyttärestä itsestään viis, mutta kun on MINUN tytär ja MINUN äiti olisellainen jatällainen jne.. Ja eihän nyt herranjumala MINUN tytär.. hohhoijaa🙄

AP:n tyttärellä ON finnejä ja hänellä ON rasvoittuva tukka. Olet aika kusipää.

So?

Finnit ja rasvoittuva tukka kuuluu pakettiin, kun kasvetaan.

Ei siinä ole mitään ihmeellistä, jollei siitä tehdä tällaista sirkusta.

Onnea vaan sun lapsille, jos asenne hygieniaan on tuo.

Mitä vikaa on normaalijärkisessä suhtautumisessa hygieniaan? Pesuaineita löytyy suihkunurkkauksesta ja ne ovat vapaasti käytössä. Ei siitä mitään tarvitse meuhkata, jos näppylöitä tulee. 

Vierailija
102/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oli meilläkin lapseksi pakottamista ja kotileikin pitkittämistä. Nälvittiin vielä yli parikymppisiä lapsiksi tyyliin "Ihan hirveä nälkä lapsella jo masussa varmaan, odota pikkunen kyllä kohta saat ruokaa äiti laittaa". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oikeudella mummo takavarikoi lapsen tavaroita? Hävytöntä käytöstä. Ette päästä lasta sinne enää, tuo meni todella pahasti yli. Hänen asiansa ei ole kyseenalaistaa saati päättää mitä tavaroita tytöllä on tai mitä hän käyttää, vaan sinä päätät ja ohjaat. Ihan käsittämätöntä rajattomuutta ja röyhkeyttä!!!

Vierailija
104/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä oikeudella mummo takavarikoi lapsen tavaroita? Hävytöntä käytöstä. Ette päästä lasta sinne enää, tuo meni todella pahasti yli. Hänen asiansa ei ole kyseenalaistaa saati päättää mitä tavaroita tytöllä on tai mitä hän käyttää, vaan sinä päätät ja ohjaat. Ihan käsittämätöntä rajattomuutta ja röyhkeyttä!!!

Ei vaan teini päättää itse. Hänellä alkaa yksityisyys.

Vierailija
105/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9-vuotias ei ole teini. Hän on lapsi. 

Vierailija
106/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio?

Ei vaikuta murrosiän hormoninäppyihin ja rasvoittuviin hiuksiin.

Kyllä vaikuttaa. Kysy vaikka ihotautilääkäriltä. Esimerkiksi suklaa ruokkii finnien syntyä. 

Olen testannut itselläni.

Hormoonifinnit lakkasivat vaivaamasta n. nelikymppisenä.

Ihotautilääkärikin otti osaa elämääni, muttei tuntunut järkevältä eikä terveelliseltä syödä lääkkeitä jatkuvasti.

Näpyt tulivat ja menivät. Hiusten rasvoittumiseen ei ole tehonnut kuin vaihdevuodet ja hurraa! eipä ole enää näppyjäkään otsassa,kaulassa ja selässä.

Suosittelen kaikille :D.

Vierailija
107/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte ihan hirveitä äitejä kun 10 vuotiaan pitää jo käyttää ihonhoitotuotteita. Meillä oli jumala*ta tukka takussa ja naama mudassa vielä tossa iässä kun oltiin oltu 30min pihalla.

Puetteko te samat äidit tytöillenne merkkivaatteet ja opetatrw kiusaamaan niitä jotka on lapsia vielä tossa iässä?

Lapsella on oikeus puhtauteen ja hyvään hygieniaan. Enkä esim minä ja eikä sisarukseni oltu koskaan likaisia tai tukka takussa. En keksi sellaista leikkiä, missä kuuluu laittaa mutaan naamaan tai sotkea hiukset.

Vierailija
108/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootte ihan hirveitä äitejä kun 10 vuotiaan pitää jo käyttää ihonhoitotuotteita. Meillä oli jumala*ta tukka takussa ja naama mudassa vielä tossa iässä kun oltiin oltu 30min pihalla.

Puetteko te samat äidit tytöillenne merkkivaatteet ja opetatrw kiusaamaan niitä jotka on lapsia vielä tossa iässä?

Lapsella on oikeus puhtauteen ja hyvään hygieniaan. Enkä esim minä ja eikä sisarukseni oltu koskaan likaisia tai tukka takussa. En keksi sellaista leikkiä, missä kuuluu laittaa mutaan naamaan tai sotkea hiukset.

Älä jauha sontaa :D Ei teitä missään lasikuvun alla pidetty vaan siellä möyritte rapakoissaan niin kuin normaalit terveet lapset tekevät. 

Vierailija
109/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän ei lapsellisuudellakaan voi estää murrosiän kehitystä.

Minun lähipiirissäni on yhdellä lapsella alkanut kuukautiset 9-vuotiaana ja toisella 10-vuotiaana. On tarvetta sekä deodorantille että shampoolle.

Vierailija
110/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio?

Ei vaikuta murrosiän hormoninäppyihin ja rasvoittuviin hiuksiin.

Kyllä vaikuttaa. Kysy vaikka ihotautilääkäriltä. Esimerkiksi suklaa ruokkii finnien syntyä. 

Olen testannut itselläni.

Hormoonifinnit lakkasivat vaivaamasta n. nelikymppisenä.

Ihotautilääkärikin otti osaa elämääni, muttei tuntunut järkevältä eikä terveelliseltä syödä lääkkeitä jatkuvasti.

Näpyt tulivat ja menivät. Hiusten rasvoittumiseen ei ole tehonnut kuin vaihdevuodet ja hurraa! eipä ole enää näppyjäkään otsassa,kaulassa ja selässä.

Suosittelen kaikille :D.

Samoin olen testannut itselläni. Kauan se kesti, nyt on enää lievästi rasvoittuva iho ja enemmän rasvoittuva päänahka, mutta tukanpesulla siitä selvitään.

Eikä siinä mitään jos joku kokee että suklaan pois jättäminen tms auttaa. Se on kuitenkin vain niin, että kun iho pukkaa liikaa rasvaa, niin mikään ruokavalio ei lopeta aknea, vaan sitä on hoidettava muuten (hygienia/ lääkkeet).

Vierailija
111/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän ei lapsellisuudellakaan voi estää murrosiän kehitystä.

Minun lähipiirissäni on yhdellä lapsella alkanut kuukautiset 9-vuotiaana ja toisella 10-vuotiaana. On tarvetta sekä deodorantille että shampoolle.

Aika hurjaa, ettei teillä pesty lasten hiuksia shampoolla ennen kuin tulivat murrosikään. 

112/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummolla toki varmasti lapsen paras mielessä, mutta maailmankuva aivan väärä...

Vierailija
113/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosiän alkaminen on aikaistunut, mutta huomaa kyllä monista kommenteista asian olevan täysin vieras.

Vierailija
114/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha sontaa :D Ei teitä missään lasikuvun alla pidetty vaan siellä möyritte rapakoissaan niin kuin normaalit terveet lapset tekevät. 

Mikä oletus tuo on, että lapset möyrivät rapakoissa. Meillä oli hiekkalaatikko jonka reunoilla istuttiin. Pelattiin ja leikittiin pihaleikkeijä sekä pyöräiltiin. Kukaan ei ryöminyt tukka sekaisin ja naama mudassa.

Joka ilta käytiin saunassa ja päivittäin vaihdettiin puhtaat vaatteet.

Vierailija
115/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olet toiminut hienosti tyttösi kanssa ja toivon, että osaan itsekin toimia noin omieni kanssa muutaman vuoden päästä. Äitisi käytös on törkeää ja voin kuvitella miten ikävä olo siitä on lapselle tullut. Joku trauma tai häiriö tuon ikäisillä mammoilla on kehittymisestä, finnien ehkäisy, hygienia ylipäätään jotenkin kiellettyä, kuukautisista ollaan hyshys ja annetaan niistä lapselle likainen kuva, ja jotkut rintaliivit on h uoraamista. Näin saadaan naiseudesta todella positiivinen kuva kasvavalle tytölle.

Mitä jos joku takavarikoisi mummon tenat, rintsikat ja ryppyrasvat? Olet toiminut oikein lapsesi kanssa, äitisi tässä on nyt väärässä.

Nauran täällä ajatukselle, että joku kävisi takavarikoimassa mummon tenat ja rintsikat. :D

MInä en naura, koska noinhan tehdään hoivakodissa.

Hoivakodin työntekijä vs oma isoäiti... Ihan miten vaan.

Vierailija
116/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4605 kirjoitti:

Joopa joo. Ainahan ne mummot tarkoittavat pelkkää hyvää. Esim näpustelemällä toisten tavarat ja puuuttumalla asioihin, jotka ei heille kuulu.

Itsekkyyttä tuo on, ettei hyväksy lapsen kehittymistä.

Vierailija
117/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minun lapsia on pitänyt rasvata jo vauvasta alkaen, varsinkin toista. Hui kamala, kemikaaleja vauvan iholle! Olisi varmaan pitänyt antaa sen raapia itsensä verille (vaikka niin se välillä teki kaikista hoidoista huolimatta). Pesuainetta käytetään myös varsinkin näin kesällä, että saa aurinkorasvajämät ihosta (hyi kamalaa mitä kemikaaleja niissäkin muuten on) ja tukkaa pitää pestä shampoolla välillä, alkaa muuten haista ja näyttää likaiselle. Perus hygieniaa.

Se hyvä puoli kuivassa ihossa on, että ehkä säästyy noilta finneiltä, mutta toden totta lapset saa tarpeelliset ja itselleen sopivat ihonhoitotuotteet heti jos niille alkaa tulla tarvetta ja/tai lapsi itse haluaa alkaa käyttämään.

Vierailija
118/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4605 kirjoitti:

Joopa joo. Ainahan ne mummot tarkoittavat pelkkää hyvää. Esim näpustelemällä toisten tavarat ja puuuttumalla asioihin, jotka ei heille kuulu.

Itsekkyyttä tuo on, ettei hyväksy lapsen kehittymistä.

näpistelemällä*

Vierailija
119/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus tuo on, että lapset möyrivät rapakoissa. Meillä oli hiekkalaatikko jonka reunoilla istuttiin. Pelattiin ja leikittiin pihaleikkeijä sekä pyöräiltiin. Kukaan ei ryöminyt tukka sekaisin ja naama mudassa.

Just joo :D Yhtään ette ikinä menneet kuralammikoihin ja valkoiset tärkätyt paidat päällä vain nätisti istuitte paikallanne :D

Vierailija
120/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se aika kultaa muistot :) Ikinä ei ollut kurakeliä ja aurinko paisto joka päivä ja jäätelökin syötiin sivistyneesti ilman, että tippaakaan putosi vaatteille tai levisi naamalle. Oi niitä kultaisia puhtauden aikoja :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi