Lapsen esimurrosikä ja mummon typerät asenteet
Lapseni (nyt 9v) on käynyt nelivuotiaasta samalla reissulla isovanhempien kanssa aina kesän aluksi. Joka vuosi on mennyt hirvittävän hyvin ja lapsella on ollut reissussa ihanaa. Tänä vuonna ei sitten ollut.
Erona edellisiin vuosiin lapsella on nyt alkanut näkyä ensimmäisiä esimurrosiän merkkejä. Hiukset rasvoittuvat ja kasvoihin tulee finnejä, jos niitä ei pese ja hoida asianmukaisesti. Lisäksi rinnat ovat alkamassa kasvamaan ja lapsi kokee sen jotenkin epämukavaksi. Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu. Näin iho on pysynyt hyvänä ja hiukset puhtaan näköisinä. Lisäksi tytölle on ostettu lyhyitä toppeja t-paitojen ja toppien alle laitettavaksi, jotta hänen olisi mukava olla. Näillä kaikilla ollaan saatu lapsen olo mukavaksi kaikkien uusien muutosten kynnyksellä.
No, mitä tekee mummo reissussa. Kerää kaikki pesuaineet ja topit pois heti reissun alussa ja alkaa syyllistämään minua, että yritän tehdä lapsesta teiniä liian aikaisin. Paasaa lapselle, että ei se mitään sellaisia vielä tarvitse. Lapsi tulee reissusta hiukset likaisena ja naama näppylöillä ja selkeästi itseään häpeillen. Minä olen raivoissani ja olen riidellyt nyt aiheesta pari päivää äitini kanssa, kun tämä ei millään usko miten väärin teki. Lapsi onneksi on tästä riitelystä autuaan tietämätön.
Onko tämä joku sukupolvikysymys, että ei muka saisi alkaa käyttämään tarpeellisia tuotteita sitä mukaa, kun niitä tarvitsee? Vai onko tämä joku äitini juttu. Muistan, että meillä oli lapsuudessa myös jotkut ikärajat sille, koska sai esim. deodorantin, vaikka hiki haisi jo vuoden ennen sitä.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella mummo takavarikoi lapsen tavaroita? Hävytöntä käytöstä. Ette päästä lasta sinne enää, tuo meni todella pahasti yli. Hänen asiansa ei ole kyseenalaistaa saati päättää mitä tavaroita tytöllä on tai mitä hän käyttää, vaan sinä päätät ja ohjaat. Ihan käsittämätöntä rajattomuutta ja röyhkeyttä!!!
Ei vaan teini päättää itse. Hänellä alkaa yksityisyys.
9-vuotias ei ole teini. Hän on lapsi.
Mutta hän ei lapsellisuudellakaan voi estää murrosiän kehitystä.
Minun lähipiirissäni on yhdellä lapsella alkanut kuukautiset 9-vuotiaana ja toisella 10-vuotiaana. On tarvetta sekä deodorantille että shampoolle.
Aika hurjaa, ettei teillä pesty lasten hiuksia shampoolla ennen kuin tulivat murrosikään.
Eivät ole lapsiani, mutta kuten tiedätkin, pienten lasten hiukset eivät rasvoitu - hiki ja hiekka lähtevät lämpimällä vedelläkin. Lapsen ihoa tarvitse rasittaa pesuaineilla kovin usein ja kun shampoota käytetään, se on laimeaa lapsille tarkoitettua liuosta, joka ei rasvoittuvia hiuksia jaksa puhdistaa.
Murrosikään tullessa hiusten rasvoittuminen väistämättä muuttaa hiustenpesutapaa ja tiheyttä.
Todellakin rasvoittuvat. Kyllä huomaa 5-vuotiaasta, onko hiukset pesty äskettäin vain viikko sitten.
Tahmaantunutta hikeä.
On ihan eri asia kuin murrosiässä alkava hiusjuurista puskeva rasva, joka alkaa pian myös haista, jos hiuksia ei pestä pesuaineella useammin kuin ennen.
No meillä pestään 7-vuotiaan päätä hilseshampoolla, koska muuten pää on täynnä taliköhnää jotka kutisee ja haisee pahalle. Sellaisia keltaisi länttejä, näyttää samalta kuin karsta.
Kaiken ikäisistä lapsista täytyy huolehtia asianmukaisesti. Minä olen pessyt vauvankin kakkaista pyllyä lactolinellä tms. hellävaraisella pesuaineella kun pelkällä vedellä ei ole lähtenyt puhtaaksi, ja nelivuotiaan hiukset pestään toisinaan miedolla shampoolla ja kainalot, pylly ja jalat vaikkapa sillä lactolinellä suihkun yhteydessä. Rasvataan ihoa tarpeen mukaan perusvoiteella tai bepanthenilla.
Minusta on hienoa, että ap opettaa lapselleen hygieniasta huolehtimista. Itse aloin kärsiä aknesta noin kymmenen vuoden iässä, mutta itse en saanut mitään neuvoja missään asiassa, en ihonhoidossa, en peseytymisessä, vaatteiden vaihtoväleissä tai myöhemmin meikkaamisessa ym. kaunistautumisessakaan. Kuljin haisevana ja hirveän näköisenä, koska en paremmasta tiennyt. Kaiken olen joutunut opettelemaan itse myöhemmin. En suosittele kenellekään, olen kärsinyt asiasta paljon.
Provo. Ei 9-vuotiaalla mitään murrosiän muutoksia vielä ala tulla.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei 9-vuotiaalla mitään murrosiän muutoksia vielä ala tulla.
Voi härregud. Tervetuloa tälle vuosituhannelle. Just tällaisten esihistoriallisten uskomusten vuoksi tällaiset ketjut ovat täynnä vänkyttäjiä, joiden mielestä asiat ovat just samoin kuin 80-luvulla.
Seitsemänkymppiset elivät nuoruuttaan seksuaalisen vapautumisen 60-luvulla, ei silloin noita asioita piiloiteltu. Kuukautisista, rintojen kasvusta, ihonhoidosta ym.oli jatkuvasti juttuja lehdissä ja niistä puhuttiin. Finnejä hoidettiin samaan tapaan kuin nytkin.