Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen esimurrosikä ja mummon typerät asenteet

Vierailija
13.06.2022 |

Lapseni (nyt 9v) on käynyt nelivuotiaasta samalla reissulla isovanhempien kanssa aina kesän aluksi. Joka vuosi on mennyt hirvittävän hyvin ja lapsella on ollut reissussa ihanaa. Tänä vuonna ei sitten ollut.

Erona edellisiin vuosiin lapsella on nyt alkanut näkyä ensimmäisiä esimurrosiän merkkejä. Hiukset rasvoittuvat ja kasvoihin tulee finnejä, jos niitä ei pese ja hoida asianmukaisesti. Lisäksi rinnat ovat alkamassa kasvamaan ja lapsi kokee sen jotenkin epämukavaksi. Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu. Näin iho on pysynyt hyvänä ja hiukset puhtaan näköisinä. Lisäksi tytölle on ostettu lyhyitä toppeja t-paitojen ja toppien alle laitettavaksi, jotta hänen olisi mukava olla. Näillä kaikilla ollaan saatu lapsen olo mukavaksi kaikkien uusien muutosten kynnyksellä.

No, mitä tekee mummo reissussa. Kerää kaikki pesuaineet ja topit pois heti reissun alussa ja alkaa syyllistämään minua, että yritän tehdä lapsesta teiniä liian aikaisin. Paasaa lapselle, että ei se mitään sellaisia vielä tarvitse. Lapsi tulee reissusta hiukset likaisena ja naama näppylöillä ja selkeästi itseään häpeillen. Minä olen raivoissani ja olen riidellyt nyt aiheesta pari päivää äitini kanssa, kun tämä ei millään usko miten väärin teki. Lapsi onneksi on tästä riitelystä autuaan tietämätön.

Onko tämä joku sukupolvikysymys, että ei muka saisi alkaa käyttämään tarpeellisia tuotteita sitä mukaa, kun niitä tarvitsee? Vai onko tämä joku äitini juttu. Muistan, että meillä oli lapsuudessa myös jotkut ikärajat sille, koska sai esim. deodorantin, vaikka hiki haisi jo vuoden ennen sitä.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa jos äiti ei pidä 9- vuotiasta lapsena. Onko vähän pullukka jos tarvitsee jo rintaliivitopit?

Annettais lasten olla lapsia. Lapsen iho ei tarvitse kosmeettisia tuotteita. Vesipesu ja ehkä mietoa saippuaa. Hiusten tietysti pitää olla puhtaita.

Niin monet tekee 9- vuotiaista jo discopimuja. Onneksi muoti on vähän korjaantunut, tuossa pihassa näyttää tytöt 6 - 12 olevan asiallisissa vaatteissa kuten pääosa kaupoillakin jne

Miten joku mieto saippua olisi parempi kuin hellävarainen nimenomaan kasvoille tarkoitettu puhdistusaine?

Ei mitenkään, koska ovat sama asia. Se, että tuotteessa lukee "kasvojen puhdistusaine" ei tee siitä sen kummempaa ainetta kuin on se tuote, jossa lukee "mieto pesuneste". Jalkavoidettakin voi laittaa koko vartaloon jne. 

Mieto saippua huuhdellaan iholta pois jos naama jynssäämistäkin tarvitsee. Miksi pitäisi lapsen iho myrkyttää kemikaaleilla jotka jää ihoon?

En minä ainakaan kasvojen puhdistusainetta naamaan jätä. Outo tapa sinulla, että vain saippuan huuhtelet pois, mutta muut puhdistusaineet jätät iholle. 

En käytä kemikaaleja enkä puhdistusaineita ja ihoni on parempi kuin monella nelikymppisellä joka on ihonsa pilannut.

Mutta 9 - vuptoäisan äiti käyttää puhdistusainetta ja sitten rasvat päälle huokoset tukkimaan.

Et siis peseydy lainkaan? Mahtaa olla melkoiset kemikaalit omasta takaa siinä tapauksessa....

Oletkohan ihan aikuinen kun heittäydyit lapselliseksi? Kyllä , käyn suihkussa joka päivä, pesen naamani, kädet on puhtaat, korrvat puhtaat, en liiku likaisena. Ehkä mökillä, marjassa, lenkillä voi hiki hajahtaa. Mutta sitten peseytyminen

Vierailija
82/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ruoan tarkkailusta sanonutkin. Kyllä syöminen vaikuttaa ihoon jos pupelletaan mäkkäriruokaa, karkkia, yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on, onko saippuakin nykyään pannassa? Tarpeeton kemikaali? Kyllä meillä surutta kuluu shampoota ja saippuaa.

Vierailija
84/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tytöllä on jo rinnat alkaneet kasvaa, voi rintaliivitoppi olla ihan kiva ratkaisu, ellei oíhan oikeita rintsikoita kuitenkaan vielä halua. Muistan itse sen hämmennyksen, kun joskus alle 10-vuotiaana tajusin, että en voi enää mennä viillettää pihalla ihan yläosattomissa kuin pikkulapsena, koska yhtäkkiä minulla olikin jo rinnat. Kuukautiset alkoivat, kun olin 11 v, ja olin kyllä aivan lapsi vielä. Äiti neuvoi alkuun kuukautisten kanssa, mutta koin sen jotenkin kauhean nolona, kun en ollut mielestäni vielä riittävän vanha olemaan "nainen."

Eivät varsinaisesti vielä kasva, mutta ovat muuttuneet ja kasvamisen ns. esivaihe on alkanut(en ala tässä sen yksityiskohtaisemmin selittämään) ja tyttö kokee mukavammaksi pitää niitä toppeja, ettei muutokset näy paitojen läpi. Selkeästi tyttöä vähän hämmentää nämä muutokset ja olen yrittänyt tehdä hänen olonsa mukavaksi ja itsevarmaksi niillä tavoin kuin voi. Lapsen mieli vielä eikä oikein pysy muutoksissa mukana, joten tuen niillä tavoin kuin pystyn.

Ap

Vierailija
85/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh..

Ketju on triggeröinyt yhden jos toisen näppyläkammoisen😂

Ai kamala! Mitä jos MINUN tyttärelle tulee finnejä??!!

-tyttärestä itsestään viis, mutta kun on MINUN tytär ja MINUN äiti olisellainen jatällainen jne.. Ja eihän nyt herranjumala MINUN tytär.. hohhoijaa🙄

Vierailija
86/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä jumala millaisia järjen jättiläisiä taas liikenteessä! Lasta ei saa pestä, hampaita ei saa pestä, lapsen vaatteita ei saa pestä, aurinkokovoiteita ei saa käyttää. Hiki, paska, rasva ja finnit ovat autuaaksi tekevä voima. 

Toivottavasti noilla kommentoijilla ei ikinä tule olemaan lapsia täynnä torakoita ja hometta olevissa ummehtuneissa kämpissään!  Koska kemikaalit.

Vierailija
87/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mummona totean. En millään lailla puuttunut lastenlasten tavaroihin kun he olivat n. 5 - vuotiaita. Omassa laukussaan pitivät pesupussissaan. Sen vaan katsoin että kävivät suihkussa, hiukset olivat puhtaita ja hampaat harjattiin.

Ehkä ovat keskimääräistä paremmin opetettu huolehtimaan asioistaan.

Tai minä huono mummu jos en ole tuputtanut kosmetiikkaa ja rasvoja lasten kauniille hyvinvoivalle iholle.

Kun lapset ovat hoitaneet peseytymisen itse, mistä tiedät minkä ikäisenä ovat alkaneet mitäkin tuotetta käyttämään?

Vierailija
88/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh..

-tyttärestä itsestään viis, mutta kun on MINUN tytär ja MINUN äiti olisellainen jatällainen jne.. Ja eihän nyt herranjumala MINUN tytär.. hohhoijaa🙄

AP:n tyttärellä ON finnejä ja hänellä ON rasvoittuva tukka. Olet aika kusipää.

Vierailija
89/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tytöllä on jo rinnat alkaneet kasvaa, voi rintaliivitoppi olla ihan kiva ratkaisu, ellei oíhan oikeita rintsikoita kuitenkaan vielä halua. Muistan itse sen hämmennyksen, kun joskus alle 10-vuotiaana tajusin, että en voi enää mennä viillettää pihalla ihan yläosattomissa kuin pikkulapsena, koska yhtäkkiä minulla olikin jo rinnat. Kuukautiset alkoivat, kun olin 11 v, ja olin kyllä aivan lapsi vielä. Äiti neuvoi alkuun kuukautisten kanssa, mutta koin sen jotenkin kauhean nolona, kun en ollut mielestäni vielä riittävän vanha olemaan "nainen."

Eivät varsinaisesti vielä kasva, mutta ovat muuttuneet ja kasvamisen ns. esivaihe on alkanut(en ala tässä sen yksityiskohtaisemmin selittämään) ja tyttö kokee mukavammaksi pitää niitä toppeja, ettei muutokset näy paitojen läpi. Selkeästi tyttöä vähän hämmentää nämä muutokset ja olen yrittänyt tehdä hänen olonsa mukavaksi ja itsevarmaksi niillä tavoin kuin voi. Lapsen mieli vielä eikä oikein pysy muutoksissa mukana, joten tuen niillä tavoin kuin pystyn.

D

Ap

Juu juu uskotaan jo, että olet hyvä äityliini.

Ja että sun oma äiti oli aikoinaan kaikkea muuta.

Amen.

Vierailija
90/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh..

Ja sitten sinä yksin viljelet näitä negatiivisia provoviestejä sivukaupalla, vaikka sokeakin näkee, että ne on kaikki yhden ja saman ihmisen kirjoittamia.

Vierailija
91/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja taas täällä! Monilla näköjään itsellä ollut niin hyvä iho, ettei voi ymmärtää miltä tuntuu näppylät. Itselläni alkoi iho-ongelmat jo joskus 8-9v myöskin, myöhemmin paha akne, kyllä olisin toivonut omalta äidiltä samanlaista asennetta kun tämän ketjun aloittajalla. Hyvä ihonhoitorutiini voi todellakin auttaa. Itselläni, edelleen, yli 30v, ihoni on ajoittain huonossa kunnossa (plus nyt vielä rypyt..), ainoastaan raskauksien aikana iho ollut "normaali", eli omalla kohdalla hormonaalista, mutta hyvät tuotteet parantaneet kuntoa. Muistan, kuinka lapsena häpesin naamaani ja näppyilöitä, enkä saanut mitään tuotteita vaikka halusin ja sitä vähäteltiin. Mummo tässä toiminut todella typerästi.

Vierailija
92/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä välitä noista kemikaalijankkaajista. Normihygieniatuotteet eivät ole mitään "turhaa kosmetiikkaa".

Vierailija
93/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihanalta äidiltä kun opastat tyttöä:) Itse olen 25v ja muistan kyllä omastakin lapsuudesta että suunnilleen tuossa iässä alettiin käyttämään pikkutoppeja ja pesemään kasvoja ihan oikeilla pesuaineilla.

Kyllä mun mielestä on ihan asianmukaista että varsinkin näin kesällä pestään aurinkorasvat pois iholta muullakin kuin vedellä.

Vierailija
94/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh..

So?

Finnit ja rasvoittuva tukka kuuluu pakettiin, kun kasvetaan.

Ei siinä ole mitään ihmeellistä, jollei siitä tehdä tällaista sirkusta.

Vierailija
95/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mummona totean. En millään lailla puuttunut lastenlasten tavaroihin kun he olivat n. 5 - vuotiaita. Omassa laukussaan pitivät pesupussissaan. Sen vaan katsoin että kävivät suihkussa, hiukset olivat puhtaita ja hampaat harjattiin.

Ehkä ovat keskimääräistä paremmin opetettu huolehtimaan asioistaan.

Tai minä huono mummu jos en ole tuputtanut kosmetiikkaa ja rasvoja lasten kauniille hyvinvoivalle iholle.

Mutta tämä AP:n lapsen mummupa otti lapselta pesuaineet pois. Hiusten pesu ja naaman pesu oli saatanallisina kielletty ja lapsi kärsi likaisista kutisevista hiuksista ja kipeistä finneistä. Tuolta kaikelta mummon aiheuttamalta pahoinpitelyltä lapsi olisi säästynyt, jos mummo olisi päästänyt pesulle loman aikana. Pisän sinua kammotavana ihmisenä, kun mielestäsi lapsen kohtelu oli oikein. Toivottavasti omat lapsenlapsesi eivät enää koskaan näe sinua. Olet paha.

Vierailija
96/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa jos äiti ei pidä 9- vuotiasta lapsena. Onko vähän pullukka jos tarvitsee jo rintaliivitopit?

Annettais lasten olla lapsia. Lapsen iho ei tarvitse kosmeettisia tuotteita. Vesipesu ja ehkä mietoa saippuaa. Hiusten tietysti pitää olla puhtaita.

Niin monet tekee 9- vuotiaista jo discopimuja. Onneksi muoti on vähän korjaantunut, tuossa pihassa näyttää tytöt 6 - 12 olevan asiallisissa vaatteissa kuten pääosa kaupoillakin jne

Miten joku mieto saippua olisi parempi kuin hellävarainen nimenomaan kasvoille tarkoitettu puhdistusaine?

Ei mitenkään, koska ovat sama asia. Se, että tuotteessa lukee "kasvojen puhdistusaine" ei tee siitä sen kummempaa ainetta kuin on se tuote, jossa lukee "mieto pesuneste". Jalkavoidettakin voi laittaa koko vartaloon jne. 

Mieto saippua huuhdellaan iholta pois jos naama jynssäämistäkin tarvitsee. Miksi pitäisi lapsen iho myrkyttää kemikaaleilla jotka jää ihoon?

En minä ainakaan kasvojen puhdistusainetta naamaan jätä. Outo tapa sinulla, että vain saippuan huuhtelet pois, mutta muut puhdistusaineet jätät iholle. 

En käytä kemikaaleja enkä puhdistusaineita ja ihoni on parempi kuin monella nelikymppisellä joka on ihonsa pilannut.

Mutta 9 - vuptoäisan äiti käyttää puhdistusainetta ja sitten rasvat päälle huokoset tukkimaan.

Et siis peseydy lainkaan? Mahtaa olla melkoiset kemikaalit omasta takaa siinä tapauksessa....

Oletkohan ihan aikuinen kun heittäydyit lapselliseksi? Kyllä , käyn suihkussa joka päivä, pesen naamani, kädet on puhtaat, korrvat puhtaat, en liiku likaisena. Ehkä mökillä, marjassa, lenkillä voi hiki hajahtaa. Mutta sitten peseytyminen

Eli käytät kemikaaleja. Sitä vähän minäkin. 

Vierailija
97/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh..

So?

Jos lapsi haluaa pestä tukkaansa ja naamaansa, niin sinäkö nyt sitten täällä sanelet, ettei muiden lapset saa peseytyä? Olet kuvottava.

Vierailija
98/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh..

So?

Onnea vaan sun lapsille, jos asenne hygieniaan on tuo.

Vierailija
99/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä jankkaajia. Menkää ihmeessä terapiaan, ennenkuin hankitte lapsia, jotka ennenpitkää tulevat esimurrosikään kaikkine vastemielisine ilmiöineen. Ja jättäkää ne omat huonot kokemuksenne kauas taakse sinne omaan esimurrosikäänne.

Vierailija
100/145 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.

Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.

Voin olla väärässä, mutta käsitykseni mukaan iho-ongelmat voivat olla vielä pahempia varsinaisen teini-iän alkaessa, jos hygieniasta ei ole huolehdittu kunnolla ja epäpuhtaudet ovat saaneet muhia iholla aiheuttaen tulehduksia. Toisaalta ihon voi myös saada huonoon kuntoon liialla hoitamisella. Mutta Ap:n lapsen tapauksessa kuulostaa, että hyvä hoitorutiini on löydetty.

Tuosta puuttui vielä silmänympärysvoide ja aamuiset peitevoiteet. Minusta on mielenkiintoista, miten nopeasti lasten edellytetään hyppäävän lapsuudesta pois ja ryhtyvän ihonhoitorutiineihin siinä vaiheessa, kun peruspuhtaus vielä riittäisi. Ei ihme, että 12v kokee jo olevansa valmis vaikka mihin, kun on 3 vuoden ajan harjoitellut ihonhoitoa ja meikkaamista. Kun finnejä ei saa piiloon ilman peitepuikkoa, niin miksi ei samantien kosteusvoidetta ja kaunista sävyvoidetta, hieman tummuutta kulmiin ja hipaus ripsiväriä.

Sä et nyt yhtään ota huomioon ihotyyppejä. Jos on taipumus rasvaiseen ihoon, se taipumus on jo syntyessä. Esimurrosiässä siitä voi tulla ongelma. Ja nämähän tässä nimenomaan ovat saaneet tilanteen haltuun oikealla hoidolla, jolloin mitään peitepuikkoja ei tarvitse edes harkita. Elii peruspuhtaus riittää.

Tuskimpa olisit atooppiselta 9v:ltä viemässä tarvittavia tuotteita pois, vai olisitko? Eihän se ole kuin kosmeettinen ongelma.

Komppaan tätä puheenvuoroa. Aloittajan tytär on 9 ja osa ihmisistä hämmästelee, miten sen ikäisellä voisi olla jo murrosikään liittyviä muutoksia. Kyseessähän on yleisesti ottaen riittävä paino (tytöillä n 38 kg) minkä jälkeen hormonitoiminta alkaa käynnistyä. Muistan itsestäni että n 10-11-vuotiaana minulla alkoi ensimmäiset ihomuutokset, rintojen kehitys alkoi ja alkoi tulla hieman karvoitusta. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana mutta ihon rasvoittuminen siis selkeästi aikaisemmin.

Aknen hoito otettiin meidänkin perheessä suhteellisen vakavasti koska suvussa oli niitä joilla oli ollut suhteellisen vaikea muoto. Itsellä ei ollut mikään kevyin muoto, mutta onneksi ei kaikista vaikeinkaan. Finnejä oli ihossa teini-iästä yli 20-vuotiaaksi ja siten, että rasvoittuvat alueet olivat kasvoissa, rinnassa ja selässä. Kysymys ei siis ollut mistään pikku näpystä nenässä tms. Vieläkin ihoni on rasvoittuva, mutta finnejä ei onneksi tule (olen yli keski-ikäinen) - tämä vain oma kokemukseni siitä, että aknen hoito voi kestää kauankin. Itse en huomannut että ruokavalion vaihtaminen olisi auttanut.

AP:n kuvauksen perusteella tytön iho on vielä lievästi rasvoittuva, joten ihoa kannattaa hoidella kevyesti. On tietysti hyvä totutella ihonhoitorutiineihin! Mutta jos käy niin, että aikanaan iho rasvoittuu enemmän (kuten esim. minulla), peseminen sopivalla aineella (siten että liiallinen rasva poistuu mutta ihosta ei tule rutikuivaa) on tärkeää. Samoin kannattaa vaihtaa riittävän usein vaatteet/vuodevaatteet, jotka tulevat rasvoittuneen ihon kanssa kosketuksiin, esim. aluspaita, tyynyliina.

Ja onneksi nykyisin on saatavilla kunnollisia lääkkeitä, jos akne on vaikeaa laatua. Kaikkea hyvää jatkoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi