Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäis kokata maatilan väelle viikon ajan, apua?

Vierailija
11.06.2022 |

Menen ensi viikoksi maatilalle vastaamaan ruokahuollosta, isäntäpari + 2 työntekijää tekevät rehua. Ehdottakaas nyt hyviä ja täyttäviä ruokia, päivät on kuulemma ympäripyöreitä! Ainakin ensimmäiset päivät koko porukalle lounas sekä päivällinen.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihan ensimmäiseksi kysyisit , mitä ruoka-aineita talossa olisi. Jos on vielä pakastin puolillaan hirveä ja kotitilan possua tai nautaa, teet  ruokaa niistä etkä mitään nakkikeittoja. Vai hankitko sinä itse myös kaikki tarvikkeet?

Talonväki varmaan auttaa mielellään sinua ruokalistan laatimisessa. Ei sitten tule tehtyä jotain kaikkien inhokkiruokaa, joka jää syömättä. Sinä itse sitten päätät, mitä ruokia teet mihinkin aikaan heidän ehdotusten mukaan. Tai tee itse listaa ja kysy, onko se heidän mielestään hyvä. . Keitot ovat riittoisia ja helppoja, mutta eivät kovin täyttäviä. Siksi niiden lisäkkeenä olisi hyvä olla vaikka tuoreita sämpylöitä (aamupuuron jämistä) tai joku jälkiruoka, esim. pannukakkua.

Eikö talonväki itse huolehdi edes juomistaan? Kotikalja ja sima ovat perinteisiä ja varsinkin vanhemman väen suosimia janojuomia. Ne on vaan tehtävä ajoissa etukäteen, joten ei taida maanantaiksi ehtiä.

Kannattaa miettiä sitäkin, mitä ehdit tehdä. Muinoin emäntäkoulussa oli perhekeittiöviikot, joilla piti ruokkia mm.  navettavuorolaiset. Lounas piti tehdä niin, että se valmistui melkein itsekseen teoriatuntien aikana.

Tässä oli lähellä silloinen vihko, tässä yhden viikon ruokalista, jossa perunoita ei erikseen lisäkkeenä mainita:

Ma: karjalanpaistia , paistettua kalaa ja muusia

Ti: maksalaatikko, jauhelihapihvit

Ke: makaronilaatikko, lihakeitto

To: kaalilaatikko, kalamureke.

Tässä viikossa ei jostakin syytä ollut perjantaina ruokailua. Lounas oli usein jotain laatikkoa tai muuta sellaista, joka kypsyi uunissa. 

Isäntäpari on kolmekymppinen ja työntekijät parikymppisiä, joten ruoan ei tarvitse olla perinteistä vanhemmalle väelle sopivaa :D kunhan on hyvää ja nälkä lähtee. Ap

Vierailija
62/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan varata paljon mehuja ja vichyvettä? Ei pelkkä vesi ja maito taida riittää jos on kuumaa. Ap

Kylää juomista kannattaa varata. Monilla on juomista esim. sitä vettä mukana mutta ulkona ja/tai traktorissa lämpenee nopeasti joten ruoka tauolla voi olla kiva juoda jotain kylään. Kotikalja tai vastaava käy yleensä kauppansa.

Ovatko tyypit itse ihan typeryksiä, jos eivät osaa varata edes juomista itselleen?

Nimenomaan niillä on juomapullot siellä traktorissa, ja vettä kuluu paljon. Siksi on ihan kiva, jos ruualla saa jotain muutakin juotavaa, esim. just sitä vichyä tai kotikaljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä olis kiva grillata vaikka makkaroita, riittääköhän salaatit lisukkeeksi vai pitäisikö olla jotain muutakin? Ap

Ei liitä salaatti, ellei ole joku tuhti makaronisalaatyi. Myös keitot on aika kevyitä duunarille. Leipä lisukkeeksi. Kulutus on valtava. Ainakin itselläni ruoka-annokset isonee ja välipalat tulee ruokavalioon.

64/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aamiainen on aika tärkeä. Kahvi/tee, puuro, leivät ja leikkeleet ennen töihin lähtöä. Sitten työpäivän mittaan ravitsevia murkinoita. Laitan tähän oman ehdotukseni aikatauluineen.

Aamiainen klo 5:30

Kahvi/tee, puuro, leivät ja leikkeleet

Aamukahvi klo 9:00

Kahvi/tee, kylmää juomaa, voileipää ja pullaa

Lounas klo 11:30

Lämmin ateria, keitetyt perunat, makkarakastike, salaattia ja ruokajuomat.

Iltapäiväkahvi klo 15:00

Kahvi/tee, kylmät juomat, pulla.

Päivällinen klo 17:00

Lämmitä mitä lounaalta jäi yli.

Iltanen 19:00-21:00

Kylmiä välipaloja, jukurttia, voileipää, keitettyjä kananmunia.

Ideana on ravita tasaiseen tahtiin kevyesti ilman raskaita tankkauksia. Aamu-ja iltapäiväkahvin voi viedä työalueelle ja vain lämpimät ateriat tarjoillaan tilakeskuksessa. Kun työtä tehdään pitkissä vuoroissa, ne piknik-hetket ovat odotettuja ja lämmin ruoka todella arvostettu työnkatkaisu ja yhteisillä ruokailuhetkillä voi tarkastella työn etenemistä. Jokainen ei voi saapua esim. kahvihetkiin samanaikaisesti, joten tarjottava on säilytettävä niin, että kaikki voivat sen lepohetkensä viettää. Arvelen vielä, että pitkän päivän tekijät tarvitsevat iltapäivällä pitemmän lepohetken, että jaksavat päivätyönsä loppuun saakka. Ruoan ei tarvitse olla ihmeellistä, sen tarkoitus on ravita ja sen syöminen on lepotauko. Tämän mallin mukaan olen itse tehnyt maataloustöitä ja se toimi.

Vierailija
65/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömässä käydään, kun ehditään, ei välttämättä edes  samaan aikaan. Ruuan tulee siis olla sellaista, että se on syötävissä 1-3 tunnin ajan. Lounasaika voi olla klo 11:30, mutta yhtä hyvin syömään tullaan vasta klo 13:00. Padat ja keitot on hyviä.

Meillä tehdään nyt rehua ja jokainen viidestä tekijästä osaa itse lämmittää ruokansa. Riittää, että sitä on jääkaapissa/pakastimessa ja salaattia löytyy vierelle valmiiksi pilkottuna. Jälkiruokaa ei meillä ole syöty kuin viikonloppuisin, sitä ei kaipaisi kukaan.

Juomista on jokaisella mukana kylmälaukussa traktorissa, ei pehtoori ja rengit niin avuttomia ole, ettei osaisi itse itsestään huolehtia. Nyt on 2020-luku, ei 1960-luku, jolloin ruokakin vietiin pellolle.

Missä nykyisin on pehtooreita tai renkejä? Kyllä siellä maatalontöissä on yleensä viljelijä itse ja tarvittaessa urakoitsijoita jotka hyvin voivat nykyisin olla omissa eväistä eli eivät edes ole tulossa ruokailemaan vaikka ruoka olisi talon puolesta tarjolla.

Vierailija
66/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä jääkaappiin esim muutama täytetty patonki. Rehunteon aikana voi tapahtua mitä vaan, esim paalaaja hajoaa ja jonkun pitää lähteä 100 km päästä täyttä vauhtia hakemaan varaosaa. Siihen on helppo tyrkätä mukaan se patonki ja vichypullo!

Vierailija
67/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä olis kiva grillata vaikka makkaroita, riittääköhän salaatit lisukkeeksi vai pitäisikö olla jotain muutakin? Ap

Epäilen vähän, että "kiva" grillaaminen sinänsä ei ole ensisijaisesti mielessä noin rankassa työrupeamassa itse ruokailijoille - - tee niistä makkaroista mieluummin vaikka makkarastroganoff + keitetyt perunat.

Grillaamisessa ei ole mitään huonoa. Päinvastoin, grillissä saa paistettua riittävän suuren määrän kerralla. Emäntä tietenkin grillaa kaiken valmiiksi ja työmiehet tulevat valmiiseen pöytään.

Siinä on emännällä oltava taito hyppysissään, kun syömään tullaan, kun ehditään ja yksi kerrallaan. Kaiken lisäksi mahdollisesti erittäin nopeasti eli ei siinä lueta päivän lehteä, oteta nokosia ja odotella makkaroiden kypsymistä, vaan käydään soittamassa pari puhelua, katsotaan tietokoneelta joku olennainen tieto, jonka tihrustaminen puhelimen näytöltä ei onnistu jne. ja syödään seisaaltaan sitä, mitä on eikä siinä auta emännän huhuilut, että kohta on valmista. Ehei, se meni jo.

Vierailija
68/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on varmasti kaikilla fyysisesti raskasta, joten ruuan pitää olla energiapitoista ja hyvin sulavaa. Laittaisin ainakin joka lounaalla tarjolle makaronia lisukkeena ja vaikka makaronisalaattia, niin siitä saa pitkään kestävää energiaa. Vaikka täysjyvämakaronia. Muuten tosiaan hyviä ravitsevia perusruokia. Valinnanvaraa olisi hyvä järjestää, vaikka lihakastike ja lisäkkeen saa valita perunan, makaronin ja salaatin väliltä. Keitot on muuten hyviä mutta ei kovin täyttäviä, ja ne voivat olla turhan kevyitä noin raskaaseen työhön. Jos vaikka teet uunissa valmistettavia ruokia (makaronilaatikko, uunilohi yms.) niin lisäkkeet voisi valmistaa sillä välin kun muu ruoka valmistuu uunissa.

Haluaisivatko he kenties voileipiä lisäksi evääksi, jos pitävät välillä lyhyemmän tauon pellon reunalla?

Mukavaa työviikkoa. Hyvä kun ruokit ruuan tuottajia.

Vierailija
69/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaminen kirjoitti:

Minusta aamiainen on aika tärkeä. Kahvi/tee, puuro, leivät ja leikkeleet ennen töihin lähtöä. Sitten työpäivän mittaan ravitsevia murkinoita. Laitan tähän oman ehdotukseni aikatauluineen.

Ideana on ravita tasaiseen tahtiin kevyesti ilman raskaita tankkauksia. Aamu-ja iltapäiväkahvin voi viedä työalueelle ja vain lämpimät ateriat tarjoillaan tilakeskuksessa. Kun työtä tehdään pitkissä vuoroissa, ne piknik-hetket ovat odotettuja ja lämmin ruoka todella arvostettu työnkatkaisu ja yhteisillä ruokailuhetkillä voi tarkastella työn etenemistä. Jokainen ei voi saapua esim. kahvihetkiin samanaikaisesti, joten tarjottava on säilytettävä niin, että kaikki voivat sen lepohetkensä viettää. Arvelen vielä, että pitkän päivän tekijät tarvitsevat iltapäivällä pitemmän lepohetken, että jaksavat päivätyönsä loppuun saakka. Ruoan ei tarvitse olla ihmeellistä, sen tarkoitus on ravita ja sen syöminen on lepotauko. Tämän mallin mukaan olen itse tehnyt maataloustöitä ja se toimi.

Luitko edes aloitusta? Ap nimenomaan sanoi, että lounas JA päivällinen ovat hänen valmistettava. Oletuksena siis on, että talonväki tekee itse aamupalan.

Vierailija
70/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko, lasagne, moussaka (jauhelihalla), kinkkukiusaus. Lisäkkeenä SAA olla salaattia, mutta se voisi olla italiansalaattia, perunasalaattia jne. Lisäksi leipää, vaikka ruispaloja tai kaurapaloja, siihen päälle levite+juusto+kurkkuviipaleita (ehkä kinkkua, makkaraakin), salaatinlehtiä - parin ekan päivän jälkeen kyllä on selvillä, meneekö noita kasviksia vai ei. Tunnen ihan raavaita maatyöläisiä, jotka ovat vegaaneja. Jälkiruuaksi kiisseliä (appelsiinikiisseliä, sekamarjakiisseliä, raparperikiisseliä, lisänä voisi olla kermavaahtoa). Myös vatkattu marjapuuro on jees.

Lihakeitto, makkarakeitto, kalakeitto - kunnolla leipää ja päällisiä. Jälkiruuaksi paksupohjaista marjapiirakkaa ja vaniljakastiketta. Hernekeiton kanssa pannukakkua. Se vaan on niin. Hilloa pitää olla kanssa! Leivänpäällisiksi voi paistaa kananmunia, niitä kannattaa paistaa kerralla enemmänkin.

Lihapullat on kivoja, mutta niissä menee hirveästi aikaa. Tee iso lihamureke ja sen lisänä ruskeaa kastiketta, keitettyjä perunoita tai muussia (jos on vanhoja perunoita, kuori ne ennen keittämistä, porukka arvostaa, jos ei tartte kuoria perunoita).

Uunilohi ja perunamuussia.

Näiden kanssa voisi tehdä raparperipaistoksen, kun se uuni on jo lämmin valmiiksi. Sen kanssa vaniljajäätelöä.

Itsetehty pizza, jossa päällisiä reilusti; ennenmminkin pizzapiirakka kuin ohutpohjainen aito tuote. Pari pellillistä, niin siitä voi jäädä joitain paloja iltapalaksi. Jälkruuaksi hedelmäsalaatti.

Kassler-pihvejä ja ranskalaisia perunoita (voi olla juuresranskalaisiakin seassa).

Kanasuikaleista kermainen kastike ja riisiä. Koivet on halpoja ja hyviä, mutta niiden syöminen on sotkuista, joten ne kannattaa ajoittaa sitten iltaruokailuun, jossa voi ehkä käyttää vähän enemmän aikaa? Samoin juuri joku grillaaminen kannattaa ajoittaa siten, että sen jälkeen ei ole kiirettä. Grilliin juuri joku grilliboxi makkaroiden lisäksi on hyvä, ja monet tykkää täytetyistä herkkusienistä (pekoniin käärittynä), niin jos jaksat askarrella niitä, niin varmasti arvostavat. Grillauksessa tärkeää on se, että olet valmistellut kaiken valmiiksi, niin eivät joudu odottamaan kuin ihan pienen hetken (eli liha ja kana kannattaa kypsentää/grillata jo etukäteen, ja sitten grillissä vain ennen tarjoilua viimeistelee sen)

Aina kun ruokana on jotain muuta kuin keittoa, niin siinä voi olla lisäkkeenä juuri joku valmissalaatti (peruna, italian, joku pastasalaattikin käy). Ruuan kanssa AINA leipää, mielellään sekä vaaleaa että tummaa (jos eivät syö kuin jompaa kumpaa, niin jätä se toinen pois), levitettä, juustoa. Maito/piimä, vesi, marjamehu juomana, myös vissyt ovat kova sana. Jos eivät käy iltapäiväkahvilla, niin kannattaa ostaa/leipoa ihan peruspullaa tai vaikka korvapuusteja ja keittää ruuan jälkeen jälkkärikahvit.

Tee peräkkäisinä päiviä eri ruokaa: 1. päivä makaronilaatikko, 2. päivä kalakeitto, 3. päivä lihamureke, 4. päivä perunat ja makkarakastike jne... Lisäksi se lounas ja päivällinen olisi hyvä olla eri tyyppistä ruokaa, eli ei lounaalla makaronilaatikkoa ja illalla kinkkukiusausta.

Koska olet kaksi viikkoa siellä kokkaamassa, niin ehtisit tehdä myös simaa: raparperisima on tajuttoman hyvää!

Mä en ole ihan noin pienelle porukalle ollut tekemässä ruokaa, kun porukkaa on ollut syömässä liki kymmenen, se on vaatinut jo aika lailla sitten etukäteissuunnittelua, kun pitää miettiä tarkkaan, koska ehtii pestä ja kuoria perunat, paistaa kanat jne. Ja kun oli vielä aamupalatkin, niin siinä ei viidentoista munan rasialla tehnyt juuri mitään...

Vierailija
71/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömässä käydään, kun ehditään, ei välttämättä edes  samaan aikaan. Ruuan tulee siis olla sellaista, että se on syötävissä 1-3 tunnin ajan. Lounasaika voi olla klo 11:30, mutta yhtä hyvin syömään tullaan vasta klo 13:00. Padat ja keitot on hyviä.

Meillä tehdään nyt rehua ja jokainen viidestä tekijästä osaa itse lämmittää ruokansa. Riittää, että sitä on jääkaapissa/pakastimessa ja salaattia löytyy vierelle valmiiksi pilkottuna. Jälkiruokaa ei meillä ole syöty kuin viikonloppuisin, sitä ei kaipaisi kukaan.

Juomista on jokaisella mukana kylmälaukussa traktorissa, ei pehtoori ja rengit niin avuttomia ole, ettei osaisi itse itsestään huolehtia. Nyt on 2020-luku, ei 1960-luku, jolloin ruokakin vietiin pellolle.

Missä nykyisin on pehtooreita tai renkejä? Kyllä siellä maatalontöissä on yleensä viljelijä itse ja tarvittaessa urakoitsijoita jotka hyvin voivat nykyisin olla omissa eväistä eli eivät edes ole tulossa ruokailemaan vaikka ruoka olisi talon puolesta tarjolla.

No ap on laittamassa ruokaa talonväelle ja 2 työntekijälle, meillä työntekijää kutsutaan rengiksi, miten teillä? Pehtoriksi meillä kutsutaan tuota 17v poikaa, joka ei omista tilaa, mutta vastaa tietyistä osista talon töitä näin kesällä.

Yhä useammalla maitotilalla alkaa olla palkattua työväkeä ja työnjohtoa, koska sellaista 4 robotin navettaa ei kahdella tekijällä oikein jaksa ympäri vuoden pyörittää. Viljatiloilla puolestaan tehdään aika harvoin rehua.

Vierailija
72/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaminen kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että kuka jaksaa saman päivän aikana syödä samaa ateriaa kahdesti? Tarkoitan tuota, että päivälliseksi pitäisi lämmittää lounaan jämiä. Jota ei edes välttämättä jää.

Vierailija
73/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on. Lisäksi talonväki emäntää lukuunottamatta on tilan töissä, tuolla 13v poika ajaa pellolla traktoria isompien apuna.

Vierailija
74/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusi ruskea nakkikastike lounaaksi, päivälliseksi lohikeitto. Lisukkeeksi leivät, ja tuore salaatti. Täydellinen paketti raskasta työtä tehdessä. Kahvitauoille jätskiä ja mehua.

Sitten iltasella voivat grillailla itse niitä makkaroita.

Nuo uuniruoat on aikalailla talviruokia.

Vierailija
75/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap on laittamassa ruokaa talonväelle ja 2 työntekijälle, meillä työntekijää kutsutaan rengiksi, miten teillä? Pehtoriksi meillä kutsutaan tuota 17v poikaa, joka ei omista tilaa, mutta vastaa tietyistä osista talon töitä näin kesällä.

Yhä useammalla maitotilalla alkaa olla palkattua työväkeä ja työnjohtoa, koska sellaista 4 robotin navettaa ei kahdella tekijällä oikein jaksa ympäri vuoden pyörittää. Viljatiloilla puolestaan tehdään aika harvoin rehua.

Pehtooriksi isäntä kutsuu lähinnä itseään (isäntää joka voisi vain käskyttää muita ei ole). Sitten niitä urakoitsijoita joille maksetaan korvaukset urakoinnista kutsutaan yleensä nimellä tai lempinimellä.

Vierailija
76/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on. Lisäksi talonväki emäntää lukuunottamatta on tilan töissä, tuolla 13v poika ajaa pellolla traktoria isompien apuna.

Lapset mä lasken kuuluvaksi ihan siihen talon omaan väkeen vaikka hekin toki saavat palkkaa tekemästään työstä.

Vierailija
77/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ja monella muullakin työntekijää kutsutaan rengiksi, koska työnkuva on sellainen. Ja selvästihän ap sanoi, että koko väki käy talossa ruokailemassa. Ei ap sinne turhaan ole palkattu ruokaa tekemään.

Jälkiruuista tuli mieleen, että itse en ole tehnyt lounaalle jälkiruokaa, vaan iltapäiväkahvilla tarjoilen jotain pullaa, kääretorttua, tms. makeampaa.

Ja perunoiden kuoriminen on sellaista näpertelyä, että siihen rehunteossa ei haluttaisi käyttää aikaa. Joten en suosittele kuoriperunoita, vaan muussia, lohkoperunoita uunissa, ym. valmiiksi lautaselle lapioitavia.

T. Maatilan emäntä

Vierailija
78/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusi ruskea nakkikastike lounaaksi, päivälliseksi lohikeitto. Lisukkeeksi leivät, ja tuore salaatti. Täydellinen paketti raskasta työtä tehdessä. Kahvitauoille jätskiä ja mehua.

Sitten iltasella voivat grillailla itse niitä makkaroita.

Nuo uuniruoat on aikalailla talviruokia.

Uuniruoat nimenomaan ovat niitä hyviä vaihtoehtoja. Tätä ei vaan kaupunkilainen tunnu ymmärtävän. Harvoin sitä isäntäväki jaksaa enää iltasella alkaa grillaamaan - etenkin jos siellä pellolla ollaan vielä puolenyön aikoihin syystä tai toisesta.

Vierailija
79/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaminen kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että kuka jaksaa saman päivän aikana syödä samaa ateriaa kahdesti? Tarkoitan tuota, että päivälliseksi pitäisi lämmittää lounaan jämiä. Jota ei edes välttämättä jää.

Samaa mieltä. Syövät isoja annoksia ja taatusti ei jää mitään jämiä ja jos jää niin vähän,

Se on tehtävä vaan kaksi ruokaa.

Kait nämä ihmiset osaa tehdä aamupalansa ihan itse.

Vierailija
80/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rehuntekoon se työväki harvemmin osallistuu joka tilalla on töissä ympäri vuoden ja yleensä työpaikkaruokalaa ei ole järjestettynä. Joten navettatöissä työskentelevät työntekijät huolehtivat ruokailusta jotenkin muuten kuin syömällä samassa pöydässä 'emännän" ja "isännän" kanssa.