Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäis kokata maatilan väelle viikon ajan, apua?

Vierailija
11.06.2022 |

Menen ensi viikoksi maatilalle vastaamaan ruokahuollosta, isäntäpari + 2 työntekijää tekevät rehua. Ehdottakaas nyt hyviä ja täyttäviä ruokia, päivät on kuulemma ympäripyöreitä! Ainakin ensimmäiset päivät koko porukalle lounas sekä päivällinen.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan varata paljon mehuja ja vichyvettä? Ei pelkkä vesi ja maito taida riittää jos on kuumaa. Ap

Kylää juomista kannattaa varata. Monilla on juomista esim. sitä vettä mukana mutta ulkona ja/tai traktorissa lämpenee nopeasti joten ruoka tauolla voi olla kiva juoda jotain kylään. Kotikalja tai vastaava käy yleensä kauppansa.

Ovatko tyypit itse ihan typeryksiä, jos eivät osaa varata edes juomista itselleen?

Tule toki kokeilemaan itse. Ihan sama paljonko varaat juomista, niin sitä kuluu... ja juomat lämpenee yllättävän nopeasti. Traktorin koppi ei ole mikään tilaihme, joten vastaukseksi "kylmälaukku" ei ole vaihtoehto.

Vierailija
42/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömässä käydään, kun ehditään, ei välttämättä edes  samaan aikaan. Ruuan tulee siis olla sellaista, että se on syötävissä 1-3 tunnin ajan. Lounasaika voi olla klo 11:30, mutta yhtä hyvin syömään tullaan vasta klo 13:00. Padat ja keitot on hyviä.

Meillä tehdään nyt rehua ja jokainen viidestä tekijästä osaa itse lämmittää ruokansa. Riittää, että sitä on jääkaapissa/pakastimessa ja salaattia löytyy vierelle valmiiksi pilkottuna. Jälkiruokaa ei meillä ole syöty kuin viikonloppuisin, sitä ei kaipaisi kukaan.

Juomista on jokaisella mukana kylmälaukussa traktorissa, ei pehtoori ja rengit niin avuttomia ole, ettei osaisi itse itsestään huolehtia. Nyt on 2020-luku, ei 1960-luku, jolloin ruokakin vietiin pellolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä välttämättä niin valtava nälkä tule, usein jopa vähän etova olo kun istuu koko päivän traktorissa. Minulle on maistunut keitot sekä salaatit runsailla lisukkeilla (esim makkaraa tai nyhtöpossua). Jääkaappikylmä vesimeloni on ihanaa! Ja paljon juomista. Kahvin kanssa jäätelöä. T. maatilan emäntä

Vierailija
44/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan varata paljon mehuja ja vichyvettä? Ei pelkkä vesi ja maito taida riittää jos on kuumaa. Ap

Kylää juomista kannattaa varata. Monilla on juomista esim. sitä vettä mukana mutta ulkona ja/tai traktorissa lämpenee nopeasti joten ruoka tauolla voi olla kiva juoda jotain kylään. Kotikalja tai vastaava käy yleensä kauppansa.

Ovatko tyypit itse ihan typeryksiä, jos eivät osaa varata edes juomista itselleen?

Tule toki kokeilemaan itse. Ihan sama paljonko varaat juomista, niin sitä kuluu... ja juomat lämpenee yllättävän nopeasti. Traktorin koppi ei ole mikään tilaihme, joten vastaukseksi "kylmälaukku" ei ole vaihtoehto.

Meillä kylmälaukku sopii hyvin lastenistuimeen ja se on hytissä "vakiona". Tai siis tila sille.

Vierailija
45/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ihan ensimmäiseksi kysyisit , mitä ruoka-aineita talossa olisi. Jos on vielä pakastin puolillaan hirveä ja kotitilan possua tai nautaa, teet  ruokaa niistä etkä mitään nakkikeittoja. Vai hankitko sinä itse myös kaikki tarvikkeet?

Talonväki varmaan auttaa mielellään sinua ruokalistan laatimisessa. Ei sitten tule tehtyä jotain kaikkien inhokkiruokaa, joka jää syömättä. Sinä itse sitten päätät, mitä ruokia teet mihinkin aikaan heidän ehdotusten mukaan. Tai tee itse listaa ja kysy, onko se heidän mielestään hyvä. . Keitot ovat riittoisia ja helppoja, mutta eivät kovin täyttäviä. Siksi niiden lisäkkeenä olisi hyvä olla vaikka tuoreita sämpylöitä (aamupuuron jämistä) tai joku jälkiruoka, esim. pannukakkua.

Eikö talonväki itse huolehdi edes juomistaan? Kotikalja ja sima ovat perinteisiä ja varsinkin vanhemman väen suosimia janojuomia. Ne on vaan tehtävä ajoissa etukäteen, joten ei taida maanantaiksi ehtiä.

Kannattaa miettiä sitäkin, mitä ehdit tehdä. Muinoin emäntäkoulussa oli perhekeittiöviikot, joilla piti ruokkia mm.  navettavuorolaiset. Lounas piti tehdä niin, että se valmistui melkein itsekseen teoriatuntien aikana.

Tässä oli lähellä silloinen vihko, tässä yhden viikon ruokalista, jossa perunoita ei erikseen lisäkkeenä mainita:

Ma: karjalanpaistia , paistettua kalaa ja muusia

Ti: maksalaatikko, jauhelihapihvit

Ke: makaronilaatikko, lihakeitto

To: kaalilaatikko, kalamureke.

Tässä viikossa ei jostakin syytä ollut perjantaina ruokailua. Lounas oli usein jotain laatikkoa tai muuta sellaista, joka kypsyi uunissa. 

Vierailija
46/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä olis kiva grillata vaikka makkaroita, riittääköhän salaatit lisukkeeksi vai pitäisikö olla jotain muutakin? Ap

Makkaran grillaus on hyvä. Pitää olla perunat myös, esim. muussi. Ja sitten vielä vähintään yksi salaatti. Ja mitoitukset / henkilö pitää olla valtavia ainakin aluksi, kunnes opit kuinka kovia syömään ovat. Yleensä syövät kaksi lautasellista jokainen, rehunteko tosin ei ole ihan niin fyysistä, joten voi olla maltillisempaakin.

T. Maatilan emäntä.

Vierailija
47/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmin juoma menee, jos se on vaikkapa marjamehua tai muuta sellaista, josta happojen haihtuminen ei haittaa. Ei juomia tarvitse koko aikaa traktorissa kuljettaa vaan pienissä pulloissa kylmälaukuissa sellaisessa paikassa, jossa käydään purkamassa kuormaa tai muuten kuljetaan ohi. Tekee hyvää jaloitella sen verran traktorin ulkopuolella, että käy nappaamassa välillä kylmän juomapullon kyytiin.

Vierailija
48/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua siihen, että kaikki eivät aina tule samaan aikaan syömään.

Jos kahvinjuojia ovat, myös sitä kuluu. 

Kannattaa myös keskustella isäntäväen kanssa, mitä mieltä on jälkiruoista. Samoin siitä, kuinka paljon sitä ruokaa pitää tehdä per ateria. Kun kyseessä on raskasta ruumiillista työtä tekevät ihmiset, voi annoskoko olla keskivertoa isompi.

Janojuomia on hyvä olla niin, että niitä voi ottaa mukaan sinne työmaalle. Eli traktorin kopissa muutama pullo. Oikeasti janoisena se ei ole niin justiinsa, mikä on juomaveden lämpötila, kunhan ei suuta polta.

Vierailija
49/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihan ensimmäiseksi kysyisit , mitä ruoka-aineita talossa olisi. Jos on vielä pakastin puolillaan hirveä ja kotitilan possua tai nautaa, teet  ruokaa niistä etkä mitään nakkikeittoja. Vai hankitko sinä itse myös kaikki tarvikkeet?

Talonväki varmaan auttaa mielellään sinua ruokalistan laatimisessa. Ei sitten tule tehtyä jotain kaikkien inhokkiruokaa, joka jää syömättä. Sinä itse sitten päätät, mitä ruokia teet mihinkin aikaan heidän ehdotusten mukaan. Tai tee itse listaa ja kysy, onko se heidän mielestään hyvä. . Keitot ovat riittoisia ja helppoja, mutta eivät kovin täyttäviä. Siksi niiden lisäkkeenä olisi hyvä olla vaikka tuoreita sämpylöitä (aamupuuron jämistä) tai joku jälkiruoka, esim. pannukakkua.

Eikö talonväki itse huolehdi edes juomistaan? Kotikalja ja sima ovat perinteisiä ja varsinkin vanhemman väen suosimia janojuomia. Ne on vaan tehtävä ajoissa etukäteen, joten ei taida maanantaiksi ehtiä.

Kannattaa miettiä sitäkin, mitä ehdit tehdä. Muinoin emäntäkoulussa oli perhekeittiöviikot, joilla piti ruokkia mm.  navettavuorolaiset. Lounas piti tehdä niin, että se valmistui melkein itsekseen teoriatuntien aikana.

Tässä oli lähellä silloinen vihko, tässä yhden viikon ruokalista, jossa perunoita ei erikseen lisäkkeenä mainita:

Tässä viikossa ei jostakin syytä ollut perjantaina ruokailua. Lounas oli usein jotain laatikkoa tai muuta sellaista, joka kypsyi uunissa. 

Eikä yhtään kasvissyöjää?

Vierailija
50/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä olis kiva grillata vaikka makkaroita, riittääköhän salaatit lisukkeeksi vai pitäisikö olla jotain muutakin? Ap

Makkaran grillaus on hyvä. Pitää olla perunat myös, esim. muussi. Ja sitten vielä vähintään yksi salaatti. Ja mitoitukset / henkilö pitää olla valtavia ainakin aluksi, kunnes opit kuinka kovia syömään ovat. Yleensä syövät kaksi lautasellista jokainen, rehunteko tosin ei ole ihan niin fyysistä, joten voi olla maltillisempaakin.

T. Maatilan emäntä.

Tämä on totta, että annosten täytyy olla valtavia. Siksi kannattaakin tehdä sellaisia ruokia, jotka ovat hyviä lämmitettyinä tai tuunattuina, jos syödäänkin vähemmän ja sitten jää.

Vierailija
51/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko

Kanakeitto

Makaronilaatikko

Nakkikeitto

Kirjolohikiusaus

Jauhelihakeitto

Pinaattiletut, kananmunakastike, perunat

Ruskea jauhelihakastike, spagetti/perunat

Uunisei, muusi

Uunimakkara/grillimakkara, muusi/veneperunat

Hernekeitto

Broilerin filepihvit, kastike, riisi, höyrykasvikset

Jauhelihapihvit/lihapullat, kastike, peruna

Keittojen kanssa leivän kaveriksi juustoa ja kurkkua, paprikaa tms.

Salaatteina raasteita tai perus-kurkku-tomaatti-salaatti

Suolakurkkua tarjolle

Vierailija
52/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä välttämättä niin valtava nälkä tule, usein jopa vähän etova olo kun istuu koko päivän traktorissa. Minulle on maistunut keitot sekä salaatit runsailla lisukkeilla (esim makkaraa tai nyhtöpossua). Jääkaappikylmä vesimeloni on ihanaa! Ja paljon juomista. Kahvin kanssa jäätelöä. T. maatilan emäntä

Riippuu varmasti myös henkilön massasta. Joillakin on nälkä ja tarvitsevat paljon, joillekin riittää se keitto.

Vierailija
53/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

linssejä,tofua, tofunakkeja, tofunakkikalkkunaleikettä, tofunakkisoijakalkkunaleikehirssipuuroa, neljänsoijanpuuroa, soijamaitoa ja soijateetä ja soijasitä sun tätä.

Vierailija
54/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut 1970-luvulla. Eikä ainakaan niissä 2-3 ruokailijassa, joille tein ruokaa. Kaaliruokia oli toisella listalla useamman kerran. Ehkä siksi, että silloin syötiin koulun oman kaalimaan satoa.

Vierailija
55/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha, vegaaninen lasagne, mifukeitto, soijanakkikeitto,

Hyi helvetti

Vierailija
56/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vähän, että "kiva" grillaaminen sinänsä ei ole ensisijaisesti mielessä noin rankassa työrupeamassa itse ruokailijoille - - tee niistä makkaroista mieluummin vaikka makkarastroganoff + keitetyt perunat.

Grillaamisessa ei ole mitään huonoa. Päinvastoin, grillissä saa paistettua riittävän suuren määrän kerralla. Emäntä tietenkin grillaa kaiken valmiiksi ja työmiehet tulevat valmiiseen pöytään.

Vierailija
57/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

linssejä,tofua, tofunakkeja, tofunakkikalkkunaleikettä, tofunakkisoijakalkkunaleikehirssipuuroa, neljänsoijanpuuroa, soijamaitoa ja soijateetä ja soijasitä sun tätä.

Se on soijataksari.

Vierailija
58/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelötuutteja pakkaseen; sieltä voi halukaat poimia jälkkäriksi ym. Helppo syödä, eikä tarvii säätää kippojen kanssa.

Vierailija
59/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus kyllä on se että ruokavalioista olisi ilmoitettu etukäteen, eikä pelkästään vain pyydetty tekemään ruokaa jos jotain ruokavalioita jollakin on.

Vierailija
60/152 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmin juoma menee, jos se on vaikkapa marjamehua tai muuta sellaista, josta happojen haihtuminen ei haittaa. Ei juomia tarvitse koko aikaa traktorissa kuljettaa vaan pienissä pulloissa kylmälaukuissa sellaisessa paikassa, jossa käydään purkamassa kuormaa tai muuten kuljetaan ohi. Tekee hyvää jaloitella sen verran traktorin ulkopuolella, että käy nappaamassa välillä kylmän juomapullon kyytiin.

Entä siinä vaiheessa, jos pelto ei sijaitse siinä pihapiirissä missä käydä jaloittelemassa? Tai ole muutoin tarve ajella ohi kuin silloin, kun mennään syömään?

Niinpä. Et taida tietää asiasta yhtään mitään.