Työpaikkojen jääkaapilta "lainaajat" = varkaat
Pikku hiljaa koronan jälkeen lähitöihin palatessa olen huomannut, miten ärsyttävä ja raivostuttava ilmiö onkaan, että käydään "ihan vähän tän kerran" lainaamassa työpaikan jääkaapilta kollegan henkilökohtaisia tuotteita. Esim. jos et osallistu yhteiseen kahvimaitoon, vaan juot omia nimikoituja erikoismaitoja, niin eiköhän ole 10 yksittäistä tapausta, jotka käyvät omalla maitopurkillasi vähän "lainaamassa" kun yleiset kahvimaidot on loppu? Ja sitten tiistaina huomaat, että koko viikoksi tarkoitetettu, maanantaina ostamasi litran hintava kauramaito onkin loppu. Sitten Sarit ja Janit käytävältä huikkaavat, että hei otin vähän sun maidosta kun meidän maidot oli loppu, ei kai haittaa. Huikkaat takaisin, että joo hei haittaa, mutta voisit kyllä tuoda ensi viikolla mulle ihan uuden purkin ja saat hekottelua vain vastaukseksi.
Tai tuot työpaikan jääkaapppiin lounassalaattejasi varten salaattikastikepullon, joka etätöissä kotona on kestänyt päivittäisessä käytössä kuukauden päivät, mutta töissä onkin huvennut "lainailijoiden" vuoksi jo viikossa? Tai tuot oivariinia välipalaleivillesi ja sekin on koko 400 gramman rasia viikossa mystisesti tyjentynyt. Kun protestoit, tuo joku sitten korvaukseksi oivariinin sijaan rasian ällöttävää halpis kevyt margariinia.
Onko oman työpaikkani erikoisuus tämä (en kyllä usko) vai miten muualla olette selvinneet näiden "ihan vähän vaan lainaan"-varkaiden kanssa. Ei auta vaikka on nimikyltit liimattu kirjavilla post it-lapuilla purkkien kylkeen. Ei auta, vaikka ihan suoraan sanon, että älkää hei käyttäkö mun salaattikastiketta kun sitä ei riitä sitten mulle, käykää ostamassa omat salaattikastikeet. Lähikauppa on ihan samassa ostoskeskuksen toimitilassa, ei ole vaikea ostaa. Mutta ei.
Ja sanottakoon, ettei ole mikään sukupuoliasia tämä, työpaikallani on aika lalla 50-50 naisia ja miehiä.
Kommentit (164)
Meillä on töissä sääntönä, että eväsjääkaappiin vietäviin tavaroihin pitää kirjoittaa nimi. Lähinnä sen takia että voidaan osoitella sormella niitä jotka jättävät sinne jotain pilaantumaan. No eräs toisen osaston työntekijä käy joka päivä kaikki tuotteet jääkaapissa läpi ja syö kaikki nimeämättömät tuotteet. Kuulemma jos ei nimeä ole on ne eväät vapaata riistaa ja eväiden tuojan oma vika jos ei niitä nimennyt. Ei ole kovin hyvässä maineessa tuo kaveri. Olemme ostaneet meidän osastolle oman jääkaapin, mitä tuo ahne paviaani ei ainakaan vielä ole hoksannut tulla penkomaan.
Eräässä työpaikassa ei kyllä nyysitty ruokaa, mutta hyvät rasiat katosivat melko nopeasti, jos oli unohtanut ne kuivaustelineeseen hetkeksikin, tai tiskannut ne tiskikoneessa. Vaikka kirjoitin nimeni veden- ja tiskikoneen kestävällä tussilla sekä kanteen että pohjaan, katosivat Orthexini silti.
Reipas tujaus jotain poppamiehen soosia tai puhdasta kapsaisiinia esim. ketsupin tai salaatinkastikkeen sekaan. Oppivatpahan varastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun eväät on aina omassa kylmälaukussa, ei yhteisessä jääkaapissa. Kun on ruokarajoitteinen, on vaihtoehdot vähissä jos joku (vahingossa tai tahallaan) syökin ne varatut eväät. Hyvin säilyy, kun on kylmälaukku jossa pakkasesta otettu kylmäkalle kaverina.
En minä koskaan vaivautunut edes kylmälaukkuja tms. raahaamaan. Voileipä tai salaatti säilyy ihan hyvin huoneenlämmössä sen muutaman tunnin jos ei ole jotain kalaa tms. Maito tietenkin vähän hankalampi, se pitäisi kyllä saada laittaa jääkaappiin, ihan ihme porukkaa nää varkaat.
kanavoileipäni voi olla pilaantunutta. vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen, että joku jugurttipurkki voi mennä sekaisin VAHINGOSSA.
Esim. joskus ihmset siirtävät toisten ruokia, aamuvuorolainen laittaa jugurttinsa ylähyllyn vasempaan kulmaan, jääkaappi alka täyttyä, ja joku siirtääkin sen oven ylähyllulle tmv.
Sitten joku vastaava jugurttipurkki voikin olla ylähyllyn alapuolisella hyllyllä, eikä hoksaa että se oma onkin ovessa (toki eväät kannattaa nimikoida) ja ottaa väärän.Itse laitan omat eväät vielä pieneen muovipussiin tmv. niin ei mene sekaisin, kun oma jugurttipurkki tmv. tunnistaa helposti siitä että on jossain "ruispala"-pussin tmv. sisässä.
Meillä on jääkaapin vieressä tussi, jolla voi kirjoittaa nimensä jugurttiin tai muihin eväisiinsä.
Eniten ärsyttää kun jääkaapissa nimeämättömiä ruokia, joista ei tiedä yhtään koska avattu ja alkavat mahdollisesti haista ja homehtua.
Voileipiä, hylättyjä hedelmiä, avattuja tuorejuustoja ja hillopurkki joka on ehkä kuukauden tai kolme vuotta kuka tietää. Tai pöydällä joku 5 vuotta sitten vanhaksi mennyt pippuri joka ei varmaan enää miltään maistu, mutta ei kehdattu heittää pois.
Noita ehkä hylättyjä ruokia sitten kukaan ei häveliäisyydestä viitsi heittää pois, jos olisivatkin jonkun
Vaikea kuvitella että joku tahallaan söisi toisen eväät. Töissä kuitenkin ollaan samojen naamojen kanssa ehkä vuosiakin ja pitää tulla toimeen.
Kahvimaidon lainaajia on varmasti valtavasti
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika mitä saitureita te ootte!
Minun minun suklaakeksit ym, no mene muualle mässyttää niitä jos et kestä tarjota. Omituista, itse aina tarjoan jos jotain erikoisempaa herkkua on. Ja ruokaakin myös.
Tarjoatko aina ilomielin sitä erkoisempaa herkkuasi kahdellekymmenelle tai useammallekin?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella että joku tahallaan söisi toisen eväät. Töissä kuitenkin ollaan samojen naamojen kanssa ehkä vuosiakin ja pitää tulla toimeen.
Kyllä niitä lokkeja on jotka ottavat toiselta. Ja vakilainaajia.
En mitenkään ymmärrä tätä ilmiötä, koska tämä on ensinnäkin niin törkeää ja toisekseen niin yleistä. Melkein jokaisessa työpaikassa on yksi tällainen varas. Olin yliopistolla töissä (it-tuessa), jossa luulisi olevan fiksua porukkaa töissä. No sielläkin oli kuulemma joku varastanut jääkaapista.
:D joo tuttu ilmiö,sekoittamalla ulostuslääkettä maitoihin ja muihin ovat oppineet
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kun jääkaapissa nimeämättömiä ruokia, joista ei tiedä yhtään koska avattu ja alkavat mahdollisesti haista ja homehtua.
Voileipiä, hylättyjä hedelmiä, avattuja tuorejuustoja ja hillopurkki joka on ehkä kuukauden tai kolme vuotta kuka tietää. Tai pöydällä joku 5 vuotta sitten vanhaksi mennyt pippuri joka ei varmaan enää miltään maistu, mutta ei kehdattu heittää pois.
Noita ehkä hylättyjä ruokia sitten kukaan ei häveliäisyydestä viitsi heittää pois, jos olisivatkin
Edellisessä työpaikassa oli tapana tiedottaa että jääkaappi ja muu siivotaan, kaikki vanhat,nimettömät ja lojuvat heitetään pois. Oli mahdollisuus hoitaa ruokansa itse jos halusi. Pakko se oli välillä siistiä ja tehdä tilaa uusille eväille. Eipä kuulunut vastalauseita siivouksen jälkeen. Eikä keltään lainattu ensin kysymättä ja hyvin satunnaisesti kukaan tarvitsi maitoa tms.
Mulla on pikkutermari jossa päivän maito on mukana
Ja kerran ostin kauramaitoa ja se ei sopinut kahviin vaan paakkuuntui
Joten vein sen tyhjässä kahvikauramaitotölkissä töihin 😂
Vierailija kirjoitti:
"Mene muualle mässyttään jos et kestä tarjota" on asiallista? Yhteisestä taukotilasta on siis lähdettävä pois, jottei muille iske keksikateus? Menenkö veskiin, pukkariin vaiko suoraan ulos?
Sä voit suoraan mennä etsimään toista työpaikkaa. Var sä god.
No nyt on uhoa. Siellä se ahne keksinkerjääjä ja jääkaapilla lusmuileva lainailija pääsi vauhtiin.
Kivat laksatiivit vaan sinulle, kuuntelen mielelläni kun istut veskissä. Toivottavasti mun "maustetut" safkat maistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Minultakin katosi jääkaapista. Ei mikään vähän lainaaja kun koko tuote hävisi. Aamulla laitoin kaappiin ja ip tyhjää vain.
Työnantajan pitäisi pitää puhuttelu koko ryhmälle kuinka varastaminen on väärin ja potkut seuraavalle joka varastaa toisilta! Kameravalvonta taukohuoneeseen.
Älkää olko päältäkäveltäviä. Minä olen tiuskaissut suoraan varkaille ja vaatinut ostamaan uuden, jos oma on loppunut. Jotain ryhtiä touhuun. Ihan turha täällä palstoilla inistä. Ihmiset kyllä käyttävät hyväkseen jos annat
Vierailija kirjoitti:
Aikaa ennen koronaa muuten sanoin tuosta oivariinini käytöstä, että älkää hei käyttäkö mun oivariinia kun siitä ei riitä sitten minulle, niin yhden silloisen työkaverin vastaus oli, että eihän nyt siitä mitään tule, että jokainen tuo oman voipaketin jääkaappiin, silloin ei mitään muuta sinne mahdukaan. Ööh, siis sillä perusteella olisi oikeus nyysiä mun omastani?
ap
Sitten nämä lokit voisi ainakin osallistua kustannuksiin. (Periaatekysymys ainakin, vaikkei rahallisesti kallis tuote olisikaan. Toki pitkällä aikavälillä on kallistakin.)
Vois laittaa piimää maitopurkkiin. Siinä voi varkaan naama venähtää, kun maidon sijasta saakin piimää kahviinsa.