Työpaikkojen jääkaapilta "lainaajat" = varkaat
Pikku hiljaa koronan jälkeen lähitöihin palatessa olen huomannut, miten ärsyttävä ja raivostuttava ilmiö onkaan, että käydään "ihan vähän tän kerran" lainaamassa työpaikan jääkaapilta kollegan henkilökohtaisia tuotteita. Esim. jos et osallistu yhteiseen kahvimaitoon, vaan juot omia nimikoituja erikoismaitoja, niin eiköhän ole 10 yksittäistä tapausta, jotka käyvät omalla maitopurkillasi vähän "lainaamassa" kun yleiset kahvimaidot on loppu? Ja sitten tiistaina huomaat, että koko viikoksi tarkoitetettu, maanantaina ostamasi litran hintava kauramaito onkin loppu. Sitten Sarit ja Janit käytävältä huikkaavat, että hei otin vähän sun maidosta kun meidän maidot oli loppu, ei kai haittaa. Huikkaat takaisin, että joo hei haittaa, mutta voisit kyllä tuoda ensi viikolla mulle ihan uuden purkin ja saat hekottelua vain vastaukseksi.
Tai tuot työpaikan jääkaapppiin lounassalaattejasi varten salaattikastikepullon, joka etätöissä kotona on kestänyt päivittäisessä käytössä kuukauden päivät, mutta töissä onkin huvennut "lainailijoiden" vuoksi jo viikossa? Tai tuot oivariinia välipalaleivillesi ja sekin on koko 400 gramman rasia viikossa mystisesti tyjentynyt. Kun protestoit, tuo joku sitten korvaukseksi oivariinin sijaan rasian ällöttävää halpis kevyt margariinia.
Onko oman työpaikkani erikoisuus tämä (en kyllä usko) vai miten muualla olette selvinneet näiden "ihan vähän vaan lainaan"-varkaiden kanssa. Ei auta vaikka on nimikyltit liimattu kirjavilla post it-lapuilla purkkien kylkeen. Ei auta, vaikka ihan suoraan sanon, että älkää hei käyttäkö mun salaattikastiketta kun sitä ei riitä sitten mulle, käykää ostamassa omat salaattikastikeet. Lähikauppa on ihan samassa ostoskeskuksen toimitilassa, ei ole vaikea ostaa. Mutta ei.
Ja sanottakoon, ettei ole mikään sukupuoliasia tämä, työpaikallani on aika lalla 50-50 naisia ja miehiä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Itse otan mitä lystään työpaikan taukotilan jääkaapista. Ei edes kiinnosta, vaikka joku näkisikin. Paska palkka ja työmotivaatio nolla. Eipä pahemmin työ"kaverin" mielensäpahoitukset kiinnosta. Porutkoot täällä roskapalstalla sitten, kun kasvotusten eivät tohdi kommentoida.
Haa, voisin laittaa eväät johonkin laatikkoon ja laatikon päälle "jack in the box"-sen kauhuversion ähähähähäh
Miten aikuset ihmiset voi käyttäytyä näin?! Ihan hävytöntä. Onneksi ei oo tarvinnu käyttää mitään yhteisiä jääkaappeja.
Ei liity ehkä eväisiin, mutta meillä jokainen oli tuonut oman kahvimukin työpaikalle ja tiskasi sen sitten itse kahvin juotuaan. Yksi kollega joi aina toisten mukeista, otti jonkun joka oli tiskattu ja jätti sen sitten tiskaamatta pöydälle. Kirjoitin dymolla nimenkin kuoppiini, ja silti vain joi siitä. Oli pakko alkaa pitämään kuoppia omassa kaapissa.
No jep.
Hermostuin lopullisesti kun oli tuonut työpaikalle oman avaamattoman maitopurkin ja kirjoittanut kissankorkuisilla kirjaimilla nimeni, niin ei mennyt kuin 2h niin maito oli avattu.
Tuon siis pikkupullolla omiin tarpeisiini päivän maidot.
Toistaiseksi eväitä ei ole syöty.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan mitä lystään työpaikan taukotilan jääkaapista. Ei edes kiinnosta, vaikka joku näkisikin. Paska palkka ja työmotivaatio nolla. Eipä pahemmin työ"kaverin" mielensäpahoitukset kiinnosta. Porutkoot täällä roskapalstalla sitten, kun kasvotusten eivät tohdi kommentoida.
Paljonkohan olet räkää syönyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tomera täti ns kahvihuonevastaava, joka kerää yhteiseen kassaan euroja ja käy kaupassa. Ihan hyvin ainakin meillä toimii. Ja onhan tuossa ihan pointti, että mitä siitä tulisi jos jokainen toisi omat kastikkeensa, oivariinsä, jne. Vajaita purkkeja kaikki nurkat täynnä vanhenemassa.
Tuo on se mikä mua ärsyttää eniten omalla työpaikalla. Jääkaapissa on ties kuinka vanhoja eväitä ja purnukoita.
Edellisen työpaikkani jääkaapista löytyi joskus kirjaimellisesti sinistä lenkkiä ja homeisia pizzanpaloja, myös muuta ruokaa sinne jätettiin tekeytymään pitkäksi aikaa. Ällöttäviä sellaiset limaiseksi menneet makkarat joita sieltä usein löytyi. Nuo siis olivat yli nelikymppisten miesten jäljiltä.
Nelikymppisten miesten limaiset makkarat... :O
Eetvartti ja Iivari.
Punaista maitoa kauramaitopurkkiin. heheh
Oikeasti töissä oli eräänlainen *persoonallisuus*. Varasti mun mukin, kirjat. Vei muiltakin kaikkea. Söi myös muiden eväät. Muutakin hommaili. Oli kyllä jotain vikaa päässä.
Viimeksi kun kuulin oli jossain pelitalossa minimipalkalla.
Mua kiinnostais minkä tyyppisiä työpaikkoja nää on missä varastetaan työkaverin eväät? Jotain jättisuuria jossa ei tunneta puoliakaan porukasta ja sekaan mahtuu kaikenlaista hiihtäjää? Omassa työpaikassa (n.50 hlöä) en voi kuvitella että tapahtuisi moista. Jääkaappiin mätäneviä eväitä sen sijaan löytyy.
Voileivät kannattaa tehdä kotona valmiiksi. Kahvimaitoa päiväannos pikkupullossa.
Tykkään appelsiineista, mutta yritän ehtiä kuoria kotona valmiiksi, niin ei tarvi sotata sormia töissä ja kuoret saa suoraan kotikompostiin.
Järkevintä olisi että työpaikka kustantaa kahvin, margariinin ja ketsupin, niin jokaisen ei tarvi tuoda omia tukkimaan jääkaappia. Mielestäni yhteinen kolehtikin nuihin on vähän huono, koska sitten joku pienipalkkainen sijainen tai osa-aikainen joutuu maksamaan liikaa suhteessa muihin.
Multa ei ole varastettu eväitä, koska laitan ne omaan rasiaan. Että ei edes voi mennä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kahvimaidoissa toimivaksi koettu ratkaisu:
Työpaikalle kaappiin yhteisesti halukkaat tuo iskukuumennettua kuukausia lämpimässä säilyvää maitoa ja ei ole tarvetta miettiä että koska maito loppuu ja kuka ostaa vuorollaan eikä tarvitse miettiä päiväyksiä.
Ei tule hukkaa ja aina maitoa.
Ja kun se iskukuumennettu maistuu paskalle ja tuon sen vuoksi oman purkin, muut katsovat asiakseen käyttää mun maitoa?
Itse tein niin että aamulla päivän kahvit termariin. Kun lämmittää maidon (esim. mikrossa) on ihan ok ja lämmintä siihen saakka että tulee (töissä) juotua loppuun.
Mukeista sen verran: omalla työpaikalleni tulee aika ajoin uusia työntekijöitä, he eivät aina tiedä "nimikkomukeista".
Työpaikalla on 1. firman logolla olevia mukeja 2. ihmisten omia mukeja ja 3. "jämämukeja", mistä lie ilmestyneet/jäänet, ihan siistejä ja erilaisia, ehkä entisten työntekijöiden tuomia/jättämiä.
Jos kukaan ei kerro, ei uusi työntekijä välttämättä tiedä minkä mukin saa ottaa/mikä on jonkun oma. Moni ei halua logo-mukia ettei mene sekaisin muiden kanssa, mutta vaikea tietää mikä on omia/jämämukeja uutena tulokkaana.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi että työpaikka kustantaa kahvin, margariinin ja ketsupin, niin jokaisen ei tarvi tuoda omia tukkimaan jääkaappia. Mielestäni yhteinen kolehtikin nuihin on vähän huono, koska sitten joku pienipalkkainen sijainen tai osa-aikainen joutuu maksamaan liikaa suhteessa muihin.
Multa ei ole varastettu eväitä, koska laitan ne omaan rasiaan. Että ei edes voi mennä sekaisin.
tuo ei ole järkevää, sillä kaikki eivät juo kahvia, käytä margariinia tai ketsuppia, joten olisi epäreilua toisia kohtaan. jokainen voi ostaa työpaikalle oman lukollisen eväsboksin, jossa pitää eväitään, tai sitten omaan työhuoneeseen minijääkaapin/sähköllä toimivan minikokoisen kylmäboksin tai vaikka kylmäkalleilla varustetun eväslaukun.
Meille oli ostettu töihin välipala-automaatti, jossa hyvin nimellisellä hinnalla sai ottaa itselleen kahvia, teetä, kaakaota, kivennäisvettä ja olipa siellä valmiita voileipiäkin. Hinta oli edullisempi kuin kaupoissa, joten kone oli suuressa suosiossa. Siinä oli joku firma, joka kävi säännöllisesti sitä täyttämässä ja huoltamassa. Meidän työpaikkamme ei saanut siitä mitään voittoa, mutta koneen omistajafirma toki sai. Silti aina ihmeteltiin, miten ovat onnistuneet silti pitämään hinnat niin edullisina. Aina puhuttiin siitä, että jos olisivat pitäneet tuotteilla kioskihintoja, niin tuskin kukaan olisi siitä koneesta välipalojaan ostanut, nyt kun oli halvat hinnat, niin tuotteiden kierto oli todella nopeaa.
He, jotka toivat eväät kotoa, säilyttivät niitä jääkaapissa. Meillä ei ollut välipalavarkaita, koska taukotilan yhteydessä oli sihteerin/yhteyshenkilön työpiste, joten hän näki helposti kuka kävi jääkaapilla ja mitä sieltä otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo ei ole järkevää, sillä kaikki eivät juo kahvia, käytä margariinia tai ketsuppia, joten olisi epäreilua toisia kohtaan. jokainen voi ostaa työpaikalle oman lukollisen eväsboksin, jossa pitää eväitään, tai sitten omaan työhuoneeseen minijääkaapin/sähköllä toimivan minikokoisen kylmäboksin tai vaikka kylmäkalleilla varustetun eväslaukun.
Meille oli ostettu töihin välipala-automaatti, jossa hyvin nimellisellä hinnalla sai ottaa itselleen kahvia, teetä, kaakaota, kivennäisvettä ja olipa siellä valmiita voileipiäkin. Hinta oli edullisempi kuin kaupoissa, joten kone oli suuressa suosiossa. Siinä oli joku firma, joka kävi säännöllisesti sitä täyttämässä ja huoltamassa. Meidän työpaikkamme ei saanut siitä mitään voittoa, mutta koneen omistajafirma toki sai. Silti aina ihmeteltiin, miten ovat onnistuneet silti pitämään hinnat niin edullisina. Aina puhuttiin siitä, että jos olisivat pitäneet tuotteilla kioskihintoja, niin tuskin kukaan olisi siitä koneesta välipalojaan ostanut, nyt kun oli halvat hinnat, niin tuotteiden kierto oli todella nopeaa.
He, jotka toivat eväät kotoa, säilyttivät niitä jääkaapissa. Meillä ei ollut välipalavarkaita, koska taukotilan yhteydessä oli sihteerin/yhteyshenkilön työpiste, joten hän näki helposti kuka kävi jääkaapilla ja mitä sieltä otti.
Tuo lukollinen eväsboksi kuulostaa muuten hyvältä idealta, mutta multa on viety kokonainen eväsrasia :D Ja olispa meilläkin tollanen automaatti!
Hintava kauramaito? 🤣🤣🤣
Voit liottaa kaurahiutaleita vedessä,sama asia 1/1000 hinnalla.
Ymmärrän sen, että joku jugurttipurkki voi mennä sekaisin VAHINGOSSA.
Esim. joskus ihmset siirtävät toisten ruokia, aamuvuorolainen laittaa jugurttinsa ylähyllyn vasempaan kulmaan, jääkaappi alka täyttyä, ja joku siirtääkin sen oven ylähyllulle tmv.
Sitten joku vastaava jugurttipurkki voikin olla ylähyllyn alapuolisella hyllyllä, eikä hoksaa että se oma onkin ovessa (toki eväät kannattaa nimikoida) ja ottaa väärän.
Itse laitan omat eväät vielä pieneen muovipussiin tmv. niin ei mene sekaisin, kun oma jugurttipurkki tmv. tunnistaa helposti siitä että on jossain "ruispala"-pussin tmv. sisässä.
Minua vi""tti tu touhu edellisessä työpaikassa niin, että tumppasin tupakan täyteen maitotölkkiin. Hirveä ullina alkoi pian että maito maistuu pas""lta ja taisi joku onnekas saada sen tumpinkin.
En kyllä veisi työpaikan jääkaappiin yhtään mitään.Sama kuin soluasunnot.
Työpaikalla on yhteiset jääkaapit eväille. Vaikka laittaisi maitoihin, ketsuppeihin ym. nimen niitä käytetään. Yhteiseen käyttöön on firman puolesta perusmaitoa ja ketsuppia.
Vien aina vain päivän eväät, leivät kannattaa tehdä valmiiksi ja pitää kaikki nimikoidussa eväsrasiassa tai pienessä kylmälaukussa. Nimikoidut banaanitkin oli syöty, kun ostin pariksi päiväksi. Ihmettelen vaan, eikö työssäkäyvillä ole muka varaa omiin eväisiin?
Meillä nimi pitää olla, nimettömät siivotaan pois jääkaapista ja silti siellä seisoo myös ikivanhoja eväitä.
Koeajalla multa vietiin jatkuvasti eväitä :) Aina oon laittanu mun nimen eväisiin. Jopa avaamattomia valmisleipiä viety, niissäkin nimi. Arvatkaa jäinkö tollaseen paikkaan töihin, tosi lapsellista hommaa.
Harmittaa vietävästi etten saanut varasta tai varkaita kiinni. Varmaan ajattelivat olevan ok, koska olin heitä paljon nuorempi. Pelkkä tuon ajattelu ottaa päähän. Jos koskaan tapahtuu uudelleen, aion kunnolla räkästä eväsleivän sisälle muiden nähden ruokapöydässä, eivät kumminkaan kunnioita mua jos pystyy niin vaan varasteleen.