Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako traumaattista lapsuutta kaivella?

Vierailija
06.06.2022 |

En ole eläissäni pystynyt katsomaan lapsuuttani täysin rehellisesti koska se olisi liian tuskaista ja pelkään seurauksia. Olen kuitenkin pohtinut, josko se olisi sittenkin hyödyllistä? Minulla on luottoystävä jolle pystyn puhumaan kaikesta ja hän on luvannut olla minun tukenani jos päätän sukeltaa ja avata lapsuuden traumat.

Onko kenelläkään kokemuksia unohduksiin painetusta lapsuudesta/nuoruudesta joka on sittemmin otettu käsittelyyn? Miten tämä tapahtui ja mitä siitä seurasi? Oliko mielestäsi oikea päätös?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys.

Välillä ajattelen, että terapia oli ehdottomasti hyödyllistä mutta välillä mietin, oliko se kuitenkaan kaiken sen arvoista. Opinnot kärsi valtavasti, koska asioiden käsittely kaksi kertaa viikossa vei valtavasti voimia, ja siihen päälle tuli vielä joka kuinen tappelu toimeentulotuessa terapiakulujen huomioimisesta. En todellakaan valmistunut ajallani. Ei puhettakaan, että olisin vielä jaksanut opiskelujen ja terapian päälle kartuttaa työkokemusta. Ihmissuhteista en edes aloita.

Hirveiden lapsuus- ja nuoruusvuosien päälle tulivat vielä terapiavuodet, ja noiden terapiavuosien ja kaikkeen niihin liittyvän seurauksia pohdin edelleen. En tiedä, kumpi olisi pahempaa, työkyvyttömyys vai se että ei saa töitä, kun opinnot on venyneet eikä työkokemusta ole.

Toi on vähän sellainen juttu, että se ei välttämättä ole kerralla valmis vaan kuin sipulia kuorisi.

Olin ensin opiskeluaikana terapiassa 2 x vko puolitoista vuotta. Sitten viiden vuoden kuluttua kognitiivinen lyhtytterapia. Sitten kymmenen vuoden kuluttua muutama yksittäinen terapiakäynti (burn out) ja sitten taas siitä kymmenen vuoden kuluttua neurofeedback-hoitojakso ja sitten jokusen vuoden päästä taas kriisiterapiaa, joka on nyt kesken ja vasta nyt olen ekaa kertaa puhumassa asioista niiden oikeilla nimillä ja pääsemässä oikeasti eteen päin (tai ainakin eri tavalla eteen päin kuin aiemmin). Minulla ei ole aiemmin ollut asioille oikeita käsitteitä eikä terapeuteilla myöskään. Tämä nykyinen tietää lähisuhdeväkivallasta, narsismista, seksuaaliväkivallasta, traumoista jne ja oma elämänkokemus on kasvanut myös vuosien varrella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi