Lihoin 40 kg tajuamatta sitä itse. Enkä tajua vieläkään, koska en näytä niin lihavalta
Ja joo, on minulla silmät, on vaatteet, on peili. Olen 180 cm pitkä nainen ja painoin vielä 10 vuotta sitten 75 kg. Siinä on sitten tullut keskimäärin 4 kg vuodessa, ja nyt painan 115 kg. Koska olen pitkä, se ei näy niin dramaattisesti, oikein pukeutuneena saatan näyttää ihan normaalipainoiselta. Käytän koon 46 vaatteita, osa 44. Liikkumiseni ei ole hankalaa, saan itse lakattua varpaankynteni, mahdun huvipuistolaitteisiin jne. eli mikään ei ns. herättänyt minua tähän massaani. Tämä paino kävi siis ilmi työpaikan terveystarkastuksessa.
Arvatkaa vain miltä nyt tuntuu, kun on kuvitellut että ylimääräisiä kiloja on noin 15, mutta niitä onkin 40!!! Herra varjele.
Voin sanoa että nyt aivot nyrjähti laihdutukseen, ja aivan toden teolla. Ei tee mieli syödä eikä juoda mitään kun päässä pyörii vain +40 kg.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 10kg lievästä ylipainosta normaalipainoon. En hahmottanut itseäni laihdutuksen jälkeen, että olisin hoikistunut. Aivot eivät pystyneet rekisteröimään kehonkuvan muutosta nopeasti, vaikka mittanauha ja vaaka osoittivat muutoksen. Eli tämän kokemuksen pohjalta en luota, että huomaisin peilistä tai vaatteista lihomisen. Monet vaatteet sopivat, vaikka kiloja lähtee/tulee.
Miten sait kilot pois,
Minä en oikein ymmärrrä tuota. Miten naiset voivat lihoa kymmeniä kiloja huomaamatta?
Minä olen lihonut <10kg, ja se todellakin näkyy ja tuntuu.
Olen alle 180cm, mutta kuitenkin useimpia naisia pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vaatekoon 46 pitäisi jo kertoa ilman hämmästelyä.
Pitkällä ihmisellä koko 46 ei ole mitenkään tavaton eikä edellytä välttämättä ylipainoa. Esim. itse rintavana ja harteikkaana 177-senttisenä naisena joudun useasti ostamaan yläosat kokoa 46, vaikka painan 80 kg.
No mutta onhan tuo 80kg jo aika hurja paino itsessään vaikka oletkin pitkä.
Tuo 80kg on paljon 177cm miehellekin.
Naisten mielestä ei ole.
Naisilla kaikki pyörii heidän itsensä ympärillä. Mies on ylipainoinen (kyllä, 177cm/80kg = BMI25, siis ylipainoa)...hienoa, minä näytän miehen rinnalla pienemmältä!!!
lihonutmies kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrrä tuota. Miten naiset voivat lihoa kymmeniä kiloja huomaamatta?
Rasva sijoittuu eri paikkoihin miehillä ja naisilla. Ekojen kilojen kohdalla ei välttämättä vielä huomaa mitään, koska rasva on ns. piilossa. Kun kiloja vielä kerääntyy enempi, ne näkyy ja kunnolla.
lihonutmies kirjoitti:
Kyllä sen tuntee, mutta siihen tottuu.
Ap täällä. Toki olen omastakin mielestäni todella lihava, ja vaatteet on jouduttu vaihtamaan suurempiin (nyt siis tuo 46). Mutta oikeasti luulin lihoneeni "vain 20 kg", ja sekin on ihan hirveän paljon. Vaan kun lisäkiloja olikin 40, niin ei mene aivoihin tuo mitenkään. Mulla on varmaan kaikki sisäelimet täynnä rasvaa, eli eniten kertynyt sinne. Ja sehän kaikkein vaarallisinta onkin.
Ja vaa'alla en ole käynyt, koska tiesin lihoneeni, enkä kuitenkaan saanut itseä niskasta kiinni. Harmitti, ahdisti, aivan kamala itseinho jo muutenkin, en halunnut tietää vaakalukemia. Vaan nyt kun työterveys pakotti niin mentävä oli. Ja hyvä niin, todella hyvä.
Nyt on vain laihduttava, keinolla millä hyvänsä.
Mutta pointtini oli että kiloja voi tulla huomaamatta aivan järkyttävästi, siis tietyllä vartalotyypillä (minä pitkä ja isorintainen) ne jotenkin uppoaa sinne kroppaan huomaamattomammin kuin toisilla. Painajaista tämä on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat niin eri näköisiä ja rasva kertyy eri paikkoihin, vaikka olisi pitkäkin. Jos rasva kertyy leuan alle ja vatsaan eikä ole kamalasti raameja, niin se näkyy aika nopeasti. Jos se taas kertyy tasaisesti ja ihminen on muutenkin raamikas/rehevä, niin läskin määrää ei hahmota samalla tavalla.
Tämä. Olen 158cm, hento vaikkakin nyt ylipainoinen ja paino kertyy maailman ärsyttävimpiin paikkoihin eli olen omenamallia, kapeat hartiat jne. Jossain 56kg:ssa kun urheilin paljon niin miehet kyllä katseli mutta mikään hoikka olo ei silloinkaan ollut.
Olit lihava 10v sitten, nykyään olet vielä lihavampi. Simple as that.
Kysymys: eivätkö naiset huomaa sitä kun keskikroppa muuttuu solakasta tanakaksi? Eli hakee sen tynnyrimallin, joka alkaa olla normi 35+ naisilla?
lihonutmies kirjoitti:
Naisilla on tissit ja perse jo ennen kuin he lihovat, sinulle ne ilmestyvät vasta 30 kilon paikkeilla. Itselleni kaksoisleuka tuli kahdeksannella luokalla kuin tyhjästä, vaikka olin hoikka. Kun se heiluu leuan alla joka painossa, ei siihen niin kiinnitä huomiota. Lisääntymisiän mentyä se on alkanut suhteellisesti pienetä nopeammin kuin muu rasvakerros, mutta naaman roikkuminen kätkee asian.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että olet kokoa 46 jos painat tuon verran? Ei ollenkaan pahalla vaan hämmentyneenä.
Olen pari senttiä lyhempi kuin Ap, suurin piirtein saman painoinen, ja kokoja 44-46 käytän minäkin. Enkä edes tykkää nakinkuorivaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin imettäessä 35 kiloa ja en pääse näistä kiloista millään eroon. Kaikissa kuvissa olen homssuinen, turvonnut, punakka tankki jonka vaatteet kiristävät makkaroilla tai vaihtoehtoisesti päällä on jokin liehuva koon 100 pellavarätti. Vihaan nykyistä ulkomuotoani, mutta en saa mitään tehtyä asialle. Mieheni ei näe ongelmaa vaan pitää minua edelleen viehättävänä ja kiihottavana, se lienee osa ongelmaa, en välillä näe tarvetta laihdutukselle, kun kerran sen tärkeimmän henkilön silmissä olen puoleensa vetävä. Kuitenkin 95 %ajasta koen itse hirveää oloa kropastani. On tämä kamalaa ja kovan työn edessä.
Täällä on kohtalontoveri! Lihoin hoitovapaalla. Nyt olen takaisin työelämässä jne, mutta en pääse kiloista eroon. Pidän päällä tunikoita ja muita telttoja. Välillä katson vanhoja kuvia haikeana. Mutta tuntuu, että olen aivan kädetön laihduttamisen aloittamisen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Toki olen omastakin mielestäni todella lihava, ja vaatteet on jouduttu vaihtamaan suurempiin (nyt siis tuo 46). Mutta oikeasti luulin lihoneeni "vain 20 kg", ja sekin on ihan hirveän paljon. Vaan kun lisäkiloja olikin 40, niin ei mene aivoihin tuo mitenkään. Mulla on varmaan kaikki sisäelimet täynnä rasvaa, eli eniten kertynyt sinne. Ja sehän kaikkein vaarallisinta onkin.
Ja vaa'alla en ole käynyt, koska tiesin lihoneeni, enkä kuitenkaan saanut itseä niskasta kiinni. Harmitti, ahdisti, aivan kamala itseinho jo muutenkin, en halunnut tietää vaakalukemia. Vaan nyt kun työterveys pakotti niin mentävä oli. Ja hyvä niin, todella hyvä.
Nyt on vain laihduttava, keinolla millä hyvänsä.
Mutta pointtini oli että kiloja voi tulla huomaamatta aivan järkyttävästi, siis tietyllä vartalotyypillä (minä pitkä ja isorintainen) ne jotenkin uppoaa sinne kroppaan huomaamattomammin kuin toisilla. Painajaista tämä on.
ap
No ei millä keinolla hyvänsä kannata ruveta riehumaan. Teet vain itsellesi vahingon. Kun asia on tärkeä, ota se tosissasi ja valmistaudu hankkeeseen huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että olet kokoa 46 jos painat tuon verran? Ei ollenkaan pahalla vaan hämmentyneenä.
On kyllä erikoista. Kun painoin tuon verran niin olin kokoa 54-56 enkä ole kuin 5cm lyhyempi. Vai onko ne juuri ne maagiset 5cm?
Minäkin ihmettelen aloittajan vaatekokoa. Olen lähes yhtä pitkä ja painoa melkein saman verran. Käytän reilusti yli 50-kokoisia vaatteita, enkä tosiaankaan pukeudu telttoihin.
Minä olen 176cm ja painan 95 kg ja housut on kokoa L ja paidat on M tai L. Tästä oli joskus joku kuvakin netissä, missä tismalleen samanpainoiset ihmiset näytti ihan erilaisilta kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olit lihava 10v sitten, nykyään olet vielä lihavampi. Simple as that.
Minkä laskutavan mukaan BMI 23 on lihava?
Täällä 171cm ja 90kg. Just kun kävin lääkärissä vähän aikaa sitten ja punnitsi minut, valittelin, että olen lihonut. Hän vastasi, että et sä näytä edes ylipainoiselta.
On tosi raskasta miettiä ja valita vaatteita sen perusteella mitkä peittävät läskit parhaiten. Pienikin ylipaino ahdistaa. Nämä jo motivoivat pitämään painon jotakuinkin kurissa. Kyllä tuollainen kymmenien kilojen painonnousun "huomaamattomuus" on ihan täyttä paskaa. Itsepetosta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 171cm ja 90kg. Just kun kävin lääkärissä vähän aikaa sitten ja punnitsi minut, valittelin, että olen lihonut. Hän vastasi, että et sä näytä edes ylipainoiselta.
Suht. yleistä tuo. Oon aina ollut vähän ylipainonen, mutta lääkärit ja terkkarit vissiin ei halua kommentoida, jos ei ole pakko. Ennemmin käyttäytyy kuin tulisi yllätyksenä, kuin ei voisi uskoa.
"Oon vähän ylipainonen, pitäs varmaan pudottaa.."
"No ethän ole!" (katsoo vaakaa) "Oho."
Ja sitä oppii katsomaan itseään peilistä oikealla tavalla. Sitten sitä saakin slaagin sovituskopissa kun näkeekin itsensä epänormaalista suunnasta (ja varsinkin yllättäen) kun siellä on niitä sivu- ja taustapeilejäkin.
Pahimmassa tapauksessa se oma kotipeili vielä vähän vääristää hoikemmaksi.