Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Super korkean täytekakun leikkaaminen? Miten?

Vierailija
15.12.2022 |

Tilasin juhliin sellaisen näyttävän täytekakun, jolla on korkeutta about kolmen normaalin täytekakun verran. Sellainen tornimainen, mitä näkee leipureiden Instagramissa. Päälystetty pastellinsävyisellä kuorrutteella jota "valuu" (ei oikeasti) pitkin kakun sivuja, ja päällä marenkirusetteja. Mutta nyt aloin miettiä, että miten jengi saa siitä otettua paloja? Kondiittori ilmoitti, että riittää x henkilölle, mutta miten tää käytännössä menee... Halkaisija on kuitenkin tosi pieni eli jokaisen pitäisi ottaa hyvin ohut siivu. Niin tuskin osaan itsekään kakkulapiolla siitä ottaa ohutta siivua, saati joku suvun raavas setä. Itse asiassa en enää voi edes kuvitella, että kakkulapiolla pärjää, kai siihen tarvii veitsen? Että saa siistin ja ohuen viipaleen. Siis yksi viipale tulee olemaan mun logiikalla jotain sentti kertaa torni?! Miten se torni pysyy pystyssä siinä kun korkeus pysyy hurjana ja halkaisija pienenee... Apua, nään silmissäni ettö siinä se huojuu pöydällä eikä kukaan uskalla enää siihen koskea. Oliko tää nyt emämunaus tilata sellainen korkea kakku, vai enkö mä nyt vaan tajua jotain?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä paloista nättejä tule, pitää vaan katkaista se pala keskeltä kakkua pystysuunnassa. Nuo nykyajan kakut on hitusen epäkäytännöllisiä leikata.

Vierailija
2/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat ison palan tai kaksi. Minipala ei ole monellakaan mielessä, ellei ole närpivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se "yksikerroksinen" vai voisiko siinä kuitenkin olla useampi kerros? Jotain välipohjia ihan? En siis tiedä kakuista mitään, ihmettelen vaan miten superkorkea kakku edes pysyisi kasassa ilman mitään tukia tai välipohjia..

Vierailija
4/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on leipuri ja se teki juhliinsa tuollaisen ihan jäätävän korkean tornimaisen kakun mitä kuvailet. Oli hauskan näköinen kunnes selvisi totuus miten se syödään:

Kaveri otti veitsen, halkaisi kakun kahtia pystysuunnassa, kähmelsi käsillään ne puolikkaat leikkuulaudoille kyljelleen ja alkoi siitä veitsellä viipaloida jengin lautasille neliöitä. Se lautasella oleva epämääräinen neliö oli tajuttoman ruma verrattuna perinteisen matalan täytekakun palaan jonka saa kauniina viipaleena lautaselleen. Plus se teurastamisoperaatio ja kähmellys siinä oli älytöntä. Itse en ainakaan hanki noita tornikakkuja kun ei niitä saa tarjoiltua nätisti. Luulen, että ne on tarkoitettu vain sinne Instagramiin...

Vierailija
5/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on leipuri ja se teki juhliinsa tuollaisen ihan jäätävän korkean tornimaisen kakun mitä kuvailet. Oli hauskan näköinen kunnes selvisi totuus miten se syödään:

Kaveri otti veitsen, halkaisi kakun kahtia pystysuunnassa, kähmelsi käsillään ne puolikkaat leikkuulaudoille kyljelleen ja alkoi siitä veitsellä viipaloida jengin lautasille neliöitä. Se lautasella oleva epämääräinen neliö oli tajuttoman ruma verrattuna perinteisen matalan täytekakun palaan jonka saa kauniina viipaleena lautaselleen. Plus se teurastamisoperaatio ja kähmellys siinä oli älytöntä. Itse en ainakaan hanki noita tornikakkuja kun ei niitä saa tarjoiltua nätisti. Luulen, että ne on tarkoitettu vain sinne Instagramiin...

Ei hyvänen aika, ei kuulosta kovin juhlavalta operaatiolta..

Vierailija
6/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se on tän mallinen mitä tässä esimerkkikuvassa:

https://www.edibleperfections.com/wp-content/uploads/2022/02/DSC_8580.j…

Vierailija
7/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kakkulapion ja leikkaat.. ihan hyvin onnistuu. Jos on tarpeeksi kiinteä kakku, niin voi tehdä myös niin että leikkaa vain vaikka puoleen väliin ja seuraava leikkaa siitä sitten alaosan omalle lautaselleen.

Vierailija
8/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitäisi varmaan leikata silleen, että jokainen ei ota itse siivuaan, vaan kakusta leikataan (terävällä, lämpimällä) veitsellä pala (ei siis sellaista kakkupalan muotoista, vaan sopivan paksu "suoraan kakun yli") mikä sitten pystysuunnassa jaetaan annospaloihin.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsyXRY8q02bXDHTVU…

Vierailija
9/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten muuten sen saisi annospaloiksi? Mitä oikein luulitte?

Vierailija
10/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt otettavan ne kerrokset erilleen leikattaessa. Eli poistetaan pystytuet kakun sisältä, leikataan ylempi kerros eroon ja nostetaan se toiselle vadille, jossa se leikataan paloiksi. 

Vierailija
11/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa ylhäältä alaspäin.

Vierailija
12/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei ole pakko leikata ylhäältä alas sakka. Ihan hyvin saa paloja, siskoni tekee tuommoisia korkeita kakkuja joskus juhliin. Mukavia kemuja!

Vierailija
13/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
14/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan stressaat. Kyllä siitä jokainen itselleen kakkua saa lautaselleen :)

Vierailija
15/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhlissa oli erikseen kakun leikkaaja, joka annosteli leikatun palan yläosan toiselle ja alaosan toiselle. Kakku oli kaunis, mutta ei hyvän makuinen.

Vierailija
16/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuu päälle, pefletti väliin. Siitä läjästä voi sitten kauhalla ottaa.

Vierailija
17/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sieltä mistä ostit kakun, tietävät miten se on rakennettu ja mistä kohdasta kannattaa leikata ja miten.

Vierailija
18/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluavat ison palan tai kaksi. Minipala ei ole monellakaan mielessä, ellei ole närpivä.

Ei ei, et ymmärrä. Kakkua on ihan normaali määrä grammoina per annos, mutta se lautaselle tuleva viipale on tosi ohut. Siis oikeasti ehkä sentin. Se kakku on niin korkea kuitenkin että se määrä kertautuu. Mutta siis onhan se varmaan lautasella ruma. Itse asiassa nyt kun mietin, niin miltä ihmeen lautasiltakaan sellaista isoa ohutta hutkaletta syödään? Alkaa vit{u}

ttaa koko homma nyt.

Vierailija
19/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se selviä sitten kun vieraat alkaa ottamaan kakkua. En kyllä missään nimessä ala halkaisee ja paloittelemaan kakkua johonkin ihmeen valmiisiin annospaloihin. Ei sen kakkupalan tarvitse olla täydellisen kakkupalan muotoinen siinä lautasella. Huh!

Vierailija
20/56 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitäisi varmaan leikata silleen, että jokainen ei ota itse siivuaan, vaan kakusta leikataan (terävällä, lämpimällä) veitsellä pala (ei siis sellaista kakkupalan muotoista, vaan sopivan paksu "suoraan kakun yli") mikä sitten pystysuunnassa jaetaan annospaloihin.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsyXRY8q02bXDHTVU…

Ei jumal.. Auta

Onko tää totta! Apua! Hirveää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme